Specificaties GF GTX 970 (1,114GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 Review

Foritain 30 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 4.239 views

Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

De Asus 'Strix' is een bijzonder knappe uitvoering van de GTX 970. Super uitstraling, onhoorbaar in de meeste omstandigheden, en een backplate is een mooie plus. Hij zou standaard nog iets sneller geklokt mogen zijn, maar de keerzijde is een bijzonder laag verbruik en warmteproductie.

Pluspunten

• GTX 970 blijft een uitstekende kaart voor 1080p/1440p
  • Muisstil, en stilstaande ventilatoren bij eenvoudig gebruik.
  • Blijft erg koel zelfs met minimale fan snelheid
  • Hele dikke uitstraling ivm backplate
  • Grotendeels zwart = makkelijk matchen.
  • Slechts één 8-pin aansluiting nodig. Als gevolg bijzonder laag verbruik, zelfs voor een GTX 970
  • Lengte niet overdreven, past in de meeste tower cases.
  • Overklokt nog een stuk verder dan uit de fabriek komt. ~12% winst op dit sample.

Minpunten

• Standaard net wat minder snel dan sommige concurrenten
  • GTX 970 komt nog duidelijk kracht tekort voor 4K
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.

In deze review bespreek ik meerdere producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van de andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Asus GeForce GTX 970 Strix & GTX 970 Mini

Andere resoluties
Energieverbruik
Warmte- en geluidsproductie

Productpagina @ Asus

De GTX 970 serie van Nvidia gaat inmiddels al even mee, maar is nog altijd een populaire en interessante chip. Met de ogen gericht op de nieuwe generatie en de introductie van HBM 2.0 blijft echt nieuws nog uit, en lijkt het vooral een spelletje van uitstellen en afwachten. De geruchten dat we dit jaar nog HBM 2.0 kaarten zouden zien bleken in elk geval vanaf de kant van AMD onjuist na een recent document dat we daar nog zeker een jaartje op moeten wachten.

Waar kom je als graphics-hongerige gamer dan vandaag de dag op uit, mogelijk toch al snel op een GTX 970. Een tijd geleden bekeek ik de MSI versie, vandaag gaan we kijken naar twee kaarten van Asus, zowel de full-size ‘Strix’ variant als de compacte ‘Mini’ variant.

Wat prijzen betreft ontlopen de twee Asus kaarten elkaar weinig, beide schommelen zo rond de 350 euro.

De specificaties van de Asus website. Eerst de GTX 970 Strix

En de GTX 970 Mini.

Op papier, en technisch, ontlopen de twee kaarten elkaar nauwelijks. Beide zijn gebaseerd op dezelfde Nvidia chip, voorzien van 4GB geheugen, komen met dezelfde aansluitingen, en de onderlinge verschillen in core clock zijn praktisch beperkt. Ook vereisen beiden slechts een enkele 8-pin PCIe power aansluiting, waar twee aansluitingen op een GTX 970 niet ongebruikelijk zijn.

De GTX 970 Mini is niet alleen 9 centimeter korter, maar ook 2 centimeter minder breed, waardoor hij in veel ITX behuizingen kan. De 17 centimeter lengte is tevens exact gelijk aan de afmetingen van een ITX moederbord.

Wat verpakking betreft is het een beetje een standaard verhaal. Aardige doos (al weet ik niet precies wat uilen met games te maken hebben, of draken, of wat dan ook), stevige kartonnen binnendoos, en daarin de kaart in folie en dik in het schuim. Prima.

Ik moet zeggen dat de Asus GTX 970 Strix een extreem aantrekkelijke kaart is. Grotendeels zwart, lekker stevige componenten (bijv een dikke heatpipe), en natuurlijk een mooie backplate. Dat laatst geeft hem visueel wel een streepje voor op zijn MSI counterpart.

Alles oogt en voelt gewoon lekker degelijk, zo ook de constructie rond de fans, de blades zelf, en het uiteinde van de kaart. Enkel de ventilatoren hebben een hintje rood, maar al met al toch een vrij neutrale kaart die zich aardig laat combineren met andere hardware. Op de achterkant treffen we twee DVI aansluitingen (één DVI-I en één DVI-D), een HDMI 2.0 en een DP uitgang aan.

