Specificaties 55" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55PFK5500 Zwart Review

Wim-Bart 10 april 2016, laatste update op 1 mei 2016, 3.470 views

Philips 55PFK5500 Zwart

Slechte TV met name door de Software. Heeft eigenschappen die er voor zorgen dat je de TV gewoon het raam uit wil gooien. En Philips (TP Vision) lijkt het met iedere software update niet onder de knie te krijgen.

Pluspunten

• Formaat
  • Snelheid kanalen wisselen
  • Android
  • Ondersteund Kodi Native

Minpunten

• Verliest WiFi verbinding als hij standby is geweest
  • Herstart spontaan na enkele minuten na standby te zijn geweest
  • Af en toe geluid voor een fractie van seconde weg (na laatste update)

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Opmerking vooraf:
TP-Vision is laatste tijd nogal bezig met firmware versies. In de loop van de tijd zal ik de review aanpassen wanneer er zaken opgelost zijn met de firmware.

Nadat mijn 2e LG TV binnen 4 jaar de geest heeft gegeven (ik koop nooit meer een LG hierdoor) wilde ik een nieuwe TV. Ambilight boeit me niet maar wel het formaat. Iets kleiners dan 50" is geen optie.

Met de komst van OLED UHD in de toekomst zou ik een OLED UHD TV kunnen kopen, echter wil ik daar op wachten tot het de tijd daar is en deze in de door mij geambieerde prijsklasse zit (tussen de ¤ 600 - ¤1000).

Dus naar de Media Markt getogen en daar wat schermen bekeken, waarbij het beeld van deze TV mij positief op viel, ondanks de prijs.

De TV is getest met Firmware: QM152E.0.5.210.0

Beeld kwaliteit

Ondanks dat ik van Plasma af kom (wat volgens mij gewoon nog het beste beeldkwaliteit heeft) valt het beeld van deze TV na behoorlijk wat sleutelen goed mee.
Kleuren
De kleuren kunne van de TV spatten, maar dan boet je in op andere zaken zoals scherpte en contrast. Het is dan ook een helse klus om de TV goed te kalibreren en daarin zit ook de frustratie. Meerdere malen gehad dat de TV opeens de instellingen kwijt was. Gelukkig na de laatste twee updates geen last meer van gehad.
Zwartwaarden
Met name de zwartwaarden van deze TV zijn heel erg goed. Wat dat betreft is de "local dimming" op deze TV perfect, weinig TV's gezien die de zelfde zwartwaarden hebben, zwart is ook echt "Plasma zwart".

Geluid

Het geluid is aardig voor TV, verwacht er ook niet veel van voor deze prijsklasse. Maar gelukkig ondersteund deze TV ARC op HDMI (op 2 aansluitingen) en is er een SPDIF aansluiting welke ik gebruik. Onder Kodi echter nog geen success met Dolby-HD audio (kraak kraak) maar wel met DTS-HD. Overigens Dolby Audio op TV kanalen werkt wel weer goed, houd het daarom even op een Kodi (instellingen) probleem.

Overigens heeft de TV een zeer irritant probleem met geluid. Wanneer je TV zit te kijken valt af het toe voor een fractie van een seconde het geluid weg. Dit is sinds de laatste firmware versie.

Afstandsbediening

Werkt goed, alleen jammer dat er zo een prominente Netflix-knop op zit. Zeker omdat ik geen Netflix gebruik. Voor mij dus een nutteloze positie en ze zouden er beter aan gedaan hebben om de knop te vervangen door een vrij toe te wijzen knop.

Besturing

Het besturen van de TV gaat vlot. Al is het soms best wel inconsequent, afhankelijk van de status van de Software werkt een functionaliteit opeens niet meer. Bijvoorbeeld:
Zenderlijst - Grote OK knop. Soms vertikt hij het te werken, TV fysiek uit is enige oplossing.
Info - Werk soms ook niet, moet je eerst even Android in of TV uitzetten en dan doet hij het weer.
Vorige zender - Soms vertikt hij het gewoon om het opeens na 3 minuten te doen als je al lang en breed naar een ander kanaal aan het kijken bent.
Zoekknop - Ondanks dat de AB en TV geen microfoon hebben wil hij altijd "voice" zoeken, extra handelingen nodig om dan toetsenbord te selecteren.

