Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX Review

iPodKillerTestpanel 8 april 2016, laatste update op 11 mei 2016, 6.315 views

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX (Testpanel)

De Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX is een prima all-round multimedia notebook voor 750 euro. Echter zijn er betere alternatieven in deze prijsklasse.

Pluspunten

• Touchpad
  • Mooi design
  • Snelle SSD
  • Prima accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Dual Band Intel Wi-Fi Wireless AC Chip
  • Genoeg poorten
  • Programma's draaien soepel

Minpunten

• Toetsenbord tegenvallend voor Lenovo
  • TN Paneel
  • Geen onderhoudsklepje
  • Batterij moeilijk te vervangen
  • Bloatware, bloatware en bloatware
  • Radeon R7 M360 GPU is zwak
  • Geen backlit keyboard

De Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX is een all-round multimedia notebook die §750 euro kost. Rekenkracht heb je voldoende met een dual core i5-5200U en 8GB (dual-channel) interne geheugen. Dit model komt ook met een Samsung 256GB SSD die erg snel is, opstarten van toepassingen gaat erg vlot.

De Z51-70 beschikt over een lower/mid-range AMD Radeon R7 M360 grafische kaart met 2GB geheugen voor de wat zwaardere toepassingen. Meer dan genoeg voor multimedia en alledaagse taken. Gamen op low/medium settings op 720p resolutie kan ook.

De notebook komt standaard geÔnstallerd met Windows 10 op de schijf, er is geen upgrade nodig.

Featureset

Specificaties
  • CPU Intel Core i5-5200U (Intel Broadwell) 2,2GHz - 2,7GHz (turbo)
  • GPU AMD Radeon R7 M360 2GB DDR3
  • RAM 8GB DDR3-1600 (2x4GB)
  • Opslag 256GB SAMSUNG SSD MZYLN256HCHP-000L2
  • Scherm 15,6" 16:9 TN panel 1920x1080 (Mat)
  • Wifichip Intel Dual Band Wireless-AC 3160 (5Ghz)

Je zult weinig verrassingen tegenkomen tijdens het uitpakken. In de redelijk compacte doos zit de oplader, wat handleidingen en natuurlijk de laptop zelf.

De Ideapad heeft genoeg poorten beschikbaar. Aan de linkerkant zie je de DC Jack, fan output, een VGA poort, RJ-45 poort, HDMI poort en 2x USB 3.0 poorten. Aan de rechterkant een Kensington slot, SD kaart reader, een USB 2.0 poort en tot slot een combi audio/mic jack. Aan de voor- en achterkant zul je geen aansluitingen zien. De mogelijkheid voor een eventuele dock is er ook niet in deze prijsklasse. Helaas heeft deze versie geen DVD drive, die is opgevuld met een tray.

De VGA poort begint nu wel redelijk oud te worden en ik zou toch liever iets anders in de plek willen daarvoor.

Helaas is er geen onderhoudsklep aanwezig. Upgraden zal dus lastig gaan worden. De onderkant van de laptop is bevestigd met 11 schroeven waarvan 3 schroeven in het midden aangegeven met een toetsenbord symbool om eventueel je toetsenbord te vervangen. Dit vind ik erg netjes aangegeven van Lenovo. Ik heb helaas niet geprobeerd om de laptop open te schroeven. Ik kan dus ook niet weten hoe het zit met de upgrade mogelijkheden van de laptop.

(foto snel genomen voor het publiceren met een smartphone, excuses voor de slechte kwaliteit)

Helaas is er wel de nodige bloatware aanwezig in Windows 10. Bloatware Mcafee, REACHit Drive, Candy crush en ga zo door. Dit is erg irritant. Gelukkig zijn er wel genoeg tooltjes om dit eraf te gooien.

De kwaliteit van de JBL stereo speakers zijn prima en kunnen best hard. Je krijgt Dolby Home Theater software erbij.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Wat meteen opviel na het uitpakken was de feel & touch van de Ideapad. De bovenlaag ziet er erg mooi uit en is gemaakt van een soort aluminium wat erg aangenaam is om aan te raken.

Vingerafdrukken zul je niet heel snel zien of je moet wel vette vingers hebben. In de binnenkant is het mat plastic met een geborsteld aluminium look. De touchpad is netjes afwerkt met een metalen rand. Het design is erg basic maar in mijn ogen vind ik dat juist mooi.

