Specificaties 200GB microSDXC, ¤0,370 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB Review

Foritain 4 april 2016, laatste update op 26 mei 2017, 6.522 views

Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB

200GB in een fractie van een gram, deze micro SD kaart is iets unieks. Hij leest razendsnel, en schrijft meer dan snel genoeg om non-stop met je telefoon 1080p opnames te maken. Niet iedereen heeft er wat aan, maar youtubers, vloggers en selfie-liefhebbers zullen er wel warm van worden.

Pluspunten

• Technisch gewoon awesome dat ze 200GB in zo'n klein dingetje krijgen
  • 200GB = 15-20 uur FullHD opnames = vloggers paradise.
  • Leessnelheden met 80MB/s+ uitstekend
  • Schrijfsnelheden meer dan toereikend voor FullHD opnames met je telefoon of tablet (die kosten ca 2.5-3.5MB/s)
  • Inclusief SD adapter
  • Prima prijskaartje

Minpunten

• Praktische toepassingen beperkt. Primair voor android gebruikers die constant videoopnames maken.
  • Schrijfsnelheden voldoen voor FullHD opnames, maar onvoldoende voor burst-RAW fotografie of andere zware doeleinden.

Review: SanDisk Ultra microSDXC UHS-I Card

- Prestaties
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ SanDisk

Vandaag gaan we kijken naar het fysiek lichtste stukje techniek dat ik voor een review in handen heb gehad. Dacht ik dat het haast niet gekker kon worden dan een SD kaart met een ingebouwde wifi antenne, blijkt het anno 2016 mogelijk te zijn om maar liefst 200GB aan opslag in een micro SD kaartje te bouwen, een kaartje van grofweg een kwart gram.

Even relativeren. 200 GB, dat zijn 8 Blu-Ray disks, dik 40 DVD’s, grofweg 300 CD’s, of even 140.000 ouderwetse floppy drives aan data. En dat allemaal op één micro SD kaartje van een kwart gram. Ik zal jullie de nostalgie verhalen van mijn eerste harde schijven in de jaren 80 in elk geval besparen, maar zelfs als je dagelijks je neus in de techniek hebt is dit zowaar onvoorstelbaar.

Anyhow, we gaan kijken naar de SanDisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB, de ‘World’s Highest Capacity microSD card’ zoals ze hem noemen, en als ik naar de prijsvergelijkers kijk zie ik ook geen alternatieven. Dit 200 GB kaartje is te koop voor grofweg 100 euro.

De specificaties en features van de SanDisk website:

De eerste feature geeft al een beetje aan welke kant SanDisk op wil met dit product. Telefoons en tablets upgraden. Het is eenn UHS-I / Class 10 kaart welke moet voldoen voor Full HD / 1080p opnemen en afspelen. Ze noemen een leessnelheid van maximaal 90MB/s, een schrijfsnelheid wordt in de specs echter niet genoemd.

SanDisk noemt verder wat andere zaken, zoals water proof, temperature proof, X-ray proof en magnet proof, wat uiteraard gewoon gebruikelijk is bij SD kaarten. (Ooit één SD kaart laten zwemmen, niets aan het handje nadat hij was opgedroogd).

Uiteindelijk blijven de afmetingen nog wel het meest frappant: grofweg 15x11x1mm.

De verpakking is vrij typisch voor een retail SD kaart. Typisch product wat je even uit de schappen trekt, en als je niet weet dat 200GB op een microSD kaart heel bijzonder is zou je er geen twee keer over denken. SanDisk verduidelijkt op de verpakking alleen al twee maal dat het product een beetje om Full HD video draait.

Hoewel technisch super knap is het fysieke resultaat natuurlijk weinig indrukwekkend en valt er ook met foto’s weinig te tonen. Het kaartje weegt niets, is slechts een fractie van een euromunt groot, en als je per ongeluk niest ben je hem zo kwijt. Het lijkt een product welke je het beste éénmalig in je tablet of telefoon kan doen.

Wel levert SanDisk een adapter mee om het kaartje in een volledig SD kaartje om te toveren. Uiteraard de vraag waarom je dan een microSD kaartje koopt, maar om hem bijvoorbeeld in kaartlezers uit te lezen heb je deze vermoedelijk wel nodig. Het zet de micro SD kaart wel een beetje in perspectief.

