HP ProBook 440 G3 T6N99ET Review

heintjeput 30 maart 2016, laatste update op 12 mei 2016, 1.856 views

HP ProBook 440 G3 T6N99ET

De Probook 440 G3 is een laptop die erg veel waar voor zijn geld biedt. Je krijgt een lichte, vlotte laptop inclusief SSD en mat FullHD scherm voor minder dan §900,-.

Pluspunten

• Algemeen een robuuste uitstraling
  • Mat 14" fullHD scherm
  • Gewicht

Minpunten

• Bouwkwaliteit van het scherm kon beter
  • TN paneel

Ik heb lang getwijfeld welke laptop ik zou kopen. Uiteindelijk heb ik ze gerankt, de belangrijkste punten waren voor mij:
  • Resolutie, geen 1366 x 768!
  • Mat scherm
  • Redelijke mobiele laptop, bij voorkeur een 14” scherm, maar 13.3” of 15.6” waarbij het gewicht minder dan 2kg moest zijn.
  • Een redelijk snelle processor voor nu en voor in de toekomst. Ik wil graag nog wel een wat klooien en dus geen zin om te wachten.
  • Een SSD, of makkelijk kunnen upgraden
  • Hoeveelheid geheugen, ik had als minimum 8GB, of het moest uit te breiden zijn.
  • Verwacht goede bouwkwaliteit, dus niet helemaal bottom price.
  • Natuurlijk prijs inclusief eventuele uitbreidingen als geheugen of SSD, totaal budget ~§850,-
Een aantal laptops vielen al vrij snel af, Asus Zenbook UX305, 13.3”, geheugen niet uit te breiden of langzame CPU, relatief duur; Dell XPS 13, te duur en zo nog wel een aantal. Uiteindelijk bestond de shortlist o.a. uit de HP Probook 440 G3 en de Lenovo ThinkPad L450.
De Lenovo heb ik in eerste instantie besteld, direct bij Lenovo (in een iets andere configuratie dan die in de Pricewatch staat). Vervolgens had ik de pech dat op dag 1 de Windows toets al lam raakte, productiefoutje denk ik. Het heeft daarna 3 weken geduurd voordat ik de laptop eindelijk terug kon sturen. Ik heb hem gewoon teruggestuurd onder Wet Koop op Afstand en besloten om hem niet nog een keer te bestellen, omdat ik hem eigenlijk net te zwaar vond en ik niet zoveel zin had in de Customer Service van Lenovo als het retoursturen Łberhaupt al 3 weken duurt.
Vervolgens heb ik de Probook 440 besteld en daar ben ik tot nu toe tevreden over.

Specificaties

De belangrijkste specificaties voor mij:
  • Schermdiagonaal: 14”
  • Resolutie: 1920x1080
  • Schermcoating: Mat
  • Schermtype: TN-paneel
  • CPU/SoC: Intel Core i5-6200U
  • Geheugengrootte: 4GB
  • Opslag: 128GB SSD (M.2 SATA)
  • Accucapaciteit: 44Wh
  • Gewicht: 1.68kg
Voor mij waren dit ongeveer de ideale specificaties, het enige waar ik op toe heb moeten leggen, is het paneel. Ik had graag een IPS-paneel gehad, voor betere kleur weergave en kijkhoeken, maar dan had ik ergens anders op toe moeten geven of meer ruim dan §1000,- uit moeten geven.

Informatie op internet

Open linksFan grillAccu
OnderkantAchterkantPoorten links
Poorten rechts
Beschikbare poorten
Aan de linkerkant is de DC-voeding, USB 2.0, 3.5mm jack en het SD-kaart slot te vinden. Aan de rechterkant zijn het Kensingtonslot, RJ45 ethernet, VGA-poort, HDMI-poort en 2x USB3.0 aanwezig. De voorkant heeft helemaal geen sloten en aan de achterkant wordt de accu ingeplugd.
Uitbreidingsmogelijkheden
De onderkant van de laptop is te openen met een schroefje (dat vervolgens mooi blijft hangen met een veertje) en daarna zijn alle uitbreidingsmogelijkheden in een keer bereikbaar.
Je ziet plek voor een 2.5” SATA-schijf, die momenteel niet gebruikt wordt, 2 DDR3L SODIMM sloten, de Wifi-adapter en de M.2 SATA-schijf. De overige zaken zijn (niet) direct bereikbaar. Ik ben tevreden over hoe HP dit heeft opgebouwd, alle noodzakelijk dingen zijn gemakkelijk bereikbaar en te upgraden.
Uitbreidingsmogelijkheden
Onderkant openUitbreidingsslotenSSD en WiFi

Beeldscherm

Zoals ik bij de specificaties al aangaf, het gaat om een Mat 14” scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en helaas hebben ze een TN-paneel gebruikt hiervoor. De volgende foto’s laten zien wat het nadeel van dit paneel is.