De ervaring met de Mini begint grofweg gelijk, al is het doosje gewoon wat kleiner. De GTX 970 mini is een wat meer bescheiden vormgegeven recht-toe-recht aan zwarte constructie. Ook de Mini wordt gevoed door een enkele 8-pin aansluiting. Ook hier zien we een backplate voor een strakkere uitstraling. Hoewel beide modellen deel van hun lucht naar buiten kwijt kunnen zien we dat ze een groot deel direct de kast in blazen, waardoor airflow in je behuizing wel gewenst is.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overklok hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Indien geen resolutie is gespecificeerd mag je uitgaan van 1080p. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de drie onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Wanneer de optie aanwezig is wordt PhysX en Tesselation uitgeschakeld. Gezien dit meer typische Nvidia features zijn (en waar veel games geen, weinig, of slecht gebruik van maken), en dit aparte resultaten op kan leveren, blijven deze twee elementen buiten de vergelijkingen. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet en een opmerking bij de grafiek geplaatst.

Hoewel het onmogelijk is om alle kaarten op nieuwe drivers te hertesten, ik heb de meeste natuurlijk niet op de plank liggen, leek het ons voor de vergelijking wel zo eerlijk om de Asus direct tegenover zijn grote GTX 970 concurrent te zetten. De MSI GTX 970 is dus opnieuw getest met dezelfde drivers, maar andere grafische kaarten niet.

Om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews tot op zekere hoogte te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de testsystemen, drivers, etcetera. Vooral 3D Mark heeft nogal wat profijt bij krachtigere processoren).

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

We zien meteen wat opvallende resultaten. Zo ontlopen de Asus kaarten onderling elkaar in scores nauwelijks, terwijl beide uilen een paar procent achter de concurrent uit het drakenkamp zit.

Heaven en Valley op Ultra / AA x8 en op Medium / zonder AA, in scores en in FPS:

Grotendeels hetzelfde beeld, terwijl je wellicht zou verwachten dat de kleinere versie wat minder hard zou boosten? Met deze tests werd het beeld voor de rest van de review feitelijk al gezet, alle onderlinge benchmarks lagen namelijk binnen een enkele of twee FPS van elkaar. Doe je dezelfde test nogmaals, dan is dat verschil snel al weer omgekeerd. De conclusie voor de onderlinge prestatieverschillen tussen de GTX 970 Strix en Mini is dan ook dat die er wat pure kracht simpelweg niet zijn.

1080p Game resultaten op hoge/maximale settings:

We zien dat de GTX 970 nog altijd prima zaken doet op 1080p op (zeer) hoge instellingen. Extreme AA waardes blijven af te raden, vooral ook vanwege het beperkte visuele voordeel.

Medium instellingen:

Laten we direct verder gaan met de benchmarks op 1440p:

Games, op hoge instellingen:

Wederom stuivertje wisselen tussen de twee, dus zoals verwacht ook niets nuttigs daar aan toe te voegen. Hoewel de extreme AA instellingen van Metro:LL en Hitman praktisch elke kaart de nek omdraaien zien we dat de GTX 970 nog altijd een uitstekende kaart is om op 1440p mee te gamen, uiteraard op hoge settings. Een AA stapje hier, een beetje hairworks daar, maar al met al een redelijk betaalbaar alternatief voor de veel duurdere GTX 980 en GTX 980 Ti.

Medium instellingen:

Hier uiteraard weinig stress voor de Asus kaartjes.

Vorige reviews was de conclusie als het op 4K gaming aan kwam elke keer hetzelfde: Je zal de instellingen echt van Ultra af moeten halen om speelbare framerates te houden. Met de GTX 980 Ti kom je er af en toe mee weg, maar voor de helft van de prijs is dat simpelweg niet het geval. Snijden in de grafische details, of terugvallen naar een lagere resolutie is dan je beste kans.

Met de instellingen een trapje lager zien we veelal prima speelbare framerates, maar het houdt niet over op deze extreme resolutie.

Aan de hand van de voorgaande resultaten kan je dit stukje praktisch zelf al invullen. We zagen dat de GTX 970 uitstekend is op 1080p, zeer goed uit de voeten komt op 1440p, en enkel op 4K op de knietjes wordt gedwongen. Tussenresoluties zoals 1080p ultrawide (2560x1080p) of 1200p (1920x1200p) zijn dan prima combinaties met de GTX 970, 2560x1600p zal veelal nog prima lukken met een secundaire-setting lager hier en daar, maar 1440p ultrawide schermen profiteren net als 4K schermen toch echt van wat extra power dan een GTX 970 weet te bieden, tenminste als je van hoge grafische settings houdt.