Om toch een beetje kleur in de review te zetten, deze foto is een knipoog aan Pim/pclinde en zijn voorliefde voor ‘tech in de natuur’ foto’s.

Één van de beperkingen van de meeste kaartlezers is dat deze gebruik maken van een USB 2.0 aansluiting. Om de maximale snelheden te beoordelen heb je echter een snelle USB 3.0 lezer nodig (let op: een snelle lezer vereist USB 3.0, maar lang niet alle USB 3.0 lezers zijn ook daadwerkelijk snel). De SanDisk Extreme Pro SDHC/SDXC UHS-II Card Reader/Writer (mag het een onsje meer zijn?) is zo’n kaartlezer die gemaakt is om het maximale uit je SD kaarten te halen.

De review draait om het kleine kaartje, maar ik wil de kaartlezer kort aanhalen omdat ik zonder deze niet goed had kunnen testen. De verpakking van de kaartlezer ziet er aardig uit, maar het lage gewicht verraad dat er niet veel in zit. Intern is het dan ook weinig aantrekkelijk met het kaartlezertje in een simpel blok plastic. Verder zit er niets in, maar dat is uiteraard ook niet nodig. De lezer zelf is opvallend licht en voelt wat plasticky aan. Je eerste indruk is niet dat je één van de snelste kaartlezers op dit moment in handen hebt.

Met behulp van de slider in het midden steekt de USB connector uit. De slider werkt twee kanten op: druk je een SD kaart erin (in dit geval uiteraard de micro SD kaart in de adapter, want enkel SD kaarten passen), dan drukt de kaart de USB aansluiting eruit. Andersom, wanneer je klaar bent, beweeg je de slider de andere kant op en komt de SD kaart er weer uit terwijl de USB aansluiting inklapt. Praktisch prima, maar het apparaat scoort geen punten wat gevoel van luxe betreft.

Fysiek dus weinig indrukwekkend, maar het is wel één van de weinige kaartlezers die UHS-II SD kaarten kan uitlezen. Deze maken gebruik van extra contactjes, dus voor een UHS-II kaart heb je ook een dergelijke lezer nodig om hem uit te lezen. De micro SD kaart in deze review is echter UHS-I, dus strikt noodzakelijk is deze lezer niet om hem te gebruiken, maar met bijvoorbeeld een ingebouwde SD kaart lezer in je laptop zullen de prestaties lager liggen dan met een lezer als deze.

En nog ééntje in de bloemetjes dan maar:

Voor de goede orde, ook op SD kaarten is het ‘eenvoudig rekenen’ van toepassing, in het voordeel van de fabrikant. Dat wil zeggen, ze verkopen 200 GB als 200.000.000.000 bytes, oftewel in ‘echte’ GB houdt je iets meer dan 183 over. Standaard zien we dat de kaart als exFAT geleverd wordt, wat volgens mij nodig of althans het meest compatible is met mobile devices.

We gaan geen 4K / Random tests uitvoeren op deze kaart, dan gaan we het doel voorbij. Interessant zijn de sequentiele snelheden, dat wil zeggen: hoe snel leest en schrijft hij als je films met je camera opneemt of foto’s van de kaart naar je pc over zet. AS-SSD toont het volgende:

83 MB/s lezen, 15 MB/s schrijven. Vooral de leessnelheid is erg goed, de schrijfsnelheid ligt wat lager dan gemiddelde ‘snelle’ SD kaartjes van volledig formaat.

In CrystalDiskMark met de 50MiB test zien we de gespecificeerde 90 MB staan, ook de schrijfsnelheden liggen daar iets hoger, maar niet veel.

Met de 4 GiB setting zien we de schrijfsnelheid aanzienlijk toenemen naar dik 50 MB/s, er zit ‘soms’ dus meer in, maar een goede verklaring heb ik niet voor. Relevanter zijn de snelheden bij het overzetten van data van- en naar de micro SD kaart.

Het overzetten van bijvoorbeeld een map met filmpjes die je met je telefoon hebt gemaakt naar je computer verloopt op een soepele 80MB/s of meer, een zeer respectabele snelheid en één die niet onder doet voor gangbare ‘snelle’ kaartjes. De schrijfsnelheid blijft echter aanzienlijk achter, nog wat onder de eerder gemeten 15MB/s.