Connectivity

Allemaal dik in orde, wat je er van mag verwachten.
Audio/Video
Niets op aan te merken, met name ARC op meerdere aansluitingen is een Pre.
CI+ module
Werkt perfect met de Ziggo module. Geen rare zaken ontdekt tot op heden.
Netwerk
Ethernet heb ik niet aangesloten omdat de TV WiFi ondersteund. Helaas krijg ik 5GHz niet aan de praat maar op 2.4 werkt hij. Echter is soms na standby de WiFi verbinding verdwenen en kan je handmatig verbinden, of moet je de TV herstarten (fysiek uitzetten) om het weer werkend te krijgen. Dit is heel irritant. Met oudere firmware versies was hij zelfs de instellingen soms opeens kwijt, wat overigens met huidige firmware nog steeds geldt als je de TV een vast IP adres geeft, dat is hij soms ook kwijt.
Overigens werkt Miracast goed, met zowal Windows Phone 8.1, 10 (Lumia 920 en Lumia 930) en Windows 10 Tablet en Laptop.
USB
En met name de USB is verrassend omdat ik daar zonder probleem een Logitech K400 Plus kon aansluiten wat een verademing is met een SmartTV. Inmiddels een 2TB HD aangesloten om opnames te kunnen maken. Helaas heeft de TV maar 1 Tuner dus opnames van een andere zender is niet mogelijk als je aan het kijken bent.

De Software

Daar kunnen we lang en kort over zijn, maar Android TV is even wennen, maar wanneer je het eenmaal gewend bent dan is het een goede toevoeging.
Android TV
Vooral omdat je Kodi kan draaien wat als voordeel heeft dat mijn media center eigenlijk de deur uit kan. Streamen vanaf DLNA of SMB of Share, zonder issues, de bekende Bird Scene ongecomprimeerd vanaf een share via WiFi, no problem.

Android TV is echter nog niet helemaal af want integratie is nog niet optimaal. Maar het heeft zeker potentie. Zeker met een Toetsenbord/Muis aangesloten zoals ik heb is het makkelijk bedienen. Alleen is de muis soms niet altijd te gebruiken ook al is hij zichtbaar, dan moet je de OK knop hebben op de afstandsbediening. Daarnaast is het vaker voorgekomen dat je bij verkeerd klikken opeens teksten van de Interface kan aanpassen en dan zit je vast en rest je niks anders dan een stap terug te gaan. Overigens geldt dit niet voor Android Apps.
stabiliteit
Zoals de software nu is zou ik de TV nooit gekocht hebben als ik geweten had wat voor ellendige software er bij de TV zit. Functioneel en technisch is het een fantastisch product voor het gevraagde geld, maar de uitvoering van de software maakt het product dramatisch. En de grootste ergernis is, na een support call bij Philips wordt je ook niet serieus genomen en verwezen naar de Q&A op de site waar je dus niks aan hebt.

De grootste ergernissen zijn:
  • Toetsen op AB die opeens niet meer functioneren tot TV is herstart;
  • Geluid wat steeds voor fractie van seconde wegvalt tijdens kijken naar TV;
  • Dolby-HD geluid via SPDIF werkt niet;
  • Zoeken gaat uit van Microfoon, omslachtig omschakelen naar toetsenbord als je niet gewend bent om met computers te werken;
  • Dagelijkse spontane herstart welke 2-3 minuten duurt wanneer TV uit standby komt, treed bijna iedere keer op na uit standby komen (9 van de 10 keer) binnen 5 minuten na aanzetten;
  • Instellingen kwijt (inmiddels opgelost);
  • Geluid valt weg via HDMI-ARC.
  • Zit je te kijken valt beeld weg, tv lijkt standby, volgende zender/vorige zender lost dat op;
  • Stroom er af, soms start tv direct, soms is ie 5 minuten bezig en is het ledje als een soort dim zacht/dim hard;
  • Soms opeens tijdens uitzending melding dat CI+ kaart opnieuw geauthoriseerd moet worden.
  • Geluid loopt niet meer synchroon.
Andere gebruikers melden:
  • Is het toestel nu aan of uit of in standby?
  • Heel soms bij aanzetten heb je in 2sec beeld en geluid, is de TV dan wel uit?
  • Rode led van de tv is sinds nieuwe firmware ook wel eens helemaal uit, aanzetten lukt niet met AB of TV knop je moet stroom eraf halen en gaat dan weer aan.
  • Rode led van de tv gaat bij aanzetten soms knipperen lang wachten en gaat aan.
  • Bij aanzetten reset het toestel zich na 1 of 2min je ziet dan philips logo in beeld.
  • Bij aanzetten reset het toestel zich na 1 of 2min je ziet dan philps logo en dat android opstart geanimeerd logo.
  • Bij aanzetten geen beeld als je dan goed kijkt zie je witte letters android staan (backlight brand niet) alleen op te lossen door stroom stekker eruit te trekken.
  • Bij aanzetten geeft toestel fout 2x in een wizard vorm foutmelding met common interface waar je niks kan doen met de AB alleen maar wachten tot deze weg is. Er is wel geluid en bewegend beeld.
  • Geluid valt een fractie van 1seconde weg (vorige firmwares geen last van)
  • Geluid loopt soms niet synchroon (sinds laatste firmware) keer van zender wisselen en het is weer goed,
  • TV reageerd heel soms niet op de AB tv uit en weer aan en doet het weer.
  • TV beeld geeft soms render blokken over het beeld (stuk minder met de laatste firmware)
  • TV geeft aan dat Wifi aanstaat meer deze werkt helemaal niet. Wifi uitzetten duurt enorm lang als je dan kijkt bij instellingen staat ie uit. TV keer uit en weer aanzetten en wifi staat weer aan terwijl deze is uitgezet. Als wifi wil gebruiken moet je echt van alles doen om werkende te krijgen (getest op meerdere wireless producten)

