Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A6MB Review

djgerry300Testpanel 7 april 2016, laatste update op 7 april 2016, 706 views

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A6MB (Testpanel)

De Lenovo Ideapad Z51-70 geeft qua uiterlijk een niet al te beste indruk. De prestaties vertellen een ander verhaal zolang het niet op gamen aankomt, want hier laat Lenovo een goede implementatie achterwegen.

Pluspunten

• Snelle opstart en werktijden
  • Goed en luid geluid
  • dolby gecertificeerd

Minpunten

• Plastieke behuizing geeft goedkoop gevoel
  • Kleuren en kijkhoek van het scherm
  • Switchable Graphics problemen

Unboxing
Het uitpakken van de laptop is zoals je gewoon bent.
Je opent de doos (uiteraard) en vervolgens heb je de laptop veilig tussen een plastieken buffer zitten.
Verder heb je er een apart doosje bij zitten waar de voeding in zit. Op de losse handleiding na is dat alles wat in de doos zit. De laptop zit in een plastieken folie verwikkeld en bij het openen van de laptop zit er een beschermlaag tussen het toetsenbord en het scherm.

Uiterlijk
Het eerste dat opvalt bij het openen van de laptop is dat deze nogal dikke bezels heeft. Het zal aan mij liggen, maar met een Dell U2414H en zelfs mijn macbook pro is het iets dat opvalt.
De buitenkant is van een goedkoop aanvoelend plastiek gemaakt dat zeer snel vuil kan worden en glad aanvoelt. tijdens het gesloten transporteren heb ik meermaals de schrik gehad dat deze uit mijn handen zou glijden.
Aan de binnenkant zet het scherm de trend van plastiek voort.
De basis van het toetsenbord is wel uit aluminium gemaakt, wat een aangenaam gevoel geeft als je met de laptop aan het werken bent.

Inhoud
Het typen op het toetsenbord is wel in orde en geeft een leuke feedback, al is het duidelijk zichtbaar dat het toetsenbord naar binnen buigt als men op een knop duwt.
Het trackpad is eerder grof dan glad en zorgt er voor dat vlotte bewegingen niet altijd goed verlopen.

De gekozen CPU is de Intel i5-5200U, een dual core met hyperthreading. Deze is zeker voldoende voor de gewenste prestaties en zal nog enkele jaren mee kunnen.

Voor draadloos internet is er een Intel Dual Band adapter aanwezig met ondersteuning voor 802.11b,g,n en ac technologie. Een speedtest op mijn 200mbit lijn op een afstand van net geen 5 meter tot de modem toont mijn een stabiele output van 100mbit/s. Het kopiŽren van een film van mijn NAS toont een piek van 12MB/s met gemiddeld 10MB/s. De testen komen dus goed overeen.
Ik verwachtte een beter resultaat, maar slecht is zou ik ook niet noemen.

Er zijn natuurlijk ook een resem aan fysieke aansluitingen aanwezig.
Zo vinden we aan de linkerkant een VGA, HDMI en ethernet aansluiting, alsook 2 USB 3.0 poorten.
Aan de rechterkant zit 1 USB 2.0 poort, een SD kaartlezer, een headset aansluiting (1 poort voor mic en headphone) en er is plaats voor een dvd/blu-ray drive, die niet werd meegeleverd. Deze laatste optie is voor mij een overbodige keuze. Ik had de behuizing dan liever als 1 geheel gezien.

Als opslag is er gekozen voor een SSD van Samsung van 250GB. Deze doet wat we er van kunnen verwachten. Dankzij de SSD zijn we op enkele seconden gestart en klaar om Facebook af te schuimen!

Over het scherm kan er ook iets worden gezegd. Het is een 15,6” Full HD scherm dat gebruik maakt van een TN paneel. Zoals gekend van deze panelen zijn de kleuren niet subliem alsook is de kijkhoek veel lager dan bijvoorbeeld een IPS paneel.

Windows 10, met bloatware
Op laptops van de meeste fabrikanten kan men bloatware verwachten zodra men de laptop voor de eerste maal heeft opgestart. Dat is hier niet anders.

Als antivirus wordt er McAfee meegeleverd die meer irritaties geeft dan beveiliging. Dit vanwege zijn meerdere opdringerige pop-ups met de vraag om je te registreren zodat je “Alle functies optimaal kan benutten”.

