Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX Review

robcoenen 27 maart 2016, 1.374 views

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX

Pluspunten

• Volwaardige SSD
  • Mooi scherm
  • Prijs / kwaliteit verhouding
  • Design is minimalistisch

Minpunten

• Standaard meegeleverde software

Laat ik allereerst eens even beginnen met een korte inleiding. Mijn ouders maakte voor de aanschaf van deze laptop al ruim 5,5 jaar gebruik van een-en-dezelfde laptop die in de begin jaren ook nog gebruikt is door mijn zus voor op school. Na 5,5 jaar trouwe dienst deed het apparaat het nog prima, maar je merkte dat de laptop op zijn laatste benen aan het lopen was en ze waren wel toe aan iets nieuws. Ik ging even in mijn hoofd een rijtje af, wat zijn de wensen van mijn ouders maar belangrijker, aan welke eisen moet een degelijke laptop anno 2015 voldoen?

Minimaal een i5-processor voor de reguliere tot middelzware taken, 8GB ram om zo meerdere programma’s zonder problemen tegelijkertijdig te kunnen draaien zonder problemen, een Full HD scherm is anno 2015 natuurlijk ook bijna een standaard geworden, maar boven alles een SSD, een relatief nieuwe techniek die de afgelopen jaren zijn kwaliteit bewezen heeft en en ook echt iets toevoegt aan de snelheid van computers. Ik had niet verwacht dat ik een notebook ging vinden met deze specificaties en standaard de aanwezigheid van een SSD onder de 800,- maar niets was minder waar.

Deze laptop biedt namelijk alle eisen die je anno 2015 mag stellen aan een laptop. Lekker snel voor de doorsnee gebruiker, bruikbaar voor lichte games en niet minder belangrijk, een lekker scherm, want ja. Daar kijk je toch continu tegen aan. Verder ondersteund deze laptop 802.11ac, de nieuwste standaard op het gebied van Wi-Fi, top. Nog sneller werken en nog minder last van interferentie van omliggende netwerken (5GHz, ook op .11n beschikbaar overigens) . Ook de ondersteuning van Bluetooth (v4.0) ontbreekt natuurlijk niet.

Qua connectiviteit en prestaties zit het met deze laptop dus wel snor, maar ook de bouwkwaliteit volstaat prima. De laptop bestaat voornamelijk uit een stevig aluminium, de coating zorgt ervoor dat vingerafdrukken niet zo snel zichtbaar zijn. Het design is prima, de webcam is keurig weggewerkt en ook de ledlampjes leiden niet af, maar zijn wel aanwezig. Verder is bij het design natuurlijk gedacht aan alle standaard poorten. Een HDMI-poort, USB 3.0 poorten, een ethernet poort etc.

Kortom, zowel van binnen als buiten een prima allrounder waarmee je gemakkelijk met bijna alle taken uit de voeten kunt. Dan gaan we even verder kijken dan de hardware, de software. Bij vele laptops wordt standaard een behoorlijk aantal gratis (onnodige) programma’s meegeleverd. Ook bij Lenovo is dit niet anders, maar het aantal programma’s is een stuk minder dan bij andere fabrikanten en sommige softwareprogramma’s kunnen daadwerkelijk nog handig zijn voor sommige gebruikers! Maar hetgeen wat ik graag wil vermelden in mijn review is het feit dat de drivers op de Lenovo site voor het eerst up-to-date waren. Ik heb heel wat merken computers in mijn handen gehad en veelal viel op dat drivers op de website van de fabrikant achter liepen en dat je zelf het interwebs moest afspeuren naar de meest recente drivers. Bij Lenovo stond alles overzichtelijk op de website, complimenten hiervoor.

Ik ga deze review niet al te lang meer rekken dus ik ga snel naar de conclusie.
Ben je opzoek naar een snelle, complete en mooie laptop die volstaat voor een mid-range gebruiker, d.w.z. voor lichte tot middelzware taken, ben je niet vies van een simpel spelletje of wil je razendsnel het internet afsurfen of bestanden uitwisselen, dan volstaat deze laptop prima. Alle nieuwe technieken zijn aan boord en een standaard ingebouwde SSD (van 256GB) in deze prijsklasse is best opzienbarend te noemen. De laptop is compleet en biedt genoeg aansluitingen om mee uit te voeten te kunnen. De batterijduur is prima (zo’n 4 – 5 uur bij regulier gebruik) en ook het scherm is fijn om tegen aan te kijken. De laptop is direct te gebruiken vanuit de doos zonder hinderlijke programma’s en dat is ook wel een behoorlijk pluspunt. Kortom, zoek je een laptop voor minder dan 750,- / 800,- dan doe je met deze notebook geen miskoop! Aanrader!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX?

Een bijna identieke Lenovo. de Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A6MB

Review is hier te vinden:
productreview: Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A6MB review door Thombias