Specificaties 10" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U123-012EU Review

Mig29 19 juli 2009, laatste update op 19 juli 2009, 3.649 views

MSI Wind U123-012EU

Pluspunten

• Formaat
  • Accuduur
  • Gewicht
  • Prestaties

Minpunten

• Knoppen bij touchpad
  • Touchpad
  • Kijkhoek scherm
  • Plaatsing en grootte van een beperkt aantal toetsen

Reden voor aanschaf

Ik heb deze netbook van de week gekocht toen hij leverbaar werd. Van de kleuren die verschenen zijn, vind ik de wiite het meest chique. De reden voor aanschaf van een netbook was om een laptop te hebben voor op reis en dan met name voor tripjes van en naar NL (vanuit Schotland) en voor het bezoek van congressen. Een netbook durf ik makkelijk in mijn handbagage te stoppen in tegenstelling tot een 15" laptop. Daarnaast is je handbagage gelimiteerd aan 10 kg en mijn normale laptop weegt al bijna 3 kg. Daarnaast wil ik de Wind gebruiken als mediaspeler voor op een hotelkamer, als werkcomputer tijden congressen en ook voor het geven van presentaties! De reden voor het kopen van de Wind ipv bijvoorbeeld de Samsung NC10 was vanwege de nieuwe N280 processor, vanwege het gewicht, vanwege de accuduur en vanwege de prijs.

Eerste indrukken

Om te beginnen bij het begin. Via mijn werk kon ik deze netbook bijzonder goedkoop kopen (om jullie eens lekker te plagen, ik heb er ongeveer 210 euro voor betaald :P ). De Wind wordt geleverd in een hele standaard grijze omdoos, waar je niet uithaalt dat er een netbook in zit. Bij het openen van de doos kwam de eerste verrassing, er wordt een sleeve meegeleverd! Naast de sleeve vind je een hele stijlvolle kartonnen doos met daarop een productomschrijving! Na het openen kon ik eindelijk de kleur van de netbook beoordelen en ik moet zeggen dat ik het wit erg mooi vind,maar de zwarte aspecten hadden wat mij betreft achterwege kunnen blijven. De netbook maakt een solide indruk en is netjes afgewerkt. Het formaat is verrassend klein, maar het toetsenbord ziet er goed uit. Achteraf is een witte kleur een slimme geweest aangezien je een wit toetsenbord hebt met zwarte opdruk, waardoor je bij weinig licht de toetsen goed kunt zien. De toetsen hebben een fijne aanslag, maar over de grootte en de plaatsing van een aantal knoppen ben ik niet helemaal tevreden. Ten eerste heeft iemand besloten om de Fn toets groot uit te voeren en links onderaan het toetsenbord te plaatsen. Hierdoor sla je altijd de Fn toets aan als je probeert te kopieren of te plakken. Ik hoop dat dit een kwestie van gewenning is. Het tweede euvel (maar van een kleinere orde) zijn de pijltjes toetsen en de punt en komma toetsen. Deze zijn kleiner uitgevoerd dan anders en dit komt het gebruik niet te goede. Verder is het toetsenbord dik in orde.

Installatie en eerste ervaringen

De installatie duurde een minuutje of 15 (geen idee, ik zat te eten) en verliep zeer voorspoedig. De netbook heeft circa 35 seconden nodig om bij het XP aanmeldscherm te komen en na circa 55 seconde kan ik beginnen met werken. Het werken gaat vlot en hierover heb ik totaal geen klachten. Ik doe alleen office zaken op dit netbookje en heb dus geen info over grafische toepassingen. Gezien het kleine scherm verraste het windows bureaublad me. Daar past eigenlijk nog wel voldoende op. Een tegenvaller was het opstarten van FireFox, door alle balken boven en onder in beeld houd je weinig beschikbare ruimte over. Full screen weergave is hierbij erg handig en dan is het uitstekend werkbaar.

In het gebruik een paar kleine opvallende dingen.Ik vind de kijkhoek van het scherm aan de kleine kant (ik had meer verwacht van een LED display. Verder hoor ik momenteel een continu geluid van een ventilator draaien. Het is niet storend, maar wel aanwezig. Verbinden met een draadloos netwerk gaat niet supersnel, maar de ontvangst is uitstekend. Blue Tooth heb ik niet getest. Evenmin heb ik de webcam getest. Standaard staan natuurlijk allerlei geluiden aan en helaas zit er op de netbook geen draaiknopje om het geluid te regelen. Dit kan natuurlijk wel met Fn+F7/F8/F9.

Voldoet ie aan mijn wensen?

