Ubiquiti UniFi Cloud Key Review

haik01 26 maart 2016, 1.557 views

Ubiquiti UniFi Cloud Key

Klein, doet wat hij hoort te doen. Heeft ook nadelen, maar je kan ermee leven.

Pluspunten

• Doet dus aan "band steering", en aan soft handoff (kan ik niet testen, want ik heb maar één AP)
  • Heeft exact hetzelfde look als de software versie van de server.
  • Éénmalige uitgave voor een controller, dus geen terugkerende kosten voor een cloud provider etc....

Minpunten

• Werkt alleen met Google Chrome, dus niet met Firefox of IE
  • Gebruikt stroom (eigenlijk is het geen nadeel, het is een eigenschap)...

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 4
Nog onbekend: Wat de meegeleverde 8 Gb micro SD kaart doet: geen idee. Je kan een kopie maken van de config, maar of je daarvoor 8 Gb nodig heeft?

Volgens Ubiquiti kan je "onbeperkt" aantal AP's aan één controller hangen. Er zit meer een limiet aan het aantal gelijktijdige gebruikers (rond de 1000).

Apparaat is helemaal gesealed, dus geen schroefjes. Jammer, kan ik niet binnen kijken. En ik wil nog niet de behuizing slopen van een helemaal nieuwe controller.

Nog wat voordelen:

* Kan zowel van 48V gevoed worden (PoE), of van een USB adapter (die wel minimaal 2A kan leveren).
* Layer 7 logging. Is nog in beta, en heb het nog niet geprobeerd. Je kan dan zien welke soort websites iemand bezocht heeft (bv: video sites, CDN's, nieuws, webmail etc....)
* Je kan nu ook guest ID's aanmaken voor je gasten, en deze zullen buiten jouw LAN gaan.

CONCLUSIE:

Leuk ding, doet wat het beloofd. Eenmalige uitgave. Goede alternatief voor de functionaliteit zoals bv OpenMesh, Cisco Meraki.

Prijs is aan de hoge kant, maar als je remote "controle" wilt hebben over een netwerk, zonder veel poespas, dan werkt het ding zoals beloofd.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Cloud Key?

Met Firefox 47.0.1 en de Cloud Key 5.0.7 software ondervindt ik geen enkel probleem. Ook met de standaard uitgeleverde (oudere) Cloud Key software versie heb ik geen enkel probleem ondervonden met Firefox en de Cloud Key.