Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 640 XL 4G Zwart Review

janvdw 31 maart 2016, laatste update op 4 april 2016, 373 views

Microsoft Lumia 640 XL 4G Zwart

De Lumia 640 XL is een groot toestel voor een kleine prijs maar of de verhouding prijs-kwaliteit goed is, is erg afhankelijk van de gebruiker. Persoonlijk vind ik het een tegenvaller en daar zijn een aantal redenen voor.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Camera
  • Accuduur

Minpunten

• Tergend langzaam
  • OS nog in volle ontwikkeling
  • gebrek aan Apps
  • Touchscreen

OS

Windows 10 is nog volop in ontwikkeling en Microsoft heeft nog een lange weg af te leggen om hun marktaandeel te vergroten en ontwikkelaars te overtuigen om Apps te ontwikkelen. En bij de ontwikkeling wringt het schoentje voor de gewone gebruiker. Elke update is toch een beetje afwachten wat er nu wel of niet goed werkt. Uiteraard geldt dit ook voor Apple en Android maar met mijn Nexus 5 had ik daar toch veel minder problemen mee.

Om een voorbeeld te geven, bij één van de laatste updates kon ik in Edge niet meer copy/pasten. Dit is uiteraard een kleinigheid maar het verstoort de gebruikerservaring. Als je dan ook geen films van tweakers kan afspelen (unsupported format), is de maat even vol.

Het gebrek aan Apps en de bijhorende meldingen begint ook te storen. De veel gebruikte apps zoals WhatsApp zijn er wel maar bv Hopper is niet aanwezig en voor iemand die graag reist, is dit een gemis. Ook kan je geen gebruik maken van Spotify Connect en dan moet je even switchen naar een Android gsm of tablet. Het is toch handiger één toestel voor alles bij de hand te hebben. Ik sleur nu nog regelmatig mijn Galaxy s4 mini (toestel werkgever) mee en dit is echt een onding met een verschrikkelijke accuduur.

Scherm

De Lumia is een grote telefoon en dat is uiteraard erg aangenaam voor browsen en berichten te sturen/lezen. De resolutie is echter beperkt tot 720 x 1280 pixels en dat merk je ook, vooral aan de letters die niet mooi afgelijnd zijn. Een film bekijken is ook niet erg indrukwekkend met zo'n lage resolutie. De plaatsing van de luidspreker achteraan de telefoon is dan een bijkomende misser.

Wat ik ook regelmatig ondervind, is dat de invoer op het scherm niet altijd word geregistreerd en vaak bovenaan het scherm. Of dit met de snelheid van het toestel te maken dan wel het touchscreen is niet altijd duidelijk maar soms zit je bijvoorbeeld op tweakers.net, 10 keer te drukken op het zoek-icoontje alvorens je eindelijk het toetsenbord te zien krijgt.

Prestaties

Hier heb ik een dubbel gevoel. Het is knap hoe Microsoft met een trage soc en weinig geheugen toch een vrij vloeiende OS heeft gecreëerd MAAR er zijn momenten waar je de beperkingen van de soc en vooral het geheugen duidelijk merkt.

Het openen van Apps kan soms lang duren, vooral dan bv WhatsApp. Ook websites met heel wat content laden traag of soms niet. Komende van een Nexus 5 is de Lumia 640 XL een enorme stap terug. Het hoeft voor mij niet de snelste soc te zijn met 4 GB RAM maar een beetje meer zorgt voor minder frustraties.

VPN

Als je regelmatig verbindt met publieke hotspots is het toch handig om gebruik te maken van VPN. Dit is voorzien in Windows 10 maar de connectie blijft niet altijd in stand (Pure VPN). Met Android heb ik daar geen last van. Bovendien kan je dns leaks niet vermijden aangezien je zelf geen DNS kan ingeven.

Live Tiles

Qua structuur en layout heeft Microsoft het dan weer wel goed voor mekaar. Je bent er snel aan gewend en het is niet zo druk als sommige Android varianten. De Live Tiles op zich zijn wel goed gevonden alleen werken ze niet altijd (meestal niet). Ze worden niet altijd geupdate waardoor je bv weken aan een stuk hetzelfde weerbericht te zien krijgt...

Besluit

Als je veel geduld hebt en een grote telefoon wil voor weinig geld dan is de Lumia 640 XL misschien een optie, maar een aanrader is het niet.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 XL 4G Zwart?