Corsair HX850W Review

Ed_L 20 juli 2009, laatste update op 11 november 2009, 3.768 views

Corsair HX850W

Pluspunten

• geweldige efficientie
  • stil
  • enorm veel aansluitingen
  • afwerking
  • 7 jaar garantie!

Minpunten

• groot (18cm diep)
  • Optisch verschil in kabels

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
In mijn zoektocht naar een sterkere vervanging van mijn oude Antec TruePower 2.0 550W kwam ik al snel bij Corsair terecht. Ik was zeer gecharmeerd van de TX750, die ik in het high-end gamesysteem van de mei BBG adviseerde, maar ik wilde liever een modulaire voeding. Gelukkig voor mij bracht Corsair net twee nieuwe voedingen op de markt, die het gat tussen de HX620W en HX1000W modellen op moesten vullen: de HX750W en de HX850W. Na het lezen van een aantal reviews was ik eruit: de HX850W moest hem worden.

Verpakking en accessoires
Vanaf het moment dat je de verpakking in je handen hebt, voelt het alsof je iets bijzonders in je bezit hebt; de doos ademt een high-end sfeertje uit en dat stopt niet wanneer je hem opent. De doos is afgezet met zwart foam om de klappen van het transport op te vangen. Bovenop ligt een handleiding die ook voor de HX750 geldt en in meerdere talen geschreven is, maar niet in het Nederlands. Ach, het is een PSU; hoeveel informatie wil je hebben? OK, misschien een klein stukje text dan: Corsair levert 7 jaar garantie bij deze PSU. Zeven jaar geleden had ik nog een P4 2,4GHz en een GF4 Ti4600, van stroom voorzien door een merkloos 350W voedinkje. Ik denk dat zeven jaar wel genoeg voor me zal zijn.

Aan de zijkant ligt een zwarte pouch, waar de modulaire kabels in zitten samen met wat tie-wraps, een paar schroeven om de PSU aan je case vast te maken en een mooie casebadge.
Onderop ligt een zwartfluwelen tas waar de PSU in zit. Het nut ervan ontgaat me even, maar het staat luxe en van nu af aan heb je een mooi zakje om je knikkers in te bewaren.

Eigenschappen
Dit is waar het allemaal om gaat en gelukkig stelt Corsair niet teleur.
Het eerste dat opvalt als je naar de unit kijkt, is de diepte van het ding. Een meetlintje leert ons dat hij 18cm lang is en dat is een ruime overschrijding van de ATX voorschriften. Kijk dus goed naar je case als je er aan denkt deze PSU te kopen.
Als je van veel aansluitingen houdt, dan zit je hier goed. In totaal beschikt deze voeding over:
1x 24 pins ATX (20 pins compatible)
1x 8-4 pins EPS/ATX
6x 6+2 pins PCI-e
12x SATA
12x 4 pin molex
2x Floppy
Als je hiermee ooit aansluitingen te kort komt, dan weet ik het niet meer. Van deze aansluitingen zijn de 24 pins ATX, 8 pins EPS/ATX en 2x 6+2 pins PCI-e niet modulair. Deze zijn vastgesoldeerd en verlaten op de ouderwetse manier de body van de PSU. Het valt op dat de vaste kabels gesleeved zijn zoals we dat meer gewend zijn van moderne PSU's, maar de modulaire kabels zijn zwarte zogenaamde 'ribbon cables'. Deze zouden beter zijn voor de airflow. Of dat zo is laat ik in het midden, maar het feit blijft dat er dus twee optisch verschillende soorten kabels uit je PSU komen en dat kan wellicht een obstakel voor je zijn als het je echt om de looks gaat.

Prestaties
Veel voedingen spreiden het vermogen dat ze kunnen leveren over verschillende 12V rails, zodat de belasting netjes verdeeld kan worden over de verschillende zwaardere componenten (vooral CPU en GPU). De Corsair HX850W doet het anders: deze PSU beschikt over een enkele 12V rail die 70A kan leveren (ongeveer 840W). De 3V en 5V lijnen worden van deze 12V rail afgtapt en kunnen samen 150W afnemen, vooropgesteld dat de totale belasting van de PSU de 850W niet overschrijdt.
Mocht je dit te weinig info vinden over de interne werking, dan stel ik voor dat je je eens inleest in een van de reviews die het web rijk is. Voor degene die het wel mooi vindt zo kan ik melden dat dit alles resulteert in een zeer efficiente PSU; de HX850W is namelijk een van de weinige voedingen op de markt met een 80plus GOLD rating, wat zoveel betekent dat hij in staat is 90% rendement te leveren.

