Samsung Galaxy S7 edge 32GB Goud Review

eazyq 2 april 2016, laatste update op 4 juni 2017, 2.094 views

Samsung Galaxy S7 edge 32GB Goud

Sinds 01April (geen grap) in het bezit van een Samsung S7 Edge Goud. Zeer fijn toestel met een zeer goede camera. Design is dik in order en de Edge functie is een leuke gadget. GE-UPDATE PER 29JAN 2017 - update 04 Juni 2017

Pluspunten

• Snel en mooi (maar mooi is persoonlijk uiteraard)
  • goede camera
  • goede batterijduur

Minpunten

• zeer gevoelig voor vlekken

Achtergond:

Ik hou wel van de wat uitgebreidere reviews van gebruikers omdat deze vaak toch meer aangeven dan een review van een expert Vandaar dat ik deze review vooral als gebruiker maak. Ik zal verder niet met specificaties gaan gooien, die zijn eenvoudig te vinden.
Ter zake dus, ik kom van een Nokia Lumia 1520 maar wilde toch terug naar Android vooral vanwege het gebrek aan Apps in de Microsoft store. Tel daarbij op dat de verwachtingen voor juist meer apps voor WM niet zeer gunstig zijn en dan is de keuze eigenlijk alleen nog maar Android of iOS. Voor mijn werk heb ik een iphone en ik kan maar niet wennen aan iOS. Android is dus dan de meest logische keuze en dat is het ook geworden. De keuze voor de S7 Edge was vooral omdat het gewoon een van de beste Android toestellen van dit moment is met mogelijkheid voor SD kaart.

Uitpakken:

De S7 Edge komt in een stevige standaard luxe doos zoals veel nieuwe dure toestellen.
In de doos zit naast het toestel een USB laadsnoer, een snellaad USB snoer/stekker, een setje earplugs en een OTG USB verloop om een USB device op je telefoon aan te sluiten. Daarnaast zit er in het mapje een berg quickstart handleidingen in diverse talen en nog een aantal andere formulieren. (het laadsnoer is direct in gebruik genomen dus dat staat niet op de foto).
Doosje 4

De eerste keer:

Na het toestel van de irritante standaard beschermfolie ontdaan te hebben is het moment daar, aandoen. Wel eerst de SIM kaart erin natuurlijk, wat een eitje is door het gebruik van het pinnetje. Handig, er is maar 1 uitschuifbaar vakje voor zowel de SIM kaart als een Micro SD kaartje.
Insteekding
(deze foto komt van internet.)
Na het aanzetten en het intoetsen van een eventuele pin code gaat het apparaat zich installeren. Nu weet iedereen wel hoe dat gaat dus daar valt weinig over te zeggen, de instellingen doorlopen en alles werkt direct. Standaard staat er uiteraard Samsung software op en een aantal app's zoals Facebook, Whatsapp en Microsoft Office. Deze moeten wel allemaal direct bijgewerkt worden, net zoals een behoorlijk aantal Samsung apps waardoor het apparaat na de eerste keer aanzetten behoorlijk wat tijd nodig heeft om alles bij te werken. Na de herstart werkt hij dan wel zonder problemen.

Beveiligen:

er zijn meerdere opties om het apparaat te beveiligen waaronder de vingerafdrukscanner op de homeknop. Helaas zijn mijn vingertoppen door jarenlang gebruik nogal minimaal, dus voordat mijn afdruk herkend werd duurde wel even. Daarna is het soms wat lastig om het toestel weer gestart te krijgen door die vingerafdruk. Maar goed, dat ligt dus aan mij, niet aan het apparaat. Daarnaast zijn er nog de standaard manieren om het apparaat te beveiligen.

UPDATE 7 April 2016 : De vingerafdruk beveiliging lijkt te gaan haperen, steeds vaker wordt een van de 3 ingestelde vingers niet herkend. Geen idee waar dit aan ligt. Heb na de zoveelste poging waardoor ik 5 minuten geblokkeerd werd heb ik de vingerafdruk beveiliging er af gehaald.

UPDATE 04 Juni 2017 : My Knocks is er uit na de laatste software update. Daar ben ik blij om want wat ik ook probeerde, ik bleef meldingen krijgen dat hij geen back-up kon maken.

Camera:

De camera werk goed en snel, kan middels een dubbele druk op de homeknop snelstarten wat wel handig is aangezien er verder geen harde knop is voor de camera. De instellingsmogelijkheden zijn enorm veel voor een smartphone en aangezien ik niet echt een fotograaf ben, zelfs geen hobbyist, zijn de foto;s voor mij uitstekend van kwaliteit. De meeste foto's bij deze review zijn gemaakt met het toestel op de standaard instellingen, dus oordeel zelf.
Achterkant
De camera ligt mooi plat in de achterkant en steekt weinig uit.

Edge Scherm

Het Edge scherm is echt een leuke gadget, jammer is alleen dat Samsung dicteert weat je met welk deel je mag doen. Elk deeltje van het Edge scherm heeft een eigen soort functie.
Edge scherm
zo ziet het Edge scherm er uit.

