Specificaties 32GB 2.5" (SATA-300) @ 250/170MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel Ephraim X25-E 32GB Review

tweakerharrie 23 juli 2009, laatste update op 26 december 2009, 4.008 views

Intel Ephraim X25-E 32GB

Pluspunten

• supersnel data lezen en schrijven
  • maakt geen geluid
  • overleeft een val van grote hoogte
  • zuinig met stroom
  • seektime is kleiner dan 1 msec

Minpunten

• te klein voor een hoop gebruikers met veel software
  • hoge prijs per gigabyte
  • levensduur lijkt korter dan gewone schijven

Ben al een tijdje lezer maar toen ik een review zocht van de Intel SSD-x25 Extreme (x25-e) was deze er niet. Hier is hij dan.

Reden van aanschaf.

Er zijn twee types x25 van intel. Een m serie en een e serie. De e serie is stukken duurder maar heeft paar voordelen. Er is in de e serie slc geheugen gebruikt terwijl de m serie mlc geheugen gebruikt en dat maakt de e serie sneller en gaat langer mee. Zie hiervoor deze link:
Ik wou echt de snelste en koos daarom de extreme versie. Omdat geld toch een beetje een rol speelt koos ik de 32 gigabyte versie.

Installatie.

De schijf wordt geleverd in een klein kartonnen doosje, het is goed zoeken of je wel het product hebt gekregen die je besteld hebt. Er staat nergens op de doos dat het om de x25-e gaat. Er zijn vele nummers en codes en 1 daarvan is de belangrijkste: SSDSA2SH032G1. Hier moeten we via google achterkomen dat het inderdaad om de x25-extreme gaat. Toen ik de doos open had, nog een verassing: ook op de schijf een hoop codes maar nergens dat het een x25-e is. De website van Intel heeft nog maar weinig informatie over de schijf die snel te vinden is. Als je bij www.intel.com de products lijst bekijkt staan daar geen schijven tussen.
De installatie is erg makkelijk omdat de aansluitingen standaard zijn zoals iedere sata schijf uit mijn collectie en als 2e schijf hoeft de pc niet eens uit.

Praktijk en benchmarks.

Ik heb getest of de schijf werkte door hem als 2e schijf te installeren en daarna meteen hem als systeemschijf ingesteld met de stekkers van de andere schijven eruit. XP installeren is 13 minuten compleet! Oei dat is snel. Opstarten van xp duurt 32 seconden. Helaas kreeg ik een vastloper toen ik mijn sata drivers wou installeren die op mijn moederbord CD rom stonden. Even een benchmark gedraaid met hd tune (afbeelding 1 links).

Je ziet dat er vrij vaak een blauwe streep te zien is. Ik denk dat mijn moederbord (asus striker extreme) langzamer is dan de schijf. De schijf is zeer snel, ook in vergelijking met mijn WD raptor van 74 mb. Deze is niet sneller dan 70 mb per seconde gemiddeld en heeft 13 msec seektime.

Mijn werk heeft Office 2003 en installeren was binnen een minuut klaar. Openen van applicaties gaat zo snel dat het lijkt alsof ze nog in de cache zitten. Ik speel call of duty 4 en deze heb ik ge´nstalleerd plus de update 1.7. Het laden van het spel gaat supersnel en het laden van een nieuwe map is 1 seconde!

Ik heb ook Vista geinstalleerd maar helaas is Vista met de service packs 18 gigabyte en heb ik te weinig over voor de andere dingen die ik er nog bij wil zetten.Onder vista werkt alles goed.
De eerste benchmark die ik deed was langzaam (figuur 2) maar het lijkt erop dat Vista iets op de achtergrond aan het doen is. Als ik Vista opstart met de sdd als 2e schijf is de benchmark prima. De benchmark onder vista is wel 6% langzamer dan xp. Figuur 3.

Mijn dank gaat uit naar de eerste reageerders, deze hebben paar zwakke dingen van de review gemeld. Met deze aanpassing heb ik hopelijk de review beter gemaakt. Het is ook dan mijn eerste review.

Update:

Na een paar maanden heb ik de SSD in een ander moederbord en is nog sneller zelfs en merk niets van de achteruitgang in snelheid. HD tune geeft een afname van 2 mb per seconde. 217 ipv 219.

Heb jij ook een Intel Ephraim X25-E 32GB?

Reviews door de redactie

Wat zou dat kunnen zijn? Het is een kale Windows Vista 32 bit met servicepacks. De rest van de schijven zijn uitgeschakeld (stekkers zijn eruit). Mijn cpu is trouwens een Q9650 op 3 ghz.
Je had toch zoveel ervaring op computer gebied? Misschien Index service van windows die de hardeschijf aan het indexeren is? Windows XP had dacht ik ook nog een "service" die de hardeschijf "optimaliseerde" als je niks tot weinig met de pc deed. Verder zelf al tussen taakbeheer gekeken of er een process tussen staat wat CPU verbruikt?

Verder, matige review. Niet netjes opgebouwt en onderbouwt. Je had wel wat meer dingen mogen testen als laadtijden van programma's enz, en verder, wat zette jou aan tot de aankoop van de E versie? De M presteerd ook meer dan prima voor een Gaming Desktop ofzo, en is teminste verkrijgtbaar in 80 en 160GB, voor een leukere prijs. E is inderdaad iets sneller, maar veel duurder.
Even checken in de taskmanager wat je CPU bezig houdt. Aan de grafiek is idd duidelijk te zien dat er iets bezig is.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 22 juli 2009 20:06]

Wat kan je vertellen over de degradatie - neerval van performance naarmate de schijf vaker en voller beschreven word?
Als het goed is zou dat eigenlijk niet meer moeten gebeuren. Daar heeft Intel een nieuwere firmware voor uitgebracht: meuk: Intel X18-M / X25-M 1.1
Je CPU usage onder vista is ruim 18%, iets doet me vermoeden dat een externe factor die schijf onder vista wat trager maakt?
Leuk
Ik had eerst ook 1 maar vanwege de ruimte toch maar 1 bij gekocht en in raid gezet, nou dan is het de bom kan ik je zeggen.

single disk met atto benchmark haalde ik 211 write en 260 read , met 2 schijven in raid word het 430 write 540 read !!

verder ook geen problemen met installeren of what so ever.....