Scherm
Low brightness - frontLow brightness - backwardsLow brightness - forwards
Low brightness - rightLow brightness - leftHigh brightness - front
High brightness - backwardsHigh brightness - forwardsHigh brightness - right
High brightness - left

Je ziet flinke kleur en contrast verschillen afhankelijk van de kijkhoek. Het scherm heeft gelukkig wel weinig last van blacklight bleeding.
In de review van Notebook check hebben ze metingen gedaan aan het contrast en de maximum brightness van het scherm, deze zijn 492:1 en 246cd/m2. Hiermee is het niet een goed scherm te noemen.

Toetsenbord en touchpad

Over het toetsenbord ben ik erg tevreden. Er is genoeg response bij het indrukken van een toets, je hebt het gevoel dat je weet waar je vingers zijn en de toetsen zijn groot genoeg. Al met al typ ik er lekker op. Het toetsenbord heeft geen features zoals toetsenbord verlichting of aparte configureerbare knoppen, maar die mis ik ook niet.
Het touchpad doet het gewoon prima. Ik ben geen groot fan van touchpads, maar heb er ook geen afkeer tegen. Voor mij voldoet dit touchpad gewoon. Hij reageert prima op mijn bewegingen en scrollen gaat er ook prima. Er zit een feature op om het snel uit te schakelen door twee keer in de linkerbovenhoek te drukken. Ik snap dat dit handig is voor mensen die altijd met hun handpalmen over het touchpad gaan tijdens het typen, ik heb het alleen nog nooit gebruikt.

Stevigheid en mobiliteit

Op mij maakt de stevigheid van de laptop over het algemeen een goede indruk. De basis van de laptop voelt erg solide aan, er zit wel wat flex in als je erg je best doet om het een en ander te buigen, maar dit geeft redelijk wat vertrouwen. De scharnieren zijn behoorlijk en als je tegen het scherm duwt terwijl deze open staat, dan zit er een paar millimeter speling op, voordat het scharnier z’n werk begint te doen. Het enige minpunt zit hem ook hier in het scherm zelf. Vanaf de buitenkant van het scherm zit er wel redelijk wat flex in. Ik leg dan ook niet graag iets zwaars midden op deze laptop als deze gesloten is.
De laptop weegt minder dan 1.6kg zoals de specificaties al aangaven, hiervan komt 229 gram voor de rekening van de 44Wh accu en als je op reis gaat dan kost de adapter inclusief kabel nog een keer 293 gram in je tas. Dit is iets wat ik erg acceptabel vind voor deze laptop en zijn 45 Watt adapter.

Gewicht
Laptop gewichtAdapter gewichtAccu gewicht

Accuduur

Over de accuduur heb ik al eens wat geschreven in een weblog ( Hein's sporadische blog: Undervolting van HP Probook met Core i5 6200U ), dit in combinatie met het undervolten van de CPU en GPU. Ik heb inmiddels het vermoeden dat de manier van meten uit mijn blog niet helemaal de werkelijkheid weergeeft. Idle in power saving mode met Wifi uit, undervolten maar wel het scherm wel continu aan kan ik maximaal 12 uur uit de batterij halen. Ik heb dit in deze test een keer kunnen herhalen en het lijkt wel te doen te zijn.
In de praktijk denk ik dat ik zo’n 5 uur op de accu haal als ik geen zware dingen doe.