Social apps, contacten, nieuws, internet, weer en taken Dit soort voorgestoomde zaken maakt het lastig om bijvoorbeeld 2 sidebars met social apps te maken. Gelukkig kun je bij het Edge scherm wel behoorlijk veel instellen en als je wilt zelfs uitzetten.
Edge instellingen
De instellingen van het Edge scherm

Scherm:

het grote scherm is een zeer scherp en mooi scherm. De kleuren zijn helder en het beeld is superscherp. Het glas voelt goed aan. Alleen jammer dat het best vlekgevoelig is, vegen en vlekken blijven goed zichtbaar en zelfs bij een klein beetje vettige/vieze handen is dat direct zichtbaar. Dit geld helaas ook voor de achterkant van toestel.
voorkant

Batterij: (geupdate Jan 2017)

Na de eerste keer aanzetten stond de batterij op 60%. Na alles bijgewerkt te hebben en een herstart was dat 54%. Na het downloaden en installeren en configureren van flink wat apps was 3 uur later de batterij 44%. Dus de snellader er bij gepakt, binnen 30 minuten was het toestel volledig opgeladen. Wel opvallend dat het toestel daarbij best warm werd, dat is iets om in de gaten te houden. Maar rond 22:00 uur het toestel van de lader gehaald en de volgende ochtend stond de batterij 77%. In middels is de middag begonnen en staat de batterij op 64%. Uiteraard is het voor mij een nieuwe toestel en heb ik er mee lopen fotograferen, apps getest en gedraait en wat algemeen gespeeld dus het apparaat moet makkelijk een dag mee kunnen gaan. Alleen jammer dat de batterij niet zelf te vervangen is.

UPDATE 1 Batterij werkt dus ongeveer 24 uur met behoorlijk wat apps aan en veel gebruik. Dat betekend dus dat hij eigenlijk standaard elke avond aan de lader moet om de volgende dag zonder opladen mee te kunnen. Dat opladen moet dan niet met de snellader gebeuren.
UPDATE 2 : Batterijtest
Ik heb besloten om de batterij goed te testen door hem volledig op te laden en te zien hoe lang het toestel mee gaat. Er draaien nogal wat apps zoals Facebook, LinkedIn, diverse kortings apps, wat weer apps, cleanmaster, Skype, diverse email accounts en alles staat op de standaardinstelling. Ook staat de standaard batterijspaarder aan die 4 apps in beheer heeft. Alles staat dus gewoon op de standaard instellingen. Daarnaast heb ik ook nog een uurtje google maps gebruikt als navigatie voor deze test.
Het verloop van de batterij:
batterijverloop
Dit toont duidelijk aan dat de batterij makkelijk een dag meegaat, maar gedurende de nacht gebruikt het toestel ondanks dat het niet gebruikt wordt toch zo'n 30%. 'S-avonds uitzetten en 's-morgens weer aan zou het toestel dus makkelijk 2 dagen mee moeten kunnen.
UPDATE 3:
Helaas door een ziekenhuisopname van mijn partner moet ik op dit moment veel bellen, appen en sms-en. Daarnaast zijn tijdens het wachten spelletjes ineens een zeer welkome afwisseling. Dan merk je pas echt hoe snel het toestel blijft maar ook hoeveel batterij dat allemaal vreet. Om 07:00 op 100%, tegen 21:00 nog 21%. Bij erg veel gebruik wordt een volledige dag dus nog lastig.
UPDATE 4:
Het is duidelijk te merken dat de batterij minder wordt. Bij intensief gebruik rond van 07:00 tot zeg 20:00 is er nog maar 13% over en gaat hij meldingen geven dat hij toch echt opgeladen wil worden.

Na bijna 1 jaar in bezit gaat de batterijduur dus best snel achteruit, nu moet ik ook zeggen dat hij nog niet 1 keer volledig opnieuw is ingesteld dus dat hij behoorlijk vol met apps staat.
UPDATE 5:
Het aantal apps heb ik in maart kritisch bekeken en verminderd. Ook naar de meldingen, verbindingen etc gekeken en daar een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit vooral omdat de batterijduur nu toch echt wel ernstig snel omlaag ging, bij relatief regelmatig gebruik (streamen, navigatie, Apps gebruiken, mailtjes behandelen) haalde ik vanaf 06:00 max 18:00 en dan zat hij op een paar procent. Ook begin het toetsel regelmatig erg warm te worden of te haperen. Sinds een paar dagen de update er op (nu dus kernel 3.18.14-111-4523) en lijkt dit verholpen te zijn.

Totaal indruk

een mooi vormgegeven toestel met een zeer goede camera, standaard erg veel apps waarvan er ook een hoop overbodig zijn. Het Edge deel is een handige gadget, de batterijduur is uitstekend. Jammer alleen dat het toestel zeer gevoelig is voor vlekken op zowel de voorkant als de achterkant. Hoe het toestel en de batterij zich op de langere termijn gaan houden is natuurlijk even afwachten. Mochten ik tzt nog achter andere zaken komen zal ik de review uiteraard aanpassen. De foto's van het toestel zelf zijn gemaakt met de Lumia 1520 en geven mijn kwaliteiten als niet-fotograaf zeer goed weer, sorry hiervoor.
Startscherm
UPDATE 29 JAN 2017
soms moet de telefoion echt uitgezet worden. Als je het toestel 24/7 aan laat staan gebeurt het dat je ineens niet meer kunt bellen, of dat hij slecht reageerd. Een herstart verhelpt dat dan.

Het is natuurlijk prettig dat het toestel uitbreidbaar is met een microSDkaart, dat was voor mij een va de hoofdredenen om dit toestel te kiezen. Helaas is de constructie van het SD kaartslot wel zo dat als je dat kaartje wel eens wisselt je ook direct je SIM kaart eruit haalt met als gevolg dat het weer plaatsen je ook je SIM pincode opnieuw moet intoetsen en je dus ook tijdelijk niet bereikbaar bent. Heeft ongetwijfeld met de constructie te maken maar wel iets om in overweging te nemen als je vaak je SD kaartje wisselt.

Ik hoop dat de review in de smaak valt en mochten er vragen zijn schroom niet om ze te stellen ;-) . Ik zal hem ook blijven bijwerken indien nodig.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 edge 32GB Goud?

Dank je. Ga hem volgende maand updaten met het batterijgebruik.