Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart Review

Froggle 22 juli 2009, laatste update op 25 juli 2009, 8.865 views

Apple iPhone 3GS 32GB Zwart

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Goede prestaties
  • Strakke ontwerp
  • Toelating voor Apps, minder meuk
  • Relatief goedkope games
  • Typen met autocorrectie (na enige tijd)

Minpunten

• Prestaties zwakken af door warme accu
  • Glimmende achterkant
  • iPhone OS 3.0 foutjes

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een iPhone 3G[S]. Ik heb de ontwikkelingen sinds de release van de 3G op de voet gevolgd, gezien ik ook al in het bezit was van een iPod Touch 1G. Na 2 jaar was deze wel aan een vervanger toe, maar omdat de iPhone 3G mij niet genoeg geheugen had, heb ik nog een jaartje gewacht met de aanschaf, gezien ik toch 2 jaar met zo'n toestel moet doen.

Laat ik beginnen zoals ik zelf begon met deze iPhone. Nadat de koerier op de Nederlandse releasedag deze telefoon kwam bezorgen, heb ik de iPhone meteen aan het werk gezet. Ik had nog een reservekopie van m'n oude iPod Touch, en deze kon compleet met applicaties en zelfs savegames worden overgebracht naar de iPhone. Die savegames was iets daar ik bang voor was, maar gelukkig kon ik er nog mee verder bij waar ik was.

Na een paar uur (en ondertussen de zeer korte handleiding te hebben gelezen) ben ik dan aan de slag gegaan met deze telefoon. Aan iPhone OS was ik al redelijk gewend, gezien de iPod Touch hiermee is uitgerust. Maar ook al begin je er net mee, dan spreekt alles direct voor zich. Gezien ik me van die paar weken geleden me verder niet heel veel meer kan herinneren, zal ik allereerst al de punten behandelen en daarna wat belangrijke functies afgaan.

http://i31.tinypic.com/29padud.jpg http://i29.tinypic.com/f09d1u.jpg

Laat ik beginnen bij de prijs. Dit vind ik voor een apparaat dat bijna overal toe in staat is best meevallen. Gezien ik zelf van mening ben dat andere (goedkopere) telefoons minder goed presteren, zou ik het voor de prijs niet laten. De prijs vergelijk ik niet met de Pricewatch, gezien de iPhone 3GS in Nederland officieel niet eens los verkocht mag worden. Als je naar BelgiŰ gaat ben je voor een los toestel een stuk goedkoper uit. Als ik dan in Nederland de prijs voor de iPhone abonnementen bekijk met wat je krijgt, dan mag ik het zeker niet duur noemen. Maar voor de een is duur iets anders dan voor iemand die op mobieltjes van 40 euro leeft.

Ik heb wel gemerkt dat er soms wat kleine foutjes in de 3.0 firmware zitten, maar gezien ik van Apple gewend ben dat dit altijd wel goed wordt opgelost, straf ik ze hier niet meteen mee af. Daar komt bij dat dit niet voortdurend voorkomt (zoals bepaalde icoontjes van Apps die verwisseld zijn). Maar na een reboot dan is dit probleem meestal wel opgelost. Ook begint de iPhone ook ontzettend te schokken als je lang achterelkaar je iPhone intensief gebruikt (bijv. bij een spel). Aan de achterkant van je iPhone voel je dan ook wel dat je 'm beter maar even kan laten afkoelen. Doe je dit niet, dan geeft ie het zelf na een gegeven moment aan, en moet je je iPhone wel even laten liggen. Verder ben ik geen ernstige bugs tegengekomen.

Over de bouwkwaliteit ben ik deels tevreden. De plastic achterkant vind ik van de ene kant wat cheap aanvoelen. Van de andere kant zou het laatst genoemde probleem in de vorige alinea erg lastig zijn wanneer het een metalen achterkant was geweest. Metaal wordt namelijk wel een stuk sneller warm dan plastic. Verder maakt de chrome rand de iPhone wel af en is het touchscreen wat mij betreft de beste te noemen. Hier gooit Apple nog een schepje bovenop, door er een coating overheen te halen, waardoor de vette vingers erg gemakkelijk van je iPhone te poetsen zijn, en mocht je (zoals ik) altijd kruk-droge handen hebben (dankzij eczeem), dan zie je nooit vette vingers. Toch heb ik nog een extra beschermhoes om m'n iPhone zitten. Hiervoor heb ik de Power Support Air Jacket besteld. Hij was wel erg prijzig, maar hij camoufleert niet direct je hele iPhone in een winter outfit. De chrome rand zie ik nog steeds en alle knoppen aan de zijkant zijn makkelijk te bedienen en te bereiken.

