Specificaties Laptop barebone met Intel Core i7-6700HQ - Bekijk alle specificaties

Clevo P650RE6 GTX 970M Review

lowrence 8 april 2016, laatste update op 17 april 2017, 1.704 views

Clevo P650RE6 GTX 970M

De Clevo is een krachtige 15,6" laptop met een krachtige processor en een krachtige GPU. Ik heb de laptop sinds februari in gebruik en vertel in mijn review wat ik er van vind. Het voordeel van deze barebones is dat je volledig de keuze hebt over je hardware.

Pluspunten

• Goede specs voor 'lage' prijs
  • DDR4 (4 slots!)
  • M.2 slot
  • Goed scherm mits geleverd zonder dode pixel

Minpunten

• Gewicht
  • Grote voeding
  • Vingerafdrukscanner werkt matig

Prestaties:
Ik heb de Clevo uitgezocht op zijn krachtige hardware. Zo is de barebone uitgerust met een quadcore i7 6700HQ processor. 4 cores 8 threads.
Ik heb de laptop begin Februari aangeschaft. De laptop is voor mij in de eerste instantie een beetje groot, maar dat komt door de overstap van 13,3" naar 15,6". Het is een geen zware laptop maar in de tas komt het gewicht redelijk 'hard' aan, maar als je naar de specs kijkt dan is dat ook wel te verklaren. Clevo levert de laptop samen met een redelijk zware adapter van 200 watt.
Geluid:
De laptop maakt alleen geluid als het moet. Zo heb ik totaal geen last van de koeling bij normaal gebruik (internetten, paar simpele programma's tegelijk open). Maar hoor je de koeling pas echt opkomen als je de laptop zwaar gaat gebruiken. Zo gaan de fans aan als je gaat gamen. Het is dan een hoorbare laptop. Het is uiteindelijk aan jou of je dit storend vind of niet.. Maar ik ben bang dat je met zulke specs niet echt iets stillers gaat vinden. Als ik GTA V opstart hoor ik wel klasgenoten over het geluidsniveau van de fans.. maar dat is bij de laptops met zwakkere processoren en GPU’s uiteraard een ander verhaal.
Scherm
Na 10 dagen merkte ik dat ik een dode pixel had. De webshop vertelde dat ik geen dode pixel garantie had aangeschaft en daardoor dus zelf voor de kosten moest opdraaien. Helaas is dat op dit moment financieel niet mogelijk dus werk ik maar met een dode pixel.

Het 15,6” scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en is mat afgewerkt. Het voordeel van de matte afwerking is dan ook bij veel zonlicht geen overbodige luxe. Het contrast is prima en de kijkhoeken zijn perfect.

Accu
Ik heb bij performance laptops zoals deze geen hoge verwachtingen van de accu. Zeker niet als de laptop altijd in ‘performance’ mode staat. Het was voor mij dan ook overbodig om de accu te testen.

Toetsenbord en touchpad:
Het toetsenbord van de Clevo werkt soepel en de toetsen worden in tegenstelling tot veel dunnere laptops ook daadwerkelijk ‘ingedrukt’. Sommige gebruikers zien dit ‘meeveren’ als een minpunt, maar ik zie dit als een pluspunt. Hierdoor voelt het typen altijd net wat fijner. Het toetsenbord is verder verlicht en kent 5 standen voor de toetsenbordverlichting.
De touchpad reageert verder goed en heeft 2 losse knoppen die fijn werken en niet veel geluid maken. In andere reviews op het internet merk ik dat er kritiek is op de ‘traag reagerende touchpad’ en de vingerafdrukkenscanner. Over de touchpad heb ik niks te klagen, maar ik heb hem ook niet dusdanig veel gebruikt dat ik hier iets nuttigs over kan zeggen. Over de vingerafdrukscanner kan ik wel zeggen dat hij niet altijd even nauwkeurig is en dat je soms je vinger er 2x doorheen moet halen om de afdruk te herkennen.

Grafische prestaties
Ik heb de laptop voornamelijk gekozen vanwege de combinatie van een krachtige processor en een krachtige grafische chip: De Nvidia GeForce 970M. Clevo rust de notebook uit met een 6gb model van de 970M. De meerwaarde van de 3gb extra is nagenoeg verwaarloosbaar maar verder werkt de kaart uitstekend.

Barebone
Omdat de laptop een barebone is, is het mogelijk om bij het aanschaffen geen RAM geheugen of SSD te laten plaatsen. In dit geval heb ik uit kostenoverwegingen zelf RAM geheugen er in gezet en heb ik een eigen SSD ingebouwd. Het voordeel hierbij is dat ik 2400MHz ram koos in plaats van de standaard te kiezen 2133MHz. Ook bespaar je geld door het niet kopen van een Windows licentie. In mijn geval had ik er nog een liggen en was dat mooi meegenomen. Laptopplus geeft op de site aan graag Windows 10 voor te installeren. Ik zou dit zeker adviseren als je geen ervaring hebt hiermee. Je moet in dit geval dan wel een harddisk bij laptopplus zelf kopen uiteraard. Verder moet je dan wel nog je licentiecode activeren. Het is dus niet dat je Windows gratis krijgt.

