Sandisk Connect Wireless Stick 32GB Zwart Review

Foritain 29 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 5.202 views

Sandisk Connect Wireless Stick 32GB Zwart

De SanDisk Wireless Connect is een opvallende gadget die een specifiek vraagstuk leuk oplost. De bijbehorende app werkt soepel en vloeiend, en de batterijduur is best redelijk. De synthetische benchmarks zijn echter ronduit slecht, al merk je daar normaliter enkel tijdens het vullen van de stick wat van.

Pluspunten

• Doet wat ze zeggen: Je kan deze USB stick draadloos bereiken vanaf je telefoon, tablet of pc, en vervolgens streamen of backuppen.
  • App experience is uitstekend. Soepel, vlot inladen thumbnails, overzichtelijk.
  • Drie devices tegelijk laten streamen
  • Geclaimde batterijduur van 4,5 uur streamen is accuraat
  • Je kan hem in een powerbank gebruiken om nog veel langer te kunnen werken/streamen
  • Leverbaar van 16GB tot 200GB.
  • Niet goedkoop, maar alternatieven zijn duurder.

Minpunten

• Schrijf- en leessnelheden zijn ronduit slecht. Je merkt er in gebruik weinig van, maar het vullen van een stick duurt lang (5 minuten voor 3GB)
  • Los dopje, eenvoudig kwijt te raken.
  • Je kan er niet van streamen als hij in een computer zit, dan schakelt hij z'n antenne uit.

Review: SanDisk Wireless Connect 32GB

- Prestaties
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ SanDisk

Op de vraag of je ook wel eens een USB stick wil reviewen ligt het antwoord “als het een heuuule snelle is?” natuurlijk voor de hand, maar daar ging het niet om. Een super compacte dan? Of één met diamantjes? Of juist één gemaakt van puur eerlijke materialen zodat wij ons beter voelen tijdens het backuppen van onze bestandjes? Ik had het uiteindelijk niet geraden waar het om zou gaan: een USB stick met ingebouwde draadloze netwerk functionaliteit zodat je er vanaf je telefoon of tablet (of pc, e.d.) van kan streamen en bestanden heen kan schrijven, oftewel de SanDisk Wireless Connect.

De SanDisk Wireless is beschikbaar in uitvoeringen van 16 tot en met 200GB, de 32GB versie in deze review kost je normaliter een tientje of vier.

De specificaties en features van de SanDisk website:

De SanDisk Wireless Connect is een stick met een specifieke missie: Ingebakken draadloze functie zodat je deze niet in hoeft te pluggen om er heen/van te schrijven of zodat je er van kan streamen. Het gros van de specs draait dan ook om compatibiliteit (recente iOS en Android devices, computers, en Macs) en beschikbare formaten. Het feit dat je geen bestanden groter dan 4GB kan wegschrijven op de 16 en 32GB variant is wel iets om rekening mee te houden.

Snelheid gerelateerde specs ontbreken praktisch volledig, al valt wel op dat het een USB 2.0 stick betreft en het dus per definitie geen snelheidsduivel zal zijn. Ook spijtig is het ontbreken van details met betrekking tot de ingebouwde accu. Fysiek is het een lichte, vrij typisch afgemeten USB stick.

De stick komt in een eenvoudige verpakking, weinig spannend, weinig poespas. Geen extra’s, geen uitleg, deze staan allemaal op de stick zelf.

Aantrekkelijk is de Wireless Connect wel. Mooi patroontje erop om hem een wat chique uitstraling te geven. Heel klein is hij uiteraard niet omdat zowel wifi toegangspunt als batterij ingebouwd moesten worden. Positief is het feit dat ze hem slank hebben gehouden zodat hij bij inpluggen niet om omliggende USB poorten valt.

Minder positief vind ik normaliter de keuze voor een los dopje vanwege het risico dat je loopt dat je deze kwijt raakt, al zal je hem veelal ook zonder fysiek aansluiten gebruiken. We zien verder een aantal typische USB stick features zoals de kleine gaatjes om hem aan een touwtje (niet meegeleverd) te hangen en een ‘gewone’ USB 2.0 ‘Type-A’ aansluiting.

Minder typisch is uiteraard het aan-/uit knopje op de zijkant, en het kleine LEDje dat zit ingebakken welke aangeeft dat hij aan staat (wit) of wordt opgeladen (oranje).

Als je de SanDisk Wireless Connect in je pc zet dan werkt deze in eerste instantie als een gewone USB stick. Je krijgt wat mappen te zien, de handleidingen (die je niet echt nodig hebt), je kan daar mappen maken en bestanden slepen en alles wat je met een normale USB stick kan.

