DeepCool Captain 240 Review

Consigliere 26 maart 2016, 358 views

DeepCool Captain 240

De Deepcool Captain 240 is een mooie unieke set in Nederland aangezien je deze niet zomaar in huis hebt. De meerwaarde van deze koeler t.o.v. andere beschikbare koelers is dan toch wel de uitstraling. De pomp met pulserende led laat de processor echt "ademen"

Pluspunten

• Pulserende led van de pomp
  • uitstraling met omloopleiding
  • montage / kwaliteit

Minpunten

• Beschikbaar in nederland is nihil
  • montage van de fans lijkt wat te torderen bij volledig aandraaien
  • erg stugge slangen waardoor montage van 5.25 component een bay lager moet

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
De Captain 240 van deepcool. De All-in one cooler voor de CPU. Verkrijgbaar in 120/ 240 en 360mm rad. Tegenwoordig ook verkrijgbaar als witte uitvoering. Deepcool producten zal je helaas niet snel in Nederland tegen komen waardoor je het via internet of dergelijke zou moeten zoeken als je deze of een ander product van Deepcool zou willen hebben.
Deepcool vooral bekent van zijn aparte pc-behuizingen zoals de Genome en de Tristellar. Maar ook van de koelers met de bekende rode fans is druk bezig om bekender te worden wat volgens mij wel aardig lukt als je social media en andere sites in de gaten houdt.

Inleiding:
Wat verwachte ik van deze AIO koeler. Een super stille koeler die veel koelde met weinig geluid. Zelf had ik totaal nog geen ervaring met AIO koelers dus kon met een schone lei beginnen. Maar deze keer dus deze AIO Captain 240 van Deepcool. Na een lange rit vanuit Hongkong mocht ik deze AIO ontvangen.
Wat meteen opviel was het gewicht. Als je denkt aan waterkoeling/ radiatoren/ fans /slangen /pompen denk je al gauw aan een aardig gewicht. De Captain 240 valt qua gewicht niet ver van de R1 Universal of the Dark rock pro van Be Quiet. Alle zijn flinke koelers echter de Captain 240 is een waterkoeler.
Bij binnenkomst zien we her en der wat deukjes in de doos maar wat wil je ook als het een flinke reis heeft gemaakt. De zwarte doos met full color plaatjes maakt het aantrekkelijk om de doos te openen en zien wat erin zit.
Specificaties:
Uitpakken:
In de doos zien we alles netjes in vakjes gesorteerd liggen en makkelijk te bereiken. De radiator met pomp in 1 verbonden door 2 aardig stugge slangen. Los verpakte fans. Een zakje met klemmen en schroefjes. Een boekje en fan hub. Alle schroefjes en onderdelen zitten allemaal netjes verpakt in aparte zakjes. Intel en AMD netjes gescheiden zodat je alles makkelijk kan pakken en dat je ook meteen alles bijdehand hebt voor de installatie.

In het boekje staan een aantal simpele plaatjes die de installatie weergeven.

De meegeleverde fans voor de Captain 240 zijn de GF120 series:

voor de specs: http://www.deepcool.com/p...storm/2014-09/6_996.shtml

Door de PWM-functie kan er een mooie balans gevonden worden tussen snelheid en stilte van de fans. Doordat de fans behuizing bijna geheel van stevig rubber zijn wordt het geluidsoverdracht tot een minimum beperkt.
Wat meteen opvalt tijdens het uitpakken is de buis die uitsteekt aan de zijkant van de pomp en bovenop er weer in verdwijnt.
De Set is eventueel te vullen met een andere kleur vloeistof als je zou willen. (Echter vervalt dan de garantie.)
Installatie van de Set
In principe spreekt alles wel voor zich. Deze set heb ik gemonteerd in een Silent Base 600 van be Quiet. Het past wel echter met iets meer ruimte boven het moederbord had ik een aantal extra dingen niet hoeven doen. Bij het monteren van de fans op de koeler merkte ik dat de schroeven die nodig zijn voor de montage een klein kopje hebben die bij te ver aandraaien door de gaten van de fans “eten”. Ook bij het aandraaien zag ik dat ik de hele behuizing van de fans krom trok. Ik had nog genoeg draad over om te schroeven alleen de fans lijken te dik? Weet niet of ik dit los vast moet laten zitten om zo de fans recht te houden. Of stevig aan moet draaien dus heb de midden weg genomen.

De backplate die gebruikt wordt is een backplate met 2 zijde. De Intel zijde en de AMD-zijde.
De constructie verder is wel gelijk. Je werkt met een schroef die in de plate valt en die je vastzet met een klem waardoor je een mooie vaste verbinding krijgt.

Ik moest door weinig ruimte boven het moederbord een fan verwijderen om de 4 pin aan te sluiten.

Wat wel een minpunt is aan de set is dat de bovenste 5.25 bay in een midi tower onbruikbaar wordt omdat de slangen daar niet mee geven om je dvd rom erin te krijgen.

Test gedaan door derde:

(Bron Tom hardware)
Idle en Load eigen pc:

Conclusie:
De Deepcool Captain 240 is een mooie unieke set in Nederland aangezien je deze niet zomaar in huis hebt. De meerwaarde van deze koeler t.o.v. andere beschikbare koelers is dan toch wel de uitstraling. De slanke slangen die in de pomp uitkomen die voorzien is van een transparante leiding die de koeler ingaat voorzien van een rode led. Deze zal langzaam pulseren waardoor het lijkt alsof je processor echt ademhaalt. Op volle toeren kunnen de fans een behoorlijk geluid maken maar door de PWM-fans is dit goed te regelen. Mocht je een gave unieke AIO koeler willen hebben is de Deepcool Captain 240 echt iets voor jou. Je moet hiervoor wel aardig in de buidel tasten om hem in huis te krijgen.

Heb jij ook een DeepCool Captain 240?

Mooie review,
Maar nou is mijn vraag, wat kost zoiets nou eigenlijk?
Want ik kan dat niet vinden op de europese sites.
Ja ligt eraan .
Je hebt de aanschaf en de import kosten. Dus is afwachten hoeveel je uitkomt.
Je kan dan beter denken aan de A80 van Cryorig of de CM ML240