De scharnieren zijn niet van Thinkpad kwaliteit maar zijn erg goed in deze prijsklasse. Het scherm openen met 1 hand gaat een beetje lastig. Je zult de laptop met de andere hand naar beneden moeten drukken. Overigens kan het scherm niet helemaal plat liggen, de scharnier beperkt dit.

Ik denk dat de bouwkwaliteit meer dan goed is.Verwacht geen rugged laptop maar hij kan zeker wel mee in een tas zonder er zorgen over te maken.

Beeldkwaliteit

Helaas levert Lenovo dit model met een TN paneel. Blijkbaar na wat research zijn er ook IPS paneel versies beschikbaar voor dit model. Los van de kijkhoeken die erg tegenvallen, is de helderheid ook niet erg hoog. Dus buiten met je laptop zitten in direct zonlicht zal niet prettig zijn.

Ik vind dat TN panelen anno 2016 verboden moeten worden bij multimedia laptops. Je wilt films gaan kijken en het laatste wat je wilt gaan doen is de juiste kijkhoek vinden.

In deze prijsklasse zou je toch op z'n minst een beter scherm verwachten.

Warmte- & geluidsproductie

De notebook is in idle stand ongeveer 30 graden, Tijdens een 1080p youtube video afspelen schommelt die tussen 33 en 35 graden. Tijdens een game afspelen schommelt de temperatuur tussen de 40 en 50 graden. In een CPU Z stress test haalde de CPU tussen de 51 en 53 graden. Wat best goed is.

De fan is redelijk stil en onder stress is de geluidsproductie ook prima. Tijdens de stress test heb ik een gemiddelde van 45 dB opgenomen. Dit is meer dan prima.

Prestaties

De i5-5200U is een ultrabook CPU met lage TDP van 15W. Deze ULV (Ultra Low Voltage) processor is gebaseerd op de Broadwell architectuur van Intel en zijn energiezuinig. Het is mogelijk om deze CPU in veel dunnere laptops te stoppen. De CPU kan zichzelf overklokken tot 2.7Ghz met de Turbo functie van Intel.

Deze CPU is meer dan prima voor alledaagse taken. Zelfs zware programma's draaien is geen probleem. Echter moet je ook geen monsterprestaties verwachten van deze dual core CPU. Je ziet al snel dat de CPU load op 100% zit als deze zware programma's moet draaien. Programma's zoals Photoshop en etc. draaien allemaal vlot.

Er zit ook een Intel HD Graphics 5500 GPU in de i5-5200. Dit is handig voor niet veeleisende taken wat ten goede komt voor de accuduur.

Los van de Intel HD 5500 is er ook een AMD Radeon R7 M360 beschikbaar. Dit is een lower/mid-range GPU. De directe tegenhanger is de GeForce 920M. Beide presteren niet geweldig tijdens gamen. Echter is de GPU wel prima voor multimedia zoals een video afspelen in HD resolutie.

Ik heb niet echt veel games gedraaid maar deze GPU kan wel nieuwe games afspelen. Echter zou ik niet hoger gaan bij de meeste spellen dan een 1366x768 resolutie. Euro Truck Simulator 2 draait ongeveer 25 FPS op high settings en 1366x768 resolutie. Mocht je toch echt meer FPS willen dan zou ik kijken naar de Radeon M375 of de GeForce 940M GPU.

De SSD is van Samsung en presteert redelijk snel. Windows start er erg vlot mee op en programma's starten ook erg snel op. De SSD heeft een read snelheid van ongeveer 550 MB/s en write snelheid van ongeveer 300MB/s. Prima SSD dus.

De Ideapad heeft 8GB aan DDR3-1600 interne geheugen. Beide DIMM sloten zijn bezet en draait in dual channel modus (4x4GB).

Ergonomie

De Ideapad Z50-71 heeft een Lenovo style keyboard die helaas een beetje tegenvalt. Er is redelijk weinig keyboard flex maar de toetsen hebben een sponzige aanslag voornamelijk in het midden van het toetsenbord. De toetsen zijn mat en voelen wel goed aan.

Ook is er een numpad aanwezig. Het is jammer dat dit model ook geen backlit verlichting heeft (er zijn wel backlit versies van dit model). Dit zou ik toch ook wel willen zien. Ik heb helaas betere toetsenborden gezien van Lenovo. Het is geen slecht toetsenbord, maar zeker niet hun beste toetsenbord.

