Synology DiskStation DS416j

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS416j Review

Alex86 6 april 2016, laatste update op 18 november 2016, 2.992 views

Synology DiskStation DS416j

Sinds een week ben ik blije eigenaar van 416J. Ik heb lang getwijfeld om een NAS aan te schaffen en uiteindelijk heb ik voor de 416J gekozen.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Stil
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Weinig rekencapacieteit
  • Langzame GUI

Kwaliteit voeding Score: 4
Algemeen

Oorspronkelijk begonnen met 2x4TB van Seagate, maar binnen een dag bleek dat echt te krap te zijn.

Vervolgens heb ik nog een 4TB schrijf toegevoegd en helaas duurde het uitbreiden van 2x4TB naar 3x4TB ongeveer 35 uur. Op internet sontd dat dit soms wel een week kan duren. Ik ben er wel achtergekomen dat als ik Sync-functie met STACK en Dropbox uitschakel dat het 2x zo snel gaat. Uiteraard moet je ook niet downloaden... :)

Er is veel mogelijk met de software van Synology dat is ook van de grootste voordelen maar ook tegelijk ergens een klein nadeel. Er zijn berg opties en deze moet je even ontdekken.

Bouwkwaliteit
Voelt allemaal beetje plastic aan, tja het is is ook van plastic. Maar het voldoet redelijk aan mijn wensen

Koeling
Ventilatie heeft verschillende standen en kan daardoor goed worden aangepast.

Vormgeving
Dit is puur persoonlijk en ik vond niet warm of koud van het ontwerp, het is functioneel en ziet er redelijk goed uit.

Installatie
Binnen paar seconden kun je de HDD's inbouwen. Puur kwestie van het kunnen omgaan met een schroevendraaier.

Voeding
Wordt net als vele voedingen warm maar is niet bijzonder groot.

Het is de J series en daarom goed betaalbaar.

UPDATE
De NAS heb ik nu 9 maanden gebruikt. Het is me opgevallen dat deze toch niet zo snel is als gehoopt. Het heeft er waarschijnlijk alles te maken met wat ik met de NAS doe. Het is absoluut geen NAS waarbij je kan multitasken... combinatie van streamen van FullHD-Film en het downloaden met 100mbit is niet goed te combineren. Maar hiervoor heb ik de NAS niet aangeschaft.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS416j?

Ik zit zelf ook nog wel te overwegen om een Synology Diskstation te kopen, weet nog niet welke en ben dus benieuwd naar de rest van de details.
Wat ik me nu afvraag: waarom vind je 'ruimte voor 4 schijven' een minpunt van deze versie?
Mijn fout. Ik was nog aan het typen... :) Het is absoluut geen minpunt. Wat zou je nog meer willen weten?
Ik ben ook aan het overwegen om deze aan te schaffen, maar pas over een paar maanden als mijn nieuwe huis klaar is. Ik heb wel een paar vragen:

- NZB downloaden, en dan voornamelijk het controleren en uitpakken. Is er dan nog wat mee te beginnen of wordt dan alle geheugen en cpu gebruikt?
- Streamen naar tv, ervaring mee? Gaat dat goed?

Ik ben aan het twijfelen tussen deze en de nieuwe DS416Play. Maar ja, die is wel gelijk €150 duurder.
Ik gebruik geen NZB en ik stream (max 1080) via raspberry en dat gaat prima. Ik merk soms wel dat die het zwaar krijgt, ik zou die 150e extra wel uitgegeven, ik verwacht dat als nzb's wil uitpakken dat je liever niet lang wil wachten.
Ok, bedankt voor je snelle reactie!

Kans bestaat dat als ik een NAS koop, dat de 416Play ook weer wat goedkoper is geworden. Hij is 2 weken geleden pas uitgekomen, dus die prijs zal nog wel dalen.
Heeft hij het dan zwaar met uitpakken of met streamen van 1080 content?
Beetje wel, maar het lukt!
Beide lukt? :)
Ik wil een NAS voornamelijk gebruiken voor het streamen van (1080) content maar als deze het daar zwaar mee heeft zal ik toch moeten kijken naar een beter model.

Laat je deze ook alles encoden/decoden en gebruik je daar dan de eigen video speler van de Synology voor?
Of gebruik je iets als Plex ofzo?
Hoi!

Sorry voor wat latere antwoord, ik ben even op vakantie geweest. Ik gebruik de NAS samen met de Rapsberry met OSMC (Kodi). Eigen speler van Syno gebruik ik niet.

Met Plex heb ik het ook geprobeerd maar dan is deze aan de trage kant en Plex is niet gratis, tenminste de uitgebreidere opties wat OSMC uiteraard wel heeft..

Grt
A.
Beide lukt? :)

Of gebruik je iets als Plex ofzo?
Het streamen van 1080p content doet deze NAS fluitend, met 2 vingers in de neus, zolang er niets hoeft te worden geconverteerd / getranscodeerd. Je hebt dan een capabele mediaspeler nodig, zoals een Apple TV 4 met Infuse of een Nvidia Shield Android TV met Kodi, of, met een wat meer basale interface, een Eminent of Mede8er speler.

Downloaden uit nieuwsgroepen gaat snel, het uitpakken langzaam (langzamer dan je gewend bent op je pc / Mac).
Veel succes ermee!

[Reactie gewijzigd door Alex86 op 14 juni 2016 10:38]

Vraagje: het is me niet helemaal duidelijk of de email server functionaliteit ook op deze versie draait. Als je bij de specs gaat kijken dan staat er bij "MailPlus server" geen vinkje.

het lijkt me dat die email server functie op alle NAS-sen van syno draait?

Grt, P
Ik maak geen gebruik van de mailfunctionaliteit. Ik kan wel zien dat Mailserver en Mailstation van Synology er voor downloadbaar zijn.