Specificaties Behuizing, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec LifeStyle Sonata II Zwart Review

storeman 25 november 2005, 7.762 views

Antec LifeStyle Sonata II Zwart

Pluspunten

• Goede koeling
  • Stil, mits stille componenten gebruikt
  • Stijlvol design
  • Eenvoudig disks en drives plaatsen en verwijderen
  • Snel te openen case
  • Stabiele en goede voeding

Minpunten

• Geen filter voor airduct, opgelost met een stukje panty-kous, werkt wel perfect!

Kwaliteit voeding Score: 4
Een van de spannendste dingen aan mijn bestelling vond ik de behuizing. Hier verwachtte ik toch wel wat van, voor die 110 euro. Meteen uit de doos, mooie zwarte glimmende case en netjes verpakt. Het openen van de case gaat erg makkelijk met 1 handeling gaat de case open, als de duimschroeven al los zijn tenminste.

Bouwkwaliteit
De hele behuizing voelt gewoon stevig aan, als ik aan het inbouwen ben of er ff mee aan het sjouwen ben, dan voelt het allemaal lekker stevig aan. Ook alle bevestigingen en het front-panel voelen goed aan, ook al zijn deze van plastic. De airduct voor de processor zit goed op zijn plaats met duimschroeven. Allemaal prima dus.

Inbouwmogelijkheden
De mogelijkheden zijn goed, vooral het inbouwcomfort vind ik belangrijk, drives zijn eenvoudig te plaatsen en te verwijderen. Met ruimte voor 6 (2 extern) schijven en drie 5.25" drives is dit lekker en voor een midtower toerijkend. Verwacht geen gigantische ruimte, dat kan er ook niet zijn.

Koelingsmogelijkheden
Deze is prima zo standaard en uitbreidbaar zijn ze! Standaard zit er een airduct in die uitkomt boven de processor en lucht aanzuigt van buiten (helaas zonder filter, echt minpunt!). Verder zit er een tri-cool 12cm fan in die in drie modi kan werken. High, mid en low. Lekker stil en een bult lucht. Deze blaast uit de case, maar voorin is wel een luchtfilter geplaatst welke uitwasbaar is. Qua uitbreiding zijn er mogelijkheden genoeg. In het airducht kunnen 2 fans geinstalleerd worden, 1 8cm voor de videokaart(en) en 1 92mm voor boven de processor(welke dan van een passive koeler voorzien zou kunnen worden. Verder kan er ook nog een 12cm fan voorin geplaatst worden voor optimale airflow, ook langs de harddisks.

Vormgeving
De vormgeving vind ik gewoon goed! Diepglanzend zwart voor de behuizing, het plastic front is mat-zwart en een zilveren klepje waarachter een usb, firewire en audioaansluitingen zitten. Stijlvol en rustig. Ook zitten er 2 blauwe (erg felle) leds in de case. Ik vind het prima, maar ze zijn fel!

Installatiegemak
Installeren gaat goed, soms een beetje krapjes, maar dat komt gewoon door de midi-case in combinatie met een airduct en redelijke interne disk ruimte (de disk zijn een stukje uit elkaar geplaatst, wat de temperatuur overigens erg ten goede komt!).

Voeding
De voeding is stabiel en heeft genoeg power, echter vind ik de voeding vrij lawaaiig, dit is echter ook sterk afhankelijk van de gevraagde power. Tevens was ik vergeten de voedings-fan aan mijn moederbord te koppelen, waardoor hij op volle toeren draaide. Dit scheelde aanzienlijk.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is vrij minimaal, lichtjes zoemen doet de case nog wel, wat vooral te wijten is aan de voeding. Dit kwam door mijn 6600GT, nu met zalman koeler is het perfect! Echter worden alle drives opgehangen in rubber brackets. Op de zijkanten van de 5.25" drives bevestig je zacht plastic dingen die in de case glijden. De schijven bevestig je op een lade. Hierbij liggen de disks niet direct op de lade, maar worden deze geisoleerd door middel van rubbertjes. Aan alle kanten is de disks voor het grootste deel wel vrij, waardoor de warmte wel afgevoerd kan worden, toch hoor ik de schijven wel zachtjes, niet storend. Er zijn natuurlijk stillere fans.

De prijs is goed te noemen, goede voeding in een degelijke behuizing. Je krijgt een stille en koele! kast voor een goede prijs.

Heb jij ook een Antec LifeStyle Sonata II Zwart?

