Specificaties 3,1" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung S8000 Jet Zwart Review

McOrmick 11 januari 2010, laatste update op 11 januari 2010, 5.557 views

Samsung S8000 Jet Zwart

Pluspunten

• 3.1" AMOLED touch-display
  • Rijke feature-set
  • Goede connectivity mogelijkheden
  • Snel! 800Mhz is een verademing

Minpunten

• POP-email niet goed doordacht
  • Geen 3rd party app installatie mogelijk (buiten de Widgets en Route 66 om)

Introductie
De Samsung Jet moet dienen als vervanger van mijn HTC Touch HD. 12 dagen in de kluis (op vakantie) heeft bij laatstgenoemde geresulteerd in 'condensvorming' waarbij een stickertje onder de batterij rood kleurde met als resultaat dat niets meer werkt. Vocht dus?! Mijn laatste 5 telefoons zijn van HTC geweest, maar ik ben er zo klaar mee dat ik heb besloten van een Smartphone (WM) over te gaan op een Featurephone. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

~[UPDATE 11/1/2010]
Steeds meer tevreden, daar ik nieuwe firmware geflashed heb: S8000OXEIK1
Deze nieuwe firmware biedt de mogelijkheid de items in het hoofdmenu te rangschikken (d.m.v. slepen van icoontjes). Veel cooler is de toevoeging van "Connected Home", een DLNA client & server welke ervoor zorgt dat je via WiFi Fotos, Muziek en Video (waaronder dus ook DivX en XviD) kunt streamen naar een DLNA-enabled device; mijn Popcorn Hour C-200. Geweldig!

Onderdelen van de telefoon
De voorkant van de telefoon bevat de volgende toetsen en functies:
  • Speakertje (voor wanneer je de telefoon aan het oor hebt)
  • Cameralens voor video-oproepen
  • Lichtsensor voor het dimmen van het scherm wanneer de telefoon aan het oor wordt gehouden, alsmede het automatisch aanpassen van de helderheid van het scherm
  • 3 Toetsen (vlnr: opnemen, menutoets,ophangen)
De linker zijkant bevat de volgende toetsen:
  • Volumetoets (Up/Down)
De rechter zijkant bevat de volgende toetsen:
  • Vergrendeltoets (ingedrukt houden om te ontgrendelen)
  • "Gate"-toets (voor een coole 3D kubus met easy access naar Games, FM Radio, Foto Album, MP3 Speler, Internet en Videospeler)
  • Cameratoets
De bovenkant bevat de volgende functies:
  • 3,5mm-jack aansluiting voor handsfree set, koptelefoon, alsmede TV-out functionaliteit (iPod G5 en oudere TV-out stijl)
  • Micro-USB aansluiting voor PC connectivity en opladen
De achterzijde bevat de volgende functies:
  • 5 MPixel (autofocus) cameralens
  • Dual-LED flitslampje
  • Speaker. Tijdens een gesprek de telefoon op tafel leggen zet automatisch de speaker aan. Omdraaien (face down) resulteert in de mute-stand
Unboxing
De Samsung Jet wordt geleverd in een simpel, doch stylish doosje met de volgende inhoud:
  • Samsung Jet S8000 (Firmware S8000XXIF4)
  • Samsung 3.7V Li-ion accu met (in tegenstelling tot andere reviews) 1080 mAh
  • Samsung Travel Adapter model ATADU10EBE (Output 5V, 0.7A)
  • Samsung Data Link Cable model APCBU10BBE
  • Samsung New PC Studio
  • Samsung in-ear koptelefoontjes (2-delig zodat je eigen koptelefoon kan worden gebruikt zonder de hands-free functionaliteit te verliezen)
  • Boekjes en papieren frutsels
Goed, achterklepje open, SIM-kaart er in, microSDHC (niet meegeleverd) er in, accu op z'n plaats, klepje dicht en booten maar. Wat een prachtig (3.1" AMOLED) scherm; zoveel mooier, duidelijker, meer helder dan welke HTC met LCD ik ook heb gehad (al was de Touch HD ook erg mooi). De Jet en de Touch HD hebben overigens beide een 480x800 pixel scherm, maar de Jet heeft een kleinere schermdiameter, waardoor de scherpte (icm met de AMOLED technologie) die van de Touch HD ruim overtreft.

Functies
De Samsung Jet is erg compleet, dus ga ik de functies niet in detail beschrijven; naar mijn mening volstaat een lijstje:
  • EDGE/GPRS Quad Band (850/900/1800/1900 Mhz)
  • HSDPA 3.6Mbps (900/2100 Mhz)
  • (A)GPS met Geo-tagging
  • DivX certified
  • Video recording: D1 720x480 @ 30fps & 320x240 @ 120 fps
  • 2GB intern, uitbreiding: microSDHC t/m 16GB
  • 3.1" AMOLED WVGA display (480x800) @ 16M kleuren
  • FM Radio (met opnamefunctie)
Gebruik & Gemak
Om in de termen van Windows Mobile (WM) te blijven, heeft de Samsung Jet drie (3) today-schermen waarop je Widgets kunt slepen. Verschillende analoge en digitale klokken, kalenders, weersinformatie, snelkoppelingen (naar fucties zoals WiFi en Bluetooth als ook websites) en kleine applicaties zoals MP3 speler, FM radio et cetera zijn beschikbaar. De positionering is zelf in te richten. Onderaan het scherm zijn 4 functies ten alle tijde beschikbaar: Keypad (om een nummer te bellen), Telefoonboek, Berichten en Menu (welke overigens ook met de middelste hardware-key op te roepen is).

