Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 5,4" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Priv Qwerty Zwart Review

Skarsnik 31 maart 2016, laatste update op 26 mei 2016, 2.828 views

BlackBerry Priv Qwerty Zwart

Het is een zeer goed toestel, met een goede camera (op de achterzijde), een prachtig scherm, vlotte hardware, doordachte beveiliging en een toetsenbord! Waar is de tijd. Maar het is ook een toestel dat nog fouten vertoont in de software, een gemiddelde batterijduur heeft en oververhitting moet je erbij nemen.

Pluspunten

• Mooi AMOLED scherm
  • Toetsenbord
  • Stevige bouw
  • Tijdige veiligheidsupdates
  • Grote accu

Minpunten

• Hoge prijs (>¤700)
  • Toestel wordt flink warm
  • Ietwat holle achterkant
  • Gemiddelde uithouding batterij

Recensie BlackBerry priv

De BlackBerry Priv is het eerste toestel van de Canadese fabrikant dat Android draait. Waar het bedrijf, dat vele oudere lezers zich zullen herinneren als RIM met hun PDA’s met fysiek toetsenbord,het de laatste jaren probeerde te maken met zijn eigen mobiel besturingssysteem BB10, gooien ze het dit keer over een andere boeg. De toekomst van BB10 en toestellen die het draaien zoals de Z10, Q10, Passport of Classic is ineens een stuk meer onzeker. De verkoopaantallen liepen ook al kwartalen terug. Dit hoopt BlackBerry te keren met de lancering van de Priv, waarbij Priv slaat op zowel ‘privilege’ als ‘privacy’. Een poging om BlackBerry’s opnieuw synoniem te maken voor high-end en veilige toestellen. Ook omarmt BlackBerry met de Priv het Android-besturingssysteem met zijn rijke catalogus aan apps om beter in de markt te liggen. Dit lijkt niet helemaal te lukken. Lees er meer over in het Tweakers-artikel van 2 april: http://tweakers.net/nieuw...w-minder-smartphones.html .
  • Hoewel het toestel gelanceerd werd op 6 november, kwamen enkele deadlines tussen en kon deze recensie nu pas gemaakt worden. Mijn excuses.
  • Omwille van de beperking op grootte van foto's kunnen alle afbeeldingen van de Priv, de benchmarks en foto's genomen met het toestel op de kunstbeurs in Brussel geraadpleegd worden via volgende link: https://goo.gl/photos/vRfypX8FdreczGkU7
Korte samenvatting van de review
Het is een lijvige recensie geworden. Om je al het leeswerk te besparen vat ik hier kort de conclusie en de recensie samen. Het is een zeer goed toestel, met een goede camera (op de achterzijde), een prachtig scherm, vlotte hardware, doordachte beveiliging en een toetsenbord! Waar is de tijd. Maar het is ook een toestel met een gemiddelde batterijduur en oververhitting moet je erbij nemen. Het is een toestel met veel potentieel en waar de update naar Android M (zie laatste update) veel van de kritiekpunten heeft weggewerkt. Het is vooral een toestel dat nostalgie ademt en een hoge prijs draagt. Dit toestel maakt een keiharde case over welke weg en verbetering de fabrikant wil doorvoeren, maar een minder goede case waarom dit toestel goed is voor jou en mij.
Over Android 6.0.1 Update
Beta Programma : Update Android Marshmallow 6.0.1
Een groot stuk van deze review is neergeschreven wanneer de Priv versie 5.1.1 van het Android besturingssysteem draaide. Sinds begin april konden mensen zich via het BlackBerry beta programma registreren om deel te nemen aan de update naar Android Marshmallow 6.0.1. Ik kaartte in deze review, geschreven voor die update naar versie 6.0.1, aan dat deze misschien een oplossing zou bieden voor problemen zoals haperingen, het opwarmen van het toestel bij matig gebruik of de tegenvallende / matige batterijduur (terwijl de capaciteit met 3.450 mAh zeker niet gering is). Onderaan deze review kan je mijn eerste ervaringen met het toestel lezen en bekijk ik of het toestel na de update beter presteert in verschillende benchmarks.
Uitrol Update Android Marshmallow
Op 26 april kondigde BlackBerry aan de definitieve versie van de update naar Android 6.0.1 Marshmallow voor de Priv uit te rollen naar de gebruikers. Wanneer de 'over the air' update precies binnenloopt is op moment van schrijven niet duidelijk. De benchmarks werden allemaal opnieuw afgenomen om te kijken of de Priv een sneller toestel was geworden. Het was, door de diagnosesoftware in de achtergrond, niet geheel duidelijk waar de prestatieverschillen aan toe te schrijven waren.
Bron: nieuws: BlackBerry brengt Android 6.0 uit voor Priv

Sinds 26 mei 2016 staan de resultaten van de definitieve software online. Deze zijn te vinden onderaan deze review.
Video Review
Omdat dit zo een lijvige tekst geworden is heb ik, in het kader van een proefproject, volgende video review gemaakt. Indien opmerkingen of suggesties, laat gerust horen.Belangrijk: deze video review werd gemaakt voor de update naar Android versie 6.0.1. Voor meer informatie over die update, zie de inhoudstafel hieronder in de review.
Beginsituatie
Elke recensie is deels subjectief. Een heel deel van onze ergernissen en verwachtingen zijn een constructie van de toestellen die we gebruikt hebben, welke software we gewend zijn of hoe goed een bepaald toestel zich liet inpassen in jouw werkritme. Want, laten we eerlijk zijn, dat hoort een toestel te doen. Het werk sneller gedaan krijgen zonder teveel aanpassing. Zonder een te steile leercruve. Vandaar dat ik hier uitgebreid de tijd zal nemen om mijn dagelijks gebruik, apps en toestellen toe te lichten. Van daar uit vel ik een oordeel en kader ik mijn ervaringen. Ben je na het lezen van deze recensie er nog niet uit of sloot mijn gebruik niet aan bij het jouwe? Sorry alvast, maar iedereen zal het toestel wellicht anders gebruiken. Kleine verschillen soms, maar ik kan enkel rekening houden met mijn routine, niet met legio andere. Houd dit in het achterhoofd wanneer ik de goede en negatieve kanten van deze smartphone beschrijf.

Ik heb een heel aantal toestellen gebruikt doorheen de jaren. Van de oude Nokia 3310 tot de Palm Pre, Nexus en iPhones. Zowel touchscreens als toestellen met een fysiek toetsenbord. Die laatste worden steeds schaarser en schaarser. Zelf heb ik lopen tokkelen op een Palm Pre (die met zijn vorm nog het meest aansluit bij de Priv), een BlackBerry 8520, 9000 Bold, 9900 Bold en de Q10 voor die mijn Z10 verving. Die Q10 gebruik ik nog dagelijks naast mijn Nexus 5; een noodzaak vanwege het hebben van een heuse muziekbibliotheek die niet op de magere 16gb intern geheugen van die Nexus past en het heel frequent pendelen met de trein. De Priv zal mogen proberen om beiden te vervangen. Qua fysiek tikcomfort en de snelkoppelingen die de Q10 bood tot de uitgebreide app-selectie en touchscreen-toetsenbord en functies van de Nexus 5.
Mijn gebruik
Door studies, interesses en engagement ben ik veel onderweg. Pendelen, fietsen of wandelen. Een toestel dat zich leent voor mijn gebruikssituatie moet een batterij hebben die vlotjes een dag intensief gebruik kan overleven, degelijke belkwaliteit hebben, goede verbinding met providers voor de tethering aan de laptop (vooralsnog hebben amper Belgische treinen WiFi). Voor enkele herlaadbeurten deze periode zal ik een screenshot voorzien van het gebruik. De enige periode die ik bewust niet zal meenemen in deze review is de eerste cyclus. Het toestel is in de eerste cyclus bezig met kalibreren, synchroniseren van apps, instellingen, mailaccounts… en kent een duidelijk kortere accuduur.

