Specificaties 8,9" (1920x1200 IPS), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite Click Mini L9W-B-100 Review

ADQ 28 maart 2016, laatste update op 28 maart 2016, 1.001 views

Toshiba Satellite Click Mini L9W-B-100

Perfect klein noteboekje annex tablet voor een lage prijs.

Pluspunten

• Klein, licht, portable
  • IPS hoge resolutie schem
  • Batterijduur (ruim 16 uur)

Minpunten

• Voor huidige installatie ICT kennis nodig

Deze review gaat kort worden, en uit de derde persoon want ik ben niet de gebruiker.
Mijn vrouw is in dit geval de klant, ze gaat stage lopen als leraar en heeft daarvoor een kleine maar bruikbare laptop/notebook nodig in de klas.
De beslissing dat een laptop niet de keuze zou worden was snel genomen, ten eerste is het budget laag, ten tweede lag er ook een wens om het apparaat ook te kunnen gebruiken op onze lange vluchten voor films en eventueel als tablet.
Dus gewicht telt mee, vooral ook omdat hij eigenlijk in de handtas moet kunnen passen.

Dus de Pricewatch bezocht voor een transformerachtig apparaat, met de Asus in het achterhoofd. Maar na wat schuiven met de parameters kwam deze naar boven drijven samen met zijn broertje.
Het broertje is de Toshiba Satellite Click Mini L9W-B-102 die op het moment van de aankoop exact hetzelfde kostte, 199 euro (op dit moment 30 euro duurder).

Er is weinig verschil tussen de twee machientjes, als je de vergelijking bekijkt zie je dat de 102 de processor vast heeft gezet op 1.83 Ghz (of Tweakers heeft het fout) terwijl de 100 op 1.33 Ghz loopt met een turbo naar 1.83.
Daarentegen heeft de 100 5 Ghz wel terwijl de 102 dat niet heeft en met het grote aantal thuisnetwerken in mijn omgeving op de 2.4 Ghz band was dat voor mij een pluspunt.
Dat pluspunt werd echter uit het water geblazen door vrouwlief want de 100 komt in goudkleur terwijl de 102 alleen in besmettelijk wit beschikbaar is!
Dus besteld, en de volgende dag was hij binnen.

De notebook wordt geleverd in een net doosje met de gebruikelijke quickstart en wat uitgebreidere handleiding, een USB lader met kabel en voor de rest niets.
Als je hem dus via de aanwezige HDMI poort wilt verbinden met de televisie moet je zelf voor de kabel zorgen.

Uiteraard zijn de batterijen niet vol als hij geleverd wordt, dus eerst aan de oplader geslingerd, en daarbij komt het eerste probleem naar boven, het keyboard laadt pas op als het tabletgedeelte volledig geladen is (staat ook in de handleiding).
Uiteraard even de vrouw laten spelen dus de WiFi aangezet zodat internet ook beschikbaar is. Haar eerste ontmoeting met Windows 8.1, dat sloeg niet echt aan. Tevens haar standaardbrowser geinstalleerd (Pale Moon).
Dat was niet helemaal een juiste keuze bleek later.

Tot mijn verrassing werd het apparaat niet geleverd met allerlei toolbars, try-and-buy en andere zooi, het enige dat er op stond was een trial versie van McAfee en Spotify. Je hebt dus, zodra de updates binnen zijn, direct iets van antivirus, niet echt onprettig. Spotify gebruiken we niet, dus die is overleden.

Omdat het noteboekje een internetverbinding had werd echter rap Windows 10 gedownload. En daarmee begonnen een paar probleempjes die voor de huis-, tuin- en keukengebruiker niet makkelijk op te lossen zijn.
Het noteboekje wordt geleverd met versie 1.50 van de BIOS. Die moet geupdate worden, dat lost ondermeer het laadprobleem op, zorgt voor een veel meer responsive keyboard en trackpad en voorkomt dat het tabletgedeelte niet uit slaap komt.
De installer voor die BIOS update is echter niet compatibel met windows 10!