Schrijven:

Lezen:

Om het een beetje in perspectief te zetten: Mijn OnePlus One die op 1080p/FullHD filmpjes opneemt schrijft op grofweg 2.5MB/s, een Sony HX50 camera bij 1080p/60fps schrijft grofweg 3.5MB/s. Geen enkel probleem dus om 1080p opnames te maken op deze kaart. Hoewel de schrijfsnelheden van deze micro SD kaart achter blijven als je met een high-end DSLR grote bursts (zeker in RAW) weg wilt schrijven, zijn de prestaties ruim voldoende om met een compact camera of met DSLR in JPEG mode ‘gewoon’ veel foto’s te schieten.

SanDisk Ultra microSDXC UHS-I Card is een bijzonder stukje techniek. 200 GB in slechts een fractie van een gram blijft iets waar ik mijzelf over blijf verbazen hoe het toch mogelijk is. Hoewel het realiteit is lijkt het zeker nog geen eenvoudige klus ze te maken, want vooralsnog lijkt enkel SanDisk micro SD kaarten boven de 128GB te maken. Daarmee pakt dit product ook meteen een mooi voordeel, want concurrentie is er dus niet als je echt veel ruimte aan je telefoon of tablet toe wilt voegen en geen slot hebt voor full-size SD kaarten of iets dergelijks.

Het uitbreiden van je telefoon of tablet is dan ook wel duidelijk de richting waarvoor SanDisk dit kaartje heeft gemaakt, voor burst fotografie op een high-end DSLR in RAW zijn de schrijfprestaties te laag (maar daar koop je geen micro SD kaart voor). Met een toenemende populariteit van ‘vloggen’ en dergelijke kan ik mij goed voorstellen dat er mensen smachten naar eindeloos veel opslag, en dan is micro SD veelal je enige keuze. De schrijfsnelheden van de SanDisk Ultra microSDXC UHS-I Card zijn meer dan genoeg om met je telefoon (of camera) non-stop te filmpen op fullHD formaat, en daar draait het gok ik uiteindelijk toch om. Als je echter denkt even 200 GB vol met MP3 bestanden te zetten om je telefoon om te bouwen naar een muziekbibliotheek mag je echter wel even geduld hebben, want met 12-15MB/s kan je wel even een dutje doen om hem op die manier vol te schrijven. De kaart scoort wel punten waar het telt voor mensen die hem dagelijks voor veel opnames gebruiken, want met een snelle USB kaartlezer zoals de door mij gebruikte SanDisk Extreme Pro kopieer je met ruim 80MB/s al je bestanden naar je computer toe, daarmee kopieer je ongeveer een uur aan fullHD opnames in 2 minuten naar je pc. Zelfs de meest ongeduldige YouTuber zal daar toch gelukkig van worden.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Sandisk Ultra microSDXC UHS-I Card 200GB?

Je hebt het onder het hoofdstuk 'Prestaties' over de 200GB en dat dat omgerekend 'in echte GB' 183 is. De fabrikant is echter wel juist en er is 200GB (misschien afgerond van 196GB) beschikbaar op de kaart. Windows daarentegen gebruikt GiB (1024^3) ipv GB (1000^3), maar is fout bij het gebruik van de afkorting GB. Op Unix zie je wel de juist gebruikte termen. Meer informatie is hier te vinden.

Daarnaast echt een top review.

[Reactie gewijzigd door Dreeass op 4 april 2016 16:43]

Het blijft een lastig punt. Enerzijds technisch correct, anderzijds in the eye of the consumer (Unix wut?). Die laatste ziet dat ze 200GB aan shit op hun schijf hebben die ze dan niet volledig daar op kwijt kunnen, gemakshalve noem ik die eenvoudige blik maar 'echte GB'. Maar ik snap je punt. Ik reken het een fabrikant in elk geval niet aan gezien het zonder uitzondering altijd zo wordt gedaan.
Effe (veel te laat) op inhaken, maar de 'echte' GB's in jouw review zijn geen echte GB's, het zijn GiB's of Gibibytes. De werkelijk echte GB's zijn de decimale Gigabytes, zoals Dreeass al zei. Dat microsoft na al die tijd het vertikt om hun eenheden juist te schrijven is niet de schuld van schijffabrikanten.