Wat bedoel je met "was ik vergeten de voedings-fan aan mijn moederbord te koppelen, waardoor hij op volle toeren draaide"?
Behalve de Power connector heeft de PSU toch alleen een 3-pins connector die op het moederbord aangesloten wordt waardoor in het BIOS het toerental van de fan uitgelezen kan worden? Deze be´nvloedt toch verder niet het toerental van de PSU-fan??
Achtergrond van mijn belangstelling in dit onderwerp is dat de PSU in mijn Antec Sonata behuizing vanaf ingebruikname altijd op volle toeren blijkt te draaien, onafhankelijk van belasting/temperatuur en ik daar vooralsnog geen oplossing voor heb kunnen vinden...
Die 3-pins connector is niet alleen toerentaluitlezing naar mijn idee, volgens mij regelt deze ook de fan-snelheid.
Het is exact dezelfde connector als voor proc of chip-set. Hierbij wordt ook zowel het toerental uitgelezen als de snelheid geregeld.

Ook een tip, gebruik Cool'n'Quiet, door je energiebeheer op minimum te zetten, dit scheelde ook aanzienlijk in de hoeveelheid herrie, met name van de voeding.
Ik heb deze kast ook en ongeveer al 2 maanden in gebruik. Bij mij hoor ik de voeding nauwelijks. Misschien is het niet de voeding mar CPU koeler of koeler van je 6600GT ? Want die 6600GT's maken behoorlijk veel herrie. Ik heb de standaard voeding (2fans aangesloten), ingebouwde 120mm fan (op low draaien) , een zalman 9500 (op low draaien) en een NV5 voor mijn 6800LE en ik hoor de PC nauwelijks tenzij het muisstil is en dat is alleen in de nacht. Soms denk ik zelfs dat de PC uitstaat :9

De airduct kan bij mij echter niet in aangezien Zalman 9500 best hoog is.

De enige minpunt van deze kast vind ik voorpanel van USB en audio aansluitingen, als je die open maakt zie je kast van binnen en das lelijk. Is niet echt goed afgewerkt. Verder ben ik hellemaal blij met deze kast 8-)
Inderdaad, ik heb er nu een zalman opgezet, echt een stuk stiller!
Voeding is inderdaad het meest lawaaige component in deze kast, ook al is ie lownoise. Eventueel kun je een Nexus voeding aanschaffen als je 't geld ervoor over hebt.
Als je echt vind dat de standaard voeding teveel herrie maakt en je wil echt een geruisloze kan je natuurlijk ook gaan voor een (wel wat duurdere) passief gekoelde voeding. Dan heb je helemaal geen last meer van lawaaierige fans. Die dingen zijn wel weer duurder dan "normale" voedingen, maar als je het geluid echt storend vind heb je dat er vast wel voor over.
Heb jij ook last gehad van die bolletje stukjes die een beetje in de weg zitten als je bijvoorbeeld je videokaart inbouwt ??

Wat mij betreft het enige minpunt aan heel de kast, hoewel ze wat meer fans erbij hadden mogen doen zodat je alle coolings mogelijkheden benut :)
Ik heb de Sonata I en daarbij heb ik een stillere fan in de voeding gezet. Ik weet niet of de geluidsproductie van mijn voeding vergelijkbaar is met die in de Sonata II, maar je hoorde toch wel duidelijk een licht zoemend geluid uit de voeding komen. Licht er natuurlijk ook aan hoe kritisch je bent, maar als alles in je kast verder stil is dan hoor je het.

Nieuwe fan inbouwen kost je overigens wel je garantie ;) Al is ie nu wel veel stiller :)
Mijn eerste indruk van de kast was ook zeer goed, maar wat ik zelf nog al slecht vond aan deze kast, is dat deze de hardeschijven te weinig koelt. Er zit wel een grote 120*120 achter de hardeschijven, maar ik vond zelf dat deze te weinig koelde. Mijn 2 hardeschijven (waarvan 1 raptor en 1 WD 120 Gb) bereikten al snel een temperatuur van 50 graden. Ik ben daarom overgegaan naar een Antec Performance TX1050B. Hierin bleven mijn hardeschijven netjes op een temperatuur onder de 30 graden.
Even kleine offtopic hoor.

Wat voor heatsink heb je op de nForce 4 SLI gedaan?

[e]
Degene die dit als off-topic waardeerd: Ik zei het zelf al, loser!