ICIDU SI-707128 2.5" SATA Hard Disk Casing Zwart Review

The Zep Man 23 juli 2009, laatste update op 16 maart 2011, 2.610 views

ICIDU SI-707128 2.5" SATA Hard Disk Casing Zwart

Pluspunten

• Goedkoop.Strakke vormgeving.

Minpunten

• Ontwerpfout welke HDD en SATA+power connector kan beschadigen.Het meegeleverde hoesje heeft geen extra ruimte voor een mini-USB kabel.De aparte kabel voor een extra stroomaansluiting maakt het geheel niet mobieler.Krasgevoelige behuizing.

Door het meest klassieke probleem van "Help! Mijn vrije schijfruimte is op!" besloot ik mijn notebook eens te trakteren op een 500 GB disk om de originele 120 GB disk te vervangen. Doordat de prijzen van 2.5" SATA HDD's zo laag liggen, besloot ik om meteen een tweede disk te kopen om deze in een externe behuizing te schuiven. Je weet tenslotte maar nooit waarvoor het van pas komt. Hierbij keek ik voornamelijk naar de prijs.

Bij het zoeken naar de goedkoopste USB behuizing voor een 2.5" SATA HDD kwam ik uit op de ICIDU 2.5" Hard Disk Casing (productnummer: SI-707128). In deze review geef ik voor elk punt dat ik beoordeel aan waarom ik het zo beoordeel.

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing zelf voelt solide aan en er zijn geen scherpe randjes. De plastic voor- achterkant gaan mooi over op het aluminium middendeel zonder grote naden. Wel is het aluminium erg krasgevoelig.

Vormgeving
Strak. Alleen de rondingen in de zijkant zijn naar mijn menig nutteloos en zien er eigenlijk niet uit. Het rode LEDje aan de achterkant geeft aan of er stroom op de behuizing staat.

Installatiegemak
Toen ik de doos opende, viel het mij op dat er maar twee schroefjes werden meegeleverd. Aangezien de voorkant al op de behuizing geschroefd zat, moesten deze wel voor de achterkant zijn. Dit houdt in dat de harde schijf zelf niet met schroeven wordt vastgemaakt. Op zich is dit geen probleem: ik had al ervaring met behuizingen waarin de schijf voornamelijk op zijn plaats blijft zitten door de behuizing zelf.

De achterkant is opgebouwd uit het onderdeel van de behuizing met daaraan een stuk printplaat (zie foto's). De printplaat bevat de bekende SATA stroom- en data aansluitingen. Deze printplaat moet direct op de harde schijf gezet worden. Daarna moet de harde schijf de behuizing in geschoven worden met behulp van de achterkant. Vervolgens kan de achterkant met de twee meegeleverde schroeven vastgezet worden.

Het probleem: in de behuizing is teveel verticale ruimte (vanuit plat aanzicht gezien). De harde schijf kan niet horizontaal bewegen doordat de achterkant in combinatie met de SATA aansluiting de boel goed vast zet, maar verticaal kan er gevaarlijk veel beweging ontstaan doordat er 4 mm ruimte is tussen de harde schijf en de bovenkant. Gevolg is dat als je de behuizing draait terwijl het afgemonteerd is (met de HDD erin) je een metaalachtige 'klunk' hoort van de harde schijf die tegen de boven- of onderkant botst. Op zich is dit niet zo erg voor de schijf (vooral niet als deze uit staat), maar dit zorgt wel voor beweging in de SATA connector van de printplaat, waarna deze na verloop van tijd kapot zal gaan. Zie de foto's.

Gebruiksgemak
Dit onderdeel behandel ik ondanks dat het geen officiële score heeft in de Pricewatch.

Bij de behuizing wordt een dun kunststof beschermhoesje meegeleverd. De behuizing past erin, maar er is geen ruimte voor een kabel. Onder de flap is wel een uitsparing gemaakt, maar dat is te klein om een USB kabel in weg te werken. Jammer.

Zoals aangegeven maakt de behuizing gebruik van USB. Met andere woorden: inprikken en werken (voor elk OS dat ondersteuning heeft voor Mass Storage Devices). Bij 2.5" schijven en behuizingen is dit soms raak, soms mis. Dat komt omdat 2.5" HDD's vaak meer vermogen nodig hebben dan dat een USB aansluiting volgens de specificaties kan leveren. Een standaard directe USB aansluiting moet officieel maximaal 500 mAh kunnen leveren, terwijl 2.5" HDD's soms 850 mAh nodig hebben. Om dit op te lossen leveren fabrikanten vaak een USB kabel mee met twee aansluitingen aan de kant van de PC: één voor stroom en data, de ander alleen voor stroom. Hierdoor wordt de belasting verdeeld over beide USB aansluitingen. Echter deze behuizing van ICIDU wordt geleverd met twee USB kabels voor de twee aansluitingen welke achterop zitten: mini-USB en "Power" (een losse stroomaansluiting). Wanneer de USB datakabel niet voldoende vermogen levert, kan de USB naar losse stroomaansluiting-kabel gebruikt worden om de HDD van extra puf te voorzien. Naar mijn mening is dit overbodig. Nu is er nog een extra kabel om mee te slepen. Dit was prima in één USB kabel te combineren.

Ook is er geen mogelijkheid om HDD activiteit af te lezen. Het enige LEDje aanwezig op de behuizing zit aan de achterkant en geeft aan of er spanning op staat.

Eén van de goedkopere 2.5" SATA HDD behuizingen die te vinden zijn. De prijs (rond de ¤ 20) is laag, maar wel hoger dan die van dezelfde behuizing in PATA-uitvoering. Dit scheelt ongeveer ¤ 5.

Algemene beoordeling en conclusie
Mijn oordeel over dit product is slecht. Eén van de primaire functies van een externe behuizing is het beschermen van de inhoud. Dit is het punt waar deze behuizing zeer laag in scoort door een ontwerpfout. De enige reden waarom dit product niet een zeer slecht krijgt is vanwege de prijs. Het meegeleverde beschermhoesje zorgt niet voor bonuspunten: men moet nog steeds los een kabel meenemen om van deze behuizing gebruik te maken.

Door de lage prijs levert het mij alleen maar verlies op als ik dit product terugstuur naar de winkel. Hierom heb ik het probleem opgelost met twee stukken dubbelzijdig klittenband. Ik heb de gestructureerde kant van de stukken klittenband tegen de onderkant van de harde schijf aangeduwd terwijl ik hem de behuizing in schoof. Hierdoor kwam het klittenband klem te zitten tussen de harde schijf en de behuizing, waardoor de harde schijf niet meer kon bewegen. Door de structuur van het klittenband wordt de harde schijf niet volledig geïsoleerd. Hierdoor zal de temperatuur nauwelijks stijgen.

Heb jij ook een ICIDU SI-707128 2.5" SATA Hard Disk Casing Zwart?

foto's in review zelf ook wat lekkerder. verder nette review!
Ik heb hem zojuist ook gehaald en dat geluid van de botsende hdd is mij ook al opgevallen, ik vind het slordig dat ze geen ondersteuning hebben gemaakt voor de hdd, aangezien hij een stukje hoger zit dan de printplaat. Ik heb het opgelost door twee stukken karton op elkaar onder de hdd te plakken. Nu zit hij goed stevig en heb ik niks meer op dat ding aan te merken. Goede review!
Goeie optie. Dat ga ik dan ook maar even doen :)