Dat een GTX 970 overkill is voor lagere resoluties dan 1080p lijkt vanzelfsprekend, maar moet worden gezegd gezien de regelmaat waarmee mensen dergelijke combinaties maken. Heb je nog geen FullHD scherm? Investeer dan eerst in een degelijke alvorens je een grafische kaart van meer dan 200 euro koopt.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik is gemeten bij 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark). Let op: Dergelijke benchmarks geven een extreme belasting op de grafische kaart die niet representatief is voor normaal gebruik, maar is wel interessant om te kijken wat een GPU nu daadwerkelijk zou kunnen trekken. Het interessante aan deze OCCT GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het maximale verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

Vorige Maxwell kaarten van Nvidia deden bijzonder goede zaken op het gebied van verbruik. Er was een tijd dat je opmerkingen over het verbruik van je grafische kaart lachend verwierp, maar we leven nu in een heel andere tijd. Niet langer zijn mensen trots als hun auto groter of sneller is dan die van de buurman, maar wordt er gepatst met hoe zuinig de nieuwe vierwieler wel niet is. Die verschuiving zien we ook in grafische kaarten land, want prijs per watt wordt zwaar gewogen, en elke liefhebber weet dat minder warmte in je behuizing goed is voor je totale systeem.

Enfin, De GTX 970 en GTX 980 in MSI variant maakten eerder al ijzersterke indrukken wat verbruik betreft, maar de kaarten van Asus doen er nog een schepje bovenop (of juist er af?). In eerste instantie leek het opvallend dat de Strix kaart gemiddeld een paar procent lagere prestaties dan de MSI kaart leek te bieden, maar bij het stroomverbruik zien we daar de keerzijde in het voordeel van Asus. Zowel de Strix als de Mini verbruiken namelijk minder, en niet een klein beetje ook getuige de grafiek, want we zien onderlinge verschillen in de tientallen Watt. In idle maakt het uiteraard niet veel uit, maar we zien duidelijk waar Asus de focus heeft gelegd: Minder verbruik en kunnen teren op één PCI-e power aansluiting minder. En die focus komt dan ook goed in beeld.

Feitelijk houdt dit in dat je een systeem met een Intel Core i5 of i7 en een Asus GTX 970 kaart op een 300W voeding prima kwijt kan. Dat laat uiteraard weinig ruimte voor overklokken, en er zijn weinig voedingen van 300W die PCI-e power aansluitingen hebben, dus een beetje ‘zwaarder’ zal al snel voor de hand liggen. Maar zelfs met overklok is er weinig reden om te investeren in meer kracht dan een degelijke 400-450W voeding weet te bieden.

In eerdere GTX 900-series reviews zagen we al dat de zuinige chips niet alleen goed scoren wat betreft verbruik, maar als gevolg ook weinig warmte genereren. Plak je er vervolgens een dikke Strix koeler op dan komt het niet als verrassing dat de prestaties geen noemenswaardige geluidsproductie mee hoeven te brengen. De Strix ventilatoren blijven sowieso stilstaan onder de 60 graden Celcius, maar zelfs tijdens load in een gesloten behuizing hoeven ze niet noemenswaardig op gang te komen om een game-sessie koel uit te voeren. Zelfs tijdens middelzware games zien we de kaart geregeld geheel stil staan omdat hij niet boven de 60 uit kwam.

Dat de Strix het er makkelijk af ging brengen was natuurlijk wel te verwachten, maar dat de Mini het feitelijk even eenvoudig wist te maken had ik niet verwacht. Waar ik tijdens de eerste benchmarks al verwachte iets te gaan horen bleef het geluid praktisch geheel achterwege. De temperaturen lopen dan wel iets verder op, van nog geen 70 graden naar iets erboven, maar beide zijn geen probleem voor een dergelijke chip en de keuze om toch iets stiller te blijven in plaats van die paar graden te winnen is een begrijpelijke. Toch is de algehele ervaring met de Mini niet anders dan met de Strix: Onhoorbaar in idle, praktisch stil onder zware load, en met genoeg koeling om in een beetje redelijke behuizing geen reden tot zorgen te hebben.