Het menu bestaat ook uit drie (3) schermen waarop kleurige icoontjes de achterliggende functies illustreren. In totaal zijn er 33 opties (Navigatie moet worden aangezet in het instellingen-menu). De belangrijkste features zijn op het eerste scherm te vinden: Oproepenlijst, MP3 Speler, Internet, Videospeler, Agenga, Camera, Fotobrowser, Alarm en Instellingen. Een simpele veeg over het scherm (van rechts naar links) laat de volgende menu-items zien: MusicID, FM Radio, Exchange ActiveSync, Spraakrecorder, Timer, Stopwatch et cetera.

De interface werkt geweldig intu´tief waarbij nauwelijks naar betekenissen hoeft te worden gegist, dit in tegenstelling tot WM waarbij er vaak vreemde beschrijvingen aan menu opties wordt gegeven.

Wat is de Jet toch heerlijk snel. De 800Mhz processor icm met het multi-tasking-capable OS maakt het een geweldige ervaring, te vergelijken met de snelheid van mijn oude Nokia 6230. De browser werkt heerlijk, eigenlijk niet zo verschillend van Opera Mobile 9.x op WM.

Alle functies werken naar behoren ... op 1 na: POP email: De Samsung Jet heeft slechts ruimte voor 500 emails, in total. Nu maak ik gebruik van verschillende POP/IMAP adressen waar om reden van backup nog duizenden emails van 'back in the days' gearchiveerd zijn. De jet download ze allemaal tot de 500 gereserveerde records vol zijn. Er is dan echter nog plenty ruimte vrij op het telefoongeheugen (2 GB), laat staan de microSDHC van 8 GB die ik er in heb gezet. Ik mis de optie om enkel de emails/headers van de afgelopen 3/5/7/14/30 dagen te downloaden zoals dat bij WM mogelijk is. Voor mij is dit een duidelijk gemis en ik hoop dan ook dat in de komende firmware updates hier een oplossing voor komt. In de huidige firmware-versie (S8000XXIF5) is hier nog niets aan verbeterd, helaas.

Tot slot nog het volgende: De batterijduur is prima. Mijn telefoon heeft een 1080 mAh accu welke goed is voor 3 dagen zeer intensief gebruik. Hulde hiervoor. De ruime verbindingsmogelijkheden presteren allemaal naar behoren. WiFi is sterk, verbindingssterkte met T-Mobile raakt zelden onder de 3 van de 4 strepjes. Enkel de beschikbaarheid van HSDPA, en dat valt T-Mobile aan te rekenen, is niet altijd optimaal, doch 2x beter dan bij mijn Touch HD.

Het zal misschien wel vreemd klinken, maar ik vind de Samsung Jet een waardige vervanger van mijn HTC Touch HD. Waar bij WM veel getweak nodig is om een snel, stabiel en feature-rich systeem te krijgen is dat bij de Jet out-of-the-box reeds het geval. Ik mis het installeren van applicaties ook niet echt, behalve dan misschien de mogelijkheid TomTom Navigator te installeren. Maar ach, de Jet support Route 66 en dat volstaat.

Heb jij ook een Samsung S8000 Jet Zwart?

Ik wil dit toestel ook.
Alleen mijn router thuis heeft een WPA-PSK encryptie.
Is het mogelijk om de telefoon aan mijn router te koppelen die een WPA-PSK encryptie heeft?

Goede review!
Tis mij helemaal duidelijk welke telefoon ik wil :P..
De meeste moderne kunnen wpa aan, mijn n78 verbindt prima met mijn wpa2-aes netwerk
De Jet kan met WPA-PSK overweg, ook met WEP en WPA2.
Je moet alleen iedere keer je browserprofiel handmatig aanpassen als je van wifi naar 3g of omgekeerd wilt. Ik merk dat ik daardoor zelf nauwelijks nog gebruik maak van wifi.
Dit is wat mij betreft het enige minpuntje van de Jet. Ik had verwacht dat deze zelf zou schakelen zodra ik in de buurt van een bekend AP zou komen.
Ik lees in andere reviews e.d. dat je geen extra dingen kunt installeren, behalve Route66. Op de Samsung Corby kan dat wel, en dan kan dat niet op de Samsung Jet?? :?

EDIT: Het kan wel.

[Reactie gewijzigd door R15 op 21 juli 2010 11:50]