Wiko Pulp 4G Zwart Review

kevin3ssen 29 maart 2016, laatste update op 30 maart 2016, 1.059 views

Wiko Pulp 4G Zwart

Een echter aanrader! Perfect voor wie niet al zijn of haar geld kwijt wil zijn aan een smartphone, maar toch het profijt wil hebben van een goed werkend toestel.

Pluspunten

• Prijs (in verhouding tot kwaliteit)
  • Android Lollipop
  • Weinig bloatware
  • Accuduur (in standby)
  • Vormgeving

Minpunten

• Geen Android Marshmallow
  • Touch-gevoeligheid
  • Geen amoled is geen perfecte zwartwaarden

Ik had eerst een ' Wiko Pulp 4G Fab' gekocht, nagenoeg hetzelfde toestel, maar dan een halve inch groter wat ik achteraf nčt iets te groot vond voor in de broekzak. Met deze iets kleine Wiko Pulp 4G zit het formaat wat beter. Een beetje jammer vind ik de schermloze boven- en onderrand, omdat zonder deze ruimtes het toestel toch een slag kleiner had kunnen zijn en nog weer iets fijner in de broekzak had gezeten. Dat aspect lijkt echter voor praktisch alle smartphones op te gaan.

Opmerkelijke specificaties
Het toestel is mij opgevallen door de specificaties. Voor de prijsklasse waarin dit toestel valt, zijn de proccessor, het geheugen en de opslag opmerkelijk en ten opzichte van veel andere toestellen zelfs het dubbele. Voor mijn gevoel lijkt er ook weinig sprake van een compromis zoals veel geheugen ten koste van een mindere processor of andersom. Juist die specificaties die ik in mijn criteria heb zitten, zijn allemaal dik in orde bij dit toestel.

Design
Het is altijd een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik het toestel mooi en elegant: er zitten geen rare fratsen op en het is lekker dun. Ik heb hiervoor jaren lang een galaxy S2 gehad, welke mij goed beviel. Dit toestel vind ik er qua vormgeving wel op lijken, maar dan een slag groter en net eventjes wat mooier afgewerkt (zo loopt de rand wat mooier). Wederom een kwestie van smaak.
De rubberen (of 'leder-look') achterkant licht best lekker in de hand al is deze nog steeds glad: als ik wat loop te klungelen, dan gaat gaat de achterkant niet voorkomen dat deze uit mijn handen glipt.

Beeld-kleur
Houd mij honderd toestellen voor met allerlei speciale kleurwaarden en ik zou het verschil nauwelijks merken. Het beeld is gewoon kraakhelder met scherpe kleuren voor zover ik kan waarnemen.
Een detail dat mij niet ontging is dat het toestel geen perfecte zwartwaarden heeft, omdat deze geen amoled scherm heeft, maar lcd. Er blijft hierdoor altijd iets licht vanaf komen, ook bij zwarte kleuren (uiteraard niet als het scherm uit is). Dit is echt uiterst minimaal en zo nauwelijks waarneembaar dat dit absoluut niet hinderlijk is.

Batterijduur
Ik gebruik het toestel niet intensief, maar vooral voor bereikbaarheid. Bij mijn vorige toestel vond ik het een gemis dat deze niet lang meeging op de batterij. Zelfs na dat toestel geroot te hebben en verscheidene instellingen gehanteerd te hebben, ging het toestel hooguit vier dagen mee op standby. Dat was echter inconsistent en meestal hield de batterij het niet langer dan een dag vol.

Ik heb deze Wiko vorige week donderdag (24 maart ontvangen) en nog niet aan de lader gehad (moment van schrijven is 29 maart). De batterij heeft nog steeds 30% te gaan. Ik heb het toestel dan ook slechts enkele uren actief gebruikt, waaronder browsen van websites, nieuws, berichten checken en een half uurtje navigatie.

Bij intensief gebruik verwacht ik niet dat het toestel meer dan een dag uithoudt, maar in standby houdt dit toestel het een week vol wat ik lang gemist heb sinds het gebruik van mobieltjes.

Weinig bloatware
Met Google achter Android valt er niet aan te ontkomen dat er een aantal Google-apps op staan die je niet kunt verwijderen. In tegenstelling tot sommige andere merken, (*uche* Samsung! * uche*), heeft Wiko er zelf niet nog eens allerlei andere extra onverwijderbare apps aan toegevoegd. Dit houdt het toestel lekker schoon.

Touchgevoeligheid
Meer nog dan ik eerder bij de Wiko Pulp Fab 4G had opgemerkt, druk ik soms bij dit toestel ergens op en volgt er geen respons. Dit zijn soms van die zo subtiele momenten dat ik dan denk het toestel niet goed aangeraakt te hebben, maar omdat ik dit minder vaak ervaren heb bij bijvoorbeeld De Galaxy S2 en ook omdat anderen dit aangeven, valt verwijt te leggen bij dit toestel. De touch-gevoeligheid ontbeert aan perfectie.

Ik heb er niet veel last van, maar ik kan me voorstellen dat een heel actieve smartphonegebruiker, vooral als deze hiervoor een 'high-end' toestel had, dat deze hinder heeft aan de touchgevoeligheid.
Andersom denk ik dat als iemand met hiervoor een 'goedkoop' toestel overstapt naar deze Wiko het nooit zal doorhebben.

Ik heb overigens bij het typen nog geen last gehad van gebrekkige touch-gevoeligheid. Dit lijkt enkel het geval bij zo nu en dan een knopje die meer naar de zijkanten van het scherm zitten. Vermoedelijk is het ook niet de touch-gevoeligheid, maar eerder een ingebouwde programmering die moet voorkomen dat iets onbedoeld wordt ingedrukt. Het lijkt dan ook voornamelijk te gebeuren als er even tijd zit tussen het aanraken van het scherm. Ik bezit het toestel nog niet lang genoeg om hier echt met zekerheid uitspraak over te doen.

Heb jij ook een Wiko Pulp 4G Zwart?