Ik ben en blijf voorstander van de GTX 970 chip die Nvidia inmiddels even geleden op de markt heeft gezet. Dat hele 3.5GB ‘gate’ gedoe is leuk voer om te klagen als je één kamp prefereert, maar wij hebben geen praktisch voorbeeld kunnen ervaren waarbij de GTX 970 voor wat voor een reden dan ook niet wist te presteren. Het is in mijn ogen de laatste nog redelijk betaalbare kaart voordat je echt grote sprongen gaat maken naar high-end, en tegelijk weet deze chip op zowel 1080p als 1440p uitstekende resultaten neer te zetten. Dat de chip die prestaties met een erg bescheiden verbruik weet te behalen zorgt dat board-partners zoals Asus weinig moeite hebben met het uitbrengen van GTX 970 kaarten die niet alleen prima presteren, maar vooral ook zuinig en zeer stil zijn. Het zijn daarbij dus ook praktisch prettige kaarten in tegenstelling tot wat in het verleden gebruikelijk was. Ik zeg overigens het verleden, maar ook vandaag de dag is stilte geen vanzelfsprekendheid. De XFX R9 380X in de grafiek is wat dat betreft een heel ander beestje.

In het verlengde van die opmerking (dat ze het eenvoudig hebben om stil te blijven) is het wellicht in het nadeel van de grotere Strix dat het (stil) koelen van een GTX 970 zo eenvoudig blijkt dat zelfs de veel kleinere ‘Mini’ dat ook kan doen zonder noemenswaardig te hoeven blazen. Net zoals dat heatsinks op je werkgeheugen inhoudelijk weinig toevoegen (maar wel leuk zijn om te showen) lijkt de logische vraag waarom je nog een dikke kaart als de ‘Strix’ zou moeten hebben. Gelukkig is het nog net niet zo ver, want de Strix is meestal nog net iets goedkoper dan de Mini, blijft toch een paar graden koeler, en biedt uiteraard ook een toffe uitstraling die de eenvoudiger ogende Asus GTX 970 Mini moet missen. In een ATX behuizing met venster zal de keuze eenvoudig zijn. Vooral die uitstraling moet de Strix het ook wel van hebben, want in de benchmarks zagen we dat hij gemiddeld genomen toch net achter z'n MSI counterpart bleef. Het scheelt niet veel, maar structureel zie je toch kleine verschillen. Het feit dat de Asus grotendeels zwart is om beter bij je andere hardware te passen is een voordeel, maar ook wat algehele uitstraling en fysieke bombarie betreft is de Asus gewoon de meer indrukwekkende kaart. Deels door de backplate, deels door de wat grovere bouw.

Niet onverwacht zien we dat de Asus kaarten wel een stukje zuiniger zijn, en slechts één 8-pin stekker vereisen in plaats van twee stekkers (zeker een mooie besparing bij SLI setups bij je voedingskeuze), maar in hoeverre zuinigheid prestaties gaat verslaan als prioriteit bij gamers zal van persoon tot persoon verschillen. Een dikkere uitstraling en een prestatieverschil wat ondanks de meetresultaten in de praktijk lastig te ervaren is zal mogelijke kopers vermoedelijk wel even aan het twijfelen zetten. Overigens moeten we niet vergeten dat overklokken ook een prima oplossing is om het gat te overbruggen, want zelfs zonder extra voltage kregen we de Asus GTX 970 Strix een stuk sneller geklokt en zetten we een Firestrike score neer van 11168 (ipv 9938), 12% meer dan pre-overklok. Het zet je aan het denken waarom Asus de kaarten niet direct een klein zetje extra heeft gegeven, het zit er namelijk dik in. Ik hou het uiteindelijk maar op een gelijkspel tussen de Asus GTX 970 Strix en de MSI GTX 970 Gaming, waarbij je zelf moet kiezen welke factoren voor jou zwaar wegen. Beide zijn in elk geval uitstekende grafische kaarten en ook wat de prijsstelling van Asus betreft is hun GTX 970 uitvoering zonder twijfel een interessante koop.

Wederom even terug naar de Asus GTX 970 Mini. Hij mag dan wel niet de opvallendste van de twee zijn, maar dat kleine kaartje doet toch echt uitstekende zaken. Met prestaties die feitelijk niet onder doen voor zijn grote broer; even goed stilte in idle, en nog altijd een minimale geluidsproductie onder load is het een volwaardige GTX 970, maar dan simpelweg niet langer dan een ITX moederbord lang is. Als je een pittige grafische kaart zoekt voor een super compacte build dan hoef je je feitelijk geen zorgen te maken dat je echt wat inlevert ten opzichte van al die grote beesten, en ook voor de minimale prijsverschillen hoef je het niet te laten.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/ASUSGTX970/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/ASUSGTX970/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/ASUSGTX970/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/ASUSGTX970/x4t.JPG

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5?

