Specificaties GF GTX 970 (1,14GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 970 HYBRID GAMING Review

FrancisUrquhart 30 maart 2016, laatste update op 30 maart 2016, 417 views

EVGA GeForce GTX 970 HYBRID GAMING

Speciaal geselecteerd voor de waterkoeling: Bij normaal werk heel stil en tegelijkertijd opgewassen tegen een stevige inspanning. Is hybrid genoemd, omdat er nog een aparte, in mijn ogen nutteloze fan op zit. Direct verwijderd, samen met de nutteloze cover. Airflow genoeg in de kast en nu ook echt stil.

Pluspunten

• Stil (zeker als je de airfan weghaalt)
  • Qua snelheid goede prijs/prestatie
  • Ruimtebeslag valt mee, radiator is compact

Minpunten

• Waarom hybride? airfan voegt niks toe en zit op de verkeerde plek
  • De standaardfan op de radiator kan stukken beter

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Nadat mijn vorige, passief gekoelde GPU was overleden heb ik besloten mijn Silverstone Temjin TJ09-kast aan de binnenkant volledig opnieuw te bekleden. Dus nieuw mobootje, processor, flink wat geheugen en een mooie nieuwe Corsair CPU-watercooler. Met vernieuwe Noctua-fans, want lekker stil, maar ook krachtig qua luchtverplaatsing en drukvermogen en natuurlijk PWM. Want dat is wat ik wil: Een relatief krachtig systeem, maar dan wel zo stil mogelijk als het rustig aan gaat. En dat alles binnen een redelijk budget, dus niet per se high end.

Het zoeken van een nieuwe GPU die daar bij past leidde naar de EVGA GeForce GTX 970 Hybrid Gaming. In eerste instantie snapte ik niet waar dat 'hybrid' op sloeg, maar daar kwam ik na installatie achter: Naast de waterkoeling zit een fan die niet bijzonder luidruchtig is, maar toch een vervelende middellage fluittoon produceert. Druk in de weer met de radiator en het installeren van zo'n geval naast de CPU-watercooler, ...had ik er nog niet zo op gelet dat dat ding er zat. Maar bij het tunen van de kast kreeg ik het geheel maar niet stil genoeg naar mijn zin. Bleek er nog een gewone fan op de EVGA verstopt te zijn...

Nadat ik op een aantal reviewsites de kaart in z'n nakie had bewonderd, zelf direct de stap gezet om 'm uit te kleden. Tien nette schroefjes verder was hij van een lelijk plastic omhulsel en een nutteloze fan verlost. De fan zit namelijk ook nog eens aan de verkeerde kant. Aan de achterkant zitten de cooling sinks op het geheugen, terwijl de fan aan de voorkant zit. Met wat zielige luchtkanaaltjes zou er iets van een tochtje daar moeten belanden, maar dat slaat vrijwel dood aan de achterkant van de kaart, want de lucht kan bijna nergens heen. Omdat de Silverstone een prima airflow heeft met op een prachtige plek een fan die vol koude lucht op de PCI-e-kaarten kan blazen, maak ik me geen zorgen over oververhitting. Nu alleen nog even testen hoe goed het ding echt mee kan komen in het gamegeweld.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 970 HYBRID GAMING?

Persoonlijk vind ik waterkoeling onzin op een gtx970 - hij komt hier nooit boven de 60 graden uit @ 1559MHz en blijft bovendien muisstil.
Sowieso, met de passieve koeling onder de 60 graden (bij mijn Asus) draait het ding amper.
Maar goed kan me wel voorstellen dat je waterkoeling op de kaart zou willen hebben als je al een waterkoeling systeem hebt (dat je hem dus opneemt in je bestaande systeem)
Deze hybrid combinatie begrijp ik inderdaad ook niet zo goed. Het ding maakt dan meer herrie dan een reguliere air-cooled kaart.
Ik heb de mijne zo ingesteld dat vanaf 50 graden de fans langzaam gaan draaien en daarmee blijft hij dus 9/10x onder de 60 graden.
Je hebt de fan op de kaart eraf gesloopt? Je weet dat die er is om de VRM's en dergelijke te koelen he? Geheugen chips worden (zonder heatsink of backplate) ook wel warm, maar niet zoals VRM's die totaal geen koeling krijgen. Dus nee, de fan zit zeker niet aan de verkeerde kant, die zit er met een reden.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 31 maart 2016 00:00]

Dank je voor je goede zorgen.... Ook de VRM's zitten aan de achterkant, dus juist niet waar de fan zit. En slopen is het verkeerde woord denk ik. Demonteren is beter. Maar ik zal het in de gaten houden :-). Een gewaarschuwd mensch telt voor twee
O ja, achterkant = van bovenaf gezien links, daar waar de kaart met schroefjes aan de kast is bevestigd, dus niet de andere kant van de printplaat...
Je zou trouwens die fan eens in actie moeten zien en de airflow die dat ding voor elkaar krijgt eens moeten beoordelen... los van het obstakel van de waterkoeling wat gepasseerd moet worden en het feit dat er niet echt een goede outlet is, daarna...

Als de kaart binnen nu en een paar maanden stuk gaat (wat ik niet verwacht), dan laat ik dat weten. Echter, nu denk ik dat het ding er met de airflow in de kast zelf een stuk beter aan toe is...