Halen we hem uit de USB poort en zetten we hem aan begint de echte ervaring. Eerst even de app downloaden die voor iOS of android beschikbaar is, en vervolgens maak je verbinding met het wifi netwerk wat de SanDisk uitzendt. De eerste keer dat je de App start krijg je een korte uitleg en kan je direct beginnen met het tonen van content die op de stick staat. Gaan we naar de instellingen zien we informatie over de vrije ruimte op onze telefoon, vrije ruimte op de stick, en de batterijstatus in een niet al te nauwkeurige kleurindicatie. Ook zien we hier dat er een automatische backup functie in de app zit om je hele gallery (op iOS je hele camera rol) automatisch te backuppen naar de Wireless Connect.

Vanaf hier kunnen we het wifi netwerk van de SanDisk beveiligen (wel praktisch…) of in plaats van een eigen netwerk laten uitzenden is het mogelijk dat je de stick gewoon direct op je eigen wifi netwerk laat verbinden. Dat is prettig als je de stick veel binnenshuis wilt gebruiken, maar ik vraag mij af of er geen betere oplossingen zijn die je in je eigen huis van wat bereikbare storage kunnen voorzien.

Wat vooral in positieve zin opvalt is de snelheid van de app en waarmee je door je mapjes kan springen. Foto’s worden wel in thumbnails geladen alvorens je de high-res versie te zien krijgt, maar dat je geen mega foto’s in één keer te zien kan krijgen is vanzelfsprekend en met deze oplossing heb je in elk geval een soepele ervaring. Ook video’s aanklikken, zelfs van 4GB, zorgt voor stream die direct van start gaat. Pluspunten voor de app ervaring.

Opvallend afwezig bij de specificaties was enige vorm van snelheidsindicatie, oftewel reden om even te kijken naar de snelheden in de praktijk. We beginnen met CrystalDiskMark:

Weinig overtuigende resultaten met top lees- en schrijfsnelheden beide nauwelijks boven de 13MB/s. Door naar de AS SSD Benchmark, een vergelijkbare synthetische test, maar afhankelijk van het apparaat valt deze soms zwaarder uit.

Het gaat er niet op vooruit. Waar deze bij een gemiddelde SSD in een paar minuutjes is afgerond heb ik de test na 30 minuten maar afgebroken, niet om over naar huis te schrijven.

Synthetisch is echter aardig, maar wat is nu relevant in de praktijk bij dit product? Bestanden overzetten naar de stick zodat je ze later kan streamen. Bij een eenvoudige copy test zien we snelheden van ca 11MB/seconde, in het screenshot zie je dat als gevolg een bestand van ca 3 GB ongeveer 5 minuten duurt om over te zetten. Deze snelheden blijven redelijk gelijk bij een collectie kleinere video bestanden, en zakt niet veel verder bij het overzetten van een forse foto map.

Het gevolg is dat een lege SanDisk Wireless Connect 32 GB volledig vullen met nieuwe content ongeveer 50 minuten duurt.

De twee voorgaande hoofdstukken lijken dus wat tegenstrijdig. Traag in metingen, maar juist erg vlot in de praktijkervaring van de app. Het is dan ook vooral een kwestie van afvragen wat je gebruiksdoel is. Als PC- of Mac gebruiker kan je weliswaar via je browser de stick benaderen om bestandjes over te zetten, maar wat het voordeel is van deze manier van werken boven het ouderwets inpluggen van de USB stick is mij niet geheel duidelijk, zeker als je voor hetzelfde geld een snellere stick koopt.

Je zal dus echt een doeleinde moeten hebben waarbij draadloos praktisch of vereist is, bijvoorbeeld als aanvulling op je telefoon of tablet. Zo heeft onze Kobo tablet geen SD kaart slot en een vaste opslag van slechts 16GB, waarvan je de helft ook nog eens kwijt bent aan het OS en de apps. Tekenfilmpjes meenemen op vakantie voor de kleine was dan ook een kwestie van een beperkte selectie op de tablet zetten, en deze halverwege de vakantie met een laptop en een externe HD even afwisselen. Het werkt, maar lekker is anders. Met de Wireless Connect hebben we er nu 32GB aan plezier bij, en als hij even op de telefoon zit is dezelfde content ook beschikbaar, en dan is zo’n stick opeens een stuk aantrekkelijker. Nu kan je thuis of binnen eigen land nog wel wat streamen, maar in een vliegtuig of in het buitenland is dat zeker geen vanzelfsprekendheid en een stick fysiek aan de tablet hangen in de handen van een 3-jarige is ook niet ideaal.