Hoe gebruik ik mijn toestel? Als ik onderweg ben draait Google Play Music die bestanden afspeelt die op de SD-kaart geparkeerd zijn. Artikelen uit de krant lees ik op het toestel wanneer ik gebruik maak van trein of bus. Ik heb zes e-mailaccounts (privé, privé 2, studie 1, studie 2, engagement 1, engagement 2) lopen die elke 30 min hun informatie zullen ophalen. Een Facebook-account (app en de app voor Messenger), een tweetal Twitter-accounts, twee actieve Slack-groepen, standaard sms, belgegevens en BBM bevolken verder mijn ‘Hub’. Al deze accounts zijn dagelijks actief. Door het overschakelen op Slack verviel de noodzaak aan push-meldingen via e-mail.

Zoals eerder gesteld had ik de muziekfunctie reeds overgedragen aan de BlackBerry Q10. Dit maakt het vergelijken van accuduur met mijn Nexus 5 niet eerlijk. Toch blijft mijn eis dat een toestel een volledig dag zou moeten rekken op zijn accu. Hier beschikt de Priv over een batterij van 3.450 mAh, tegenover 2.300 mAh. De accu van zowel de Nexus 5 als de Q10 werden recent vervangen. Na enkele jaren gebruik was dat, om een comfortabele werking te behouden, noodzakelijk.
De BlackBerry Priv
Specificaties
Voor het toestel arriveerde heb ik me uitgebreid verdiept in de specificaties van het toestel. Doorheen deze recensie zal je merken dat ik hierop een aantal keer terugkom.
  • Processor: Snapdragon 808
  • o Zes rekenkernen, vier tragere / zuinige (1.4GHz), twee snelle. (1.8 Ghz)
  • o Adreno 418 grafische processor
  • • 3 GB RAM-geheugen
  • • 32 GB opslaggeheugen
  • • 18 MP camera achteraan
  • o 4K/30FPS
  • o 1080P/60FPS of 1080P/30FPS
  • o Slow-mo, panaorama, HDR…
  • o Dubbel LED flitser
  • o Optische beeldstabilisatie
  • • 2 MP camera vooraan
  • • 5.4 inch scherm
  • o 1440x2560 pixels
  • o AMOLED
  • o Gorilla Glass 4
  • o 2.5D glas, gekromd aan de zijkanten.
  • • 3410 mAh batterij
  • o 147 x 77.2 x 9.4 mm
  • o 192 gram
  • • Gelanceerd: november 2015
Unboxing
Van een high-end toestel met een navenante prijs mag je hoge verwachtingen hebben. Bij het openen ligt het toestel bovenaan in de doos, zoals bij andere fabrikanten zoals Apple. Verder steekt in de doos de usb naar micro-usb kabel, de oplader, de handleiding en een set oortjes van de fabrikant die verbinden met de 3,5mm hoofdtelefooningang. Verder is ook een klein pinnetje voorzien om de sledes voor de SIM en de micro SD-kaart te bereiken.
Eerste indrukken - Bouw
Als ik het toestel op het eerste zicht vergelijk met mijn andere, oudere toestellen, valt op hoe groot het toestel is. Zeker als het toetsenbord opengeklapt is valt op hoe klein die Nexus 5, met zijn 5” scherm, wel niet is. Dit komt ten dele door het toetsenbord, maar ook in gesloten toestand door de bezel boven het scherm die de speaker en sensoren voor licht en infrarood moet herbergen.

Het toestel komt zwaar, maar solide over. Je krijgt de indruk dat je met een degelijk gebouwd toestel te maken hebt. Kleine kanttekening: de achterkant voelt naar het midden wat hol aan en geeft een beetje mee als je er druk op uitoefent. Jammer en eigenlijk onvergeeflijk voor een smartphone in deze prijscategorie. Het materiaal van de achterkant is vergelijkbaar met dat van de Q10. Het is een matte zwarte kleur met een carbon fiber weave motief. Voordeel aan het toestel is dat het echt goed in de hand blijft liggen. Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de iPhone 4s of Samsung S6 en S7, die allen een glazen constructie hebben, blijft de Priv uitstekend in de hand liggen. De achterkant zorgt voor een heel goede grip. Een case of sticker (van DBrand bijvoorbeeld, welke ik gebruik voor mijn Nexus 5) lijkt overbodig. De cameramodule en de Carl Zeiss-lens steken uit de behuizing uit. Dit maakt dat het toestel niet volledig plat op een vlak oppervlak komt te liggen. Door de grootte van de lens en de metalen rand er rond kan ik niet zeggen dat het toestel wiebelt. Het ligt vast en stabiel. De camera heeft een 18 megapixel sensor, optische beeldstabilisatie en schiet bewegende beelden met 4K/30FPS, 1080P/60FPS of 1080P/30FPS.

Het toetsenbord en slide-mechanisme ogen heel stevig. Als je het toestel openschuift blijft het zwaartepunt in het midden van jouw hand liggen. Het toestel wordt niet ineens hoofdzwaar waardoor het snel uit de hand zou vallen. Het toetsenbord is niet gelijk aan de Q10 of Bold 9900. Het is smaller en de knoppen hebben een kleinere aanslag. Ze hebben, zoals andere BlackBerry’s uit de reeks, een lichte concave vorm op de toetsen. Hoewel ze bij de Priv minder uitgesproken zijn dan bij de andere toestellen. Een eerste indruk is een van nostalgie, thuiskomen. Maar ook reeds een eerste erkenning dat, hoewel er opnieuw een toetsenbord op steekt, het niet de terugkeer is van de 9900. Blijft voor velen, ook voor mij, de te kloppen fysieke knoppenrammer uit de Canadese stal.

Aan de onderkant van het toestel vind je de micro-usb poort om op te laden of verbinden met een PC en de 3.5 mm hoofdtelefoonuitgang. Opladen via de micro-usb kan met Quickcharge, wat de oplaadtijd meer dan halveert. In mijn ervaring kan het snel drie tot drie en een half uur duren om het toestel op te laden met een standaard oplader. Met een Quickchargelader, zoals deze van Aukey die ik gebruik, loopt dit terug tot iets meer dan een uur. De oplaadpoort is micro-usb, niet USB-C en het toestel in de EU ondersteunt geen draadloos laden. De linkerkant herbergt de aan/uit-knop en de rechterkant heeft de volumeknoppen. Tussen die twee volumeknoppen steekt een derde knop om het menu voor aanpassingen aan volume, voor media en meldingen, op te roepen. That is it. Terwijl bij oudere modellen BlackBerry een convenience key inbouwde die je zelf kon instellen, of gebruikt werd als een play/pauze-knop, heeft deze enkel deze ene functie. Deze knop heb ik zelden gebruikt. De knoppen hebben een goede feedback en lijken gemaakt van metaal. Hier gaat het echter over een coating, ze zijn allen van kunststof.

