Sony Xperia Z5 Zwart Review

meugel 1 april 2016, 315 views

Sony Xperia Z5 Zwart

Fijne all-round smartphone met goede camera, snelle processor en voldoende batterijduur voor zwaar gebruik

Pluspunten

• Snelheid processor
  • Kwaliteit in 4K filmen
  • Helder geluid bij bellen / ruisonderdrukking
  • Veel mogelijkheid uitbreidbaar geheugen
  • Speelt moeiteloos games
  • Waterdicht
  • Weinig 'bloatware'
  • Mogelijkheden voor langere batterijduur

Minpunten

• Geluidskwaliteit bij koptelefoon had beter gekund
  • Soms wazige foto's
  • Batterijduur voldoende maar niet uitstekend

Ik ben al jaren Sony-fan en het was dan ook even wachten op de Z5 voor ik mijn oude telefoon (HTC One x) kon vervangen. Heb hem nu ruim 5 maand in gebruik en nu leek het me tijd mijn ervaring te delen.

Allereerst moet gezegd worden dat ik hoge eisen stel aan een telefoon, zowel qua specificaties als betrouwbaarheid als bouwkwaliteit. Daarom heb ik na enige tijd het internet afstruinen gekozen voor de Sony Z5. Hieronder zal ik het toestel op een aantal punten beoordeling naar mijn ervaring.

Camera
Hét grote marketingverhaal van deze telefoon. Deze door Sony recent ontwikkelde sensor zit voor het eerst in een telefoon en zou dus voor ongekende prestaties moeten zorgen met maar liefst 23 megapixel. Verder hebben we de mogelijkheid in 4K te filmen en zijn er tal van mogelijkheden om de camera-app naar eigen voorkeur in te stellen. Bij genoeg licht presteert de camera zeer goed, hij maakt scherpe foto's al is het hierbij wel zaak dat de objecten niet te snel bewegen en je de camera stil houdt. Bij bewegende beelden kunnen de foto's vaag worden. Bij weinig licht beschikt de telefoon over een redelijke flits waardoor je nabije objecten prima kunt vastleggen. Het filmen in 4K is zoals verwacht al krijg je bij het opstarten van de app wel de waarschuwing dat de telefoon oververhit kan raken.

Snelheid
De telefoon beschikt over de beroemde en beruchte octacore Snapdragon 810 processor die bij meerdere telefoons van Sony en andere merken voor oververhitting heeft gezorgd. Gelukkig heeft men hier bij de bouw van de Z5 rekening mee gehouden. De telefoon kan warm worden maar dit heeft nog nooit geresulteerd in het afsluiten van apps. Videogames en programma's worden zonder moeite of lag afgespeeld.

Accu
In de reclames werd een accuduur tot enkele dagen beloofd, deze heb ik persoonlijk nog nooit gehaald maar ik maak me nooit zorgen of het eind van de dag wordt gehaald. Alleen in extreme gevallen (vroeg uit bed, vroeg in de volgende morgen er weer in plus veel gebruik) komt de batterij onder de 10%. De telefoon beschikt over een stamina-modus waarbij batterijduur wordt verlengd door onderliggende taken uit te stellen en apps uit te schakelen als het scherm niet aan staat zodat efficiënter met de energie wordt omgegaan. Daarnaast is er de ultra-staminamodus die alle onnodige applicaties en netwerkverbindingen afsluit behalve al het strikt noodzakelijke.

Gebruiksgemak
De telefoon is water- en stofdicht, al is Sony voorzichtig met het garanderen hiervan. Ik heb hem pas eens meegenomen het zwembad in en onder water enkele leuke kiekjes gemaakt. Dat werkte in principe allemaal prima op enkele kleine puntjes na. Ten eerste raakt de telefoon in de war door het water in de koptelefoonaansluiting en geeft telkens de melding dat er een koptelefoon in of uit gaat. Daarnaast kan water in de uitsparing voor de microfoon en luidspreker komen waardoor audio ineens bijna onhoorbaar en dof wordt.
Verder heeft de telefoon niet veel standaard apps mee gekregen van Sony en zal vandaag of morgen de nieuwe Android beschikbaar zijn op de Z5. De telefoon is vanwege de glazen achterkant vrij glad en een siliconenhoesje is dan ook geen overbodige luxe.
Veel aan de telefoon in handmatig in te stellen zoals kleurwarmte, geluid, apps et cetera.

Geluid
Eerlijk gezegd had ik van Sony een geweldig ruim geluid met diepe bass verwacht maar in vergelijking met mijn oude HTC met Beats audio klinkt het hier en daar wat schel via een koptelefoon. Gelukkig is dit softwarematig aan te passen met een equalizer en een aantal standaard geluidsverbeteraars die het geluid alsnog kwalitatief goed laten klinken. Audio via de luidsprekers klinkt goed in stereo maar kan niet erg hard.

Overige specificaties
Leuke extra's zijn onder andere de vingerafdrukscanner die al werkt door er alleen een vinger tegenaan te houden, het grote werkgeheugen van 3 GB, het grote interne geheugen van 32 GB en uitbreidbaarheid tot 200 GB.

Ik ben erg tevreden over mijn telefoon. Hij is zoals verwacht erg snel, maakt over het algemeen mooie foto´s en veel instellingen zijn handmatig aan te passen. Enige echte nadelige punt is de batterijduur van een dag bij extreem zwaar gebruik maar dit is opzich geen schande voor een telefoon die deze prestaties neerzet.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties