TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point Review

kevin3ssen 1 april 2016, laatste update op 2 april 2016, 1.147 views

TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Uitstekende aanvulling op eigen wifi-netwerk wanneer de router tekort schiet.

Pluspunten

• Prima snelheid
  • Stabiel
  • Leuk uiterlijk
  • Meegeleverde PoE

Minpunten

• De quick-manual had wat duidelijker gekund (sommige info lijkt niet te kloppen)

Met al een paar uitstekende reviews voor dit product voelt het een beetje overbodig om een review toe te voegen, maar voor mijn persoonlijke 'log' zet ik 'm er toch even bij.

Aanleiding
Sinds kort verhuisd en dan lijkt alles bijna voor elkaar te zijn. Bijna....

Net als voorheen heb ik een KPN Experia Box als router. Echter waar dit voorheen prima werkte, is de situatie nu wat anders: het signaal komt moeilijk in de woonkamer, vermoedelijk omdat het signaal door een keuken en een CV moet (leidingen e.d. lijken het signaal flink te hinderen). Daarbovenop is deze buurt wat dichter bewoond en zijn er veel meer nabije wifi-signalen (en mogelijk andere signalen) die met het eigen signaal lijken te interfereren.
Vooral in het weekend kon ik niet eens meer een simpel filmpjes van amper kwaliteit (420p) streamen: het signaal viel vaak weg en de snelheid nam geregeld enorm af.

Wat heb ik nodig?
Zonder al te veel kennis over allerlei soorten netwerkmogelijkheden, heb ik mijzelf in het één en ander verdiept. Zodoende ben ik tot de conclusie gekomen dat een access point waarschijnlijk de beste optie is.

Bij het vergelijk van verscillende access points valt al op dat de prijzen flink uiteenlopen. Al gauw vraag ik me af wat geldverspilling is en waarvoor geldt 'goedkoop is duurkoop'.

Toepassing eigen situatie
Aan de hand van specificaties, prijzen en reviews ben ik uitgekomen op deze TL-WA801ND.

Omdat ik deze access point aansluit op een 100mbitswitch, is de limiet van 100mbit acceptabel. Bovendien heb ik niet heel hoge snelheden nodig, omdat ik het vooral voor internet-verbinding gebruik dat in mijn geval gelimiteerd is tot 60Mbit.

Het gebrek aan 5Ghz leek mij enigszins jammer, omdat dit naar zeggen van anderen een stuk minder last zou hebben van interferentie van andere netwerken (waar ik juist last van lijk te hebben). Het was mij dan ook de vraag of ik er wel genoeg mee op vooruit zou gaan met deze access point.

Verbinden
De dag na bestelling had ik het apparaat in huis. Te lui om een handleiding door te spitten, heb ik het direct aangesloten op voeding en een ethernet-kabel. Al gauw zag ik het nieuwe wifi-signaal verschijnen.

Ermee verbinden gaf een klein probleempje, want wat is het wachtwoord? Toch maar even een handleiding pakken om het wachtwoord in te stellen. De quick-manual is naar mijn idee wat te lakoniek. Er stond dat ik moest verbinden met de access point en vervolgens een ip moest invoeren voor de web-interface. Echter hoe moet ik verbinden zonder wachtwoord? Dat stond er dus niet: alleen het wachtwoord voor de web-interface werd genoemd.

Dan maar via de router proberen: eerst verbinden met de router en dan het genoemde ip-adres proberen. Dit werkte in mijn geval niet. Om uit te komen op het interface heb ik ingelogd op de router en daar achterhaald welk ip toegewezen was aan de access point. Dit ip leek welk te werken. Misschien dat ik iets verkeerd doet of dat het ergens in de uitgebreide handleiding staat, maar voor een gemiddelde leek vind ik het veel gevraagd om op de router te moeten inloggen om op een webinterface te kunnen uitkomen.

In de web-interface voor de access point lijkt het niet aan opties te ontbreken. De meeste instellingen zeggen mij zo gauw niet veel, maar de nodige basis-instellingen waren vrij eenvoudig voor elkaar.

Resultaat
Eenmaal gebruiksklaar heb ik met verschillende apparaten verbonden met de access point. Het resultaat bevalt mij uitstekend:
eerder behaalde ik een download-snelheid van <10Mbit, met veel dalen tot onder de 1Mbit of waarbij het signaal helemaal wegviel. Met de access point heb ik consistent een download-snelheid boven de 40Mbit en volop signaal. Voor het lokaal kopiëren van bestanden lijkt dit op hetzelfde uit te komen: de overdrachtssnelheid ligt op zo'n 5MB/s (ofwel 40Mbit).

Ik zit dan ook slechts enkele meters van de access point vandaan. Als ik mijzelf naar boven verplaats, dan neemt dit signaal af, maar zit ik met 35Mbit nog steeds een heel stuk beter dan voorheen.

300Mbit wifi?
Sommigen lijken negatief te spreken van de snelheid, vermoedelijk door een verwachting die ontstaant door een 'maximale wifi snelheid' van 300Mbit, Ik kan dit niet nagaan, omdat de aansluiting op ethernet tot 100Mbit gelimiteerd is en mijn router juist te slecht is voor uberhaupt acceptabele dataoverdracht.
De gedachte achter 300Mbit wifi-snelheid is mij dan ook niet geheel duidelijk: je hebt immers 300Mbit van een ander signaal nodig, maar als je dat al hebt, waarom zou je dan deze access point aanschaffen? Mogelijk dat iemand wifi wil opvangen en dat wil omzetten naar ethernet, maar dan ben je uiteraard weer gelimiteerd tot 100Mbit.

Het lijkt mij daarom logisch dat je hoe dan ook gelimiteerd bent tot 100Mbit met deze access point, al zie ik waarschijnlijk een bepaalde toepassing over het hoofd. Of de 100Mbit behaald kan worden, kan ik momenteel niet uittesten, omdat in mijn geval op de switch ook andere apparaten aangesloten zijn. In de tests van een andere review lijkt dit in elk geval wel te kunnen.

Voor gebruik als access point heb ik een veel stabieler signaal en een aanzienlijk snellere dataoverdracht. De prijs voor dit resultaat is dan ook helemaal prima.

Wat mij betreft is dit product een aanrader.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point?

Een beetje netwerkkennis is haast wel vereist
- is dat niet altijd zo als je iets met een netwerk gaat doen? Ik snap dat veel mensen graag netwerken en computers scharen onder 'electronica' en het vast net zo makkelijk zou moeten werken als een DVD-speler op je TV aansluiten, maar feit blijft dat er meer variabelen en verschillende wensen, eisen en situaties blijven waardoor je nooit een catch-all situatie kan krijgen wat IT betreft.
Enerzijds geef ik je helemaal gelijk, maar anderzijds is er steeds meer plug-and-play waarmee elke leek het gewenste resultaat kan krijgen. Je zou het ook een uitdaging kunnen noemen om de 'catch-all' te behalen.

Een beetje relevante kennis is overigens nooit verkeerd. Waar ik meer op doelde met dat minpuntje is dat de instructies niet helemaal correct lijken te zijn: er staat dat ik moet verbinden met de Access Point, terwijl ik juist via het 'normale' netwerk moet inloggen op de een interface, waarvoor niet het correcte ip adres genoemd was.

Met meer correcte informatie kan iedereen de klus geklaard krijgen, maar dat lijkt nu niet het geval.

Misschien dat ikzelf dan ook niet geheel duidelijk Ben geweest: ik zal het puntje wel even aanpassen.