De voorkant wordt ingenomen door het 5.4 inch grote touchscreen met een resolutie van 1440x2560 pixels. Het is een AMOLED scherm wat zorgt voor heel mooie diepwaarden (de individuele pixels geven licht, het is dus een echt zwart). Rondom het scherm steekt een metalen rand die je kan gebruiken om het toestel open te schuiven. Onderaan dient de rand dan ook als een soort ankerpunt voor een vingernagel bij het openen en sluiten van het toestel. Onder het scherm steekt een grote speaker. Jammer genoeg gaat het hier niet om een variant op de Boomsound speakers die we terugvonden bij HTC toestellen van afgelopen jaren. Er steekt een luidspreker in met daarnaast de microfoon voor opnamen en telefoongesprekken. Boven het scherm steken de sensoren, het logo en de speaker voor telefoongesprekken.
Eerste indrukken – Software
De Priv draait Android versie 5.1 Lollipop. Gelukkig gebruikt BlackBerry een bijna kale versie van de software. Op het eerste zicht heeft de fabrikant enkel aanpassingen doorgevoerd aan de launcher en zijn eigen apps meegeleverd. In de eigen launcher is het mogelijk om, met een veeg van onder op het home screen, Google Now, BlackBerry Device Search en de BlackBerry Hub te openen. Daarnaast is het mogelijk om bij bepaalde apps, diegene met die stipjes onder, naar boven te vegen. Dit roept een widget op van de app. Zo kan je jouw Twitter tijdlijn, kalender of sms’n bekijken zonder in feite de app te openen. Je kan eens vluchtig binnen kijken zeg maar.

Ook heeft de fabrikant aanpassingen moeten doorvoeren voor het toetsenbord. Zo kunnen er bepaalde toetsen toegewezen worden aan bepaalde acties. Zo kan ik door lang te drukken op de f-toets Facebook openen. Of een kalenderevent aanmaken door de C lang ingedrukt te houden. Je moet het een en ander onthouden en zelf instellen, maar het is een functie die ik als BB gebruiker wel kan appreciëren.

Waar de fabrikant me dan wel in de steek laat is bij de consistentie die in het systeem steekt. Zo kan je door te vegen over het fysieke toetsenbord scrollen in apps. Echter hangt dit volledig af van de app hoe dit werkt. Naar boven scrollen is naar boven gaan in Twitter, maar naar beneden bij Facebook. En vice versa. De hub verzamelt de informatie van al mijn accounts, zoals vroeger, maar die zitten eigenlijk niet geïntegreerd in de app. Zo moet ik de meldingen voor mails uitschakelen in Gmail, want anders gaf de Hub als Gmail afzonderlijk melding. Krijg ik een melding binnen van Facebook: dan zal hij de app openen. Maar keer ik terug door de back-knop, dan ga ik terug in de Facebook-app, niet naar de Hub. Zelfde geldt voor sms of andere applicaties. De hub is het centrum voor links naar apps en meldingen, en niet meer een plaats om ze allemaal te beantwoorden. Je wordt telkens heen en weer gestuurd tussen de apps en de Hub.

BlackBerry Blend, waarbij je via de PC bestanden kan doorsturen naar je BlackBerry, de kalender kan aanvullen of sms’n kan beantwoorden was een handige en naar mijn mening ondergewaardeerde app. Des te meer mis ik hem nu de Priv deze software niet eens ondersteunt. Ik moet uitwijken naar Pushbullet of Join wil ik genieten van features die BlackBerry zelf beter geregeld heeft. Of dat toch zo gedaan heeft voor zijn BB10-toestellen.

De camera-app is ook van eigen makelij. Bij een eerste dag in gebruik maakt het toestel goede plaatjes bij goed licht, binnens- als buitenshuis. Echter valt de kwaliteit tegen bij donkere scenes. De helderheid kan aangepast worden voor het schieten van de foto, maar de ruis blijft heel merkbaar. Ook heeft het toestel last van shutter lag. Een foto maken gebeurt niet onmiddellijk. Merkbaar is de tijd die het toestel nodig heeft om een foto te renderen. Niet alleen bij HDR, maar ook bij reguliere foto’s durft het toestel, wanneer je snel wil kijken als het een succes was, melden dat hij nog aan het renderen is. Ik denk dat dit eerder een beperking is van de applicatie, niet zozeer de Snapdragon 808 die het toestel aanstuurt.
Software – Beveiliging
Ten slotte wil ik het ook even hebben over de beveiliging die eigen is aan de Priv. Zo is het toestel standaard voorzien van encryptie waardoor de gebruikersdata versleuteld op het toestel staat. Die encryptie zorgt er ook voor dat je de Priv niet opgestart krijgt zonder in het begin jouw pincode in te voeren. Dit om onder andere allerlei ongein en trucjes via de lock screen te vermijden. Geen pincode, geen toegang. Ook levert BlackBerry de beveiligingssoftware van DTEK mee. Deze ‘meet’ de veiligheid van jouw smartphone. Maar eigenlijk is het vooral een handige oplijsting van welke maatregelen je best kan nemen (zoals een pin code, encryptie) en welke apps aanspraak maken op bijvoorbeeld de locatie.

Kritisch ingesteld moet ik wel toegeven dat de Priv op moment van schrijven niet de meest recente versie van het Android-besturingssysteem draait. Ik stel me dan ook de vraag welk toestel het meest veilig is, mijn Nexus 5 met de meest recente software of de Priv met de DTEK beveiliging, maar een oudere 5.1 Lollipop. Veiligheidsexpert durven stellen dat de Nexus de meest veilige optie van de twee is. Dit doet wel afbreuk aan het ‘Privacy’ and ‘Privilege’ model waarmee ze het toestel in de markt zetten. Toegegeven elke maand brengt BlackBerry, net als Google, beveiligingsupdates uit. Tot op heden is dit nagenoeg simultaan voor mijn toestellen. Dus daar scoren ze wel punten. Andere fabrikanten kunnen soms tot negentig maanden nodig hebben om hun vlaggenschipmodellen ut-to-date te brengen. Gezien dit soms gaat over kritische beveiliging, is dit onvergeeflijk als je 600-799 euro neertelt voor jouw toestel. Hier hebben ze het wel op orde. Waar de Priv de vergelijking met andere toptoestellen niet doorstaat is het ontbreken van een vingerafdrukscanner of een irisscanner (zoals bij de nieuwe Lumia’s van Microsoft). BlackBerry vertrouwt op encryptie voor de beveiliging, terwijl er ook een goed punt gezegd kan worden over het beveiligen van jouw smartphone met biometrische kenmerken. Daarnaast is het gewoon handiger om een smartphone te ontgrendelen met een goede scanner dan het invoeren van een Pincode.
Gebruik na testperiode
Ik heb het toestel twee weken intensief kunnen gebruiken. In die periode combineerde ik het toestel met een LG G Watch, een Chromecast en een Aukey oplader met Quickcharge. Het toestel werd gebruikt als primair toestel. De Nexus 5 werd doorgegeven en de Q10 ging de kast in. De Priv werd mijn ‘daily driver’ en moest zich kunnen redden met het vele mailverkeer, Slack, sociale media, foto’s nemen, streamen van beelden via Periscope, managen van de NAS…
Bouw
Twee weken is een te korte periode om de bouw van het toestel echt ten gronde te verkennen. Het toestel werd goed verzorgd, maar tuimelde toch viermaal tegen de grond. De grootte van het toestel bleek soms een pijnpunt in combinatie met mijn broekzakken. Het toestel vertoont echter geen deuken, krassen, breuken of blutsen. Gezien de beperkte testperiode kan dit evengoed liggen aan toeval, geluk of de bouw van de Priv.

