OnePlus 2 64GB Zwart Review

ThijsvanOrsouw 3 april 2016, laatste update op 30 mei 2016, 1.092 views

OnePlus 2 64GB Zwart

De OnePlus 2 is een telefoon waarvan iedereen op het begin dacht dat het een geweldige smartphone zou worden voor een lage prijs. Maar toen de telefoon uit kwam waren toch veel mensen negatief. Toch heb ik een OnePlus 2 aangeschaft. De review kun je zien als je onderaan klikt.

Pluspunten

• Heel snel
  • Wordt niet snel warm
  • Goed scherm
  • Mooi design
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • Ongelooflijk lage prijs
  • Zeer goede camera
  • Alert slider

Minpunten

• Geen Quickcharge

inleiding
De OnePlus 2 is tot nu toe nogsteeds het zogenaamde vlaggenschip van het bedrijf OnePlus, een Chinees bedrijf gevestigd in Shenzhen. De OnePlus 2 is de opvolger van de OnePlus One, die de gehele smartphone mark op zijn kop zette. OnePlus beloofde met de One een goedkope telefoon met dezelfde specificaties als telefoons van meer dan dubbel de prijs. En die belofte kwamen ze prima na!

Toen de OnePlus 2 werd aangekondigd was iedereen zeer enthousiast. Iedereen verwachtte een telefoon minstens net zo goed als de OnePlus One. Echter toen de specificaties bekend waren, waren zelfs de oorspronkelijke OnePlus One fans niet meer enthousiast. De meeste mensen vonden de OnePlus 2 niet goed genoeg. Hij leek niet eens een beetje op de vlaggenschepen van andere bedrijven, zoals de Samsung Galaxy S6, of de iPhone 6.
Het zou te veel extra’s missen, zoals NFC, Quick charge en draadloos opladen.

Maar ik bleef geloven in OnePlus, ik was er zeker van dat de OnePlus 2 een goede telefoon zou zijn. Net zo goed als de andere, twee keer zo dure telefoons op de smartphonemarkt.

Unboxing
Toen de OnePlus 2 eindelijk aan kwam, op 2 April 2016, was ik zeer enthousiast. Ik was erg nieuwsgierig over de telefoon, vanwege de vele klachten. En ik had niet verwacht dat hij die dag aan zou komen.
OnePlus verzend haar producten via DHL. DHL heeft iets wat ze ‘Track & Trace’ noemen. Daarmee kun je je product volgen en weet je precies waar het is. Maar bij mij werkte het niet. Ik nam twee keer contact op met de klantenservice van OnePlus. Die zeiden me dat het probleem bij DHL lag en ze waarschijnlijk de barcode niet hadden gescand. Ik zou af moeten wachten.
Uiteindelijk bleek het inderdaad aan DHL te liggen, aangezien ik het pakketje netjes op tijd kreeg.

Meteen pakte ik de OnePlus 2 uit. De doos zag er mooi uit, maar het was best moeilijk te openen. Het is vergelijkbaar met een iPhone doos.
Als eerste zag ik de OnePlus 2, omhuld in een plastic hoesje, met de slogan van het bedrijf erop (NEVER SETTLE) en wat waar zit. Daaronder zaten wat instructieboekjes en de USB-C oplader.

De telefoon
De OnePlus 2 is zonder twijfel een van de mooiste telefoons ooit gemaakt. Het heeft geen slecht ontworpen achterkant zoals de iPhone 6, geen lelijke voorkant zoals de meeste HTC’s en geen lelijke ‘extra’s’ zoals de Nexus 6p, met haar rare zwarte balk boven aan de achterkant. Het is gewoon een erg mooie telefoon, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Het ontwerp is ook heel premium. De zijkant is van metaal, net als het camera ‘eilandje’. De achterkant kun je eraf halen, wat veel van de mensen om me heen verbaasde, omdat je dat van buiten niet kan zien. De achterkant is gemaakt van plastic, maar toch voelt het heel premium aan. Waarschijnlijk komt dat door het exotische ‘Sandstone black’, dat is de standaard achterkant van OnePlus. Het voelt ene beetje als versleten schuurpapier. Of met andere woorden, het is zacht en als je de telefoon over je wang wrijft doet het niet pijn, maar het schuurt wel een klein beetje. Ik vind de achterkant erg fijn.
Het scherm is zwart als het uit staat, wat bij veel slechte en goedkopere telefoon niet zo is. Hun schermen zijn meer donkergrijs, en je ziet dan duidelijk waar het scherm loopt. Maar bij de OnePlus 2 is dat niet zo. Je ziet bijna niet waar het scherm loopt als die uit staat. Dit is natuurlijk niet belangrijk, maar het zegt wel zeker iets over de kwaliteit. Het is een trucje die veel mensen niet weten of vergeten. De kleuren van het zijn erg accuraat, en het scherm kan erg helder worden. Vaak vind ik het scherm nog te helder en zet ik ‘automatic brightness’ uit. Ook verandert de kleur van het scherm praktisch niet als je er van een grote hoek/van de zijkant naar kijk, ook dat is niet echt belangrijk, maar het zegt heel veel over de kwaliteit.
De camera is perfect. Meer kan ik er niet over zeggen. Het is snel en handig. Tijdens mijn vakantie heb ik er veel mooie en professionele foto’s mee gemaakt. OnePlus laat zulke foto’s ook trots zien op hun site. https://photos.oneplus.ne...m_campaign=onedayonephoto
Verder heeft de OnePlus 2 zijn beruchte vingerafdruk scanner. Hier was ik misschien wel het meest benieuwd naar, aangezien ontzettend veel klachten hierover gingen. Maar de eerste keer dat ik de vingerafdruk scanner gebruikte, was ik heel erg verbaasd. Het was snel! Vele malen sneller dan ik ooit had verwacht.
De OnePlus 2 heeft een kleine extra, de ‘alert slider’; een schuifje waarmee je kan bedienen of je alle meldingen, alleen de belangrijke meldingen, of helemaal geen meldingen binnen wilt krijgen. Ik dacht dat dit bijna nutteloos was, en dat je zoiets toch maar twee keer gebruikt in de tijd dat je je telefoon hebt. Maar ik zat fout. Deze kleine extra blijkt enorm te zijn! Ik gebruik het elke dag wel 100 keer. Ik wou dat alle telefoons dit hadden.
Marques Brownlee, een heel bekende tech reviewer op YouTube, zei in zijn review dat de OnePlus 2 een van de best gebouwde telefoons ooit is.