Zodra je je doeleinde hebt waar deze stick een rol kan spelen zijn er nog wel wat praktische zaken. Zo is de snelheid in gebruik geen issue, maar zelfs het vullen van slechts 32GB is met deze snelheid wel even een kwestie van geduld. Even 5 minuten voor vertrek wat films overzetten op je 128GB uitvoering vullen is dus niet te doen, in 5 minuten kom je zoals we zagen niet verder dan 3GB. Ook het batterijgebruik is iets om rekening mee te houden. SanDisk claimt 4,5 uur als je van één apparaat streamt, wat na een aantal test sessies aardig klopt met de praktijk. Op zich voldoende is voor menig tripje of avondje weg, maar je zal van het opladen wel een gewoonte moeten maken om te zorgen dat hij klaar voor gebruik is wanneer je hem nodig hebt. Een handige oplossing is de stick in een powerbank te prikken, want laden en streamen tegelijk is geen enkel punt. Met de powerbank-stick combo in de handtas van de dame had de tablet er zelfs meters verderop, maar ook onderweg in de auto, geen enkel probleem mee om non-stop video te blijven streamen.

Hoewel je maximaal drie apparaten gelijktijdig kan laten streamen (in dat geval, vergeet je powerbank zeker niet) is het niet mogelijk om de Wireless Connect in je pc te pluggen tijdens het streamen. Een fysieke verbinding met een computer triggert de USB modus van de stick, en dan stopt de stick met het uitzenden van zijn netwerk. Een beetje jammer dus dat je niet kan teren op een laptop batterij maar enkel een powerbank (of eventueel andere oplader).

De SanDisk Wireless Connect is een apart en opvallend product, maar wel één met een specifieke gebruiker voor ogen. Als USB stick hoef je hem niet te overwegen, want voor een tientje, ca dertig euro minder dan deze Wireless Connect, koop je een compactere en snellere USB stick. Mis je ruimte in je telefoon of tablet en heb je een SD kaart slot? Een SD kaart kost ook slechts een fractie. Ook binnenshuis als gedeelde opslag is de toegevoegde waarde niet zo groot gezien het gros van de degelijke routers de optie bieden om een USB stick in je router te prikken, om over andere alternatieven (cloud storage) maar te zwijgen. Het leidt tot wat vraagtekens bij het nut van de mogelijkheid van deze stick om met je lokale netwerk te verbinden.

Toch zijn er scenario’s waarin deze Wireless Connect een mooie rol kan vervullen. In ons geval als aanvulling op een tablet (en/of telefoon) waar de opslagruimte niet uit te breiden is, in een situatie waarbij wij veel video content willen kunnen wisselen zonder een pc te willen gebruiken, en zeker in situaties waarbij geen internet verbinding aanwezig is (op de weg, in een vliegtuig, in het buitenland) een alternatief nodig is voor streaming diensten. Op dat moment lost de SanDisk Wireless Connect een daadwerkelijk probleem voor een redelijk prijsje en op een aardige wijze op, want naast dat hij een stabiele verbinding en video stream levert voelt de app volwassen en soepel aan en heb je in de praktijk vervolgens weinig hinder van de eerder genoemde meetwaardes. Desondanks moet ik SanDisk aanrekenen dat het vullen van de stick voorafgaand aan het gebruik onnodig lang duurt, want ~11MB/s is niet van deze tijd. Tevens dien je rekening te houden met de batterijduur van ca 4,5 uur, voldoende voor een avondje, maar voor een langere reis is een powerbank meenemen geen overbodige luxe. Echter als je je vervolgens bedenkt dat er in de behuizing van een traditionele USB stick zowel een extra wifi module als accu zit, is het eigenlijk best knap.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Sandisk Connect Wireless Stick 32GB Zwart?

Apparte usb stick of nas ? :P
Toch houd ik het liever bij tablet +OTG kabel + usb stick maar dat maakt deze review niet minder +3 :)
Beide? :p

kabel met usb stick ook gedaan, maar met een kleine is dat weer wat onhandig :D
portable nas , nu aan helium ballon doen dan heb je pas echt een cloud :p
Als je van een USB stick nog een sexy artikel kunt maken dan krijg je altijd +3 :) Hulde !! _/-\o_ O-)
Dank je :D Staat overigens een review van iets nog veel kleiners in de planning :D
't Is dat Tweakers niet de plek is voor schunnige grappen. ;)
Er komt ook nog een review aan van iets gigantisch. Solid wood... speakers.
En wederom een hoop geleerd over een USB stick :D +3 maar weer
Dank je wel :D Ben ik nog even leerzaam ook, w00t!
Wat je zou kunnen doen als je de stick alleen bij een laptop kan opladen, is dat je een verlengkabel gebruikt die de datalijnen doorbreekt of iets als een USB condom.
Dat zou idd wel een oplossing zijn... maar .. een USB condom? Ik durf bijna niet naar google....
Een USB condom laat alleen de voeding door de poort. De datakabels zijn zeg maar 'afgeknipt'.
Zou het werken om via software de stick te ejecten? De datalijnen zijn dan effectief gescheiden waardoor de WiFi weer aan hoort te springen terwijl de voeding nog aan blijft.
De USB stick denkt immers dat hij niet meer in de poort zit. Althans, zo werkt het bij mijn Raidsonic IcyBox 10 bay. Ik ga het zelf ook wel even testen zodra ik weer thuis ben.

