Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

DeNachtwacht 23 juli 2009, 787 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• zeer goede accuduur
  • zeer degelijke bouwkwaliteit
  • mooi vormgegeven
  • stabiel
  • zeer uitgebreide mogelijkheden
  • goede ondersteuning (firmware-upgrades)

Minpunten

• menustructuur soms wat ingewikkeld
  • emailen werkt nog niet erg intu´tief
  • integratie van sms, bellen, email, messaging en sociale netwerksites als hyves zou ik erg fijn vinden.
  • voortdurend vragen of applicaties internetverbinding mogen maken & verbindingsmogelijkheid selecteren is niet meer van deze tijd.

Na een half jaar intensieve ervaring met de E71 opgedaan te hebben, toch maar eens besloten deze in een review te verwoorden.

Na mijn eerste ervaringen met mobiel internet op de MDA Touch Windows Mobile telefoon, waar ik toch niet helemaal tevreden mee was, werd ik gelokt door de positieve ervaringen in reviews met het kleine toetsenbordje. Mijn eisen waren als volgt; het toestel moet sneller werken dan Windows Mobile, niet zo vaak vastlopen, makkelijker te besturen zijn en de accuduur moet goed zijn. Zo kwam ik na een intensieve zoektocht bij de Nokia E71.

Het zal, gezien bovenstaande groene indicatoren, weinig uitleg behoeven dat de telefoon op alle punten aan mijn verwachtingen voldoet. De batterijduur is zeer goed, de telefoon houdt het bij zeer intensief gebruik (films kijken, muziek luisteren, internetten, bellen etc) minstens 2 dagen en soms zelfs langer vol. Wanneer je de telefoon normaal gebruikt is 4 dagen prima haalbaar, en met wat tweaken (display op 25%, netwerk op GPRS ipv dual mode) houdt het toestel het makkelijk 4 dagen met intensief gebruik uit. Nooit meer na 2 dagen de telefoon opladen op een festival!

Het toestel heeft zeer uitgebreide functies; word-, excel- en powerpointbestanden kunnen worden geopend en bewerkt, het biedt uitgebreide opneem- en afspeelfuncties in allerhande audio- en videoformaten, er wordt een pdf reader meegeleverd, intranet functionaliteit, vpn functionaliteit, een agenda, podcast applicatie, voip applicatie en nog vele andere. Alles werkt zeer goed, alhoewel het toestel door deze veelheid aan functies soms wel wat ingewikkeld is. Daardoor is het soms lastig terug te vinden waar iets moet worden ingesteld. De soms onhandige menustructuur, waarin bijvoorbeeld Modus-instellingen via 3 manieren kunnen worden bereikt, draagt daar in grote mate aan bij.

Het toestel is daarnaast zeer stabiel en loopt nooit echt vast; dit heb ik bij Windows Mobile wel anders meegemaakt. Het toetsenbord werkt fijn en intu´tief, echt stukken beter dan het gepriegel op een touch-screen. Ook de softwarematige ondersteuning van Nokia vind ik stukken beter dan bij mijn vorige telefoons; zo ÚÚns per vier maanden wordt er een firmware-update uitgebracht waar ook significante verbeteringen in merkbaar zijn. De synchronisatie met pc werkt icm de meegeleverde nokia software ook erg fijn; het maken van backups of bijwerken van de muziekcollectie is erg simpel. Wel jammer is het dat de software nog niet erg ontworpen is op internet als standaardfeature voor mobiele telefoons: bij een java applicatie als Opera Mini moet om de paar seconden de gewenste internetverbinding worden geselecteerd en wordt elke sessie opnieuw gevraagd of de applicatie het internet op mag. Dat is niet meer van deze tijd en is soms frustrerend wanneer je snel iets op wil zoeken.

Tot slot nog een woord over de bouwkwaliteit; deze is wederom subliem. De telefoon is niet alleen erg mooi om te zien, maar ook zeer degelijk gebouwd. Daarnaast is de telefoon lekker slank en weegt zeer weinig. Samenvattend; dit is de beste telefoon die ik ooit gehad heb, en ik denk dat ik niet snel meer van Nokia af ga stappen. Het enige echte minpunt is dat de software nog niet altijd even goed is afgestemd op online gebruik van de telefoon en de menu's soms nog wat rommelig zijn qua structuur. Wanneer Nokia deze twee punten verbetert is mijn ultieme telefoon Úcht waarheid geworden, maar dat mag de pret van deze niet drukken: een dikke 9 wat mij betreft.

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Review is OK.
Heb toestel ook, menustuctuur is voor mij juist weer een pluspunt, het is gewoon duidelijk en je weet waar je heen moet. Emaling is ook een eitje na verloop van tijd.
Download de laatste firmware via Nokia PC Suite, dan krijg je Youtube, Facebook en Myspace applicaties op je telefoon.
Persoonlijk vind ik de standaard menustructuur nodeloos onhandig, vooral het feit dat je instellingen verspreid zijn over maar liefst vier onderdelen (Profielen, Instellingen, Thema's en Modi) vind ik zelfs na een paar maanden gebruik nog slecht wennen.
Het schijnt wel normaal te zijn bij nokia telefoons dus wellicht zal dit probleem voor mensen die voorheen ook nokia's gebruikten minder aanwezig zijn.

Die onhandige menustructuur en toch ook nog wel regelmatige vastlopers (ongeveer 1 keer per twee, drie weken loopt het menu vast en moet ik rebooten) zijn voor mij toch stevige tegenvallers.

De hardware vind ik wel weer helemaal goed, accuduur is indrukwekkend en ook de hele look and feel vind ik erg fraai. Mocht iemand ooit android porten naar deze telefoon zal ik zeker eens proberen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik android beter vind, ik heb er nog niet mee gewerkt dus ik kan er nog niets over zeggen, maar zou het wel graag proberen i.c.m. deze hardware.
Ik vind zelf subkopjes en foto's eigenlijk onmisbaar bij een review, ook al kunnen we die laatste zelf ook wel vinden. het maakt de tekst gewoon overzichtelijker om de eigenschappen punt voor punt te behandelen