De klachten
Er waren ontzettend veel klachten over de OnePlus 2. Maar ik heb ontdekt dat de meeste pure onzin zijn. Hier zijn er een aantal.

1. Geen NFC.
OnePlus wilde de 2 zo goedkoop mogelijk houden. Om dit te realiseren heeft de OnePlus 2 geen NFC. Volgens OnePlus zou toch niemand dit gebruiken. Ik ben het hier mee eens. Ik heb nog nooit in mijn leven NFC gebruikt. En veruit de meeste mensen weten niet eens wat het is.

2. USB-C
Veel mensen vinden USB-C een negatief iets. De OnePlus 2 is de eerste telefoon met USB-C ter wereld en daarom is het toestel juist zo innovatief. Sinds de OnePlus 2 hebben veel andere dure telefoons ook USB-C. Maar veel mensen vinden dit vervelend. ‘Wat als je telefoon leeg is? En je hebt je oplader niet bij?’, die vraag werd veel gesteld. Maar dat geldt toch ook voor Apple? Die hebben ook iets heel anders dan alle andere telefoons. En die kunnen er wel weg mee komen. USB-C is juist fijn, je hoeft nooit meer op te letten of de bovenkant wel boven is, aangezien er geen boven en onderkant meer is. En later hebben alle telefoons een USB-C oplader, dus de OnePlus 2 kan probleemloos heel oud worden.

3. De vingerafdruk scanner
Alweer een perfect voorbeeld van een leugen. De vingerafdruk scanner is heel snel, ongeveer even snel als die van de iPhone 6. En velen zeiden ook dat de scanner vaak weigert. Dit is bij mij tot nu toe nog zelden gebeurd. Maar ik denk dat dat komt door de manier waarop je je vinger inscannt.

4. Oververhitting
De OnePlus 2 zou snel oververhitten, omdat andere telefoons met dezelfde chip, de Qualcomm Snapdragon 810, dat ook doen. Maar de OnePlus 2 heet helemaal niet de Snapdragon 810. De OnePlus 2 heeft de Snapdragon 810 V2.1 heeft. Een variant van de Snapdragon 810 die niet oververhit. En dit is zeker waar, aangezien ik zijn OnePlus 2 niet eens warm krijg, laat staan dat hij oververhit!

5. OxygenOS
Als laatste hebben we OxygenOS, het besturings systeem voor de OnePlus 2. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen op een OnePlus community dat hij of zij OxygenOS fijn vind. Dus heb ik een poll gestart op een community. Alle leden kregen de vraag ‘Is OxygenOS goed?’, ze konden stemmen op nee, het is OK, het is goed of op Ik hou van OxygenOS.
De uitslag:
Nee: 18%
Het is OK: 55%
Het is goed: 21%
Ik hou van OxygenOS: 6%
Zelf zou ik stemmen op ‘het is goed’, omdat het erg lijkt of de originele Android, maar dan met meer mogelijkheden, die vaak onmisbaar zijn. Maar aan de andere kant vind ik dat er altijd ruimte is voor verbetering en velen denken dat de OnePlus 2 sneller zou zijn met een andere OS (operating system). Iemand reageerde op de poll: ‘Het ziet er goed uit, maar presteerd minder goed’. Zelf heb ik nog nooit geprobeerd om een andere OS erop te zetten, omdat ik OxygenOS goed genoeg vind. Maar het zou geweldig zijn als de OnePlus 2 net als de One standaard Cyanogenmod had.