Toch lijkt het me fair om even dieper in te gaan op het scherm en toetsenbord van de Priv. Dat laatste is toch de eigenschap die mensen associëren met BlackBerry en het toestel toelaat zich te onderscheiden van andere smartphones. Inclusief die van BB10-modellen van de Canadese fabrikant zelf. Die blijken niet te verkopen en/of de ondersteuning droogt op. Op mijn Q10 liep de laatste update voor Facebook binnen. Die verwijderde de app en verving die door een snelkoppeling naar de site via de browser. Meldingen en snel reageren, integratie in de Hub, weg. Jammer maar helaas.
Toetsenbord
Het toetsenbord is een belangrijk deel van de Priv. Het is de bron van een nostalgie, een teruggooi naar de knopjes van de Bold 9900 en de meer recente Q10. Om te beginnen: het toetsenbord is een pak smaller dan bij voorgaande toestellen. De knoppen staan, net zoals bij de Q10, op een rechte lijn en niet op een kromme. Dat laatste maakt volgens mij nog steeds dat de Bold 9900 het te kloppen toestel is. De Priv neemt wel een feature mee van de Passport, namelijk een captieve laag in de knoppen wat het mogelijk maakt om te scrollen doorheen pagina’s en apps door te vegen. Een handige mogelijkheid wat er voor zorgt dat het scherm vingervrij blijft en het lezen van artikels online is echt een plezier. Ook kan het vegen gebruikt worden voor woordsuggesties tijdens het typen of om woorden te wissen.

Maar het toetsenbord dient niet enkel om te vegen. Typen op het toestel gaat vlot. Ik ben al enkele toestellen gewoon, en toch was het in het begin wennen aan de smalle vorm van de Priv. Het is leuker typen op de fysieke knoppen; maar dat maakt niet dat ik ze altijd gebruik. Ben ik aan het wandelen of sta ik op een feestje gebruik ik vaker het digitale toetsenbord om snel-snel één bericht te beantwoorden. Het toestel neemt namelijk iets meer ruimte in en je moet er echt met twee handen gebruik van maken wil je het fysieke toetsenbord. Een geluk dat het onscreen toetsenbord van BlackBerry er zeker ook mag wezen. Ik heb een tijd de Z10 gebruikt, een toestel van dezelfde fabrikant die enkel een touchscreen had. De ervaringen zijn vergelijkbaar. Bij de Priv is er gewoon veel meer plaats voor het tikwerk dankzij het grotere scherm. Ik mis de veegbewegingen die mogelijk waren bij het toetsenbord van de Nexus 5. Als ik die opnieuw wil gebruiken dien ik een ander toetsenbord te installeren. Jammer.
Ik raad iedereen zeker aan het toestel en toetsenbord te proberen voor het aanschaffen. Dit is met voorsprong dé onderscheidende functie van de Priv en zoals je op het einde kan lezen vertaalt dit zich ook in de prijs die je moet betalen voor dit toestel in vergelijking met de concurrentie.
Scherm
Het scherm heeft een diagonaal van 5.4 inch (1 inch = 2.54 cm) en heeft een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Dit maakt dat het een hoge pixeldichtheid heeft. Verder is het scherm er een met een AMOLED paneel. Dat wil zeggen dat er, in tegenstelling bij een LCD, geen licht achter het paneel zit. Bij AMOLED geven de individuele pixels licht. Dat wil zeggen dat, als het paneel volledig zwart wil weergeven, het ook echt zwart is. Bij LCD zie je vaak nog een schim van de lichtlaag. Bij de Priv is zwart ook echt zwart, wat maakt dat contrast echt fantastisch is op het scherm (soms een beetje te contrastrijk).

De hoge resolutie en zwartwaarden maken dat het toestel echt een plezier is om te gebruiken is combinatie met een Google Cardboard. Bij VR; waar je het scherm en pixel moet verdelen over beide ogen; is het van belang dat je een voldoende pixeldicht scherm gebruikt. Hier zit je aan het juiste adres.
Toch een nadeel aan het paneel van de Priv is de (automatische) helderheid. Hoewel het paneel voldoende helder kan zijn, moet je dit vaak zelf aanpassen als je het toestel uit de broekzak haalt. Wat voldoende is om af te lezen in de trein is dit vaak niet eenmaal je buiten bent. Het scherm oogt dan bijzonder donker. Een meer responsieve automatische helderheid zou leuk meegenomen zijn. Nu is het vaak een onnodige ergernis.
Software
Na een duchtige periode begin je de positieve- en de negatieve punten van de software echt te merken. De positieve: de snelle toegang tot de widgets is mooi meegenomen. Nog beter is het snel kunnen lanceren van acties en applicaties door lang op een toets van het toetsenbord te drukken. De scrollfunctie van het toetsenbord is handig in situaties waar je rustig kan neerzitten zoals op de trein. Ook kan je bepaalde shortcuts programmeren. Wanneer je ‘mss’ intikt maakt hij er ‘misschien’ van. De vlotte en tijdige updates zijn ook een plus. Het is al bij al een behoorlijk kale versie van Android, wat ik echt kan appreciëren.
Sommige programma’s van BlackBerry heb ik amper opgemerkt tijdens het testen. De DTEK beveiliging heb ik niet meer opnieuw geopend, de kalender vond ik niet beter of vlotter werken dan de versie die Google standaard meelevert. De camera heeft zijn goede en slechte momenten. Bij het opnemen, vooral in 4K, houdt de camera zich goed staande. Echter duurt het opstarten, nemen of verwerken van foto’s soms wat lang. Het snel bekijken van een genomen foto lukt ook niet altijd, wellicht door de encryptie van het geheugen.

De negatieve punten: zoals reeds opgemerkt is de Hub maar een downgrade van wat het was bij de Q10. Ik hoopte echt dat ze hier meer konden uithalen. De scrollfunctie is niet consistent doorgevoerd. Het scherm heeft ook een soort active-screen technologie waarbij het zwart-wit oplicht bij het ontvangen van een notificatie. Zoals Motorola het doorvoert bij hun toestellen en Google heeft overgenomen bij hun nieuwste smartphones. Alleen werkt het hier soms. Of af en toe. Het is heel onvoorspelbaar wanneer het wel functioneert. Soms komt het pas minuten na het geluid of vibratiesignaal van het toestel.

Het toestel vertoont wel haperingen. Als je de batterijbesparing uitschakelt kan hij toch een seconde of vijf blijven hangen. Soms lukt het wisselen tussen applicaties niet spontaan. Gek genoeg vertaalt dit zich niet in een stroperige of trage performance in games of zwaardere applicaties.