Meer advertenties

@Foritain
Uilen hebben niets te maken met gamen, dat klopt.
Echter de benaming van de kaart "Strix" heeft alles met uilen te maken. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Strix_(mythology)

[Reactie gewijzigd door atmozfearsnl op 31 maart 2016 08:23]

Ik ken het, maar blijf het vreemd vinden dat dieren op tal van manieren aan gaming worden gekoppeld. Uilen, Draken, Haaien, e.d. :D
De uitleg van ASUS staat op de site:
tl;dr: Strix is Grieks/Romeins voor uil, de uil staat symbool voor "scherpste gehoor en het scherpste gezichtsvermogen".
Klinkt leuk, maar is natuurlijk weer een mooie vorm van marketing. :+
hebben mensen hier nog problemen ondervonden met 3,5 gb ?
Ik ben er zelf nooit tegen aan gelopen in welke test / game dan ook. Op 4K krijgt de 970 op z'n donder, maar het is niet alsof een 980 het opeens zo veel beter doet dat je dat 3.5GB verhaal gaat verdenken.
Nee nooit en ik heb de 970 vanaf dag 1 en game best veel AAA+ titels :)
Mooie review! +3 as per usual :D
Heb de Strix zelf ook, prachtige kaart. Die van mij clockt bij games tot zo'n 1560Mhz core, bij benchmarks als Furmark komt er ergens iets te kort in de kaart, waarschijnlijk de VRM's of de software/hardware-matige limiet op stroomverbruik, dan loopt hij toch nog op 1350Mhz core.

Hoe dan ook, mijn 24-7 OC is 1490Mhz (boost) core en 1890Mhz mem zonder extra voltage, en onder full-load moet ik toch aardig wat airflow in mijn kast genereren om de GPU fans onder de 1400-1600 RPM te houden wat qua geluid toch minder leuk is. Deze Strix koeler is heel erg goed, maar de koeler op bijvoorbeeld de Asus 280X DCII is nog een stuk groter, deze GTX970 hebben ze ook met die grotere koeler. Het nadeel van die oudere maar betere koeler is dat de fans altijd aan zijn, en die 900 RPM merkte ik toch wel redelijk goed bij mijn oude kaart. Hoe dan ook, stock is deze kaart letterlijk onhoorbaar in 9/10 games, omdat ie niet boven de ~65 graden uitkomt. Met OC en die 1400RPM zit ik alsnog op een 75 graden, wat toch zeer netjes is.
DCII was ook een beest van een koeler inderdaad. Maar ik meen dat de DCII GPU's die ik had allemaal wel superstil waren?

Die OC klinkt wel als een sweetspot overigens, niet te veel, toch winst, weinig risico. Het fan RPM heb ik nu niet in mn screenshots staan, maar de CM 652 waar hij in zat is toch niet echt een high-airflow ding. De H440 waar hij nu in zit (wel New Edition) maakt ook echt geen geluid tijdens gamen. De vraag is dan natuurlijk: Welke heb jij?
Ja die DCII koelers zijn lekker stil - heb nog een gtx670 DCII Top @ 1280/7200MHz in mijn Steam pc zitten en die hoor je ook nooit :)
SteamOS ook? Hoe is jouw ervaring daarmee?
Heb het kort gebruikt maar had aanzienlijk minder FPS dus ben weer overgestapt op win7.
W7 zelfs, Ik was ook sceptisch, maar op één W7 systeem na ben ik inmiddels wel overtuigd van... 8.1 ;)

SteamOS heb ik gedaan toen ik de SST RVZ01 in elkaar zette, hebben we het wel over 2 jaar terug, maar ik was er ook niet heel happy mee. Windows is dan toch net even praktischer.
Heb hier nog 4 win7 systemen staan en 1 win10 als test maar vind het nog steeds niets.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 31 maart 2016 12:13]

De DCII's waren (zijn) ook vaak de stilste in hun klasse, met de beste temps, maar idle stond de fan van ten minste de 280X redelijk hoog afgesteld waardoor hij in mijn oude kast nog wel aardig te horen was (Antec 900).

