Specificaties PC met Atom N270 en 1GB ram - Bekijk alle specificaties

Asus Eee Box B202 160GB Review

zordaz 22 juli 2009, laatste update op 22 juli 2009, 1.215 views

Asus Eee Box B202 160GB

Pluspunten

• Klein, stil, zuinig.

Minpunten

• Maar 2 GB geheugen mogelijk, alleen MS Windows XP home.

Features Score: 4
Ik heb de witte versie van de EEE Box gekocht (zonder afstandsbediening en met Intel VGA-kaart) en er meer geheugen en een grotere harde schijf (500gb) ingezet. Er zat in de doos een DVI - VGA adapter. Er kan maximaal 2 GB ram in het apparaat, meer kan niet worden aangestuurd.

Het openmaken van de case voor het vervangen van het geheugen was even prutsen en moet je met beleid doen. Verder vind ik het klepje wat kwetsbaar ogen. Mocht je ook willen upgraden: zoek een goede tutorial op internet, incl. foto's.

Het apparaat is in Nederland alleen met MS Windows XP Home te krijgen, helaas niet in de Linux-versie. Ik heb er zelf inmiddels Debian op draaien en MS Windows XP dus volledig verwijderd.

Ik heb daarom geprobeerd een refund te krijgen voor de MS Windows XP OEM-licentie en na intensief mail-contact met Asus kon men het bedrag van 9 dollar / 7 euro(!) terugstorten. Daarvoor moest ik dan wel op eigen kosten de licentiestickers en alle meegeleverde DVD's opsturen naar een adres in Nederland. Per saldo heb je daar dus niets aan.

De Express Gate "instant on" functie waarmee Asus adverteert moet je zelf installeren, want is niet standaard aanwezig. De bijbehorende install DVD is "MS Windows only". Verder is er op de harde schijf een rescue partitie aanwezig.

Al met al ben ik erg tevreden, de EEE Box is prima geschikt als huis-servertje, als internet PCtje en voor audio-streaming. Voor HD-beelden schiet mijn versie tekort in (video)rekenkracht. Verder is het apparaat super stil en erg zuinig. Jammer dat de Linux versie niet in Nederlandse te koop is.

Heb jij ook een Asus Eee Box B202 160GB?