Het touchpad daarentegen is wel erg fijn. Het oppervlak is niet te klein, maar ook niet te groot. Het oppervlak is van mat plasic maar werkt erg goed. Ik ben een fan van de fysieke knoppen.Verder werkt het touchpad accuraat en handelingen zoals scrollen en multitouch werken prima. De bijgeleverde Synaptics driver is ook goed in te stellen.

De palmrest is zoals eerdergenoemd van plastic met een geborsteld aluminium finish. Prima kwaliteit maar ook geen "high end".

Accuduur

Met dit model krijg je een 4-cells accu. Dit zal het uiteraard geen werkdag volhouden. Maar deze gaat op "gebalanceerd" ongeveer 4,5 uur mee met browsen en af en toe een youtube video kijken. Een film afspelen en hij zal het ongeveer 3 uur volhouden. Prima prestaties, maar een langere accuduur dan dit zul je ook niet echt krijgen.

Mobiliteit

De laptop weegt 2,3kg. Het is niet de lichtste laptop maar ook niet heel zwaar. Aangezien het een 15,6'' multimedia notebook is, is het niet echt heel portable te noemen als je het vergelijkt met Ultrabooks.

De dikte van de laptop is gemiddeld met een hoogte van 25mm, ultrabooks zitten hier makkelijk 8mm onder. Aangezien de accu ingebouwd is, zou hier toch wel een paar mm af kunnen. Misschien heeft het te maken met de speakers.

750 euro voor de Z51-70 vind ik persoonlijk het niet waard. Er zijn laptops in dit segment met een 940M GPU die veel krachtiger zijn dan de R7 M360. Ook kun je Skylake i5-6200U processoren vinden met een 940M GPU. De concurrentie heeft helaas betere specs aan te bieden.

Een pluspunt is wel de 256GB SSD. Maar in deze prijsklasse zul je helaas betere alternatieven vinden.

Algemene beoordeling

De Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX is een prima all-round multimedia notebook voor 750 euro. Echter zou ik als je een multimedia notebook wil, meer betalen voor een Asus N55 series voor een paar honderd euro meer. Maar voor een all-round laptop is dit een leuke laptop.

Echter vind ik dat je betere alternatieven kunt vinden in deze prijsklasse. De specs vallen tegen. Met name de R7 M360 GPU die low/midrange is.

De bouwkwaliteit en het design zijn wel pluspunten. Ook de touchpad is erg fijn om te gebruiken. De fan is ook erg stil in idle en maakt weinig geluid.

Nadeel is dat een onderhoudsklepje ontbreekt en desondanks zijn dikte de accu niet makkelijk te vervangen is. Ook het TN paneel valt erg tegen. De slechte kijkhoeken en helderheid zijn een grote afknapper met TN panelen. Positief is dat het mat en full HD is maar daar houdt het ook echt op. Een IPS paneel zou erg gewenst zijn.

Dit is een goede all-rounder, maar heeft duidelijk zijn voor- en nadelen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX?

Wat een prettige review. Mooie plaatjes, leest vlot, geeft een goed beeld.

Wel vreemd dat Lenovo dit keer geen eenvoudige toegang biedt tot de componenten, daar zijn ze in de regel juist zo goed in :'( Nu zal het niet direct noodzakelijk zijn in een bak als deze de 8GB/256GB SSD uit te breiden, maar een beetje schoonmaken op z'n tijd is wel fijn, en tig andere Lenovo's die voorbij komen bieden juist direct toegang tot de fan. Jammer.
Dank! :)

Helaas zul je toch wat moeite moeten doen om simpele upgrades/schoon te maken. Hier kun je de disassembly zien:

Het wordt allemaal compacter en naadlozer tegenwoordig. Waarschijnlijk doen ze dit bewust voor de doorsnee consument om het allemaal minder toegankelijk te maken en zo weer snel een nieuwe notebook te kopen als deze "traag" begint te worden. Zeker jammer inderdaad.
Valt nog mee :D De HP dv7 die ik in V&A heb staan wilde ik goed schoonmaken van binnen, dan moet je hem echt he-le-maal uit elkaar halen voordat je bij de fan komt, kost je gewoon een uur :D
Het valt nog mee hoor inderdaad. De doorsnee tweaker zal hier geen last van hebben. ;)
Maar ik blijf het jammer vinden dat Lenovo deze richting opgaat. Toch zul je meer moeite moeten doen voor simpele handelingen die binnen 5min gedaan kunnen worden.
Goede review! Leest lekker weg en goede, heldere foto's erbij. Een ruime +3. d:)b
De specs vallen tegen. Met name de R7 M360 GPU die low/midrange is.