Voor mij belangrijk was het gewicht van de netbook en ik heb hem zojuist even op de weegschaal gezet. De netbook zelf weegt 1280 gram. Niet onbelangrijk en helaas nergens opgegeven is het gewicht van de lader. Deze is met 348 gram niet heel erg licht. Ik ga me dan ook maar eens orienteren op een lichte reislader. Een klein minpuntje is de plaatsing van de stekker voor de voeding. Deze zit aan de linker zijkant van de netbook ipv aan de achterzijde. Vreemde keuze, maar verder niet storend. Een ander belangrijk punt is de accuduur en die is voor zover ik nu kan schatten circa 5,5 uur. Dit vind ik zeer respectabel en hiermee ben ik zeer content.

Over de bouwkwaliteit en de feeling van de laptop ben ik zeer positief. De scharnieren van het scherm zien er goed uit en voelen solide aan. De netbook voelt sowieso erg robuust. De powerknop is iets dieper gelegen waardoor het moeilijk is om hem per ongeluk aan te stoten. Bij het dichtklappen voelt het aan alsof er een magnetische sluiting in zit. Verder lijken alle aansluitingen zeer solide ingebouwd te zitten. De accu schuift niet heel makkelijk op zijn plaats, maar als je er even goed voor gaat zitten is dat ook zo gepiept. Ik maak me een klein beetje zorgen over het gebruik van de glanzende lak en hoe de netbook er over een jaar uitziet, maar dat zien we dan wel weer en ik denk dat een poetsdoekje wonderen kan doen.

Belangrijkste kritiek

Mijn belangrijkste punt van kritiek zijn de touchpad en de knoppen die erbij zitten. Het materiaal dat gekozen is voor deze knoppen is totaal uit verhouding met de rest van de laptop. De knoppen zien en voelen goedkoop aan en belangrijker is dat zij waardeloos werken. Je moet ze helemaal doordrukken, iets dat je niet graag doet om vloeiend te werken. Voeg daaraan toe dat de knoppen stroef gaan en het drama is compleet. Daarnaast is het touchpad niet multitouch en heb je geen mogelijkheid om te scrollen met het touchpad. Jammer en een gemiste kans.

Overall genomen merk ik dat ik met name de negatieve punten heb aangestipt in deze review. Mijn algemene gevoel bij deze netbook is echter zeer positief. In een review probeer ik zo veel mogelijk kritiekpunten te leveren zodat potentiele kopers beter weten wat hen te wachten staat. Ik ben er zeer content mee. Hij doet precies wat ie moet doen en mijn vriendin is dol op het apparaat. De redenen waarvoor ik deze netbook had uitgezocht blijken allemaal te worden waargemaakt (ik moet er alleen nog mee op reis). Een absolute aanrader!

Toevoeging:
3D mark geeft geen score :P
De meegeleverde accu levert 5200 mAh en weegt 320 gram (zat al in het eerder genoemde gewicht).

Heb jij ook een MSI Wind U123-012EU?

Zou wat netter staan met tussenkopjes.
Verder een hele goede review:D
Mee eens, kopjes graag. Inhoud is behoorlijk goed.
Op verzoek kopjes toegevoegd.

Daarnaast nog kleine toevoegingen in de tekst. Helaas geeft 3D mark geen resultaten. Ik heb sowieso gemist dat je tegenwoordig voor 3D mark moet betalen, maar dat is een andere discussie. Hij slaat testen over en geeft daarom geen eindscore. Hij gaf wel een online grafiek met waar de resultaten van deze netbook zich bevinden. Die grafiek was niet heel aardig voor mijn nieuwe netbookje ;)

Overigens is de meegeleverde sleeve niet erg mooi en er zit geen handvat aan. Hij voldoet wel (heb er een neopreen variant bijgekocht).
Zeker goeie review, zonder dat geouwehoer uit veel andere reviews tegenwoordig :P, maar wel informatief.

Apart van die 2 knopjes (onder het touchpad), zien er vrij robuust uit..
hele goede review. alle informatie die je nodig hebt.

bedankt;)
Installeer de Synaptecs touchpad driver en je touchpad scrollt als een .....
Ik heb het netbookje nu net in mijn bezit, ben er erg blij mee!!
Overigens ontdekte ik zojuist dat je wel degelijk kan scrollen met je touchpad!
hiervoor moet je aan de rechterkant onderaan of bovenaan je vinger houden (op dezelfde plaats houden), dan gaat hij stapsgewijs scrollen naar onder/boven. Je kunt ook klikken, dan gaat hij stapsgewijs omlaag/omhoog. (je moet niet helemaal in het uiterste hoekje onderaan drukken, maar iets van onderen af)

Vind de 2 muisknoppen ook niet super, maar heb er ook gewoon los een notebookmuis bijgekocht. Verder echt een super apparaat!

[Reactie gewijzigd door Martinusz op 22 september 2009 17:20]