Ik heb ook een H440 New Edition (ge-wel-dige kast :)), de 3 front-intake fans draaien nu tot zo'n 65 graden CPU temp op ~700-800 RPM terwijl ik als exhaust de stock 140MM fan achteraan-bovenin heb gezet op ~700 RPM. Achteraan (dus waar de 140MM af-fabriek zit) heb ik push-pull H80i op zo'n 650 RPM. Ik heb laatst ook een upgrade gedaan naar een i7 6700K die op 4.5Ghz draait bij 1.3V, echt overdreven heet wordt die met de H80i dus ook niet.

Wellicht moeten die intake's dan nog sneller, maar alles boven de 850 RPM vind ik duidelijk hoorbaar. naar mijn beleving genereren ze niet eens zoveel airflow, de Antec Tri-cool fans op de Antec 900 lieten op ~700 RPM wel een bak lucht door.

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 30 maart 2016 13:29]

Ik heb de intakes op silent staan, rpm weet ik zo 1-2-3 niet maar er komt echt niets uit. X61 aan de bovenkant op een 4790k (4.4GHz meen ik), en stock fan achterin eveneens op silent.
ik heb een vraagje, ik heb de gtx 970 zelf ook alleen wat ik vervelend vind is dat er een fel witte led licht op de kaart zit.
ik weet niet of je dit ondervonden heb, enig idee of je dit kan uitschakelen of dat er meerdere kaarten zijn die dit hebben?
Ik heb de LED zelf ook zachter gezet op mijn MSI GTX 970. Kwestie van naar Nvidia Geforce Experience gaan, vervolgens naar My Rig, dan naar LED visualizer en daar kun je de LED zachter of helemaal uit zetten. Ook kun je hem laten flashen e.d.

[Reactie gewijzigd door simongamer op 30 maart 2016 19:26]

De MSI 970 heeft echter een LED logo, weet niet of je dat kleine LEDje op de Strix (om aan te geven dat de stroomkabels aangesloten zijn) uit kan zetten. Moet er eens naar kijken, maar ivm de NZXT Hue+ verlichting in die bak zien we er nu toch niets van :D
ja klopt ik bedoel inderdaad het LED dat de stroomkabels aangesloten zijn, heb er tijdens het gamen geen last van alleen 's nachts wanneer de pc uit staat.
Dan ga ik even kijken of ik de powervoorziening uit kan zetten van me Gigabyte GA-B150M-D3H wanneer me pc uit staat.
Simpele oplossing: Schakelaar waarmee je de spanning helemaal van de PC haalt (bijv stekkerblok).
Bijkomend voordeel: Meteen geen sluipverbruik meer.
Mooie review! +3 hiervoor :). Maar dat weet je zelf ook wel denk ik :P ;). Is een best mooie kaart. Je bent volgens mij één van de weinige die de mini-varianten van videokaarten heeft ge-reviewd. Ik had niet zo snel verwacht dat je nog een 970 zou reviewen. Aangezien je de MSI GTX 970 al had ge-reviewd. Maar ach, wat toevallig op je pad komt, kan je ook weer meteen even een 'reviewtje' over schrijven hè ;).
Eigenlijk wel fijn dat ik meerdere types kan reviewen ipv enkel één model. Hoewel het praktisch niet veel uitmaakt is het toch goed te zien waar de verschillen zitten. Had het ook niet echt verwacht overigens, en we zijn natuurlijk al weer een tijdje verder, maar vond het zelf iig wel een leuke om te doen. Sowieso zijn GPU's heel vervelend om te testen :D Ahem.

Dat de Mini praktisch gewoon even goed zou zijn (zowel prestaties als geluid) had ik ook niet helemaal verwacht! Positieve vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 maart 2016 11:30]

Inderdaad. Maakt de keuze makkelijker voor de consument. Zoals de review van de Tweakers redactie. Naar aanleiding van die review, heb ik de EVGA variant van de 970 gekocht :).

Inderdaad. Ik had juist meer warmte productie verwacht van de mini. Grappig om te zien dat de mini zelfs bij 1 benchmark, 1 fps meer had :P. Maar dat zal wel 'geluk' of toeval zijn.
EVGA zat ik ook even naar te kijken, maar een flink aantal reviews hier die Coilwhine noemden twijfelde ik toch weer fkes. Was vast goed gekomen, maar RMA = effort.

