Bekijk alle uitvoeringen

Samsung Galaxy Grand Prime Value Edition Grijs Review

Xesior 2 april 2016, laatste update op 3 april 2016, 1.142 views

Samsung Galaxy Grand Prime Value Edition Grijs

Zeer veel telefoon voor zijn prijs. En een uitstekende keus voor mensen die smartphones gebruiken voor andere doel einden dan fotograferen en gamen.

Pluspunten

• Prestatie
  • Accu duur

Minpunten

• 8 GB Intern opslag.

Introductie:
Ik heb jaren lang top-van-de-lijn smartphones gebruikt en kwam tot ik de conclusie dat ik eigenlijks te veel betaal voor iets wat ik niet gebruik. (Het is leuk om een dure telefoon te hebben, Maar hoeveel gebruik je er nou eigenlijks van ?)
Vanuit dat perspectief ben ik gaan zoeken naar een vervangende smartphone die aan al mijn eisen voldoet en ook nog eens goed geprijsd is !
Verwachtigen:
De criteria waar de telefoon aan moest voldoen is dat het genoeg prestatie kon leveren om de algemene taken te moeten volbrengen waar ik persoonlijk een smartphone voor gebruik: Whatsappen, Internetten, Internet Bankieren, Bellen, Muziek luisteren, Alarm & Agenda.
Ik speel enkels wel eens een spelletje, maar niets wat veel kracht van de telefoon vergt. (Sudoku, Of dergelijke puzzles)
Alles wat ik hier boven vermeld moet uiteraard met een beetje rap tempo kunnen worden uitgevoerd. In de zin dat alles feilloos en snel werkt net zoals ik gewend was op zijn duurdere voorgangers.
Na een lange zoek tocht ben ik uit gekomen op de Samsung galaxy Grand Prime VE.

Inhoudsopgave:

