Linksys EA7500 Review

InfoTracerTestpanel 5 april 2016, 241 views

Linksys EA7500 (Testpanel)

Nette router welke simpel in gebruik en installatie is maar geen bijzonder wifi bereik en best prijzig

Pluspunten

• Instellingen
  • Gastnetwerk

Minpunten

• WIFI bereik valt tegen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

Met dank aan Tweakers.net heb ik de Linksys EA7500 ter review gekregen. Ik heb het product dan ook vooral getest op alledaags gebruik voor mijn situatie.
Test setup
Ik heb met de onderstaande test setup de Linksys EA7500 getest.
  • Nexus 5
  • Ziggo 50/5mbit internet
  • Rijtjeshuis met 3 verdiepingen uit ~1970 met betonnen vloeren
  • WR1043ND v1
Unboxing
Netjes in brownpaper verpakt. Kat mag natuurlijk niet ontbreken.

En in de brownpaper zit de doos met een kaart van Tweakers.net

De bedank kaart

En natuurlijk de doos zelf

Op de achterkant van de doos de specs opgesomd

De cd en het boekje. Beide niet nodige gehad.

De voeding en een UTP kabel. Beide wel nodig :)

De voeding. Lekker compact.

De bovenkant van de router. Ziet er netjes strak uit.

De router vanaf de bovenkant. Niets bijzonders op aan te merken.

De gecensureerde versie van de onderkant

De achter kant. Dit dan ook de interessantste kant. Hier bevindt zicht de antenne aansluitingen voor de 3 antennes, de USB poorten, de sync knop, de reset knop, het UTP aansluiting voor "het internet", de 4 gigabit aansluitingen, de stroom aansluiting en de aan en uit knop.

En als laatste de 3 antennes.

Geen extra's maar precies was nodig is om het geheel werkend te krijgen.

Beoordeling

Algemene beoordeling
Mijn eerste indruk is dat het een degelijk apparaat is. Geen poespas maar lekker simpel. Het aansluiten ging gemakkelijk. Alleen tijdens het installeren ging het niet helemaal soepel.
Ik had eerst gekozen voor de Smart WI-FI-installatie meer deze mislukte helaas waarna ik maar voor handmatig configureren had gekozen.
Aangezien de router via DHPC zijn ip kreeg hoefde ik niets in te stellen en kon ik na het inloggen op de wifi gelijk op internet.
Natuurlijk wel even de SSID naar veranderd en de wachtwoorden. Wel zo veilig.
Featureset
De router bevat zeker de nodige features die ik zelf niet allemaal zal gaan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld het kunnen aansluiten van opslag via USB. Maar aangezien ik al een NAS bezit is dit een overbodige feature.

Maar het gast WIFI netwerk daarentegen is zeker een feature die veel gebruikt zal gaan worden.

Zo zijn er ook geavanceerdere mogelijkheden zoals het instellen van een VLAN of geavanceerde routing maar ik betwijfel of ik voor mijn thuis netwerk deze ooit nodig ga hebben.
Prestaties
Aangezien ik vooral internet via mijn telefoon heb ik diverse snelheid testen uitgevoerd alleen dan verschillende verdiepingen in mijn huis. Ik woon in een huis met 3 verdiepingen en met allemaal betonnen vloeren. Het huis komt uit ~1970.

Snelheid Nexus 5 2.4ghz beganegrond

Snelheid Nexus 5 2.4ghz eerste verdieping

Snelheid Nexus 5 2.4ghz zolder

Snelheid Nexus 5 5ghz beganegrond
Let op mijn internet is max 50mbit dus via de 5ghz zit ik aan de maximale snelheid.

Snelheid Nexus 5 5ghz eerste verdieping

Helaas rede het 5ghz bereik het niet tot zolder op mijn telefoon.
Draadloos bereik
Naast de Linksys EA7500 heb ik ook een WR1043ND v1 staan. Deze staan beide in de meterkast.
Het netwerk met SSID "Pijl30" is de WR1043ND v1 en de "Pijl30-2" is de EA7500.
Zoals te zien is blijft het bereik iets achter bij de WR1043ND v1 maar dit scheelt niet veel. Deze meeting is gemaakt met de Nexus 5 op zolder.
Betrouwbaarheid & Stabiliteit
Hier kan ik kort over zijn. Sinds het aansluiten heeft de router continue gedraaid en is geen 1 keer weg gevallen. Dit zit dus wel goed.
Beheerbaarheid
Zoals al aangegeven is de router gemakkelijk in te stellen. Dit kan gedaan worden via de browser. De pagina is overzichtelijk en het menu is logisch ingedeeld.
Ondersteuning
Wat de firmware betreft zit er de mogelijkheid in de firmware automatisch te updaten.
Hoe vaak de firmware wordt bijgewerkt is nog de vraag. In de changelog op de site
staat als laatste versie 1.1.2.170091 terwijl er via de auto updater al versie 1.1.2.170654 is uitgebracht.
Op dit moment van schrijven (05-04-2016) staat de laagste prijs in de pricewatch op 159,-.
Voor iets minder kan je ook een Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) kopen. Of voor ~90,- een TP-Link Archer C7.
Of waar ik persoonlijk voor zou gaan een Synology RT1900ac en dit vooral vanwege en goede ervaringen met een Synology NAS.

Een prima apparaat. Doet wat het moet doen. Maar voor dat geld zijn er zeker andere routers die het overwegen waard zijn.

Heb jij ook een Linksys EA7500?