Probleem met vergelijken is nog altijd het aantal samples. Zou mij niets verbazen als een andere weer 1-2% sneller is e.d. Uiteindelijk zijn de verschillen klein genoeg dat je gewoon op je gevoel af kan gaan, tegen je gevoel ingaan krijg je in mijn ervaring spijt van :D
Zoals altijd weer een prachtige overzichtelijke review(s) :D 3+
Wel een leuk feitje om te zien dat de asus modellen significante verschil te zien is, in de idle stand. (niet dat MSI extreem veel verbruikt...)

Alleen een klein vraagje: je hebt bij de grafieken bij de benchmarks "fps" staan... Bedoel je dan hiermee de maximale frames per secondes of het gemiddelde? Of het is nog te vroeg en hebt ik overheen gelezen |:( 8)7
Om eerlijk te zijn zou ik 1 Watt niet echt heel significant noemen. In theorie bespaart dat inderdaad 2 euro op jaarbasis bij 24/7 idle draaien, maar ik denk dat dat nog wel binnen de marges van meetafwijkingen zou vallen. Onder load is het verschil wel fors inderdaad.

FPS is de gemiddelde meetwaarde inderdaad, zal volgende keer even mn tekst doorlopen om te controleren dat dat erin staat ;)

Maximale FPS krijg je echt vage grafieken, die knallen echt alle kanten op.
Misschien was de vroege ochtend wel aanwezig, want je hebt gewoon gelijk (2 watt is niet veel, keek alleen naar grafiek en niet de waardes zelf |:(.)
Ik had al zo'n gevoel dat het het gemiddelde was.
Ik zelf heb de Gigabyte GTX970 Extreme Gaming (GC-N970XTREME-4GD), een kaart die redelijk vergelijkbaar is met deze.

Jammer dat die kaart van mij niet echt heel populair is binnen het Nederlandse 'reviewlandschap', waarschijnlijk omdat hij qua prijs wat forser is dan deze kaart en de MSI OC variant. Wel heeft de Gigabyte een behoorlijke boost clock van 1342Mhz. Vanuit reviews zie ik eigenlijk alleen EVGA beter scoren op 970 kaarten. (zie hier een review bijvoorbeeld http://www.hardwareluxx.c...tx-970-xtreme-gaming.html)

Grote nadelen van de kaart die ik heb is toch wel het stroomverbruik en de grootte (al vind ik dat zelf wel bruut, want hij is echt extreem groot). Ik heb destijds voor deze kaart gekozen omdat deze splinternieuw was in december 2015, hij beter scoort dan een R9390 of soms zelfs beter dan een R9 Fury en ik kon hem met een mooie deal kopen.

Verder een erg goede review, ik kan altijd genieten van dit soort uitgebreide reviews met mooie foto's :)
In deze vergelijking moet je je al afvragen wat het nut van een grotere GPU dan de mini is. Ook die GB is gewoon mega, denk dat de Strix dan net wat praktischer is in de meeste main stream behuizingen. Onderlinge verschillen in snelheid / geluidsproductie kan je dan ook vaak weer opvangen met een beetje handmatig tunen, dus uiteindelijk denk ik dat het geen slecht concept is om je grotendeels te laten leiden door de uitstraling. (Of de prijs / aanbiedingen ;) )
Natuurlijk, het oog wil ook wat, al ben ik geen fanatieke casemodder/gamer/OC'er. Ik heb een Corsair Carbide 200R (Die ik heb gekocht op basis van een review van dmvdberg _/-\o_ ) , dus daar paste hij gelukkig heel makkelijk in.

Ik kan me nog wel herinneren dat ik heel wat jaren terug ooit een 2e hands XFX Gforce 8800Gts kocht, mijn eerste dual-slot GPU ooit. Goh, toen was ik echt helemaal overrompelt door de size van dat ding, vooral omdat ik toen kwam van een Sapphire X1600Pro, een simpele AGP kaart.

Ik vind het trouwens een goede zaak dat er steeds meer aandacht is voor High-end graphics op klein formaat, ik heb er al verschillende keren profijt bij gehad met Mini-ITX builds :D
+3 , Mooie kaart , zelf heb ik sinds kort dit model , wat ook echt een PowerBeast is !

Nog een slag groter, moet je ook wel een flinke kast hebben denk ik zo? :D
Zeer gave review wederom :)+3 wat een monster van een videokaart :P