Ten slotte moet ik de warmte van het toestel vermelden. De Priv wordt warm als gek. Geen idee of dit komt door de encryptie, door de skin van BlackBerry of toch iets anders. Maar het toestel wordt heel snel heel warm. Niet dat je hem niet meer in de hand vast kan houden, maar ongemakkelijk of verontrustend is het wel.
Conclusie voor software neem ik hieronder samen met de conclusie voor de batterij.
Batterij
De Priv heeft een 3.410 mAh batterij. Deze is niet te vervangen door de gebruiker, de achterkant van het toestel kan er niet af. Het is een grote batterij, dus het kan even duren om volledig vol te laden. Zeker met de meegeleverde oplader. Je kan snel een drie tot vier uur wachten tot het toestel opgeladen is. Daarom hanteerde ik gedurende de tweede helft van de testperiode een Aukey-lader met QuickCharge. In iets meer dan een uur was de Priv opgeladen en kon weer werken.
De grootte van de batterij wil niet zeggen dat het een power user beast is. De batterijduur is, in het beste geval, gemiddeld. Ik heb niet het gevoel dat ik het toestel langer of meer kan gebruiken dan dat ik deed als ik een dag op stap was met mijn Nexus 5, die een 2.300mAh batterij heeft.

Ik heb de Priv de Geekbench 3 Battery Test volledig laten doorlopen. Naast de Priv heb ik ook de Nexus 5 en een Wileyfox Swift de test laten doen, om zo toch wat harde data en referentiepunten te hebben. Let wel op: synthetische benchmarks geven een indicatie; maar zijn geen weerspiegeling van het batterijverbruik en/of prestaties in dagelijks gebruik! Tijdens het dagelijks gebruik haal ik gemiddeld drie tot drie en een half uur screen on time uit de batterij van de 3.410mAh met de Priv.

Conclusie batterijtest: samen met de opmerkingen uit het gedeelte over de software en beveiliging kan ik besluiten dat de Priv echt smeekt om een update naar Android 6. Voor de batterijduur zou Doze, de functie waarbij de telefoon apps minder snel raadpleegt wanneer deze een periode stil ligt, echt goed van pas komen. Daarnaast zou het toestel de prestaties die het neerzet in de batterijtest in het dagelijks gebruik kunnen evenaren. Een verschil van twee uur on screen time is best wel groot, en misschien statistisch significant. Misschien is de opwarming van het toestel dan verholpen en dan draait het toestel eindelijk de meest veilige versie van Android met opties om rechten van apps in te perken. Een functie die deze versie, zelfs met DTEK, niet heeft. BlackBerry geeft mee dat het ze een aankondiging doen over de update in Q1 van 2016. Dus dit is een aankondiging van een aankondiging. Leuk dat ze elke maand een veiligheidsupdate doorvoeren; maar wat transparantie over de Marshmallow update zou toch ook leuk zijn.

P.S. ik heb geen idee wat de Wileyfox aan het doen was tijdens de batterijtest. Het minder pixeldichte scherm, een tragere en zuinigere processor of een geval van totale yolo.
Benchmarks
Zoals te lezen valt in de specs heeft de Priv een Snapdragon 808 uit de stal van Qualcomm. Het is een processor met zes rekenkernen in een big.LITTLE verhouding. Dat wil zeggen dat het de vier zuinige kernen gebruikt bij lichte opdrachten en de twee snellere rekenkernen inzet voor de zware karweien. Dit combineert de Priv met 3gb aan werkgeheugen (RAM) en een Adreno 418 grafische processor.

Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van Antutu, Geekbench en 3DMark (Slingshot). Na de review werden daar nog PC Mark (Work) en GFXBench (T-Rex on- en off screen) aan toegevoegd. De Priv nam het op tegen de Nexus 5 en de Wileyfox Swift. Omdat dit een wat oneerlijke strijd zou zijn heb ik waar mogelijk screenshots voorzien om het toestel te vergelijken met gemiddelde scores van andere toestellen zoals de Nexus 6 en Oneplus 2.

Foto
Het toestel schiet foto’s in 18MP met de module aan de achterzijde, en 2MP met de front camera. Die laatste heb ik zelden tot nooit gebruikt, Snapchat is niet zo mijn ding. Indien dat wel een van jouw meest gebruikte apps zou zijn, houd er rekening mee dat de concurrenten vaak een veel betere front camera hebben. De module aan de achterkant heeft optiek van Carl Zeiss en optische beeldstabilisatie. Naast de module vind je twee LED-flitsers. Zoals ik reeds heb vermeld is de camera zeker niet een van de snelste. Het openen gaat niet heel snel, nemen van een foto kan even duren en rendering vraagt ook enkele seconden. Zeker als gekozen wordt voor HDR. Verder heeft de camera beperkte mogelijkheden om de instellingen aan te passen. Er is HDR, de belichting kan voor de shot aangepast worden, er kunnen panorama’s genomen worden en de beeldkwaliteit kan aangepast worden (hoger, schieten in 16:9…). Met nog de optie voor geolocatie erbij is het een standaard camera-app die wat aan de trage kant is, maar wel mooie beelden oplevert bij normaal licht. Bij donkere settings valt deze wat in en is ruis duidelijk zichtbaar.

In het Google album van deze review (zie begin review) geef ik enkele beelden mee die genomen zijn met de Priv tijdens een kunstbeurs in Brussel (Affordable Art Fair, aanrader trouwens!) De foto's kan je hieronder ook bekijken, maar deze zijn verkleind om te kunnen posten in deze review. Houd hier rekening mee en bezoek het Google album als je de foto's wilt bekijken met hogere kwaliteit.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM3DJnzldHI.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM1hTNilUi9.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAMizgwtfSaD.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM3OCSE5vuD.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAMSHjv1xeY3.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAMGRQkQPDDl.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM4YV3E9FPK.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM3RnkM0chH.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM3fqqxLX4l.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ALDAM1jmeWfXFR.jpeg
Video opname
De Priv kan video opnemen in 4K, 1080P of 720P. Mijn ervaring met de filmcamera zijn beperkt, gezien ik het toestel heb gebruikt om af en toe een korte clip op te nemen. Tijdens een congres heb ik het toestel, met een statief, gebruikt om 4K beelden op te nemen. Door de software worden opnames in 4K beperkt tot vijf minuten (dit om oververhitting van de module tegen te gaan). Ongeacht of je het eens bent met de spreker kunnen de beelden hieronder, via YouTube dus kijk zeker of de kwaliteitsinstellingen juist staan, bekeken worden. Terwijl heb ik de beelden ook opgenomen met een Wileyfox Swift die video opneemt in 1080P. Ook die beelden staan online. Houd er rekening mee dat beelden op YouTube altijd een zekere compressie ondergaan en een 1:1 vergelijking niet altijd even eerlijk is. Zo is de rolling shutter bij het begin van de opname in 4K niet te zien op de originele opname.

