Wiko Fever 4G Grijs, Zwart Review

Jean_5 5 april 2016, laatste update op 5 april 2016, 424 views

Wiko Fever 4G Grijs, Zwart

Een heerlijke telefoon voor weinig geld. De Wiko is snel, de software draait prima en je hebt behoorlijk wat mogelijkheden. Het beeld is PRACHTIG, behalve als je 'm in de zon gebruikt. De reflecties zijn soms storend. Het geluid met hoofdtelefoon is prima. wat mij betreft een topper!

Pluspunten

• Zeer mooi beeld
  • Snel
  • Volledige, prima draaiende software

Minpunten

• Glow in the dark werkt niet
  • Processor erg heet bij lange gesprekken

Heb de Wiko nou een week, en ik ben erg tevreden over deze telefoon. De telefoon wordt volledig geleverd met lader en oordoppen/microfoontje. Het product zit in een mooie doos en het geheel ziet er niet alleen verzorgd uit, dat is het ook.
Omdat ik niet teveel te besteden had ben ik gaan zoeken naar een goede telefoon voor weinig. Ik had er twee over na mijn zoektocht: de Lenovo K3 Note en de Wiko Fever. Vergelijkbare telefoons waarbij vermeld dat de Lenovo niet leverbaar is in Nederland en dat heeft weer verschillende implicaties. Omdat ik niet direct wilde gaan rooten en meer van dat gedonder, heb ik gekozen voor de Wiko. Met garantie en geen gedoe.

Vormgeving: de telefoon oogt goed en ik vind de onderlinge verhoudingen van oogjes, ledjes en gaasjes heel goed gekozen. Het toestel ademt een genuanceerde en volwassen sfeer. Het ligt lekker in de hand en de afmetingen zijn prima. De plastic achterkant voelt goed aan en geeft meer dan voldoende wrijvingsweerstand. Het toestel glijdt daardoor niet zo een twee drie uit je handen.
De randen zijn mooi rond en het scherm is natuurlijk zo strak als een biljartlaken. De kleurstelling vind ik smaakvol en ook hier weer genuanceerd.
Mbt Glow in the Dark; als de smartphone de hele dag in de zon ligt te bakken werkt dit ws. Ik heb 'm nog niet aan het gloeien gehad. In elk geval slimme marketing van Wiko.

In een aantal reviews las ik dat de accu niet geweldig is in deze Wiko. Maar ik moet zeggen dat dit erg meevalt. Veel hangt af van hoe je 'm gebruikt en wat je wil doen. Ik heb het idee dat met name bellen en skypen batterijtijd vreet. Vooral als je lange gesprekken voert gaat dat heel snel. Ik had een skype gesprek van meer dan een uur en zag na dat gesprek dat er van een bijna volle accu nog maar 43% over was. Dan haal je dus iets meer dan een dag bij intensief gebruik. Met normaal gebruik, wat telefoontjes, en hier en daar internet haal je makkelijk anderhalf tot twee dagen.
Wat me wel opviel na die lange gesprekken: het ding wordt HEET aan de achterkant bij de camera. Ik vermoed dat het de processor is. Of dit alleen bij dit apparaat is of dit model? We gaan het zien.

Beeld: het beeld is gewoon prachtig. Helder, scherp, uitgebreide aanpassingsmogelijkheden, mooi en zonder haperingen. Als beeldschermen een major issue zijn; voor deze prijs een echte aanrader. Je zult niet snel een vergelijkbaar product vinden. Het ziet er gewoon mooi uit, de contrasten zijn zacht en toch heel helder. Kleuren zijn mooi en diepwarm. Het ge´nstalleerde Lollipop 5.1 ziet er goed uit en draait mooi stabiel zonder haperingen.
Sommige mensen hadden moeite met de indeling van de schermen, maar eerlijk gezegd vind ik ze gewoon praktisch. Een kind kan de was doen. Daarnaast heeft de telefoon een aantal aardige extra's waaronder smartwake en -gesture. Leuk en functioneel, zeker als je de Wiko icm met een mapje/wallet gebruikt.
Met de meegeleverde achtergronden kan ik dan minder. Je vraagt je af wat de ontwerpers voor ogen stond?!

Camera: in een aantal recensies wordt nogal wat kritiek geleverd op de 13 Mp camera. Daar ben ik het niet mee eens, de camera is goed genoeg voor dagelijks gebruik. Bij goede omstandigheden kun je er prima plaatjes mee schieten. Als het wat minder wordt dan neemt de software het over. Ipv korrelig te worden bij weinig licht, heb ik het idee dat software pixels begint uit te smeren.
Echter, de mogelijkheden die je hebt zijn erg fijn. In professionele stand kun je zo'n beetje alles bijstellen behalve de sluitertijd; van iso getal tot aan saturatie. Zoomen kan tot 4x. Wat ook handig is; je kunt onafhankelijk van elkaar de lichtmeting op een plek in het beeld richten en de focus op een andere. Zie afbeeldingen; zelfde gebouw alleen de lichmeting op de lucht gericht.
Het zijn features die je niet op iedere midrange telefoon vindt. Beeldstabilisatie was beter geweest, maar dat geldt voor meer smartphones. Al met al meer dan genoeg mogelijkheden voor iemand die weet hoe een 'normale' camera werkt. Gewoon leuk speelgoed.

Het geluid; een aantal mensen vallen over het speakertje dat niet goed werkt....? Nee werkelijk, dat kan toch geen issue meer zijn heden ten dage? Zowiezo zet je jezelf enorm voor lul als je met de slechtste imitatie van Khadaffi op Lu*** TV voorbij komt wandelen. Welke smartphone dat dan ook is. Tegenwoordig zijn er zat alternatieven die het plezier van een goed stukje muziek beluisteren echt wel prachtig kunnen overbrengen. Voor de rest zou ik zeggen; oordoppen op en genieten maar. Er zit een aparte Equalizer op en je kunt met 'voorinstellingen weergalm' het geluid van het speakertje opkrikken.
Om gesprekken handsfree te voeren is het volume door de balk genomen meer dan voldoende tot zeer goed. De wekker is voldoende aanwezig om zelfs de zwaarste os het nest uit te rammelen.
Tip: leg de telefoon iets hoger aan een kant dan is eea beter te verstaan. Of koop direct zo'n klaphoesje erbij.

Bereik: ik woon langs de grens en heb totaal niet te klagen over bereik. De telefoon doet ongemerkt wat 'ie moet doen. Ook wifi is geen probleem, het werkt allemaal uitstekend.

Coclusie; als je een goed apparaat wil voor een heel schappelijke prijs dan raad ik deze smartphone echt aan. Het is een mooi en functioneel apparaat met een meer dan goed beeldscherm. Multimedia, bellen, dual SIM, snelheid, geheugen: alles werkt zoals het moet werken; onopvallend en zonder poespas.

Heb jij ook een Wiko Fever 4G Grijs, Zwart?