Intel tuning tool
Op de driver CD staat een tooltje genaamd Intel Extreme Tuning Utility.
Dit was onder andere nodig om een XMP profiel in te stellen om het geheugen ook daadwerkelijk op 2400MHz te laten draaien. Screenshots zijn hier onderin te bekijken.
De bios is verder erg minimalistisch dus het is de bedoeling dat je deze tool gebruikt voor aanpassingen.

Aansluitingen en upgradess
De laptop heeft 4 DDR4 SO-DIMM aansluitingen, waarvan 2 onder het toetsenbord. Verder zien we 2x 2,5” ssd/hdd aansluitingen. Let op! Het is hierbij onogelijk om 2 standaard harddisks in te plaatsen . Standaard is een harddisk 9mm hoog en er is maar 14mm voor beide HDD/SSD’s. Het is dus alleen mogelijk om 2x een schijf van 7mm aan te sluiten. Ook is er plek voor 2 M.2 SSD’s.
Verder heeft de laptop vier USB 3.0 aansluitingen. Twee displayport aanslutingen, HDMI en een slot voor een simkaart. Ook gigabit ethernet is niet vergeten.

De Clevo is voorzien van vier USB 3.0-aansluitingen, waarvan er een links, een achter en twee aan de rechterkant van de laptop geplaatst zijn. Er is ook een hdmi-aansluiting en maar liefst twee displayport-aansluitingen. Het slot voor de simkaart, aan de rechterkant van de behuizing, is in deze configuratie niet in gebruik, maar je zou de laptop ook van een modem kunnen voorzien.
Support
Los van de dode pixel en het gezeik hiermee, vind ik dat laptopplus snel reageert op mails. Bij technische vragen als ‘wat is het voordeel van 3gb tegenover de 6gb’ kreeg ik eerlijk antwoord onderbouwd met benchmarks en eerlijk advies.

Heb jij ook een Clevo P650RE6 GTX 970M?

Dode pixel wel of niet maakt niet zoveel uit. Je kunt hem zonder opgaaf van redenen binnen 14 dagen terug sturen volgens Europees Consumenten Centrum

Verder is het een fijne review om te lezen.
Goede review, ik koop volgende de week de 17 inch versie hiervan. En zal hier na verloop van tijd ook een review van maken. DDR geheugen heb ik al besteld, alleen helaas 2133Mhz, omdat ik onder de indruk was dat 2400Mhz niet mogelijk zou zijn op deze chipset. Maar dat kan nog altijd later een keer aangepast worden. Verder heb ik nog een M.2 SSD van 128 GB voor het OS en een oude legale Win7 licensie liggen, dus ik kan gratis upgraden naar windows 10. Ik ben dus benieuwd. Alleen 1 vraag, heb je de standaard koelpasta gehouden, of heb Arctic Cool Extreme genomen? Ik heb namelijk het en der gelezen dat de standaard koelpasta bar slecht koelt. En dat het meer een soort klei is dan daadwerkelijke kwalitatief goede koelpasta.
Beste WvanGeest,

Ik had er Arctic Cool Extreme koelpasta in laten zetten.
Leuk om te horen dat je hetzelfde gaat doen met je componenten!

Ik zou als ik jou was de componenten er dezelfde dag in zetten om zo de laptop werkend te kunnen zien en dan zou ik vooral kijken naar dode pixels. Binnen 24 uur is het namelijk kosteloos om het scherm te laten vervangen. Ik had dit geluk helaas niet waardoor ik het pas na 10 dagen kreeg/zag.
Dat is geen probleem, ik ben sowieso van plan een jaar dode pixel garantie te nemen. Mijn huidige laptop kreeg namelijk pas 2 dode pixels na 9 maanden. Helaas moeten dat er 3 zijn voordat men recht heeft op een nieuw scherm. Betrof een Lenovo Y510P. Dat is me die 30 euro meer dan ook wel weer waard, gezien een maand pixel garantie 20 euro kost.
Top tip van die Intel Extreme Tuning Utility, meteen ook mijn geheugen naar 2400Mhz gezet.
Tevens zitten spelen met de oc-opties, maar niet het idee dat het echt iets opschiet.

Heb overigens de Samsung M2 @ >2.000Mb/s read/write en een normale SSD, 16Gb 2400Mhz geheugen en het 3k scherm. Binnen sinds januari en ook erg blij mee :)
@NiGeLaToR

Dat is ook het eerste wat ik deed!

De M2 SSD staat nog op de planning!
Bedankt voor de review! Hoe is de bouwkwaliteit van de barebone? Heb nu een BTO die kwa kwaliteit echt ver onder de maat is, vandaar.