Helemaal met je eens .Of ze hadden een 128 bit bus erin moeten doen ,of gddr5 geheugen .
In beide gevallen kom je dan rond de 30 GB/s uit voor band breedte en is het wel mogelijk te gamen.
Ook een subwoofer had in mijn idee wel gemogen voor een multimedia laptop.

Je review is heel mooi gemaakt en ziet er top uit.Van mij ook +3
Bedankt!! :)

Je hebt helemaal gelijk. De R9 M370/375 zijn daar veel beter in. Die wel een 128 bit bus hebben en waar je wel fatsoenlijk mee kan (casual)gamen op 1366x768 resolutie.. M370 heeft wel GDD5 maar de 375 gek genoeg weer DDR3. De M365/370X hebben wel GDDR5. Maar die zie je niet echt veel in deze prijsklasse (zie maar 1 laptop met een M365X in de pricewatch....).

En ja, een subwoofer zou zeker erin hebben gekund :+
Idd hele goede en uitgebreide review.
ik heb echter een vraagje over de iets duurdere versie van de Z51-70
en wel de 80K60151NX
zit daar wel een beter beeldscherm in?
of betaal je alleen maar extra voor het DVD station?
Thanks :) Heb het even snel opgezocht en op de coolblue site staat er: glossy TN-paneel(deze versie heeft een mat tn paneel).

i7 model heeft trouwens (als ik dit lijstje mag geloven) maar dimm 1 slot bezet met 1x8gb ipv 2x4gb (dit model).Dit kun je als leuk zien als je wilt gaan upgraden naar 16gb oid. Als je niet gaat upgraden dan doe je jezelf wel een beetje tekort met ram in single channel modus..

Ik zie ook geen dedicated videokaart dus je zal het moeten doen enkel de Intel HD graphics.

Dus je gaat idd betalen voor de DVD drive en een i7 5500U.

Pluspunt is dat die volgens de sheet wťl een backlit keyboard heeft. Deze versie heeft dat niet.

Er zijn betere deals te krijgen in ieder geval zoals de Asus N series.
Bedankt.. Echt blij met je review. Ik heb nu de MSI CX623. Prima laptopje. ca 5 tot 6 jaar oud . Enige nadeel van deze was altijd het geluid. Nu op zoek naar iets anders want begint kuren te krijgen maar geen haast dus een review zoals die van jou is heel erg prettig. +3 O-)
Ben blij dat ik jou blij heb kunnen maken met mijn review ;) Hoop dat je er iets aan gehad hebt.

Haha die MSI notebook, daarvan wou ik zijn grotere broer de MSI CX640-050NL hebben in 2011 :+ Toch maar destijds voor een K53SV-SX146V gegaan.

Mocht geluid belangrijk voor je zijn:

ASUS N552-VX series

Geluid hiervan is heel goed, vooral icm een goede headset o.i.d.
Hai. Dank je. Geluid is niet zo enorm belangrijk alleen deze laptop heeft vanaf het begin zo een zacht geluid gehad. Heel slecht te verstaan en dan vind ik het irritant. Dat is dan ook het enige nadeel. Ik heb erg veel plezier van. Nu begint de ouderdom. eerst moest ik nieuwe accu kopen en nu maakt de laptop herrie en heeft deze een nieuwe koeling nodig. Vandaar dat ik aan een nieuwe denk.

Heb gekeken maar die asus serie is me iets te duur. Nogmaals bedankt :)
Grappig in je screentje van speccy bij feature set staat een foutje. 511 graden is wel erg warm voor een gpu :+
Een mooie gebruikersreview! Ze is goed leesbaar en nodigt in ieder geval - bij mij tenminste - uit tot verder lezen. Ik vind het een leuk detail dat je een fotofragment van de onderbezel hebt genomen voor je hoofdstuk headers.