Ik kan als eindgebruiker (heb de 200GB variant) dan ook melden dat in de praktijk dit een heerlijke stick is. Als eerste heb ik een 160 kinderfilms geconverteerd naar 720p met een Handbrake quality van 26 (meer dan genoeg voor kids) en er zouden er nog veel meer op passen als ik de tijd had (ik converteer langzaam voor kleinere bestanden en toch beste kwaliteit). In het vliegtuig met 3 iPads de kinderen films laten kijken op de stick werkt zeer fijn. Zo veel keuze... je hebt er geen kind meer aan :) Stick in een powerbank stoppen werkt idd perfect, de lol kan letterlijk niet op dan.
De tandenknarsende trage transfersnelheid is een eenmalige horde als je de stick dedicated gebruikt voor zo iets. Nog geen ervaring met foto en video backuppen.

Wat ik wel irritant vind is dat in het display op de iPad de bestandsnamen niet zo lang kunnen zijn waardoor je bij bijvoorbeeld sequels lastig kunt zien welke het is.

Ik heb ook wat geleerd van je uitstekende review. Dat je de stick met het normale netwerk kon verbinden wist ik, maar ik dacht dat de stick dan het netwerk doorstuurde naar je device zodat je zowel de stick en internet had terwijl je device via WiFi met de stick is verbonden. Dat de stick zich aanmeldt op het netwerk waardoor de stick benaderbaar is via het normale netwerk was voor mij nieuw (ik weet niet of dit nieuw is na een firmware update want ik wist zeker dat hij het internet doorstuurde via de stick, of had ik dit in het begin toch verkeerd begrepen?). Erg handig dat je de stick dus kan benaderen vanaf meerdere devices zonder dat je elk device hoeft te schakelen naar de stick, een soort micro NAS. Ik heb nog niet getest of er dan een limiet is aan het aantal devices wat kan streamen of dat enkel de bandbreedte dan de beperking is.

Een kleine toevoeging van de doorvoer via WiFi zou wel een mooie extra zijn voor de review.

En: je review staat bij alle groottes van deze stick, behalve bij de 200GB variant die ik heb. Wellicht dat je hem daar ook bij kunt zetten daar hij ook daar op van toepassing is.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 16 april 2017 16:35]

Nog bij komend van de paaseieren en dan weer zo'n mooie top review!
Hulde
Samen met PCLinde zijn jullie de beste!
En ja: deze tekst staat ook bij PCLinde
Dank je wel ;) pclinde is mn padawan zeg ik altijd maar /pat pim.
Gaaf hoor een top review over een usb stick :P Hulde +3
Een review over een USB stick. :? 8)7

Maar wat voor een review? :P
Dikke +3. _O_

Wel jammer dat de stick zo langzaam is; je zet er toch wel regelmatig andere/nieuwe dingen op.
Beetje vreemde keuze nietwaar? Het is mij niet duidelijk waarom, zal het eens vragen of het een besparing is, of bijv iets mbt de batterijduur ofzo.
Heb je ook een benchmark van de USB R/W snelheden?
Ik zie één set resultaten, ik had aangenomen dat dit de wireless transfer snelheden zijn, niet de USB snelheden.
Dat zijn USB snelheden, niet wireless. Wireless transfer meten zou je eerst moeten prutsen om hem echt als netwerk drive uit te lezen ipv via de app.

Niet dat het veel uit maakt, die USB snelheden zeggen eigenlijk alles al :D
Ga je in de toekomst nog meer van dit soort draadloze USB stickjes testen? Ik vond dit wel een leuke review om te lezen en best interessant. Als er wel een volgende keer komt, misschien ff een snelle vergelijking op het eind welke je beter vond.
Als ze op mijn pad komen is dat best een mogelijkheid. Vooralsnog heb ik ze niet en tevens geen concrete plannen mbt een specifiek product, maar ik sta open voor evt mogelijkheden.
Vind het altijd weer jammer dat er voor Windows Phone/Mobile geen apps beschikbaar zijn.. Ik heb de vorige variant hiervan aangeschaft en krijg het niet werkend voor mijn Lumia 950 helaas..
Heeft deze variant netals z'n voorganger ook een verwijderbare micro-sd? Ik had nml de 16gb versie gekocht en daarna een 128gb micro-sd erin gestopt, dit werkt overigens prima via Apple/Android.

Mooie review verder :)
Dit is echt een gesloten stick, daar kan je niet even een ander kaartje instoppen o.i.d.

Maar inderdaad, weinig WP love zo te zien :'(