4K opname met de Priv: https://www.youtube.com/watch?v=y_KoQDyDHcg
1080P opname met de Wileyfox Swift: https://www.youtube.com/watch?v=JHDYnViR4ic
Verwachtingen
Dit toestel schreeuwt eigenlijk om die belangrijke update naar Marshmallow. De versie die BlackBerry meelevert is goed, de bloatware is miniem en de eigen toevoegingen zoals het scrollen met fysiek toetsenbord, de widgets… mogen er allemaal zijn. Alleen vreet het toestel batterij, warmt het soms op zonder goede reden, is de hub niet wat ik verwacht had, blijft ondersteuning voor Blendle achterwege, is de camera aan de trage kant en heeft het toestel soms onverklaarbare haperingen (na wijzigen van een instelling via de quick settings bijvoorbeeld). De update is ook nodig om echt te claimen dat dit de veiligste Android is. Nexus doet het zonder DTEK; maar heeft ook de mogelijkheid tot encryptie en draait de recentste versie van het besturingssysteem. Ik hoop van harte dat BlackBerry de update snel online plaatst. Gezien ze een bijna kale versie van Android gebruiken, zou een aanpassingen minder werk vragen dan dat andere fabrikanten, zoals Huawei of Samsung met hun meer uitgebreide skins, nodig hebben. De update schijnt er in de periode eind april - begin mei aan te komen. kijk onderaan deze review bij updates voor meer informatie.
Vergelijking met concurrentie
Ik moet het toestel ook vergelijken met de concurrentie en zijn huidige prijspunt. Hij ligt op moment van schrijven nog in de winkel voor ongeveer ¤799 euro. Dat is een hoop geld. Voor dat geld krijg je tegenwoordig een Samsung S7 die een beter scherm, betere camera en snellere processor kan bieden in een kleinere behuizing. Of een iPhone, die het wel moet stellen met een kleiner geheugen, geen ruimte voor SD-kaart en een scherm met minder pixels dat geen AMOLED is. Maar dit compenseert met een steviger design zonder holle achterkant, de apps voor iOS, een snelle processor en uitgebreid portfolio aan accessoires. Uit de stal van Google heb je voor ¤150 minder een Nexus 6P (met 32 of 64gb intern geheugen, naar gelang de verkoper). Deze heeft een snellere Snapdragon 810 processor, een betere camera die met minder megapixels betere foto’s aflevert. Een groter scherm dat ook AMOLED is, een metalen behuizing die steviger is en altijd als eerste de nieuwste updates van Google ontvangt. Hij moet wel de optische stabilisatie missen. De OnePlus 2 mist het scherpe AMOLED scherm en toetsenbord, maar heeft een skin die meer aanpassingen toelaat, een snellere processor, een goede camera, betere prestaties op de batterij… en een prijskaartje voor ¤349, verzending incluis.

Kijken we naar toestellen met een gelijkaardige processor dan hebben we de Nexus 5X die een kleiner scherm, minder pixels, geen beeldstabilisatie en minder werkgeheugen heeft. Ook ontbreekt de SD-kaart uitbreiding. Dit toestel kost echter ¤349. Nog niet de helft van de ¤799 van de Priv. Voor een gelijkaardige prestatie op vlak van processor is dit toch een flinke hap.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat geen van de alternatieven een fysiek toetsenbord heeft. Dus de vergelijking gaat niet altijd op. Wil je een fysiek toetsenbord, met een modern besturingssysteem en veel apps in een goede telefoon? De Priv is jouw keuze. Wil je een fysiek toetsenbord in een telefoon, enkel dat: de Priv. Met het opdrogende aanbod aan apps voor de BB10-lijn van BlackBerry (WhatsApp en Facebook stoppen met hun ondersteuning) kan ik die toestellen zelf niet meer aanraden als vast mobieltje. De Priv is een fantastisch toestel als je wilt tokkelen. Alleen is het duur en wacht je beter tot de update er is. Of een prijsdaling. Beiden zou fantastisch zijn.
Dit is een heel lange review geworden, die ik in de loop van de komende weken nog wil aanpassen naar gelang de feedback die ik ontvang.

De Priv is een heel goed toestel. Voldoende snel, een goede camera en stevig gebouwd. Het toetsenbord is een originele toevoeging dat vaak goed werkt maar waarbij de ondersteuning voor het scrollen vaak de verantwoordelijkheid is van de ontwikkelaars. Wat niet bij andere ontwikkelaars ligt zijn de updates voor het toestel. BlackBerry scoort hier met tijdige updates voor de beveiliging die je bij vele fabrikanten moet missen. Ook de update van Marshmallow kan er sneller komen, doordat de fabrikant opteert voor een bijna kale versie van het Android-systeem. Echter is het wel een update die het toestel echt nodig heeft. De opwarming van het toestel blijft na twee weken nog steeds zorgen baren, de batterij loopt snel leeg en de meer dan occasionele hapering is jammer te noemen.

Kan ik dit toestel, met de huidige features en prijs aanbevelen? Als je van BlackBerry komt en je wil een toetsenbord: ja. Er is namelijk geen enkel toestel dat zulke goede specificaties, soft- en hardware weet te combineren. Voor alle anderen: neen. De prijs is voor wat de fabrikant kan bieden nog te hoog, de update is er nog niet en je loopt tegen dezelfde ergernissen aan die ik ervaarde. Kan je dit toestel bij een aanbieding krijgen? Ga je gang. Maar voor de hoofdprijs van ¤799 kan ik hem niet volledig aanbevelen aan iedereen die mijn advies vraagt. Met vriendelijke groet, een fervent BlackBerry-gebruiker.
Grote update: Ervaringen en Benchmarks met Android 6.0.1 (Beta)
Zoals helemaal aan het begin van de review vermeld staat, heb ik deelgenomen aan de beta update naar Android Marshmallow. Deze brengt verbeteringen mee zoals Doze, die apps minder energie doet verbruiken door hen minder vaak op te roepen als het toestel lang stil ligt. Ik stip deze als belangrijkste update aan omwille van de eerder gerapporteerde batterijduur en temperatuur van het toestel. Android 6.0.1 brengt nog andere verbeteringen onder de motorkap, maar daarvoor verwijs ik jullie naar de uitvoerige artikels hier op Tweakers.

Houd ik het achterhoofd: dit is een toestel dat een beta software draait. Ook zijn nagenoeg alle mogelijke diagnose en bug report features ingeschakeld om de fabrikant op de hoogte te houden van problemen, performantie en andere gebruikersstatistieken. Indien de scores in de testen verschillen met de vorige review, kan dit betekenen dat Android M geen verbetering betekent, integendeel, of dat we hier de werking van de diagnosesoftware, dat in de achtergrond werkt, de scores zien beïnvloeden. Zie de scores als een indicatie en geen definitieve, monocausale, uitslag.
Look and feel
Android 6.0.1 deed mijn oude Nexus er niet helemaal anders uitzien, en dat doet hij zeker niet bij de BlackBerry Priv. Op het eerste zicht merk je niet dat er iets gewijzigd is aan de skin die het toestel draait. Niet negatief, de Priv draaide een nagenoeg kale versie van Android en de meeste aanpassingen voelden aan als handige toevoegingen. De balk aan de zijkant om snel enkele contacten en events te bereiken is daar nog steeds een uitzondering op. Die vindt maar geen vaste plaats in mijn dagelijkse routine.
Onder de Motorkap - Benchmarks
Daar zit de grootste verandering die Android Marshmallow met zich meebrengt. Doze kan voor betere batterijduur zorgen, de volledige update kan zorgen dat het toestel vlotter draait en enkele bekende bugs tot het verleden behoren. Ik liet alle benchmarks opnieuw lopen op het toestel (tweemaal). De resultaten kan je hieronder raadplegen. Wanneer de Priv met de nieuwe software beter presteert (een hogere score behaalt, langer uithoudt of meer frames per seconde op het scherm tovert, kleurt de cel groen. Wanneer hij dat niet doet, rood).

Uit deze eerste benchmarks kan je al afleiden dat het toestel niet te best presteert. Synthetische testen zijn geen ideale indicatie voor prestaties in dagelijks gebruik, maar ze geven wel een indicatie van hoe snel het toestel kan presteren. Zoals hierboven gewaarschuwd kunnen we geen monocausale besluiten maken, gezien de diagnose die actief is op het toestel roet in het eten kan gooien. Toch presteert het toestel op de niet-grafisch intensieve testen beduidend minder dan de voorganger. Ook: wanneer veel apps open staan in het werkgeheugen of het toestel moet wisselen tussen de batterijbesparende modus en de gewone modus komen er haperingen aan te pas.