Over het design heb ik het al min of meer gehad. Het is strak en minimalistisch. Geen frutsels en losse meuk, maar gewoon met je vingers bedienen. Perfect!

Het gebruiksgemak is niet anders dan andere iPhones of iPod Touches. Het OS is het zelfde, en dit maakt het voor overstappers zoals mij het wel erg aantrekkelijk. Om even een punt onder de aandacht te brengen dat ik erg kan waarderen, en dat is het QWERTY-toetsenbord met autocorrectie. In het begin is het werkelijk stront irritant met die auto-correctie aan, maar daar moet je gewoon even doorheen. Na een gegeven moment kent ie je schrijfwijze en weet ie welke woorden je veel gebruikt. Deze laat die dan al zien na een paar letters in te voeren. Wil je dat woord hebben, dan druk je op spatie, is dat niet het woord dan typ je verder of druk je op de 'x' rechtsboven het gesuggereerde woord. Apple heeft ook het landscape-toetsenbord in elke applicatie beschikbaar gemaakt, waardoor je zelf tot de keuze wordt gesteld. Ik ben zelf al erg gewend aan het smalle toetsenbord, maar dat komt doordat dit eerst niet in elke applicatie mogelijk was.

De accu is iets wat me echt ontzettend meeviel. In stand-by verbruikt de iPhone nauwelijks accu. Dit geldt ook voor als die in stand-by staat incl. muziek op. Als je de hele dag met je iPhone zit te spelen, dan ga je de avond niet halen, maar om zo nu en dan even wat apps te checken, hier en daar een telefoontje plegen, een paar sms'jes sturen en met muziek op naar je werk dan kun je 's-avonds nog makkelijk een uurtje fanatiek een spelletje spelen. Let wel op dat de helderheid van het scherm erg belangrijk is bij het verbruik van de accu. Ik heb zelf de helderheid op zo'n 55% gezet, en dan kun je ook nog aanvinken dat de helderheid automatisch wordt aangepast aan de omgeving waarin je je bevind. In het licht wordt het scherm bijvoorbeeld helderder dan dat het helemaal donker is.

Het bereik vind ik redelijk goed te noemen. Ik heb van vrienden met een iPhone altijd gehoord dat dit 3x niks is. Maar dat heeft dan te maken met de dekking bij T-Mobile. Dat 3G is bijvoorbeeld nog in 2/3 van Nederland niet beschikbaar. Dat zijn dan vooral de plattelanden waar je met de trein doorheen gaat. Dan vraag ik me soms echt af waarom T-Mobile geen accesspoint in de trein hangt. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld in attractieparken als de Efteling. Totaal geen 3G bereik. Hier ga ik verder geen woorden meer aan vuil maken. Het telefoonbereik is zelfs nog in de kelder onder de Carnaval Festival helemaal vol. -Wtf wat doe ik daar? Werk- ;) , en ik heb verder bijna geen plekken gehad waar ik geen bereik had.

Wat kunnen we nog zeggen over de functies? Als je door de App Store heen bladert heb ik zo'n idee dat je zo'n beetje alles kan met dit apparaat. Van het bedienen van je computer tot het alle busboekjes van Nederland in 1 App. Je kan het zo gek niet bedenken of "There's An App For That". :Y)

Update: Ik zou nog wat foto's toevoegen aan de review. Bij deze heb ik wat leuke pics kunnen schieten, van de iPhone, als met de iPhone. Hieronder een aantal pics die ik zojuist heb geschoten met de iPhone.

http://i27.tinypic.com/qqwu3t.jpg http://i30.tinypic.com/2m6al4m.jpg http://i28.tinypic.com/2ynqsnb.jpg

Op de iPhone is ook heel erg veel software te krijgen om foto's er gelikt uit te laten zien. Zo heb ik de app Photogene om levels (niveau's) aan te passen. Dit werd erg goed, en hieronder heb ik er een voorbeeld van, hoe ik m'n bord aardappel-worst-salade er een stuk smakelijker uit laat zien, dan met de normale kwaliteit.
http://i25.tinypic.com/21e2nte.jpg http://i25.tinypic.com/2s626v5.jpg

Ik hoop je hiermee weer wat meer wijs gemaakt te hebben over mijn ervaring met de iPhone 3G[S]. Als je echt van gadgets houd, dan kan dit speeltje niet ontbreken! :9

Heb jij ook een Apple iPhone 3GS 32GB Zwart?