Het noteboekje heeft een 32 GB SSD, met wat er geinstalleerd staat plus de gedownloade Windows 10 bestanden heb je minder dan 10.1 GB vrij, dus Windows 10 gaat mekkeren.
Dus verdween de browser, de antivirus, de tijdelijke bestanden en wat ik nog meer kwijt kon aan updatebestanden etc. En dan heb je net ruimte genoeg om Windows 10 te installeren. (Een USB stick of SD-kaart telt uiteraard niet als opslagruimte.)
Windows 10 update gedaan, vrouw blij, net iets meer dan 5 GB vrije ruimte die je uiteraard kan verhogen door windows.old te verwijderen.
Hier heb ik het noteboekje overhandigd aan de vrouw zodat ze eindelijk kon spelen met haar nieuwe vriendje.

Initieel was ze erg tevreden, vooral toen ze Onenote vond op zowel haar kleine apparaat als op haar desktop, exact wat ze nodig heeft. Maar ze liep ook tegen de problemen aan met laden, minder responsive keyboard en trackpad en niet uit slaapstand komen. Ik had immers de BIOS update nog niet gedaan. Het leerde haar echter wel hoe je een Windows 10 apparaat reset, gewoon de aan/uit knop lang inhouden.
Hier kwam ik er ook achter dat de het BIOS update programma niet compatibel is met Windows 10, je moet hem los downloaden, niet vanuit het handige Toshiba service centre waar alle beschikbare updates staan.
Zet hem op Windows 8.1 compatibility en de update naar 5.20 werkt prima, daarna zijn al de problemen ook opgelost.

Nu?
Ze is 100% tevreden. Het noteboekje is rap, wellicht goed genoeg voor minder zware spelletjes, zondermeer goed genoeg voor waarvoor het gekocht is.
Het scherm is prachtig, scherp en heeft prima kijkhoeken.
Het keyboard is voor mannen iets minder goed want het is een 8.9 inch apparaat, maar met haar kleinere handen is ze zeer tevreden.
De bouwkwaliteit is zondermeer goed, de batterijduur met meer dan 16 uur bij normaal gebruik is meer dan voldoende. En het gewicht (978 gram inclusief keyboard) is niet iets dat de handtas of schouder gaat slopen.

En ik?
Als mijn Nexus 7 (2013) de geest gegeven heeft zal ik hem zeker overwegen.

Heb jij ook een Toshiba Satellite Click Mini L9W-B-100?

Daarentegen heeft de 100 5 Ghz wel terwijl de 102 dat wel heeft
Even aanpassen. Nu staat er twee keer wel. Opmerkelijk trouwens dat men twee uitvoeringen brengt met zo weinig verschil. Alsof men wil zeggen: Je kunt wel een hogere clocksnelheid krijgen, maar dan raak je de 5 GHz band kwijt.
Verder geeft het een goed beeld van de problemen die je kunt krijgen door een update naar windows 10 op een apparaat met 10 GB vrij. Wel kwalijk dat je daardoor 5 GB kwijt raakt.
Thanks, tweede wel in niet veranderd.
Die 5 GB is makkelijk terug te krijgen, maar dat houdt wel in dat je niet meer terugkunt naar 8.1. En of een huis-, tuin- en keukengebruiker dat weet te doen? Ik denk het niet. Maar je kunt wel een SD-kaart tot 128 GB toevoegen, en hebt Onedrive.
Hoi, hoe lang is de baterijduur zonder het keyboard gedeelte ?
Dat is een moeilijke om te beantwoorden, ze gebruikt hem eigenlijk niet zonder toetsenbord. En de software is kennelijk zo opgezet dat de batterij van het keyboard eerst opgebruikt wordt, daarna van het tabletgedeelte. Op dit moment staat keyboard op 55%, tablet op 100% en dat is sinds het gisterochtend van de stroom gehaald werd.
Ik weet niet zeker hoe intensief het geheel gebruikt is maar met haar lichte gebruik haalt hij zomaar 48 uur, met zwaarder gebruik is de opgegeven 16 uur (inclusief keyboard batterij) zeker haalbaar als je geen games speelt.
Dat klinkt interessant , zou je is een film test willen doen en dan zien hoe lang die het volhoud op beide ?
Net aangeschaft voor slechts 139 euro. Aangezien ik nu mijn Office 365 kan opzeggen (krijg een jaar gratis erbij :) ) scheelt me dat weer 70 euro. Dus eigenlijk kost me deze tablet 69 euro....
Is het mogelijk om de SSD te vervangen?