Voor wat betreft de stabiliteit van de output moet ik je teleurstellen. Huize Ed_L is niet begiftigd met de juiste meetapparatuur om er een uitspraak over te doen. Hetzelfde geldt voor warmteproductie en koeling. Kijk voor meer info hier: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story5&reid=153

Tenslotte heb ik gelet op de geluidsproductie, maar het kostte mmeer vermogen dan mijn systeem kon trekken om deze PSU te laten zweten. Ik heb er niet meer dan ongeveer 450W (gemeten aan het stopcontact) belasting op kunnen gooien en dan is de Yate Loon fan waarmee de HX850W uitgerust is niet boven de andere fans te horen, tenzij ik mijn oor tegen de case houd.

Ik heb hierboven twee minpuntjes genoemd: de afmeting en het verschil in de kabels. Wat mij betreft is dat echter een gevalletje spijkers op laag water zoeken. Ik ben volledig tevreden met deze PSU. Hij is wellicht wat prijzig (¤142 in de PW op het moment van schrijven), maar voor een high-end voeding is hij niet overdreven duur. De 750W variant is ruim twee tientjes goedkoper en mijn bevindingen zijn daar ook op van toepassing.
Nogmaals: dit is een absolute aanrader voor de veeleisende PC-bouwer.

(foto's zijn geleend van Jonnyguru.com)

Heb jij ook een Corsair HX850W?

Mocht je ontevreden zijn over het niet gesleeved zijn van de modulaire kabels, dan kan je altijd nog opteren voor zo'n sleeve kit van mdpc-x.com. Overigens zijn deze voedingen (ik heb zelf recentelijk een HX750 aangeschaft) inderdaad het aanraden waard :).
Kep ook de HX750, die eigenlijk weinig verschilt van de HX850. Ik vind het juist heerlijk dat ze NIET gesleeved zijn, je kunt ze veel beter buigen en wegwerken in de behuizing... Verder ook hulde dat alle kabels zwart zijn, zo vallen ze niet op in een zwarte case.

Ik zou bij positieve eigenschappen ook zetten:
PCI-E kabels allemaal modulair... Dat vond ik echt een groot pluspunt dat die niet-niet modulair waren. (of zijn ze bij de HX850 niet modulair?)

Voor een impressie van mijn cablemanagement met deze voeding:

Prima review! 4 Sterren :)

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 20 juli 2009 23:46]

Van de 750W uitvoering kan ik het nergens terugvinden, maar de 850W versie heeft toch echt 2 vaste PCI-e connectors. Aan de plus-kant: Iemand met een dergelijke PSU heeft minstens die twee connectoren in gebruik, dus ze liggen niet nutteloos op de bodem van je case ;)
CM ziet er netjes uit. bedankt voor je beoordeling!
Bij de HX750 zijn alle vier de 6+2-pin PCIe connectors modulair; de HX850 heeft twee vaste en vier modulaire.
Ja klopt, opvallend. Aan de ene kant kun je zeggen, wat heb je er aan dat ze modulair zijn? Bij zo'n zware voeding heb je toch minimaal 2 PCI-E stekkers nodig.

Aan de andere kant, in mijn geval, vond ik het prettig dat ook deze kabels modulair zijn, omdat ik eerst de kabels heb gebogen, gevouwen en vervolgens tiewrapped om zoveel mogelijk airflow te behouden. Zo kun je eerst de kabels leggen zoals je ze graag wilt en op het laatst sluit je ze pas aan op de voeding en de videokaart. Echt ideaal als je het mij vraagt!
In mijn situatie heb ik er vooralsnog maar één nodig; in de toekomst meer (als dat nog wat wordt met GPGPU onder de BSDs) :).
Een minpunt van deze voeding vind ik de geluidsproductie. De veoding is namelijk niet stil te noemen. (Mijn definitie van stil is: totaal onhoorbaar.)
Ik heb het als volgt getest, ik heb alle harddisk en alle ventilators uitgeschakeld, verder heb ik ook de ventilator van mijn CPU koeler en videokaart uitgeschakeld. Dit met het gevolg dat het enige wat geluid kan produceren in mijn PC de voeding is. En helaas moet ik concluderen dat de voeding overduidelijk te horen is (niet eens in de buurt van "totaal onhoorbaar") in een dichte CM690 II Advanced behuizing, terwijl de voeding nauwelijks belast is.
Uiteraard kan ik begrijpen dat in een normaal systeem het geluid van de voeding niet opvalt door alle ventilatoren e.d.