Performance

Voor de meeste benchmarks verwijs ik je door naar de review van Notebookcheck, omdat ik toch geen vergelijking kan maken tussen deze laptop en een andere laptop. Het enige waar ik iets over wil zeggen is de SSD, aangezien Notebookcheck een normale HDD gebruikt.
De SSD die ingebouwd is, is de SanDisk X300 128GB (SD7SN6S-128 1006), op UserBenchmark wordt dit als redelijk SSD, niet bijzonder snel, maar ook niet langzaam. Ik heb dezelfde benchmark gedraaid als in de Asus Zenbook UX305 review worden gedraaid. Bij een gemiddelde van 3 keer de AS-SSD benchmark kom ik tot het volgende resultaat:
  • SequentiŽle lees-transferrate: 458 MB/s
  • SequentiŽle schrijf-transferrate: 276 MB/s
  • 4K Random Read: 27.4 MB/s
  • 4K Random Write: 63.3 MB/s
Daarmee presteert deze SSD dus even goed of beter in vergelijking met de SSD’s uit de UX303, Yoga 3 Pro, UX305 en Latitude 7350 die in die review worden getest.

Al met al ben ik erg tevreden over de laptop. Het is een vlotte laptop die eigenlijk volledig aan mijn verwachtingen voldoet. De voordelen zijn wat mij betreft het gewicht en het formaat met daarnaast prima hardware. Het grootste minpunt zit voor mij in het paneel dat gebruikt wordt, wat zorgt voor kleine kijkhoeken en de manier waarop het scherm op is gebouwd. De basis van de laptop en scharnieren geven mij vertrouwen wat betreft stevigheid, maar het scherm doet hier wat aan af.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een HP ProBook 440 G3 T6N99ET?

Dank voor deze review, voor mij erg nuttig, want ik overweeg zelf deze laptop ook. Ik dacht dat er geen TN paneel in zat, dus dat is een welkome aanvulling/'breincorrectie'.

De 128GB SSD lijkt me wat aan de krappe kant; nu ik zie dat er naast de m.2 sata ook nog een gewone 2.5" drive in past vraag ik me wel af wat beter is: de m.2 vervangen door iets groters , of een 2.5" bijplaatsen...
Ik kom met 128GB toe, maar ik heb wel een NAS staan met alle foto's etc daar op en die worden mooi automatisch gebackupt en zijn toch gewoon beschikbaar. Maar als je dat niet hebt dan snap ik dat je wat meer opslagruimte wilt.
Als je vergelijkt wat je betaalt voor de verschillende harde schijftypes, 5§ct/GB voor een 2.5" HDD, 20§ct/GB voor een 2.5" SSD en 26§ct/GB voor een M.2 SATA schijf, dan zou ik toch voor een normale harde schijf gaan. Je krijgt veel meer opslag voor de prijs, maar je hebt nog steeds een SSD als bootdisk beschikbaar.
Ik zou zelf dan misschien liever, ivm stroomconsumptie, toch voor de SSD optie gaan. Probleem met die 128GB is een beetje dat ik twijfel of dat na een jaar of twee nog voldoende is. Als ik kijk hoe mijn systeempartities er met Windows 7 na een jaar of 3 uitzien voor wat betreft diskruimte, dan is 128GB misschien niet zo veel. Wat draai jij er nu op? Windows 10? Hoeveel heb je nog over?
Ik draai inderdaad Windows 10 en ik heb nog 20GB over. ~35GB gaat op aan de Windows, Program Files en hybernate files. De rest is gewoon data die ik (onnodig) er op heb staan. Je kunt er altijd voor kiezen om nu met de 128GB SSD te werken en later nog een keer te upgraden. Ik denk dat je de fysieke verandering binnen 5 minuten hebt gedaan en Windows installeer ik toch wel een keer per jaar oid opnieuw.
Dank je wel voor je reactie!
Toffe review! Ik heb gister mijn zelf samengestelde Lenovo e460 binnen gekregen... Nu viel na 2 keer aanslaan de escape toets er al af (pootje aan 1 kant afgebroken) en had het paneel last van rare verticale strepen wanneer je goed keek (mijn collega had een e560 en die was helemaal perfect). Nu zijn we ook bezig met het tergende proces om dit ding terug te krijgen, maar daarna ga ik wel voor deze denk ik. Wanneer ik bezig ben met foto bewerking o.i.d. gebruik ik toch een externe monitor dus dat zal geen issue zijn. Zelf heb ik geen moeite men inkijkhoeken, alleen mijn vriendinnetje die naast me op de bank meekijkt vind het iets minder spannend.

Thanks!