Linksys NSLU2 Review

zordaz 22 juli 2009, 525 views

Linksys NSLU2

Pluspunten

• Klein, stil, zuinig, flexibel, goedkoop.

Minpunten

• Bepaald geen snelheidsmonster, gaat geen jaren mee.

Beheerbaarheid Score: 4
De NSLU2 is een heerlijk apparaatje voor mensen die een externe harde schijf aan het netwerk willen hangen.

Verder kunnen de tweakers onder ons hun hart ophalen met diverse alternatieve firmwares en kernels. Dan zijn je mogelijkheden haast onbegrensd!

Hier mijn review als "tweaker":
Ik heb er zelf vanaf 2007 een volledige Debian installatie op gedraaid (Etch en Lenny), waarbij het rootfs op een 500 GB externe harde schijf (WD) stond. Verder hing er nog een 300 Gb externe harde schijf (Seagate) aan en een HP Officejet multifunctional. De NSLU was dik twee jaar lang dus een prima huisserver met alles erop en eraan (Samba, NFS, Cups, Sane etc.).

Helaas ging het apparaat net buiten de 24 maanden garantie stuk (waarschijnlijk doorgebrand). Ik heb dat vaker gehoord van mensen die dit apparaat hadden. Zowel de webwinkel als de fabrikant gaven totaal niet thuis, terwijl dat natuurlijk eigenlijk niet normaal is. Omdat het geen enorm kostbaar apparaat is, heb ik er verder geen werk van gemaakt.

Anno 2009 blijft het een leuk dingetje, alleen zijn er inmiddels best goede alternatieven op de markt, zoals externe harde schijven met ingebouwde netwerkondersteuning.

Heb jij ook een Linksys NSLU2?

Thanks voor je review! Heb je ondertussen al iets anders aangeschaft wat eventueel nog beter is?
Groet Tom
Ik heb indertijd ter vervanging een regulier NAS overwogen, maar wilde toch wat meer flexibiliteit.
Ik heb daarom toen een nettop gekocht, een Asus EEE Box. Die werkt anno 2013 nog altijd prima als huisservertje met Linux erop. Inmiddels denk ik wel weer aan vervanging, maar ben er nog niet uit wat.