De OnePlus 2 is een heel goede telefoon, en voor maar 320 inclusief verzendkosten is het een koopje! Ik had er destijds 345 voor betaalt en dat is het zeker waard. Met OnePlus weet je zeker dat je je geld niet hebt uitgegeven aan rommel. Ze noemden de OnePlus 2 de ‘Flagship killer’ van 2016, wat inhoudt dat niemand meer die dure telefoons wil en alleen maar de OnePlus 2 wil kopen. En bij hun vorige telefoon was dat wel het geval, maar tegenwoordig is dat veel lastiger en daarom is da OnePlus 2 niet de flagship killer van 2016. Maar wel van 2015. de OnePlus 2 geeft je veel waar voor je geld. Neem nou bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S7 Edge. Die kost 800, en dan heb je nog maar 32GB. De OnePlus 2 is 64GB en kost momenteel maar 320. De S7 is dus 2,5 keer zo duur! Zou je dan niet een 2,5 keer betere telefoon moeten hebben? Nou nee, de S7 is nog lang niet 2,5 keer beter dan de OnePlus 2!

Ook al zeggen veel mensen dat je de OnePlus 2 niet moet kopen, geloof ze niet! Vraag jezelf eerst maar af of die persoon spreekt uit eigen ervaring, of de leugens van anderen.

Heb jij ook een OnePlus 2 64GB Zwart?

Reviews door de redactie

Prima review over de OnePlus 2. +1 :).

Overigens vind ik het pluspunt "SwiftKey" geen pluspunt. Het is namelijk te installeren op elk Android apparaat.

Sinds de laatste update, is OxygenOS erg verbeterd inderdaad. De bta van 6.0 (hier meer info: https://forums.oneplus.ne...ble-for-oneplus-2.439059/ ) schijnt inderdaad ng fijner te werken.
Ooh ik wist niet zeker of SwiftKey ook op andere Android 5 apparaten zat, maar omdat OnePlus ermee adverteerd op hun site bij de 2 dacht ik dat het niet standaard bij alle Android zat.
Ik vind dat bijna alle reviews op internet te oud zijn, One OnePlus 2 is echt verbeterd!
Ik denk dat ik binnenkort de Android 6 bta ga installeren, maar ik hou niet van bugs, dus ik weet het nog niet zeker. Heb, jij hem al geprobeerd?
Je kunt het gewoon downloaden in de Play Store.

Ik zelf heb hem nog niet geprobeerd. Voor discussies over de OnePlus 2, kan je hier terecht :).
Bedankt! Ik wist niet dat er een discussieplatform voor de OnePlus 2 was. Maar ik ben al actief op twee OnePlus communities op Google+
Haha, ik ga meteen kijken. Ik ben benieuwd!
Veel mensen zeiden dat ik ook moest wachten voor de OnePlus 3, maar dat duurt te lang en waarschijnlijk vind ik hem te duur. Hij komt toch op 7 April?
Er gaan geruchten dat hij op 7 april wordt aangekondigd, echter ontkent OnePlus dit. Aankondiging en launch is wat anders. Dus indien ze zeggen op 7 april "we gaan een OnePlus 3 uitbrengen", dan is dat de aankondiging van de launch :P. Het topic wordt vrij regelmatig bijgewerkt (ik doe m'n best). Ik zelf denk dat hij rond augustus/september wordt verkocht.
Ik denk mei of juni, want met de OnePlus 2 dacht ik ook dat hij later zou komen, maar die kwam ook net wat vroeger. En met de OnePlus X was dat al helemaal zo!
De OnePlus 2 werd op 11 augustus verkocht. Alhoewel Carl Pei (de oprichter van OnePlus) zegt dat hij aan het einde van het 2e kwartaal 2016 verkocht gaat worden. Staat overigens ook allemaal in de topicstart van het OnePlus 3 topic :). Veel plezier met je OnePlus 2 trouwens ;).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 3 april 2016 19:49]

Dankjewel, ik zal er zeker veel plezier mee hebben! Ongeveer alles is geweldig aan de telefoon. Behalve geen Quick charge en de batterij had wel iets groter gemogen, alhoewel hij langer mee gaat dan mijn vorige telefoon.
Ik hoop dat de OnePlus 3 snel komt, ik ben wel benieuwd! Wat vind jij van de 'rumors'? Ik vind de specificaties indrukwekkend maar de telefoon ziet er niet zo mooi uit, en ik zou het originele design gaan missen.
De batterij is zelf best groot, qua capaciteit. Het is echter dat ze de software beter moeten optimaliseren. OxygenOS staat er namelijk een beetje berucht om, door het vele slurpen van stroom. In Android 6 schijnt dit al verbeterd te zijn, maar het is nog niet een topnotch OS.

Ik ga vooral de sandstone stijl missen. Hardware specificaties spreken mij rg aan. Ik weet dan ook nog niet zeker of ik m'n OnePlus 2 ga verkopen, en een OnePlus 3 ga kopen.
Kan je je je revieuw dan aanpassen hoe android 6 t nog beter maakt want die updates hebben veel veranderd schint
Dit is de aangepaste versie. Ik had de hele review weggehaald en opnieuw begonnen omdat de update zo veel heeft veranderd
Precies de beoordeling die in zocht namelijk dat de meeste bugs al weg zijn