Samsung S5230 Zwart Review

Thomas Devos 18 juli 2009, laatste update op 18 juli 2009, 5.310 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• Accu
  • Camera
  • Bediening

Minpunten

• Toetsen om op te nemen en af te leggen hadden beter in het touchsreen gezeten
  • Minder vlot scrollen door muzieklijst

Het is nu al 2 weken geleden dat ik mij de Samsung GT-S5230 of Samsung Star heb aanschaft. En het is een echte Star. Vanaf 2 juli was hij in onze Belgische winkels quasi overal in promotie. Je moest maar ¤139 over hebben voor dit mooie toestel, wat imo een zeer schappelijke prijs is.
Ik kon niet wachten om het toestel aan te leggen, maar heb hem toch wijselijk eerst rustig en volledig opgeladen.
Toen ik hem voor het eerst aanlegde was ik verrast hoe dit toestelletje relatief snel opstarte. Maar ik zag, hoorde en voelde ook, dat ik nog heel wat werk had om deze gsm in te stellen naar mijn wil.

Eens opgeladen was ik klaar om de troeven van deze phone te ontdekken en uit te testen!
En ik had heel wat te testen:

Touchscreen
Ik stond perplex toen ik voor het eerst de gevoelige knoppen met mijn vingers bediende. Maar het is m'n eerste touchscreen GSM. Misschien ligt het daar aan ;) . In ieder geval: dit toestel laat zich heel vlot bedienen door al je vingers. SMS'en is voor mij een heel pak toffer en aangenamer geworden. En zeker in liggende modus, wanneer de Samsung Star een volledig Querty toetsenbord op het scherm tovert. Zelf met mijn dikke duimen kan ik moeiteloos de ene letter na de andere typen.

3,2 Mp Camera
Dit is werkelijk een zeer goede camera! Het neemt heel scherpe foto's en heeft toffe functies zoals Smileshot, Panoramafoto's, Mosaic, Continous,... En er kunnen natuurlijk ook filmpjes mee gemaakt worden. Deze zijn naar mijn mening van mindere kwaliteit dan de foto's, maar het is en blijft een GSM ;) .
Ook is er bij deze camera geen flitser.

Media speler
De mediaspeler doet zijn werk goed. De muzieklijst is daarentegen wel moeilijk om te doorbladeren. Je kan niet naar een artiest beginnende met een bepaalde letter verpsringen. Zo duurt het een eindje eer ik aan Richie Spice ben, bijvoorbeeld. Ze hadden er beter dezelfde scrollfunctie in gestoken als die in het adressenboek.
Het geluid uit de Samsung Star is goed voor een GSM, maar niet super. En de bijgeleverde oortjes zijn ook maar van matige kwaliteit. Het is hier ook jammer dat je geen standaard oortjes kan gebruiken, alleen oortjes met een Samsung-kop.
En om filmpjes te bekijken is dit toestel toch ook niet echt geschikt. Het gaat wel, maar niet op de meest comfortabele manier. Je filmpjes moeten ook geconverteerd worden via het bijgeleverde PC Studio Pakket.
Het is dus geen volwaardige MP3-vervanger, maar moet je dit verwachten voor zo'n lage prijs?

Widgets
Je hebt 3 verschillende vlakken waarop je zelf je favoriete widgets kan plaatsen en schikken zoals je zelf wilt. Dit is naar mijn mening zeer handig. Sommige vermakkelijken het gebruik van je gsm, anderen zijn dan weer eerder nutteloos.

Accu
Van de accu ben ik zeer tevreden. Ik verstuur dagelijks wel een aantal SMSjes dus het toestel is vaak in gebruik, en toch gaat dit toestel ruim een week mee, zonder op te laden. Dit vind ik behoorlijk knap!
Nu moet ik wel zeggen dat als je dit toestel gebruikt als MP3 tijdens de rit naar school, de accu van de Star wel rap leegstroomt. Maar opnieuw: het is een GSM en niet als MP3 :Y)
Voor het gewoonlijke werk ( SMS'en, bellen of een fotootje nemen ) biedt dit toestel je een zeer goede accuduur!

Interface
De interface is goed. Het menu zit logisch en doordacht in elkaar. Wel was het handiger geweest als de onderste drie knoppen ook in het touchscreen hadden gezeten, omdat ze écht heel laag in het toestel zitten. Soms voelt het wat onhandig om die knoppen aan te raken.

KORTOM:
Dit toestel is volgens mij een echte aanrader voor wie een touchscreen GSM wilt voor een zeer schappelijke prijs!

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Goede Review ^_^ ben ook geintresseerd in deze telefoon, alleen jammer dat hij geen wifi heeft :( :p

hij is simlock vrij???
Ja, hij is simlock vrij.
En ik zocht eerlijk gezegd ook eerst achter een toestel met Wifi, maar ik vond echt geen toestel onder de 300 euro dat mij dat kon bieden. De HTC S730 is op pdashop.be maar 299€ en heeft Wlan, maar die heeft wel geen touchscreen. En dat is net wat ik eens wou ;)
Wifi is ook geen must maar het is wel handig als het erop zou zitten.
Voor een tientje heb je bij de meeste providers een FUP internet oplossing. Dan kan je niet alleen thuis op internet maar overal. Als je aangeeft WIFI te gebruiken zou je graag van de internet functie gebruik willen maken en zou het imo. dat tientje meer dan waard zijn.
Het is en het blijft een bijkomende kost, zo'n abonnement. En hier in België zijn die ook niet te goedkoop. Het wordt al rap teveel voor een student ;)
Wifi was daarentegen gratis te gebruiken hier in huis, als je voor TV zit bijvoorbeeld, of alsje in je bed nog naar een laatste YouTube-filmpje wil kijken...
dat laatste met youtube in bed ff filmpje kijken is zeer leuk, lig elke avond nog ff 45 min te kijken om m'n htc touch hd, voor mij is wlan wel een must. maar deze telefoons kun je ook niet vergelijken denk ik. de enige overeenkomst is dat ze allebij touchscreen hebben.
Ik denk dat ik juist veel muziek ga luisteren met deze mobiel, als ik terug naar huis fiets van school luister ik vaak naar muziek (nu met m'n Motorola L6 waar wel 3 liedjes op kunnen XD)
Maar is dat wel verstandig? Hoelang gaat de accu dan ongeveer mee?
Mijn laatste vraag: kan je ook meerdere foto's achter elkaar maken zegmaar, dus je klikt 1 keer en dan 'klik'klik'klik' 3 foto's.........?
Tnx voor het lezen bye. :)
Veel muziek beluisteren met dit mobieltje raad ik je echt niet aan ;-)
Na een uurtje of 2 luisteren zal je batterij bijna plat zijn.

En wat die foto's betreft, er zit inderdaad een modus op waarbij je 9 foto's na elkaar trekt als je de knop blijft inhouden :-)

Ik hoop dat dit je wat verder helpt.
Goede review, ik ben te weten gekomen wat ik wilde weten :-)