Specificaties Tower, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Spire Ridge 6601 Review

GuitarnScythes 1 april 2016, laatste update op 1 april 2016, 206 views

Spire Ridge 6601

Een prima kast voor de tweaker die niet veel wilt uitgeven aan een behuizing. Een luxe uitstraling, nette afwerking en een goede prijs/kwaliteit verhouding zorgen ervoor dat deze kast een goede basis vormt voor elke budget build.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Prima afwerking
  • Prijs/kwaliteit verhouding dik in orde
  • 2 fans meegeleverd bij de kast
  • USB 3.0

Minpunten

• Voorkant kast zeer gevoelig voor vlekken en stof
  • Metaal is erg dun en van mindere kwaliteit, maar dat is ook wel te verwachten gezien de prijs

Inleiding:
Bij deze mijn review van de Spire Ridge 6601. De reden dat ik deze kast gekocht heb is omdat de kast van mijn oude pc echt toe was aan vervanging vanwege krassen, afbladderende verf, gebogen metaal etc. De hardware die in deze PC zit is niet heel veel meer waard maar verdiende in ieder geval een tweede leven.

Mijn budget was dus zeer beperkt, wat mij uiteindelijk leidde tot de Spire Ridge 6601. Voor een tientje meer heb je al gauw een Cooler Master Elite 342 of een Bitfenix Nova (die ik overigens al in mijn bezit heb voor een andere build), echter zag de kast er op de plaatjes prima uit en heb ik nooit echt ervaring gehad met producten van Spire dus ik was zeer benieuwd.

De kast:
Tijd om te kijken wat we krijgen voor onze twee tientjes. Foto's van de doos en de verpakking heb ik helaas niet, want toen ik besloot een uitgebreide review te maken had ik deze al weggegeooid.

Op eerste indruk ziet de kast er prima uit, alles is netjes afgewerkt en om eerlijk te zeggen oogt de kast best luxe. Een minpuntje (en dat valt ook op de foto's te zien) is dat de voorkant zeer gevoelig is voor vlekken en stof.

Aan de voorzijde vinden we aansluitingen voor USB 3.0, USB 2.0 en een ingang voor je microfoon en headset. Het feit dat deze kast twee tientjes kost en toch voorziet van een USB 3.0 aansluiting is toch echt wel een pluspunt.

Tijd om te binnenkant te bekijken!

Zoals je ziet op het zijpaneel is er ruimte voor een 80mm fan, wat zeker zal helpen om wat extra warme lucht af te voeren.

De binnenkant van de kast ziet er ook prima uit. Normaal verwacht ik dat in deze prijsklasse de binnenkant niet gespoten is maar zoals je ziet is dit ook mooi zwart.

Dit is de complete handleiding die megeleverd wordt bij de kast. Het is een enkel a4'tje met een klein stukje tekst in meerdere talen. Beetje jammer, maar met zo'n simpele kast is er weinig uit te leggen dus ik vind het persoonlijk niet erg.

Zoals je kan zien wordt deze case standaard geleverd met 2 fans, eentje voor en eentje achter. Om maar even te vergelijken: Mijn Bitfenix Nova kwam maar met één fan ingebouwd, dus dit is toch weer een pluspuntje van de Ridge 6601

Het enige nadeel is dat beide fans alleen maar een molex connector hebben in plaats van een 3-pin connector wat tegenwoordig veel meer gebruikt wordt. Je zal dus wat meer moeten klooien met kabels van je voeding om deze aan te sluiten. Ik vind dit persoonlijk wat onhandiger in vergelijking met een 3 of 4-pin connector die je simpelweg inplugt in je moederbord.

Even een korte overview van het zakje wat bij de kast komt, hier zit in:
- stand-off schroeven
- schroeven voor het moederbord
- schroeven voor je 3,5" en 5,25" apparaten
- speaker

Aan de achterkant kan je zien dat er één PCI bracket wordt meegeleverd die te verwijderen en te installeren is. Mocht je een grafische kaart hebben die een PCI slot inneemt en die je ooit wilt verwijderen, kan je deze PCI bracket weer in installeren. Zo hoef je niet tegen een lelijke opening te kijken, wat naar mijn mening een klein pluspuntje is voor de kast. Overigens zijn alle andere PCI brackets wel maar eenmalig te verwijderen.

Ook de andere zijkant van de kast ziet er prima uit, helaas is er weinig ruimte tussen het metaal van de rand van de kast en het metaal waarop je het moederbord monteert. Hierdoor is ruimte voor kabelmanagement zeer beperkt. Wat ik wel nog even toe moet voegen is dat vanwege de vorm van het paneel aan de achterkant er wel nog enigzins ruimte overblijft voor kabelmanagement.

Tijd om wat hardware in te bouwen!

Nog even de kabeltjes wat beter wegwerken...

En presto, de computer is klaar voor gebruik!

Ook leuk om te zien dat de aanknop een mooi blauw lichtje laat zien met daarin een rood lichtje als de computer 'nadenkt'.

Conclusie:
Ik ben uiteindelijk zeer tevreden over de kast. Hij ziet er mooi uit, is prima afgewerkt, heeft genoeg mogelijkheden en accessoires en ik vind dat ik toch best wel veel kast krijg voor mijn twee tientjes. De minpuntjes zijn de molex connectoren van de fans, de voorkant die zeer gevoelig is voor vlekken en het metaal wat dun is. Echter zijn dit geen grote minpunten die mij erg in de weg zitten om deze kast een goeie beoordeling te geven.

Gebruikte hardware:
- Asus P5G41-MLX moederbord
- Intel Core Quad Q-6600
- Asus Radeon HD5450
- OCZ 4gb DDR2 RAM
- Aopen 400 watt voeding
- Western Digital 500gb hardeschijf
- Lightscribe CD/DVD speler/brander

Bedankt voor het lezen van mijn review, ik hoop dat het een beetje leuk en informatief was. Dit was voor mij mij tweede 'echte' review dus mochten jullie nog vragen/tips hebben zijn die altijd welkom! :)

Heb jij ook een Spire Ridge 6601?