Laat ik beginnen zoals ik zelf begon met reviews maken ;), je maakt geen gebruik van kopjes, je behandeld slechts een paar aspecten van de iPhone terwijl je aan de hand van de beoordelingscriteria hier op tweakers.net haarfijn elk onderdeel had kunnen aflopen.

Ik mis foto's, tweakers smullen altijd op een paar eigen gemaakte foto's en het maakt je review weer wat completer (ook al komen ze morgen/vandaag, je had je review ook in de preview-modus kunnen zetten). Ik snap dan ook niet waar de drie sterren op dit moment vandaag komen.

Je vindt de prijs van de iPhone 3GS 32GB "best meevallen" nu ga ik hier niet lopen bashen maar een telefoon die op dit moment voor € 1.069,81 euro in de pricewatch staat is gewoon absurd.

De iPhone vergelijken met elke andere willekeurige telefoon gaat niet op, een htc, samsung, lg of nokia maakt nog geen iPhone maar er zijn toch al behoorlijk wat telefoons met dezelfde features/specs, alleen het gebrek aan de intu´tieve software van Apple evenals de Applestore rechtvaardigen de hoge prijs mijn inziens niet.

Misschien viel de prijs in jou ogen mee omdat je een abonnement hebt afgesloten waardoor je maar een klein bedrag hebt moeten betalen, maar iedereen die dit toestel in Nederland koopt voor deze prijs mag ik toch wel oprecht voor gek verklaren.

Over de plastic achterkant, tis zirconium absoluut niet cheapo kijk anders hier maar eens naar welk onderdeel nog het meest intact blijft: will it blend - iPhone

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 22 juli 2009 08:41]

Ben de laatste dagen een paar reviews aan 't lezen op tweakers, maar bij elke review kan ik zeggen: Kopjes dikgesdrukt, plaatjes... Een beetje om moe van te worden. Tot zover het gezeik.

Je hebt een goede schrijfstijl die lekker leest. Je geeft een hele hoop gebruikersinformatie; daardoor is het geen standaard review, maar meer een gebruikersrapport. Persoonlijk vind ik dit niet erg, maar reken nog maar wel op reacties als 'benchmark t.o.v. iPhone 3G' of 'waar voelde de 3GS sneller dan de 2G' e.d.

Ik vond je review een 4 waard, maar dat is niet op reviewpunten gestoeld. Het stukje is goed inhoudelijk en perfect onderverdeeld, waardoor je kopjes niet echt mist.
Ja en aan wie ligt dat dan? Aan degene die de review schrijft of diegene die er over "zeikt" (zijn jouw woorden)? Ik vind de review op dit moment overgewaardeerd vanwege het gebrek aan structuur en ik onderbouw op een normale manier waarom ik dat vindt. Ook ga ik inhoudelijk op de punten in die de reviewer behandeld. Wat betreft de kopjes en plaatjes het zou verplicht moeten worden vindt ik.
Ik vind niet dat kopjes dikgedrukt hoeven te zijn. Kopjes dik gedrukt maken is een manier van duidelijkheid aanbrengen en als het verhaal al goed leest van zichzelf hoeft dat niet. Hier waren geen kopjes aanwezig en toch vond ik het verhaal goed leesbaar en lekker lopen. Met kopjes toevoegen zou je hier dus misschien nog wel de doorloop van het verhaal kunnen 'breken'.
dan moet je van mijn review wel snoepen :P productreview: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 review door shameete

maar ik vind dit wel een goed verhaal, alleen jammer dat de plaatjes er nog niet staan.
voor nu 3 sterren, en als dadelijk de plaatjes er staan krijg je er 4 ;)
Da's een fantasieprijs en dat weet je verdomd goed.