De oorsprong van de Amerikaanse afkeer tegen het correct gebruik (en het neiging tot foutief gebruik) is dat daar zo goed als niemand het Metrisch stelsel (waarop SI is gebaseerd) gebruikt, waardoor prefixen als kilo, mega, giga, enz... hun decimaal karakter verliezen.

Ook omdat die prefixen foutief werden gebruikt in de informaticawereld (die voornamelijk in de VSA is begonnen) is de foute betekenis blijven hangen en zien de Muricans geen graten in het foutief blijven gebruiken van die prefixen, aangezien die niet botsen met de correcte betekenis omdat ze die toch quasi nooit gebruiken.

In de rest van de wereld, echter, wordt het metrisch stelsel (met alle bijhorende SI-eenheden en -prefixen) continu gebruikt, waardoor het dubieuze karakter van een SI-prefix in en USA-informatica-context sneller duidelijk wordt en liefst wordt vermeden.

Als niet-Amerikaan is het dus wenselijk om je te baseren op de noden, wensen en gebruiken van niet-Amerikanen en dus duidelijk te maken dat wat Microsoft opdringt *niet* de norm is. Neen, zij wijken bewust af van de norm en zij zouden daarop aangesproken moeten worden, niet de opslagmediafabrikanten.

TL;DR: Microsoft schrijft GB waar ze eigenlijk GiB moeten schrijven (en analoog voor andere prefixen), waardoor de consument volledig verward geraakt. Hun fout en van niemand anders.
Maar de bestanden nemen dat ook mee. Het is niet alsof je onder linux er 3000 mp3tjes op zet je er onder windows maar 2500 op kan zetten. Als iemand dus van een aantal gb uit gaat voor fotos is het dus wel handig om ook van die hoeveelheid uit te gaan en niet "meer" omdat het onder een ander systeem meer ruimte aangeeft.
Dat hangt natuurlijk van de gebruiker al. Jij bent misschien een Windows gebruiker terwijl ik OSX en Arch Linux steeds boven Windows verkies. Als je spreekt over foto's in fotografie, dan gebruikt de meerderheid, volgens mij, een Mac.
Ik vind iets verwarrend;

de opslag temperatuur rating in -40°F en dan in °C hetzelfde. zou zeggen dat dat dan niet kan. ? ¿
Wederom een topreview!
Bloemetje heb je zelf al verzorgd, dus geef ik een +3. ;)

Ik had vroegâh een SD kaartje van 150 MB. :X
Ik weet nog dat ik mijn 32MB Diamond Rio MP3 speler kon uitbreiden met nog eens 32 MB. Party hard, toch zeker 20 nummers op dat ding! :D Ik wil niet meer weten wat dat toen moest kosten.

Sterker nog, ik rommel even in de lade en vind daar nog een 32MB SD kaart, en een 256MB model. Nostalgie :D
Hier ligt nog een 32MB USB-stick in de la die we gewoon bewaren wegens een stukje nostalgie en later the horror in de ogen van mijn dochter te zien als ze ouder is :P
Lach of niet, maar de kans zit er dik in dat die sticks uiteindelijk weer geld waard worden en wellicht meer dan ze ooit hebben gekost. Kan wel even duren ;)
Foritain,
Is er iemand jarig?

Wederom een toppertje!
De foto met de bloemetjes...
De kleine is wel 3 geworden vorige week, maar de bloemen zijn voor de dame natuurlijk :D
Nog gefeliciteerd met de kleine.
Lief van je
Als je zelfs een kaartje qua review interessant kunt maken. +3... :9~
Lekkere review! Het bosje bloemen ziet er zo nog aantrekkelijker uit. ;)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 4 april 2016 12:23]

Mooie review, informatief en gelukkig niet saai.

Thumbs up
:D 'gelukkig' :D

Moet wel zeggen dat iets kortere reviews, zeker wanneer het eenvoudig kan, ook wel prettig zijn om te schrijven.
Wat een gezellig, fleurig vrolijk en informatief review, zelfs mijn vrouw vond het leuk om het te lezen :)