Zonde dat een mooi product zo onbruikbaar wordt door de bugs in de software. Wanneer de winkel hem morgen nog komt terughalen voor het geld wat ik er voor betaald heb krijgen ze hem zonder vragen mee. Maar tja, ze zien de ergernissen niet als defect dus zit ik met een kloteproduct.

Heb jij ook een Philips 55PFK5500 Zwart?

Halve familie in mijn omgeving kocht ooit stug Philips TV's. Allemaal met zon beetje dezelfde klachten, traag, uitvallen, herstarten, spontaan niet meer op AB reageren, etc, etc. En allemaal schakelen ze over op Samsung's.
Had een beetje hoop op dat Philips TP-Vision intussen wel stabiele TV's kan uitbrengen. Zo te lezen helaas dus nog niet.
Zonde van wat ooit een groot merk in goede TV's was.
Success met de afhandeling!
Het is dat de software zo brak is, anders zou het een topding zijn.
Phililps released gisteren nieuwe firmware - Wk 1626.1: SW 1.14.31 met veel verbeteringen + een geheel nieuwe UI :) Zeer content mee.
Jouw software bevindingen : doet mijn denken aan mijn 2010 ambilight tv (op 1 na duurste model).. Zoooo veel SW problemen gehad dat ik nieteens met durf te updaten 😊. Goede review!
Hier ook de 5500 draaien met QM152E.0.5.210.0 en dit is volgens mij al versie 3 of 4 van de firmware van dit toestel zolang ik deze in bezit heb. Het is toch wel een hoog ergenis apparaat aan het worden waarbij het ook wel erop lijkt als iets is opgelost kwa bug is het weer terug in een nieuwere firmware versie.

Het hele android verhaal heb ik al aan de kant geschoven het werkt in mijn ogen niet handig en je zit in meerdere android "omgevingen" wat te doen. Standaard voorzien van veel bloatware die je niet eraf kan krijgen maar wel onnodige resources opslurpt.

Het is elke keer weer een verassing wat de TV gaat doen als je m aan wil zetten of ie het doet of wat ie gaat doen. Ik heb gemerkt dat er verschil zit tussen het uitzetten van de TV met de afstandbediening en de enigste (multi)knop op het toestel zelf maar klachten blijven toch terug komen bij aanzetten.

Grootste ergenissen van het toestel zijn:
  • Is het toestel nu aan of uit of in standby?
  • IHeel soms bij aanzetten heb je in 2sec beeld en geluid, is de TV dan wel uit?
  • TV reageerd heel soms niet op de AB tv uit en weer aan en doet het weer.
En geheid dat ik nog wel iets ben vergeten, als de tv het doet is het beeld erg prettig om naar te kijken.

[Reactie gewijzigd door Andso op 28 april 2016 15:18]

Grootste ergenissen van het toestel zijn:
  • TV reageerd heel soms niet op de AB tv uit en weer aan en doet het weer.
Wanneer ik jouw lijst bekijk zie sinds de laatste firmware inderdaad veel dingen terug komen. Ik zit er zelfs over te denken om hem defect te retourneren want dit is gewoon te erg voor woorden.

Wat toevoegingen aan jouw lijstje:
  • Geluid loopt niet meer synchroon.
Heb ook dat apparaat gekocht, erg mooi beeld, maar na update idd valt het geluid een split-second weg, jammer! Vandaag een update vanaf internet gedownload, releasedatum 29-04, probleem met het geluid wegvallen is opgelost! Lekker voetballen kijken morgen!
Ah, ha straks even kijken voor de update.

Update: Deze firmware lijkt een aantal problemen te verhelpen alleen 1 avondje zegt nog weinig. Maar wat ik waarneem wat is opgelost:
  • Uitvallen geluid;
  • Spontane reset;
  • Lipsync;
  • Rode knop die blijft staan op scherm;
  • CI+ authenticatie verloop beter.
Maar eerst even een paar dagen testen.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 1 mei 2016 00:55]

Phililps released gisteren nieuwe firmware - Wk 1626.1: SW 1.14.31 met veel verbeteringen + een geheel nieuwe UI :) Werkt allemaal lekker vlot nu čn eindelijk intuitief qua bediening.
Sinds een aantal dagen ook maar eens de laatste firmware erop gezet wat duurde het weer lang om deze erop te krijgen vooral door de wifi connectie weer werkende te krijgen. 45min verder en de laatste firmware erop staan.

