Logitech HD Webcam C270 (Zwart) Review

Nat-Water 9 april 2016, laatste update op 9 april 2016, 842 views

Logitech HD Webcam C270 (Zwart)

Een webcam met een goede prijs/kwaliteitverhouding voor huis-tuin-keukengebruik, en ook voor zakelijk gebruik interessant. Microfoon is een bonus - hij werkt, maar een lichte galm is hoorbaar.

Pluspunten

• Plug & play
  • Prijs / kwaliteit
  • Microfoon

Minpunten

• Kabellengte mag wel iets langer
  • Klemt niet stevig op beeldscherm

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Getest met:
OS: Windows 10 Pro 64 bit
Driver camera: 13.80.853.0
Driver microfoon: 10.0.10586.0

Mijn oude webcam (http://tweakers.net/price...itech-quickcam-e1000.html) werd niet door Windows 10 ondersteund en zorgde regelmatig voor crashes. Verder klaagde de andere partij vaak over de beeldkwaliteit (dat was 640x480), dus een verbetering was gewenst. Aangezien ik postieve ervaringen heb met Logitech was de keuze simpel: de goedkoopste HD webcam van Logitech :Y) . En zie hier, de C270! Inmiddels een model van 6 jaar oud, maar zolang hij het maar doet, toch? :P

Let's get started!

Verpakking

In de verpakking treffen wij het volgende aan:
-de webcam
-Het garantiebewijs
-Installatieinstructies

Geen gadgets, stickers of iets anders. Prima!

Installatie

Om de Handleiding te citeren:
Stap 1: Klem de webcam op de monitor
Stap 2: Plug de aansluitkabel in een USB poort.

Volgens de handleiding moet er dan via de Logitech Webcam Software de driver gedownload worden, maar dat was bij mij niet nodig - ik had direct al beeld en geluid Ik heb de software alsnog wel gedownload - de download is een simpel .exe bestand en werkt makkelijk en snel.

Bouwkwaliteit

Wat ten eerste opvalt bij installatie is dat de webcam niet ontzettend stabiel op het scherm zit. Om een eventuele val te voorkomen staat hij nu op mijn monitorvoet - dat werkt ook.

Bij het aansluiten viel me ook de korte kabellengte (150cm) op. Dit is natuurlijk afhankelijk van je opstelling, maar als je monitor op ooghoogte hangt en daar je webcam op zet, en je pc staat op de grond zit je zo aan de 150cm. Mijn vorige webcam had 180cm, en dat levert toch iets meer speelruimte op om netjes weg te werken.

Praktijk

De webcam staat pak 'm beet 70 centimeter van mijn hoofd af. De beeldkwaliteit is - zeker voor die prijs - goed. Er wordt duidelijk beeld met 30 fps uitgezonden. Prima voor normaal Skypen en andere vormen van videobellen.

Screenshot gemaakt met webcam tijdens daglicht

De microfoon doet het eigenlijk verassend goed. Ik had verwacht dat het een gimmick was, maar het geluid is nog allerzins redelijk. Het is goed mogelijk om op normale manier een gesprek te voeren. Er is wel een redelijke galm aanwezig, en als je het geluid via boxen laat lopen in plaats van een headset krijg je ook creeer je ook lichte echo.

De Logitech Software zelf ben ik minder over te spreken. Ik kreeg de software domweg niet opgestart. Geinstalleerd. gedeinstalleerd, opnieuw geinstalleerd, niets hielp. Er is volgens Windows 10 een app in de Windows Store beschikbaar, maar deze is alleen voor Windows 8. Tja, dan niet. Met de software zou je de beeldkwaliteit moeten kunnen aanpassen (zoomen, witbalans, etc.)

Als je een goede, goedkope, webcam wilt met de mogelijkheid tot spraak is dit een prima aankoop. Gezien de simpele installatie ook geschikt voor de minder ervaren computergebruiker. Microfoon is acceptabel en prima voor dagelijks gebruik. Voor intensief gebruik (lees: gamen, meerdere uren per dag videobellen) is een extra microfoon geen overbodige luxe.

Heb jij ook een Logitech HD Webcam C270 (Zwart)?