Op naar de batterij en de opwarming van het toestel. Ik had geen apparatuur op kamer (student) om de hitteproductie van het toestel onder idle en load accuraat te meten. Maar door het toestel een week opnieuw als vast toestel in dienst te hebben merk ik dat hij niet meer dermate warm wordt. Vroeger was een gemiddelde opwarming met 5.5 graden Celcius geen uitzondering. Ook de batterijduur lijkt langer te zijn. Om die bevinding te staven liet ik de Geekbench battery test lopen. Die laat het toestel van 100% helemaal leeglopen naar 0%.

De batterijtest laat blijken dat het toestel het wel flink langer volhoudt dan vroeger, meer dan een uur. Een toch nette prestatie. Wel niet zeker of het toe te schrijven is aan de Dove functionaliteit in Android 6.0.1 of een processor die minder snel loopt (wat ook de daling in warmteproductie zou kunnen verklaren).

Ik gebruik het toestel nog enkele dagen en probeer te achterhalen of de betere score dat het toestel neerzet in de batterijtesten zich vertaalt naar een langere 'screen on time'. Voor de update liep deze tussen drie uur en drie en een half uur. Eerste indicaties liggen in lijn met de eerdere prestaties, maar ook hier opnieuw: diagnosesoftware loopt in de achtergrond.
Priv: Veiliger dan veilig?
Een van de verkoopargumenten van de Priv was de privacy. Naar oude gewoonte moest ook dit een heel veilig toestel zijn van BlackBerry. Dat liep wat op twee benen. De Priv heeft standaard encryptie en de meegeleverde DTEK software, maar heeft geen biometrische sensor (vingerafdruk zoals bij andere topmodellen met Android of retinascanning) en draaide een oudere versie van het besturingssysteem. De tijdige veiligheidsupdates maakten dat ten dele goed.

Met de update naar Android Marshmallow is het mogelijk om de permissies van apps, zoals het mogen gebruiken van foto's die op jouw toestel staan door Facebook Messenger, pas te geven wanneer de app er voor de eerste keer gebruik van wilt maken. Of deze later in te trekken. Dit verschilt met vorige versies waar apps bij het downloaden en installeren onmiddellijk alle mogelijke / vereiste permissies vroegen. Vaak te nemen of te laten. Met de nieuwe functie is een meer granulaire controle over welke apps welke rechten hebben mogelijk.

De Priv hinkt niet meer op die twee spreekwoordelijke benen. Een van de grootste kritieken bij de voorgestelde veiligheid is daarmee beantwoord.
Grote update: Ervaringen en Benchmarks met Android 6.0.1 (finale versie)
Na een lange periode in het beta programma heb ik eindelijk de definitieve versie van de software mogen ontvangen. Deze loopt via een 'over the air' update waardoor je eerst een melding moet krijgen eer je deze kan downloaden en installeren. Gezien de meeste wijzigingen hierboven te lezen zijn focus ik me op de zaken die veranderd zijn na de laatste update: batterijduur en prestaties.
Batterijduur
Op de vorige versie van Android, Lollipop, bleek het toestel geen uithoudingsmonster. Hoewel de batterij, met een capaciteit van 3.450 mAh anders deed vermoeden. Ter indicatie: dat is bijna het dubbele van de capaciteit van een iPhone 6, die het met 1.810mAh moet stellen. Het toestel gaf het op na ongeveer drie tot drie en half uur 'screen on time'.

Tijdens het betaprogramma was er geen indicatie dat het toestel beter presteerde. Vermoedelijk door processen op de achtergrond. Na de laatste update steeg de screen on time naar vier tot vier en half uur (al uiterste). Vier uur was meer de norm. Een stijging van minimaal een half uur tot ongeveer een uur. Niet slecht! Daarna heb ik de prestaties gemeten door middel van enkele benchmarks. Om zeker te zijn dat de daling in warmteproductie niet toe te schrijven is aan het vertragen van de processor (die durven warm te worden onder belasting en tragere processoren verbruiken minder stroom).
Prestaties
Ook voor deze update werden de volgende benchmarks gedraaid: 3DMark Slingshot ES 3.0, Antutu, GeekBench 3.0, PC Mark Work, T-Rex on en Off-screen. De scores kan je vinden in de grafiek via volgende link.

Conclusies uit benchmarks:
Uit de bovenstaande resultaten valt een bescheiden snelheidswinst op te merken bij de update. Bij de T-Rex test is de nieuwe versie amper één frame per seconde trager, terwijl de Antutu score wel een winst laat zien. Vooral de winst ten opzichte van de beta-software valt op. Dit kan te verklaren zijn door het wegvallen van de diagnosesoftware die in de achtergrond draaide tijdens de beta of optimalisaties in de software. Wat wel te merken is, en dit is niet zo eenvoudig vast te leggen in scores, is dat het toestel vlotter draait. Het vertoont minder snel haperingen bij het wisselen tussen apps en de zware vertraging die het toestel toonde bij het wisselen tussen batterijbesparende modus is ook verdwenen.
Conclusies toestel na update Android 6.0.1
Hoewel het toestel niet ineens een pak sneller werd, was het een welgekomen update. Het toestel gaat langer mee op de batterij, tot net geen uur in de uiterste gevallen. Vaker zal je merken dat het toestel een dik half uur extra haalt. Waar de software zeker welkom was is bij de beveiliging van het toestel. De DTEK software kreeg een update en werkt soepeler en dringt zich minder op. Maar vooral de update naar 6.0.1 biedt meer veiligheid dan Lollipop met enkele kleine aanpassingen of één extra app die vooral tips gaf. Daar maakt de Priv de belofte van veiligheid, met onder andere een hardware check van het systeem en standaard encryptie, waar. Ook kreeg het toetsenbord een update en zijn de veegbewegingen, die je misschien kent van het toetsenbord van Google zelf, beschikbaar. Wanneer je deze optie inschakelt vervangt het echter de veegmogelijkheden die het on screen én fysieke toetsenbord hadden om woorden te wissen of selecteren. Positief is wel dat je niet alleen kan instellen of de veegbewegingen, welke het handiger maken om met één hand te typen, actief zijn; maar ook op welk toetsenbord ze werken. Zo kan je op het on screen toetsenbord werken met veegbewegingen om te typen. Dit toetsenbord zal je vaker gebruiken als je onderweg bent, gezien het openklappen en typen met de Priv gemakkelijker werkt met twee handen. Wanneer je tijd hebt om echt op de knoppen te rammen, kan je de vertrouwde veegbewegingen om te wissen, de cursor te bewegen of woordselecties te maken blijven gebruiken.