Dus voor mensen die echt een volledig stil systeem willen zou ik de HX850W niet aanraden hoe uitstekend de voeding voor de rest ook is.
Onder zwaardere belasting (zeg 50% en hoger) begint het ding inderdaad een klein beetje geluid te maken. Echter, het geluid komt hier nooit boven de zachte brom van mijn waterpomp (MCP355) uit. Dat is voor mij stil genoeg. :)
Waarschijnlijk heb ik gewoon een defect exemplaar. Ik heb inmiddels ook van andere mensen begrepen dat de voeding gewoon onhoorbaar hoort te zijn (mits niet te zwaar belast). In mijn geval is die hij simpelweg vrij luidruchtig, dus ik vermoed dat de fan gewoon op volle snelheid aan het draaien is. Ik heb de voeding ook getest buiten de kast met de paperclip methode en dan is hij nog steeds luidruchtig.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 20 juli 2010 20:59]

Mooie review. HX850 onlangs ook aangeschaft en de luxe spat er inderdaad vanaf. Zeer degelijk, stil, hoge efficientie (één van de belangrijkste redenen waarvoor ik hem heb aangeschaft) en hij ziet er gewoon goed uit.

Vooral de groote van de doos viel me in eerste instantie op :). En zakjes / tasjes zijn altijd welkom, anders slingert de boel ook maar rond.

Ik vond de grootte van de PSU zelf nog vrij meevallen, maar inderdaad groter als de standaard. De HX1000 zou nog een flinke stap groter zijn. (had er geen problemen mee in een Lian-Li B25B case).
zeer duidelijke review
ben zelf ook op zoek naar een nieuwe psu
en wil graag weten hoelang de kabels
1x 24 pins ATX (20 pins compatible)
1x 8-4 pins EPS/ATX zijn
weet dat hij al ingebouwd is maar is erg belangerijk ivm
Coolermaster atcs 840 erug grote kast voeding onderin
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P ATX stekker bovenin het moederbord
Ik zal ze eens opmeten vanavond. De kabels zijn iig vrij lang, wat voor mij ook wel een uitkomst is.
Sry, een dagje later...

De EPS is iig zo'n 60cm lang. Dat moet voldoende zijn, toch?

De 24pins kan nu even niet los, maar die lijkt niet veel korter.
zeer goede review en 7 jaar garantie is natuurlijk perfect! :D
hij ziet er trouwens ook erg mooi uit.:)
wel erg handig die tasjes altijd.
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat je 7 jaar garantie denkt te hebben, ik kom hooguit op 5 jaar uit. ;)
60 maanden/12= 5 jaar

Verder 'n mooi apparaat van CWT indeed :D

ik dacht overigens dat de 750 & 850W modellen inmiddels wel op 15 cm max zouden zitten, maar dat is blijkbaar niet zo. (23 cm is overigens 'n stuk groter.)

Heb je gemeten of de efficiency zo hoog ligt bij jouw model, of heb je de review & specs als betrouwbaar genoeg geacht? (jonny doet goede reviews, maar reviewt niet alle uitgaande voedingen.)
'n slechter model kun je immers altijd hebben. :/

Mooie kabels zijn het zeker, maar waarom zou je inderdaad sleven terwijl ze eigenlijk al sleeved zijn (zitten aan elkaar vast is 't niet)
Netter dan de orginele sleeved variant & bovendien makkelijk opvouwbaar zoals 'peekaboo' al zei.
Platte kabels zorgen juist voor betere airflow ;)

Verder is deze PSU 80 Plus Silver rated. De golden label hebben ze helaas weg moeten laten halen. :'(

[Reactie gewijzigd door n0elite op 22 juli 2009 07:29]

Voor de twee posters hierboven:
de link die ik gaf in de review verwijst direct naar de 80plus organisatie. Het gold label staat op hun eigen site te lezen. Dat acht ik betrouwbaar genoeg:

De zeven jaar garantie staat gewoon keihard op de doos, in de manual en op de website:

[Reactie gewijzigd door Ed_L op 22 juli 2009 12:20]

Het is een kut ding
Watskeburt, je voeding net overleden?

De mijne draait nog steeds als een zonnetje na vier jaar. Heeft verschillende configuraties overleefd, inclusief zwaar overclockte 2600K en HD6950CF, volledig onder water.
Die van mij is ook al 3 jaar oud, maar die koeler maakt best veel geluid als die niks hoeft tedoen..
Althans ik hoor hem boven mij andere componenten uit.

[Reactie gewijzigd door Firephoenix op 5 augustus 2013 17:33]