Linksys EA7500 Review

n2thebTestpanel 4 april 2016, laatste update op 4 april 2016, 277 views

Linksys EA7500 (Testpanel)

De router is aan de dure kant, maar kan een huis goed voorzien van draadloos internet. Door MU-MIMO is het mogelijk om snel gelijktijdig over meerdere apparaten te streamen en te gamen. De snelheid van deze router is rap en zeker op de 5Ghz verbinding één van de snelste.

Pluspunten

• Eenvoudig installatie
  • Goed bereik
  • Snelheid (vooral over 5Ghz)
  • Ophangbaar
  • Goed ogend beheerspaneel
  • Gasttoegang

Minpunten

• Niet mogelijk om licht van Linksys logo te dempen of uit te zetten
  • Opties niet uitgebreid

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Dit is mijn eerste review op Tweakers en ik moet alles hiervoor nog ontdekken. Ik hoop in de toekomst meer te kunnen schrijven en zie dan graag jullie feedback tegemoet voor bijvoorbeeld de weergave van snelheden & het bereik.

Bij mij thuis kampen we al jaren tegen het probleem dat de zolder geen goede dekking heeft betreft de Wi-Fi, hiervoor zijn mijn vader, zwager en ik al weken in beraad hoe wij dit het beste kunnen oplossen. Toevallig kwam in maart de prijsvraag voor deze Linksys EA7500 naar voren en heb ik mij opgegeven voor deze test. Ik bleek één van de mensen die het mocht testen.

Deze test is meteen een goed moment om een cat 6. kabel vanaf de meterkast naar boven te leggen en vanuit daar de router te testen. In deze review zal ik mijn bevindingen tonen alsdan verwoorden.

Specificaties

Hieronder de specificaties welk ik van de Linksys site vandaan heb gehaald.

Uitpakken

Prestaties

Test in woonkamer
Bij het eerste keer aansluiten van de router in de woonkamer gaf voor mij meteen een positief gevoel. Het 5Ghz netwerk haalde op mijn Samsung Galaxy S6 een verbinding van boven 80 Mbps en dat op 5-7 meter afstand. Jammer genoeg heeft mijn laptop een verouderde Wi-Fi kaart en haalde op de 2.4 Ghz niet meer dan 50 Mbps op 5-7 meter afstand.
Router op 1ste verdieping
Mede dankzij het ontvangen van deze router is er een cat 6. kabel naar de 1ste verdieping gelegd met als idee om de router op de 1ste verdieping te zetten, en de Wi-Fi door het gehele huis bereikbaar te maken. Het bereik zal ik zometeen bespreken onder draadloos bereik.

De prestaties door het gehele huis is wisselend wat ook zeer logisch is. Door het gehele huis ontvang ik over de 2.4 Ghz een stabiele verbinding van minimaal 25 Mbps. Waarvan in de woonkamer 25 - 35 Mbps wordt gehaald en op de 1ste en 2de verdieping verbindingen van 30 - 60 Mbps.
LAN
De prestaties over LAN valt mij beetje tegen, waar ik verwacht gewoon minimaal 120 te halen wat via het modem wel lukt, lukt via de router niet. Ik haal via de router rond de 95 - 100 Mbps.
Notitie: Wellicht kan ik hier de cat 6 kabel rechtstreeks testen in de computer ipv router om te kijken of ik de 120 wel haal.

Draadloos bereik

Toen ik de router voor het eerst aansloot stond deze in de woonkamer. Het bereik was haalbaar op de 1ste verdieping, maar het bereik was op de 2de verdieping niet haalbaar. *Dit is natuurlijk afhankelijk van het type huis*

Na het verplaatsen van de woonkamer naar de 1ste verdieping is het bereik door heel het huis goed. Overal is er stabiel Wi-Fi en zelfs in de tuin (op een meter of 10) is er bereik met een verbinding van ongeveer 25 Mbps.
De 5 Ghz netwerk is op de 1ste verdieping zeer sterk en worden snelheden boven de 80 Mbps gemeten. Op de 2de verdieping wordt op dit netwerk verbindingen rond de 40 - 60 Mbps gehaald. Op de begane grond is dit netwerk bijna niet haalbaar en viel tijdens het meten ook dan steeds weg.

Betrouwbaarheid & Stabiliteit

Ik heb de router nu een week getest en heb nog geen problemen ondervonden. Mocht dit veranderen dan zal ik de review aanpassen.

Beheerbaarheid

De eerste nacht met de router op de kamer bracht voor mij een hekelpunt. Er kwam iets teveel licht van het logo af. Hoe heb ik dit opgelost? Door een washandje op het logo te leggen. In het beheer is het niet mogelijk om dit licht uit te zetten.

De beheerbaarheid van het beheerspaneel zal ik eind deze week aanvullen samen met foto's.

Ondersteuning

Vanuit het beheerspaneel is er een mogelijk tot het automatisch updaten van de firmware tot het uitzetten er van. De router kreeg bij het voor het eerst aansluiten aan het internet meteen een firmware update binnen.

De gewone consument zal deze router vanwege de prijs (179 euro) niet kopen. Hij is aan de dure kant en zijn andere routers welk een prijsklasse lager liggen, maar ook een uitstekende performances geven. Er zullen verschillende concurrenten zijn die hetzelfde score alleen voor een goedkopere prijs.

De router is aan de dure kant, maar kan een huis prima voorzien van draadloos internet. De snelheid van deze router is rap en zeker op de 5Ghz verbinding één van de snelste.

Heb jij ook een Linksys EA7500?