Voor €850,- of daaromtrent heb je een 3GS incl. 2 jaar 150/150 plus onbeperkt mobiel internet. Alleen een volstrekte idioot geeft tweehonderd Euro meer uit om vervolgens nog een abo te moeten afsluiten. Het lijkt me dan ook niet zo waarschijnlijk dat de reviewer dit scenario gevolgd heeft.
Ik heb heel goed naar de prijs gekeken en vergeleken. T-Mobile biedt 3 abonnementen aan, waarvan het goedkoopste abonnement 30 euro per maand is. Als je hierbij de duurste iPhone wilt (32 GB) dan zul je 199,95 bij moeten betalen. Tel hierbij 30x24 bij op, dan kom je uit op 920 euro. Neem je de 32 GB versie voor 45 euro per maand, dan betaal je ook minder voor het toestel, maar uiteindelijk betaal je dan wel weer meer. Bel je dit er niet uit, dan is dat weggegooid geld. Bij de i300 ookwel 45 euro per maand betaal je voor de 32 GB versie 119,95. Als ik dat bedrag er nog niet eens bij op heb geteld sta ik al op 1080 euro (45x24). Gooi je hierop nog die 119,95 bij op, dan ben je bijna 1200 euro kwijt. Dan bespaar ik dus liever een kleine 300 euro door de helft aan belminuten en smsjes te hebben. Ik wilde sowieso de 32 GB versie, omdat m'n iPod Touch al een 16 GB was, en ik anders niet het idee had dat ik er beter op werd.
Prima, maar blijft staan dat bijna 1100 Euro voor een telefoon betalen zonder service niet echt slim is. Dat heb jij ook niet gedaan (toch? hoop ik?), maar het is wel de prijs die loewie aanhaalt als argument dat het een duur toestel is. Tja :)

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 23 juli 2009 12:35]

Ik kan er idd ook nog 2 jaar mee internetten, bellen en smsen. En gezien de iPhone nu ook Tethering ondersteund, kan ik dus ook gewoon met m'n notebook overal in Nederland op internet.

[Reactie gewijzigd door Froggle op 23 juli 2009 14:21]

Ik hoor veel reacties over mijn mening over de prijs. Deze vergelijk ik niet met de Pricewatch, gezien de iPhone 3GS in Nederland officieel niet eens los verkocht mag worden. Als je naar Belgie gaat ben je voor een los toestel een stuk goedkoper uit. Als ik dan in Nederland de prijs voor de iPhone abonnementen bekijk met wat je krijgt, dan mag ik het zeker niet duur noemen. Maar voor de een is duur iets anders dan voor iemand die op mobieltjes van 40 euro leeft.
True, maar misschien was het dan handig te vermelden op welke basis jij dat dan doet. Als je in je review schrijft: "Ik heb de gsm in BelgiŰ/ItaliŰ gehaald en daar kost hij maar € 599,00 wat ik een redelijke prijs vindt voor dit toestel" dan weten wij dus welke context jij bedoeld. Keerzijde is dan ook dat als je een vergelijking maakt met een ander toestel op basis van de Nederlandse prijs dit dus eigenlijk niet kan.

Als je geen omschrijving geeft gaan we voor onszelf conclusies trekken en dan is het aannemelijk dat je hem in NL op e.o.a. manier hebt verkregen, en daar baseren wij onze mening dan op (zoals ik deed in mijn reactie).

Verder wil ik ook wel even kwijt dat ondanks het gebrek aan overzichtelijkheid en structuur je review wel goed wegleest. Dus tis niet allemaal negatief wat ik te zeggen heb :)
Kom nou zeg, hoeveel mensen denk je dat er Úcht > €1000,- betalen voor dit ding? Ken jij iemand?

Als je uitgaat van het meest onwaarschijnlijke scenario dan kun je alles wel duur maken :)
Die foto's heb je niet met je iPhone gemaakt :P
Zo mooi kan een iPhone geen foto's maken.
Of toch wel?

Goede review. Denk dat ik hem koop als mijn contract is afgelopen in december icm abbo van 30 euro bij T-Mobile.
Die foto's heb ik zelfs even snel tussendoor met m'n iPhone gemaakt. Mocht je het niet geloven dan post ik nog wel een screenshotje uit de filmrol, daar echt alleen foto's in staan die met de iPhone genomen zijn.

Edit: Je kan trouwens ook gewoon de grote foto's opslaan op je computer en in de eigenschappen kijken.

[Reactie gewijzigd door Froggle op 23 juli 2009 18:59]

Review is goed.. naar mijn idee zitten er te weinig nieuwe features op de 3gs die de prijs kunnen rechtvaardigen.