Blijft nog steeds de vergelijking met de concurrentie. Op het moment van schrijven gaat de Priv in de Benelux nog steeds voor ruim ¤600 over de toonbank. Hoewel dat soms ¤100 tot ¤150 euro goedkoper kan zijn dan lanceerprijs, is dit nog steeds aardig wat geld. Voor die prijs of veel minder kan je een Nexus 6P op de kop tikken. Bij sommige ketens kan je voor enkele tientjes meer een LG G5 met extra 'Camera Friend' of een Samsung S7 met VR bril kopen. Deze wisselen voor ongeveer ¤699 van eigenaar. Deze toestellen bieden geen fysiek toetsenbord, maar met een Snapdragon 810 of 820 zijn ze sneller dan de Priv. Ze bieden ook allen voordelen. Van snellere updates bij de Nexus, tot langere accu of veel betere camera bij de S7 of G5. Het is niet altijd eerlijk om een toestel dat zes maanden geleden gelanceerd werd te vergelijken met de nieuwe bolides van vorige maand. Daar loopt de vergelijking mank en verdient de Priv van BlackBerry krediet. Maar voor wie nu een toestel wilt kopen maakt het, of toch voor jouw geldbeugel, weinig verschil. Het zijn allemaal dure toestellen, en de Priv haalt het voor zijn huidig prijskaartje niet van de concurrenten in die prijsklasse.

Het toestel werd beter, het verdient zelfs meer sterren na deze update (voor stabiliteit en prijs). Als BlackBerry gebruiker kan het verloop van het beta-programma smaken. Ook de verbeteringen aan de software van het toestel waren welgekomen en deze in combinatie met de lagere prijs zijn positief. Maar de concurrentie in de smartphonemarkt is hard. En wil BlackBerry blijven concurreren zullen ze, voor dit toestel althans, de prijs moeten bijstellen.
Updates
update 31 maart: gehele reeks tikfouten verwijderd. Ik pas de review en tests inhoudelijk aan nadat de Marshmallow update er is. Deze melding hou ik in de gaten: http://crackberry.com/bla...=navigation&utm_source=cb

update 2 april: de update naar Marshmallow blijkt er eind april / begin mei aan te komen. Een medewerker binnen Blackberry hint naar de mogelijkheid tot een beta in de komende weken. Bron: http://crackberry.com/bla...arshmallow-beta-test-priv

Update 2 april: in de inleiding werd de passage over de (dalende) verkoopaantallen van BlackBerry-smartphones onderbouwd en geactualiseerd met het artikel op Tweakers van diezelfde dag.

Update 3 april: aan de reeks benchmarks werden PC Mark (Work) en GFXBench (T-Rex) toegevoegd. Tabel met scores werd uitgebreid.

Update 4 april: BlackBerry heeft zijn beta programma voor de update naar Android 6.0 gelanceerd. Geen garantie dat iedereen die deelneemt de update zal ontvangen, maar heb me toch ingeschreven om deze recensie spoedig bij te werken. Meer kan je lezen op het artikel van Tweakers http://tweakers.net/nieuw...e-op-priv-smartphone.html

Update 9 april: Omdat dit zo een lijvige tekst geworden is heb ik, in het kader van een proefproject, volgende video review gemaakt. Indien opmerkingen of suggesties, laat gerust horen.

Update 20 april: De eerste ervaringen met Android 6.0.1 en een update van de benchmarks werden toegevoegd aan deze geschreven review. De video review blijft voorlopig onaangepast. Eventueel maak ik een korte reflectie op het toestel eenmaal de definitieve update gelanceerd is.

Update 21 april: Toevoeging aanpassingen rond veiligheid van het toestel na de beta update. Afbeeldingen eerdere aanpassing (benchmarks) werden bijgewerkt omdat deze niet correct weergegeven werden (te breed).

Update 26 april: Toevoeging artikel Tweakers.net over de definitieve uitrol van Android Marshmallow door BlackBerry. Benchmarks worden geüpdatet wanneer de software hier via OTA binnenkomt.

Update 26 mei: Na ietwat laat de definitieve versie van de Marshmallow update te hebben ontvangen heb ik deze review bijgewerkt met bevindingen en benchmarks van het toestel.

Heb jij ook een BlackBerry Priv Qwerty Zwart?

Een behoorlijk faire, uitgebreide en goed onderbouwde review. Duidelijk en volledig :)
Hartelijk bedankt.
Ik blijf gedurende komende uren de tikfouten (er zaten er wel nog wat) er uit halen.
Mocht BlackBerry de klanten eerstdaags verrassen met een Marshmallow-update (Q1 loopt op z'n einde) pas ik de nodige rubrieken nog aan.

Work in progress dus!
tsja het lijkt meer merk trouw bij een dergelijke prijs als Q10 gebruiker voel je je
Voor de duidelijkheid: deze Priv testte ik voor een bepaalde periode; gekozen voor mijn affiniteit met Bold, Q10, Z10 en Nexus 5 (Android dus). Door het toetsenbord speelt BlackBerry toch op die merktrouw en nostalgie. Kunnen ze ook perfect, dit is een nichetoestel en geen enkele fabrikant maakt nog zo'n high-end toestellen met toetsenbord.
Duidelijke review met goede foto's! Een dikke +3. _O_
Merci! Ik voer nog een paar updates door om die drie zeker te houden :).
Zeer mooie review. Ik zou dit toestel zelf nooit kopen maar ik lees graag reviews - en al helemaal als ze zo uitgebreid en onderbouwd zijn als deze ;).
Dankjewel! Ik probeer hem komende weken up to date te houden. Stay tuned. :)
Zeer goede review!
Werkt de Blackberry Priv beter dan je combinatie van de Nexus 5 en de Blackberry Q10?
Dankjewel!
Dat is inderdaad een vraag die ik niet beantwoord heb in bovenstaande review, goed opgemerkt.
De Priv werkt beter dan beiden apart (sowieso handig dat ik mijn muziek, foto's, soms series) op één toestel kan plaatsen. Ik heb het gevoel dat 64gb (32 intern en 32 SD) wel goed zit voor mij. Het laat ook ruimte om 4K te filmen. Dat filmen doe ik nu vaker dan vroeger met de 16gb Nexus 5 (door grootte geheugen en kwaliteit camera die gemiddeld bleef).

Enige punt van twijfel blijft de batterij; maar dat zou een onfaire vergelijking zijn gezien ik de werklast vroeger verdeelde over twee toestellen met elk hun eigen batterij.

Kort: ja hij vervangt beiden en doet dat goed. Ik mis ergens Android M van de Nexus en het bredere toetsenbord van de Q10, De Nexus 5 is momenteel door een vriendin in gebruik; dus zo erg zal dat gemis ook niet zijn. :)

Ik hoop dat ik zo jouw vraag heb kunnen beantwoorden? :)
Een late reactie, maar mijn hartelijke dank voor deze uitgebreide review.
Ik reageer nu pas omdat ik, als jarenlange trouwe BB-gebruiker, onlangs de melding kreeg dat Whatsapp op mijn Z10 na 1 januari 2017 niet meer zal werken. Nu geef ik ook de strijd op en kijk uit naar een BlackBerry met android. Ik twijfel nu tussen de Priv en de nieuwe Dtek50. Die laatste lijkt mij prima, maar heeft helaas een zwakke batterij.
Maar goed, dank voor de vele info die ik uit jouw review kan halen.
Hoi

Bedankt! Ik ben de coverage van de DTEK50 aan het volgen. Zeker de prestaties van de processors wil ik vergelijken. Jammer dat de DTEK geen fysiek toetsenbord heeft. Wel positief dat de BlackBerry Hub app momenteel op alle Android 6.0.1 smartphones gebruikt kan worden. Dus wanneer ik wissel naar mijn Nexus 6P, blijf ik nog even binnen BB wereld. ;)