1 ding is opgelost het uitvallen van het geluid.

Verder is het weer 1 groot drama met deze firmware!
  • Meest vreemde is dat de TV zichzelf aanzet 's nachts dus de tv staat de hele nacht/ochtend aan er is wel beeld maar geen geluid. Heb dit probleem elke ochtend gehad sinds upgrade van de firmware er ligt nu dus een uit/aan stekkerdoos aan de TV.
  • Elke keer als je TV aanzet na 2sec complete reboot (Philps logo en het Android opstart geanimeerd logo.)
  • Spontane reboots na soms 5min maar kan ook na 60min voorkomen (Philps logo en het Android opstart geanimeerd logo.)
  • CI+ authenticatie verloop beter maar nog steeds komt deze voor. Vooral bij zappen naar een andere zender.
  • De AB reageerd bij aanzetten vaak niet.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat Philips het niet voor mekaar krijgt om nu eens allemaal netjes werkende te krijgen. Na wat google zoeken komen deze problemen dus bijna allemaal ook voor in meerdere Philips TV's die Android draaien. Ik zou graag een custom firmware willen hebben met gewoon alleen maar plain TV functies (TV kijken, zappen, geluid harder/zachter) en dat je kan switchen van input en verder geen CRAP er meer op.
Laatste firmware lijkt behoorlijk stabiel hier. Alleen valt soms zender weg na kanaal wisselen. Dan lijkt het wel of de de TV in standby staat.

Ook vervelend is dat soms opeens de melding komt dat zender geen deel uit maakt van abonnement waarna de tv op zwart gaat.
Dat is de reden waarom ik dus geen Philips meer heb gekozen. Qua prijs is het allemaal prima maar nu de rest en daar ben ik geen fan van. Mijn oude Philips cinema 50 inch had ook al van die rare dingen maar was tot op zekere hoogte mee te leven. De smart tv functies deden het voor geen ene meter en soms ging de tv aan maar geen beeld of geluid. Ik hoop dat de afhandeling goed gaat voor je maar ik ben nu naar Panasonic gegaan en tot op heden topkeuze. Het werkt een stuk sneller en minder bugs.
Mooi review en een bevestiging van hoe ik al jaren denk over Philips TP Vision televisies. Enkele weken geleden heb ik een familie lid geholpen met een aansluiten van een recent model. Wat een drama is die software met alle vastlopers. En dat voor een tv die bijna 2k gekost heeft.
De grootste ergernissen zijn:
Dolby-HD geluid via SPDIF werkt niet;
Dit is niet raar. S/PDIF, toslink, optisch (allemaal namen voor hetzelfde) ondersteund geen lossless audioformaten (zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio) omdat daarvoor de bandbreedte niet groot genoeg is.

[Reactie gewijzigd door D vd V op 24 mei 2016 10:06]

Ik kan me eigenlijk helemaal niet zo vinden in de issues die je hier noemt, ben zelf in het bezit van de 50puk6400 uhd tv met zelfde soc en zelfde software (momenteel versie QM152E_000.005.234.010) en vind het tot op heden een prettige tv...
Ook heb ik totaal geen last van spontane reboots of dat de tv ineens 's ochtends aanstaat... Ook van vegvallende Wifi verbindingen heb ik nog totaal geen last gehad... Alleen heb ik wel eens gemerkt dat ik niet per direct verbinding heb als de tv uit standby komt, maar dat wijt ik eerder dat de Wifi "handshake" met m'n router nog niet afgerond is en heb normaal binnen enkele seconden gewoon internet.

Ab reageert ook altijd en heb tot nu toe 1 keer gehad dat de tv op zwart beeld bleef "hangen"... Het enige verschil wat ik zo snel kan bedenken is dat ik geen ci+ module gebruik die wellicht meer roet in het eten gooit, daarnaast is spdif output niet direct een probleem van kodi maar ook inherent aan android 5.1... Je zou spmc kunnen testen, dat is een kodi fork van de voormalig kodi for Android Developer en is specifiek bezig geweest met DTS en Dolby passthrough...

Wel heb ik de nodige problemen gehad met dts en dolby passtrhough naar mijn z5500 al bleek dat vanochtend toevallig ook ineens te werken in netflix (kodi nog niet getest)
Zonder CI+ module is een groot aantal problemen opgelost. Alleen is dat geen optie omdat ik en velen met mij geen settop box willen.

Sinds de laatste firmware (week oud) zijn heel veel issues opgelost. Alleen beeld op zwart na wisselen kanaal is er nog (andere issues nog niet getest).
Uhd OLED voor 600 euro. Misschien in 2036?