Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty) Review

Gelunox 2 april 2016, laatste update op 5 augustus 2017, 879 views

Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty) (Product gekocht)

Bord voelt zeer degelijk aan en er valt erg veel aan in te stellen. Het typen is erg prettig maar het is wel even wennen. KEYCAP MOUNTING ZEER BREEKBAAR.

Pluspunten

• Typt erg fijn
  • RGB verlichting is goed en fel

Minpunten

• Media & M toetsen zijn nog steeds rubberdome
  • Luider dan verwacht
  • ARX voegt helemaal nul toe
  • breekbare keycap mounting

Update 05 Augustus 2017 (iets meer dan een jaar later)

Inmiddels een jaar verder begin ik toch wat spijt te krijgen van deze aankoop, deels m'n eigen schuld: ik heb een paar keer limonade over het toetsenbord gemorst. Wonder boven wonder heeft die dat overleeft, maar het heeft wel de typ-beleving verminderd. Sommige toetsen reageren nu soms even niet, of worden 2x achter elkaar ingedrukt als je 1 keer de toets indrukt.

Wat veel erger is, is dat de helft van de pootjes van inmiddels 8 van de toetsen ( w, e, a, s, \ (naast z), z, i, en p) zijn afgebroken:

(rechts pootjes boven en onder zitten er nog op, links afgebroken. Bij recht zie je ook al de beschadigingen zitten dat ze niet heel lang meer er aan zullen blijven)

Wat dit betekend is dat de toetsen volledig los in de base zitten en zomaar met je vinger mee omhoog gaan, waarna je ze weer netjes terug moet zien te plaatsen want ze vallen er altijd half naast. Voor nu heb ik dit opgelost door toetsen van andere plekken van het toetsenbord te pakken (bijv de pijltjes toetsen die ik nooit gebruik heb ik geswapt) maar het is niet geweldig dat je toetsenbord met switches die zogezegd een langere levensduur hebben dan cherry switches caps blijkt te hebben die na een jaar gewoon afbrokkelen waardoor je een nieuwe set caps mag gaan bestellen a ¤25,- (individuele caps niet verkrijgbaar).

Ik heb nog geen ervaring met cherry's (mijn eerste mx-brown tobo, die ik voor werk wil gebruiken, krijg ik vandaag pas binnen) maar ik ben inmiddels van mening dat je beter af ben met een cherry toetsenbord.

Ter vergelijking: ik heb bijna 5 jaar met mijn oude G19 gedaan en toen ik die verkocht was ie nog steeds in vrij goede staat (wat krasjes hier en daar maar verder niets)

Na 4 jaar en 9 maanden op mijn oude toetsenplank, de Logitech G19, te hebben geramt heb ik besloten dat ik heel graag deze G910 wilde hebben.
Ik wilde graag overstappen op mechanische toetsen en heb me een tijd lang verdiept in de verschillende soorten mechanische toetsenborden. En was tot de conclusie gekomen dat de Romer-G mechaniek waarschijnlijk het beste bij mij zou passen en dat dit toetsenbord het meeste voor mij te bieden heeft.

In deze review probeer ik vooral de minpunten van andere reviews te adresseren en mijn mening te geven over de dingen die voor mij nieuw of anders zijn bij dit bord t.o.v. mijn oude toetsenbord

Inhoud van de doos

Natuurlijk het toetsenbord zelf met de kleine palm rest er al standaard op gemonteerd. De grote palm rest zat, net als de usb kabel, onder het toetsenbord tezamen met twee standaard garantie en setup informatie blaadjes.

Eerste Indruk

Bij het ontvangen van de doos was ik enigszins verrast door het gewicht, het toetsenbord is aan de zware kant, maar dat geeft wel het gevoel dat je een stevig product in je handen hebt.

Ik had vanwege mijn G19 en andere logitech apparaten de benodigde Logitech Gaming Software al geļnstalleerd staan, dus ik hoefde alleen nog maar de G910 aan te sluiten en kon er meteen mee aan de gang. Bij de eerste maal aansluiten kreeg ik meteen de opmerking dat er een firmware update was en of ik het toetsenbord even wilde loshalen en opnieuw aansluiten. Na dit gedaan te hebben werd de firmware update snel en verder volledig automatisch geļnstalleerd.

Eenmaal aangesloten kwam ik er achter dat het bord erg fijn en licht typt. De toetsen liggen wat hoog maar daar wen je redelijk snel aan. Ik heb nu ongeveer een hele dag met het toetsenbord kunnen spelen en merk dat ik hier en daar nog wat meer typfouten maak dan ik waarschijnlijk op mijn oude tobo had gedaan, maar begin er al aardig aan gewend te raken. Het is wel iets luidruchtiger dan ik had verwacht. Het is niet bijzonder veel meer herrie dan mijn oude G19, maar wel iets, en ik had gehoopt op iets stillers. Desalniettemin voor mij zeker geen dealbreker.

Ik was ook erg benieuwd naar het punt waar je heel veel reviews over ziet klagen: de vormgeving van de toetsen. Ik had er veel over gelezen maar de eerste paar minuten typen viel me eigenlijk niet eens op dat de toetsen anders waren dan gewone toetsen. Nu ik er wat meer op let merk ik wel dat de toetsen iets "blokkiger" aanvoelen, maar om nou te zeggen dat het vervelend en irritant is... nee, ik heb er totaal geen last van. Het hele idee ook dat de "geultjes" in deze toetsen onprettig zijn en een onprettige typ/game ervaring geven is dus ook een argument waar ik me totaal niet in kan vinden. Waar ik me overigens wel enigszins in kan vinden is dat het raar is dat ze op bepaalde plekken het weer anders hebben gedaan: de linker shift, ctrl, capslock, en tab hebben maar een kant schuin, terwijl de shift en ctrl aan de rechter kant wel aan twee kanten hoekjes hebben. de bolvormige windowstoetsen vind ik overigens dan weer niet erg.

Het bord is verder van buiten volledig van plastic, maar dat vind ik niet af doen van de look en feel. Sterker nog, het voelt aan, en ziet er uit, als zeer stevig en degelijk materiaal. En het geeft een veel luxer gevoel dan het plastic van mijn oude G19.

Logitech Gaming Software

Het stukje van de Logitech Gaming Software dat het toetsenbord instelt is redelijk goed in elkaar gezet en laat niet veel te wensen over. Voornamelijk het enige waar ik moeite mee had was het vinden van waar je kleurenschema's per profiel kon instellen, dat zit namelijk verstopt achter een pijtlje rechts bovenin het venster. Als je dat eenmaal gevonden heb kan je tot je hartenlust voor elk profiel elke knop elke kleur in het rgb spectrum geven die je maar wil.

Verder is mijn algemene ervaring met de LGS dat het redelijk goed werkt (ik heb er nu 3 apparaten aan hangen: G910, G500s, G35). Hoewel hier en daar af en toe de software niet door heeft dat je van applicatie veranderd ben. Dat gebeurt soms als je te snel heen en weer aan het gaan ben tussen applicaties, of als er een venster heel even de voorgrond opeist (bijvoorbeeld vlc, wanneer het fullscreen verlaat).
Ook gebeurt het heel af en toe dat LGS tijdens het opstarten ergens tegen aan loopt en niks meer doet, als dat gebeurt werken je profielen niet en worden je toetsaanslagen met gigantische vertraging ingevoerd, beste manier om dat op te lossen is door "Logitech Gaming Framework" de nek om te draaien in taakbeheer waarna je toetsenbord het weer normaal doet en vervolgens LGS weer opnieuw te starten waarna de problemen weer verdwenen zijn.

Het enige wat ik soms echt irritant vind is dat profielen voor alle apparaten gelden, en niet los voor je toetsenbord, muis, en headset zijn. Bijvoorbeeld: Ik wil aparte muismacro's op mijn webbrowser, maar mijn toetsenbord wil ik graag op de standaard instellingen hebben. Dat betekend dat ik een nieuw profiel aanmaak voor de browser, mijn muismacro's instel, en alle instellingen van het standaard profiel moet kopiėren voor het toetsenbord. En als ik dan wat wijzig voor mijn toetsenbord in het standaardprofiel moet ik dat ook weer handmatig overnemen naar het webbrowser profiel. Valt verder prima mee te leven maar toch wel de grootste ergernis die ik heb aan LGS en alle apparaten onder dezelfde applicatie beheren.