1000 euro voor het toestel:S
Fijn leesbaar verhaal, maar wat me opvalt is dat je zegt dat Apple elke applicatie heeft ontwikkeld voor gebruik van het landscape toetsenbord. Ik heb zelf ook een 3GS, maar ik kon alleen maar denken "was dat maar zo!" Zelfs de zoekfunctie op de iPhone kan niet in landscape, en ook het ingeven van een webadres kan niet in landscape (Safari). Als de pagina open is eenmaal wel. Ook een nieuwe afspraak in je agenda intypen geeft je GEEN landscape toetsenbord. Bij de notities en de e-mail gelukkig wel, alsmede sms.
Dus; niet alle apps :)
Ik heb zelf wel met de Iphone 3G gewerkt, maar wat zijn voor deze telefoon nou precies de grote voordelen van de GS versie, kan je daar wat meer over vertellen?

Apple is vooruitstrevend, true, je kan heel veel met je Iphone doen, true, gebruik je al die applicaties, not true.
Wat ik met bovenstaande zinnetje wil zeggen is dat ze wel heel vooruitstrevend zijn en het is misschien een hebbedingetje voor echte gadget liefhebbers of Apple fanaten. Voor een "gewone telefoongebruiker", "zakelijke gebruiker" of iemand die wel een beetje mee wil, maar voor niet teveel geld is deze telefoon gewoon veel te duur.

Nokia bijvoorbeeld (heb je mij weer met Nokia, maar dat is mijns insziens in deze het beste vergelijk) is bezig met een Apps store, er komen ook steeds meer apps bij en ik kan gewoon textverwerken, internetten, e-books lezen, mailen via een handige tool, spelletjes downloaden en spelen enzovoorts.
Daarbij heb ik nog niet 1 keer meegemaakt dat de telefoon (N5800) te warm werd tijdens intensief gebruik en ik gebruik hem redelijk intensief.
Het grote voordeel tegenover de normale 3G variant is de snelheid. Verder is het ontwerp niet veel meer aangepast dan die scherpe chrome rand en wat lettertjes op de achterkant die verchroomd zijn.

Ik geef je inderdaad helemaal gelijk als iemand een iPhone wil kopen, maar alleen belt en sms't. Maar dat was bij mij eerder ook het enige dat ik ermee deed. Maar nu ik die iPhone heb, zit zelfs m'n oma met dat ding te spelen. Haar huis opzoeken met Google Maps, foto's kijken van vakanties die ik erop heb staan. Zij vermaakt zich wel. Dus ik wil dan ook wel zeggen dat je vanzelf wel van alle mogelijke opties gebruik gaat maken.

Over dat laatste punt. Een Nokia N5800 heeft natuurlijk geen 600Mhz processor en een 256MB grafische-kaart aan boord, en kun je geen games spelen als Need for Speed Undercover op volle snelheid.
Even wat foto's van de iPhone toegevoegd. Gezien het fotolimiet komt er nog een apart stukje bij met gemaakte foto's met de 3GS.

Update: Bij deze ook de gemaakte foto's toegevoegd. Oordeel zelf. ;)

[Reactie gewijzigd door Froggle op 22 juli 2009 17:54]

Strakke review. Mis wel wat foto's en tussenkopjes. En hee, wat een toeval, ken ik jou niet heel toevallig van een ander forum. Krijg nou wat! }>
Wist niet dat IMG-tags in reviews werkte. Bij deze wat meer plaatjes. Tussenkopjes doe ik niet aan, gewoon lezen met die luie donder! :P
Heb net gelezen op iphone club dat firmware 3.1(1) in de maak is. De beta-versie is door diverse leden getest: geen problemen en vooral veeel langere accuduur :)

En btw: geen kopjes betekent nog niet dat er geen structuur in zit. Goed leesbare review, structuur zit er wat mij betreft onmerkbaar wÚl in.

[Reactie gewijzigd door D-Day op 22 juli 2009 22:23]

dus dat ding van 1000 euro wordt gewoon te heet 8)7
Als je tÚ fanatiek aan het spelen bent wel ja. Maar als je een auto naar 9000 toeren trekt en hij kan er maar 6000 aan, dan ga je dat ook wel merken.
die vergelijking is natuurlijk krom , bij 9000 zit je allang in het rood ,

ik vind niet dat een telefoon van 1000 euro , van een paar spelletjes spelen gewoon te heet wordt , ik kan met mijn pc toch ook games spelen tot ik er ZELF bij neerval ;)
Over kromme vergelijkingen gesproken.. Je PC word veel beter gekoeld.