Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X58 Platinum Review

prime9391 20 juli 2009, 804 views

MSI X58 Platinum

Pluspunten

• goedkoop
  • in de bios en in windows zijn voltages en clocksnelheden goed aan te passen
  • uitgebreide bios(evt te flashen naar die van de eclipse)
  • later toch sli capable

Minpunten

• De bijgeleverde software van msi is erg brak.
  • out of the box niet sli capable (biosversie 1.0)
  • matige prestaties i.t.t. concurrentie

Layout Score: 4
Mijn eerste review
Dit is mijn eerste review, dus fingers crossed en graag tips voor wat ik kan verbeteren onder het motto opbouwende kritiek :Y)

De aanschaf
Sinds maart 2009 heb ik een core i7 systeem aangeschaft. Ik was mijn oude pc zat en ik wilde perse een i7 systeem omdat ik graag games speel en een snelle pc nodig had voor school.

Mijn keuze viel hierbij om het systeem om de msi x58 platinum te bouwen. Eigenlijk dit ik dit vooral om de prijs. Precies toen ik bord wou kopen vond er een prijsdaling plaats bij azerty en hierdoor besloot ik om de msi boven de Gigabyte GA-EX58-UD3R te verkiezen.

Het moederboard
overview
specificaties

Het uitpakken
Het mobo wordt erg compleet aangeleverd.
In de doos zitten:
6 x m- connectors(koppelblokjes voor al je aansluitingen als usb, geluid ed zo dat je niet niet hoeft te pielen op je moederbord)
2 x ide kabels
1 x usb bracket(voor extra usb aansluitingen)
2 x crossfire bridges (iemand interesse ik hoef ze niet)
4 x sata kabels
1 x i/o shield
2 x molex(male) naar molex(female) en ik denk floppie(2 pins male)

* 1 x sli brug zit er nu in en een crossfire bruggetje minder.

verder zit er in de doos een vilten stukje stof om je mobo op te assembleren, een dikke manual(niet in het nederlands helaas) en 3 cd's. 1 met chipset drivers voor xp en 1 cd voor vista. Verder zit er nog een cd bij met utilities als green power center, overclockingcenter, realtek geluidskaartdrivers en msi liveupdate.

MSI progsels

greenpowercenter 2
Het enige programma wat ik gebruik is green power center. In dit programma kan je de voltages van het moederbord aan passen en specifieke informatie uitlezen over het moederbord, processor en de graka. Ik post nog een plaatje met wat functies.

overclockingcenter
Dan heb je nog overclockingcenter, daar kan ik heel kort over zijn. Wat een waardeloos programma is dit zeg. Je kan hier verschillende profielen kiezen waarop je je moederbord en cpu kunt instellen. Silence, cinema ed. Het mooie is, als ik op een profiel druk loopt het programma vast. Verder zijn functies niet echt anders van greenpowercenter alleen kan je hier iets minder met voltages en kan je wel overclocken.

liveupdate
Hier werd ik ook een beetje moe van. De intentie van het programma is om al je drivers up te daten, dus die van de geluidskaart, videokaart en moederbord en een paar utilities. Maar videokaart drivers zijn alleen voor msi kaarten(schijnbaar bestaat dat nog) en dan ook nog is oudere versies.

Geheugen dat niet hoger wil lopen dan 1066 MHz
Mijn systeem werd geleverd met 3 latjes 1 gb Corsair geheugen(xms3), die op 1333MHz mogen draaien. Echter bij mijn eerste boot draaiden ze op 1066MHz. Dit is wel normaal omdat er in feite overgeclockt moet worden omdat standaard de geheugencontroller maar op 1066MHz mag draaien. Oplossing? Even de geheugenmultiplier omhoog gooien. Zo makkelijk moest het zijn, maar was het niet. Het scheen een bekende bug te zijn in de msi firmware(geheugen kon alleen op 1333 als deze in de QVL stond), die verholpen kon worden middels een biosupdate. Echter moest je wel oppassen dat je dit niet via een usb stick(m-flash) deed. Na de biosupdate verliep alles vlekkeloos, met dank aan de nieuwe biosupdate van msi _/-\o_

Irritante doorzichtige stickertjes
Toen ik mijn systeem volledig had geassembleerd en mijn eerste game opstartte far cry 2 kreeg ik naar een half uur een spontane reboot. Ik gelijk die pc open gemaakt maar ik kon niets vinden. De hoogste temperatuur was te vinden bij mijn southbridge. Wat bleek was dat er een doorzichtig plastic folie op zat, eveneens als op het koelblok op de MOSFETS. (zeg ik dat goed?) . Beide heb ik even rood omcirkelt. Na het verwijderen bleek mijn systeem wel bestand tegen de hitte.

[u]Mijn benchmarks[/u]
3DMark Score 16529 3DMarks
SM 2.0 Score 6685
SM 3.0 Score 7097
CPU Score 5376

Tot nu toe heb ik geen verdere problemen ondervonden bij mijn moederbord en draait het al bijna een half jaar stabiel. De bouwkwaliteit van het moederbord is dan ook ruim voldoende en ik hoop dat deze nog een aantal jaartjes mee mag gaan. Zo gauw daar iets aan verandert zal ik dit ook gelijk aanpassen in de review. Ook mijn overclockervaringen zal ik nog met jullie gaan delen, maar hier ben ik nog niet echt aan toegekomen, door onder andere de brakke programma's van msi en matige kennis die ik heb van de bios.

Heb jij ook een MSI X58 Platinum?

Voor wie werkelijk is ge´nteresseerd:

Neem zo nodig even het woordenboek erbij, goed voor je Engels, daar heb je als tweaker sowieso veel aan.

Matige prestaties? Ik dacht dat het wel meeviel.
Er mager, het is meer een opsomming van de bekende features en minder de persoonlijke ervaring.
Zet eens wat getallen(3DMark), temperaturen etc. neer.
Ik zal deze week nog eens wat testjes gaan draaien, overigens heeft ook tweakers dit bord zelf al getest in verschillende testjes. Temps ga ik voor je posten.