Verbeterpunten

Hoewel ik dit toetsenbord erg prettig vind zijn er wel een aantal dingen die van mij beter of anders hadden gemogen:

Het eerste wat me opviel is dat de media toetsen (play/pause, stop, mute, etc.) en de M toetsen (macro sets wisselen; M1, M2, M3, MR) nog steeds rubberdome zijn, en je merkt het ineens heel erg als je normale toetsen met vrij weinig druk al reageren en je die andere toetsen echt goed naar de bodem moet krijgen om ze te laten reageren. Ik heb zelfs het idee dat de mediatoetsen op dit bord explicieter recht naar beneden gedrukt moeten worden dan die van mijn oude G19. Dat ze die knoppen niet voorzien hebben van Romer-G switches vind ik persoonlijk erg jammer.

Daarnaast hadden de functie toetsen wat hoger gemogen, of de rest van de toetsen iets minder hoog. Ik heb echt het gevoel dat ik over een klein heuveltje heen moet om bij escape of een van de F-toetsen te komen.

Persoonlijk had ik het ook fijn gevonden als de tactile feedback sterker was geweest, ik voel nu niet echt wanneer ik voorbij het drukpunt ben tenzij ik er echt naar op zoek ga.

Ook geluidsproductie had ik lager verwacht, het is voor mij niet een bijzonder storende factor maar het zou fijn geweest zijn als er ergens iets van geluidsdemping was geweest bij het indrukken en loslaten.

En tot slot, ARX mag een heel stuk meer functionaliteiten en apps krijgen voordat het echt nuttig wordt. Ze hadden een hoop kunnen doen door bijvoorbeeld het scherm van de G19 te virtualiseren op je telefoon, dan had je in een klap alle bestaande apps te pakken. Het is leuk dat je nu bijvoorbeeld je PC stats kan zien op je telefoon, maar in de praktijk besteed je daar weinig aandacht aan.
En het ARX Dock is voorlopig nog gewoon een verijdelde telefoonhouder zonder stroomvoorziening.

Voorlopige Conclusie

Het is een heel degelijk toetsenbord wat maar weinig te wensen aan over laat en, ondanks wat de meeste reviews zeggen over de toets vormen en de scheve palm rest, zeer prettig aanvoelt. De prijs had beter gekund, maar is acceptabel genoeg dat ik het bord graag wilde kopen (aanschafprijs: ¤139,-)

Typ-ervaring update 3½ maand later

Typen gaat erg fijn, ik ratel er lekker op los zonder nog de typefouten te maken die ik aan het begin had omdat ik nog niet gewend was aan de toetsen. En merk nog maar amper iets van dit toetsenbord z'n unieke key-caps. Programmeren op dit toetsenbord gaat ook prima. Iets meer tactile feedback zou nog steeds wel leuk geweest zijn maar maakt ook niet zo veel uit. Die ene millimeter voor activatie is zo weinig dat je eigelijk niet eens merkt dat het er is.

Al in al nog steeds een zeer goed toetsenbord waar ik erg tevreden over ben. Alleen het individueel schoonmaken van alle toetsen is een rottig klusje.

Mocht je nog vragen hebben over dit toetsenbord en deze review, laat gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty)?

Die kleurenthema's voor achtergrond verlichting per game zijn wel echt gaaf moet ik zeggen. Als mijn G710+ stuk gaat dan wordt het denk ik een multi-color toetsenbord voor mij hoewel ik nog steeds niet zeker ben of ik van Cherry toetsen af wil stappen.
Ik heb helaas geen ervaring met cherry toetsen, maar ik stel me voor dat de Romer-G switches Cherry Browns zijn met optimalisatie voor verlichting.
Dat is inderdaad hoe Logitech ze verkoopt. Reviews zijn goed over de Romer-G switches, maar het vervangen van de keycaps naar eigen / andere types bijvoorbeeld is niet mogelijk / lastig :P
Als je dit toetsenbord met Cherry switches wilt, kun je ook de G410 of G610 (geloof ik) nemen