Lenovo levert ook zijn eigen software suite mee. Zo ziet men bij het opstarten SHAREit op het bureaublad staan, een tool om je gegevens te synchroniseren tussen je tablet, telefoon en je pc.
Verdere tools zijn Lenovo Photo Master en Lenovo Setting, die doen wat de naam zegt.
REACHit laat je je cloud gegevens van o.a. Google Drive en Microsoft Onedrive synchroniseren.
Met OneKey Recovery kan men gebruiken voor het maken en herstellen van back-ups en Lenovo Companion zorgt ervoor dat je up-to-date blijft met systeemupdates en geeft je info over het optimaliseren van je laptop.

De laptop is gecertificeerd door dolby en dat is merkbaar. Het afspelen van video en muziek is een plezier voor het oor. Wel hadden ze bij Lenovo het maximum volume wat mogen limiteren. Vanaf een goede 80% volume, wat al zeer luid weerklinkt, begint er distortion op te treden, wat een afbraak doet aan de ervaring.

Benchmarks
Na het handmatig installeren van de drivers voor de AMD R7 M360 bleek ik bij een eerste run van de Tomb Raider benchmark amper het volgende te halen:
Low quality
min: 14,6
avg: 18
max: 22,6

Dit is een veel slechtere score dan ik verwachtte, dus dit kon niet juist zijn. De gebruikte GPU was blijkbaar de ingebouwde HD5500 van Intel. Dit verklaart de benchmark scores. Na een uur spelen met de BIOS en uiteindelijk toch niets te hebben veranderd, is mijn primaire GPU na 3x herstarten plots wel de R7 M370. De resultaten van deze benchmark waren al een stuk beter:
Low quality
min: 26
avg: 35,5
max: 46

Normal quality
min: 18,8
avg: 24,4
max: 31,1

Dit zijn al veel betere resultaten. Het is mogelijk om het spel op medium te spelen, maar low is the way to go met dit spel.

Unigine Heaven
Low quality, 1080p, moderate tessellation
FPS: 18,5

Een puntje van waarschuwing is dat deze laptop tijdens het gamen zeer veel warmte genereert, speel dus niet op een plaats met weinig koelmogelijkheden, zoals in je bed.
De Lenovo Z51 laptop is niet de beste laptop. Het voelt goedkoop aan door de overvloed aan (glad) plastic.
De grafische prestaties zijn ideaal voor de iets oudere spellen. Games, vooral MOBA’s, zullen goed werken, maar hedendaagse spellen draaien enkel op lage settings.
Gelukkig zijn er ook positieve punten! Zo is het leuk dat het scherm full HD is en het geluid een dolby certificering heeft. Dit in combinatie met een snelle SSD zorgt er voor dat het een snelle en vlotte laptop is in dagelijks gebruik.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A6MB?

Gezien hij nog niet vermeld wordt met prijs; wat heb jij voor dit model neergeteld? De meeste nadelen zijn typisch voor budget laptops, zonder prijs blijft het een beetje gissen wat nu de prijs/kwaliteit verhouding is :)
Ik heb deze gekregen als review sample. De aangegeven prijs in de pricewatch is momenteel §750, voor welke prijs is een hogere verwachting heb.
Hierbij denk ik dan vooral aan het gebruikte materiaal van de laptop, die veel te goedkoop aanvoelt.
sorry, maar dat vind ik niet, dat is wat je krijgt voor laptops in die prijsklasse. De vergelijking met de veel duurdere laptops in je review slagen dan ook volledig de plank mis. Er zijn weliswaar laptops die wel stevigere en mooier zijn, maar die ontbreken dan ook andere functies (zoals de extra gpu).
Ik begrijp je punt.
Ik vergelijk deze laptop wel niet met een ultrabook van §1000+ en al zeker niet met mijn macbook pro, maar voor §750 kan je laptops vinden die van een hogere kwaliteit worden opgebouwd.
Persoonlijk geef ik niet rap om bouwkwaliteit, eerder om functionaliteit. Al mag het toch gezegd worden dat de bouwkwaliteit van deze mij direct opviel en het plastiek zeer buigzaam en fragiel aanvoelt. Een acer of msi van +/- dezelfde prijsklasse die ik onlangs heb gebruikt gaven mij dit gevoel niet.

Zoals aangegeven is de GPU ook niet direct goed geconfigureerd als je hem voor het eerst start en menig normaal mens zal dus gamen op de ingebouwde HD5500 zonder het direct door te hebben, dus hebben ze maar zeer weinig aan de dedicated GPU.