Review:
Processor
Met zijn 1.2 GHz Quad core processor is het een formidabele telefoon in zijn prijs klasse. Het toestel kan alle taken vlug en feilloos uit voeren waar ik hem voor gebruik.
Je hebt overigens ook niet het gevoel dat het een goedkope telefoon is gezien het toestel vrijwel gelijk presteert in vergelijking met een top-of-the-line smartphone bij algemeen gebruik.
Geheugen
Des ondanks dat dit toestel maar 1GB aan werk geheugen heeft is multi-tasken en meerdere apps op de achtergrond draaien geen probleem. De soepelheid en gemak waar het toestel deze taken mee uitvoert is op zijn minst gezegd: Verfrissend.
Mijn toestel loopt momenteel op Android 5.1.1 en loopt zeer soepel.
Batterij
Er is overigens nog een punt wat dit toestel bijzonder maakt.
Hij komt namelijk met een 2.600 mAh batterij, wat toch echt wel bijzonder is gezien de prijs van de telefoon. Dit betekend dat deze telefoon net als zijn de top-of-the-line broertjes een goede batterij duur heeft. Wat je eigenlijks niet tot vrij weinig ziet in smartphones rond deze prijs klasse.
Daarmee hoeft deze telefoon niet meteen aan het elektrisch-infuus na er een aantal uur intensief gebruik er van te hebben gemaakt.
Overigens gaat de batterij zo'n 2 dagen mee bij algemeen gebruik.
Iets wat zelfs zijn dure voorgangers niet voor elkaar kregen (Batterij technologie is immers klink verbeterd in de afgelopen jaren, En het is een goede zaak dat deze telefoon een moderne batterij heeft)
Camera
De camera is een punt waar deze telefoon zijn budget laat zien. Maar ondanks dat is zelfs hier een klein licht puntje te vinden.
Hij komt namelijk met een 8 megapixel camera. Wat bij vandaag de dag standaard niet heel bijzonder is. En dus geen prachtige foto's kan maken zoals de dure smartphones. Maar 8 Megapixels is relatief hoog voor een smartphones in deze prijs klasse. En de foto's en video's (beiden 1920x1080) die hij maakt zijn overigens absoluut niet verkeerd !
Ook is het prettig dat de camera niet uit de behuizing steekt. Zowel voor als achter.
Naast de primaire 8 megapixel camera komt hij ook met een 5 megapixel front camera, Dus als je video-conferenties wil houden is dit zeker een punt waarbij je misschien beter een alternatief kunt zoeken (onder aan de review meer info)
Scherm
Dan op naar het laatste onderdeel. Het scherm zelf.
De grand prime VE komt namelijk met een 5 inch 960x540 LCD scherm. Een goedkoper scherm wat de prijs uiteindelijke prijs op dit toestel ook goedkoper maakt. Ik heb jaren een super amoled scherm gehad. En ik vind het beeld op dit toestel uitzonderlijk goed voor een simpel LCD scherm. Vroeger had je goedkope smartphones met goedkope schermen, en je zag in een oog opslag alleen al door het scherm dat het om een goedkoop toestel ging. Dit is absoluut niet het geval bij de Grand Prime. Het scherm is uitzonderlijk goed. Zo goed zelfs dat toen ik het de eerste keer zag ik niet geloofde dat het een LCD scherm was. En door het minimale verschil met zijn amoled broertjes was dit ook de doorslag gevende reden waarom voor dit toestel ging.
Behuizing
Een redelijk strak design met afgeronde hoeken.
Vrij simpel naar mijn mening, Maar voor deze prijs klasse verwachte ik eerlijk gezegd ook geen hyper modern design.
Het material waar het van gemaakt is redelijk robuust.
In de zin dat het niet meteen uitzonderlijk breekbaar aanvoelt.
Toch zie je hier wel een beetje zijn prijs klasse in reflecteren.
Waar bij andere toestellen metaal/aluminium word gebruikt voor de afwerking en het geraamte, is vrijwel alles aan dit toestel gemaakt van hard plastic.
Het geeft een iets goedkoper gevoel dan bij de duurdere smartphones.
Opslag
De Grand Prime komt met een opslag capaciteit van 8 GB. En dat is relatief laag. Een punt waar op bespaard is om de telefoon goedkoop te houden. Is dit weinig ? Kort antwoord: Ja.
Foto's nemen nogal veel ruimte in. Vooral als je op reis bent of op vakantie. De 8 GB in dit toestel zijn in dat geval onvoldoende. Maar er zit een Micro-SD slot in dit toestel waarmee je de opslag ruimte kan vergroten met een Mirco-SD kaartje (tot een maximum van 64GB). SD-kaarten kosten vandaag de dag gelukkig niet zo veel meer. Dus vind ik dit persoonlijk geen obstakel.
Minpunten?
Dan op naar de redenen waarom deze telefoon in verhouding zo goedkoop is. Waar de brandende vraagt ligt: Zijn het min-punten ?
Ja en nee, Ja als je op zoek bent naar een telefoon die grafische spellen soepel kan draaien En Ja op de vraag of de telefoon fenomenale foto's kan maken.
Dat is waarom er zo'n groot prijs kaartje hangt aan de top-of-the-line smartphones. Die hebben nou eenmaal wat meer hardware aan boord om dit te kunnen uitvoeren.
Dit betekend overigens niet dat je er niet mee kunt gamen, maar je ervaring zal minder zijn in vergelijking met de duurdere smartphone.
Het enige echte min punt wat ik kan vinden in deze smartphone in zijn lage opslag capiciteit van 8 GB. Maar dat is op te lossen met een Micro SD-kaart.
Conclusie:
Mijn eindconclusie is dan ook dat dit heel wat telefoon is voor zijn prijs. En er weinig telefoons in deze prijs klasse zijn die presteren zoals de Samsung Galaxy Grand Prime. De min punten aan deze telefoon zijn geen spelbrekers. En gezien het budget van deze telefoon zou je zelfs kunnen stellen dat Samsung zijn best heeft gedaan om een acceptabele smartphone te creŽren. Waarbij zelfs de min-punten door de beugel heen kunnen.

Voor de mensen die de min-punten in dit toestel toch een spelbreker vinden is er de Galaxy J5. Wederom een prima toestel die goed presteert binnen zijn budget.
Deze telefoon komt met een betere camera en is vrijwel identiek aan deze smartphone maar dan met een aantal verbeteringen zoals een 13 Megapixel camera. iets meer geheugen (1.5GB) en een betere resolutie display (5 inch 1280x720 Super Amoled) Maar daar betaal je dan ook meer voor.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Grand Prime Value Edition Grijs?