Over die VGA poort was ik ook wel een beetje verbaast. Op een zakelijk georiŽnteerde laptop had ik het nog kunnen voorstellen, al wordt die poort daar ook steeds meer vervangen voor HDMI of displaypoort. De Ideapad zie ik als serie vooral voor gebruikers die voor een scherpe prijs een goed geconfigureerd systeem willen kunnen kopen. De VGA poort valt buiten dit plaatje. Mogelijk zegt het aanwezig zijn van die poort iets over de generatie van het moederbord dat voor de laptop is gebruikt.

Een klein vraagje nog. Die toetsen lijken inderdaad op Thinkpad toetsen, afgezien van het feit dat ze mat zijn. Waar ik met de foto's niet goed achter kan komen is of de toetsen een kommetje in het midden hebben. Dat zou ik nog als een pluspuntje zien. De aanslag is verder iets heel persoonlijks. Zou ik in een review ook lastig vinden om te duiden.
Ha thanks! 8-) Ja die VGA poort vind ik nog steeds een minpunt. Totaal onnodig en verouderd voor zo'n doelgroep. Maar fabrikanten hebben ook jaren notebooks met een 1366 x 786 resolutie geleverd (zal ook nu nog wel zo zijn). Dat vond ik nog erger dan een VGA poort ;) Ik betwijfel of het moederbord verouderd is.

De toetsen hebben geen inkeping, ze zijn vlak. Aanslag komt waarschijnlijk omdat ik elke dag op Cherry MX brown switches aan het tikken ben :+ Nee, ik tik ook nog regelmatig nog op notebooks en die hebben een meer tactile feedback. In het midden is de toetsaanslag erg sponzig, dit omdat het vast te maken heeft omdat het een verwisselbare toetsenbord is. Maar alsnog zou dat geen reden moeten zijn, want ze kunnen het wel namelijk (zie oude thinkpad series).

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 10 mei 2016 22:16]

De toetsen hebben geen inkeping, ze zijn vlak.
Dan lijken ze toch inderdaad wat te verschillen van de keyboards die voor de Thinkpads worden gebruikt. Als de toetsen vlak zijn helpt dat niet in de balans tegen de terugwerkende veerkracht en zal de toets neigen te kantelen (al is kantelen natuurlijk een zwaar woord voor deze platte toetsenborden). Dit kantelen kan bijdragen aan de indruk dat de toets sponsig aanvoelt.

Tegen mechanische toetsen kan geen laptop toetsenbord op :9~. Wat dat betreft moeten we weer terug naar die dikke doos-laptops uit de jaren negentig. Al vrees ik dat dit bij veel mensen tegen dovemansoren zeggen is.
Dank voor de info! Weer wat geleerd. :)

Ja MSI kwam vorig jaar ook al met een mechanische toetsenbord in hun MSI GT80 Titan. Natuurlijk een hoog gimmick gehalte, maar wel erg vet om te zien dat dit mogelijk in. Ja dikke doos laptops moeten weer terugkomen. Geef ons weer oude IBM Thinkpads terug. :Y)
Ik heb deze laptop en ben volledig met u eens. Voornamelijk bloatware. Ik was denk ik half uur bezig met het verwijderen 8)7
Haha, ik vond het echt veel bloatware. Moest mezelf inhouden om geen clean install te doen. En met Lenovo die elke keer weer negatief in het nieuws komt met hun malware is een clean install wel nodig...
Mooie review! Een tijdje terug deze voor mijn vrouw gekocht en ze is er heel tevreden over. De meeste minpunten heeft zij geen last van omdat het haar niet interesseert wat voor GPU er bijvoorbeeld in zit. Ze is wel erg blij met het matte TN-paneel trouwens, omdat ze met mooi weer toch nog redelijk er mee kan werken in de tuin, wat dan weer een voordeel is van het matte scherm. De reden voor ons om deze uit te zoeken was omdat het de beste optie was op dat moment als je kijkt naar de eisen die we hadden (SSD van minimaal 200 GB, minimaal i5, minimaal 8 GB RAM, minimaal full HD en hij moest een beetje mooi zijn). De bloatware was inderdaad irritant, maar daar heb je een tweaker als man voor, dus dat probleem was zo verholpen.
Bedankt! :) Ja is het zeker geen slecht ding. Maar imho is het allemaal net niet voor mij. Maar voor de niet veeleisende gebruiker is dit zeker een prima notebook! Matte finish is ook fijn inderdaad. Zoals hierboven al aangegeven, bloatware vond ik wel overdreven veel. Moest mezelf echt inhouden om geen clean install te doen. :P