be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver Window Review

Consigliere 25 maart 2016, 472 views

be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver Window

De Bequit! Silent Base 600 is een stevige strak afgewerkte kast met een aantal verbeterpunten t.o.v. zijn grote broer. Je kunt overal in de kast makkelijk bij. De kast is echt QUIET. Door de toevoeging van de fan controller is de geluidsproductie en koeling nog beter in te regelen.

Pluspunten

• Airflow / koeling
  • Afwerking van de kast is weer erg strak en gaaf door de gebrushde voorkant
  • Kast staat erg stevig en solide.
  • Ingebouwde fancontroller ook al is het wat minimalistisch

Minpunten

• Te weinig kabelbinder opties
  • evt een PSU cover om het geheel strak af te werken
  • iets meer ruimte boven het moederbord om hier makkelijker waterkoeling kwijt te kunnen. Heb na het installeren van de Captain 240 erg veel moeite moeten doen om geheugenbankjes uit te wisselen.
  • monteren van de fan naast de psu. door de geleiderail van de psufilter kun je een 140 mm fan lastig vast schroeven. hierdoor moet je de geleiderails demonteren en je poot slopen omdat er onder het rubber de schroef verborgen zit.

Be Quiet is toch wel een van de betere merken als je praat over stille en koele kasten. De vorm van de kast wordt zo gemaakt dat de functie (het koelen en stiller zijn dan concurrenten) het beste tot zijn recht komt. De silent Base 600 van Be Quiet. Het jongere en ook iets kleinere broertje van de 800 heeft de tekortkomingen van zijn grotere broer proberen te compenseren.
De silent base 600 in deze review is Zwart/ Zilver met window. Wat opvalt als je de 2 naast elkaar zet zonder poten onder de 800 en de bovenkant eraf dat we praten over nagenoeg 2 identieke kasten.
Benieuwd wat we verder voor verschillen gaan tegenkomen.
Bij het bekijken van de doos vallen al een aantal dingen op vergeleken bij de 800. Waar de 800 nog een full color doos was is de 600 een saaie kartonkleurige doos.
Gelukkig is de verpakking en hoes om de kast wel gelijk gebleven lekker dik en stevig. Waardoor de kast geen kant op kan en tegen een stootje kan mocht het geval zijn dat hij valt of ergens tegen aan stoot.

Specificaties van de fabrikant
Wat zit er in de doos:

Logisch om aan te treffen in de doos is de kast zelf. stevig verpakt en de poten.
In de kast trof ik een doosje aan die vol zat met onderdelen en een boekje
Kabelbinders / schroeven netjes verpakt per soort in een zakje. En de rubberen HDD holders
In het boekje stonden genoeg talen alleen jammer genoeg niet de Nederlandse taal.

De buitenkant

Nadat de kast van zijn beschermingen afgeholpen was en op zijn poten stond voelde deze erg stevig aan. Waar de 800 echt de 2 poten nodig had blijft deze netjes op zijn plek staan.
De gebrushde voorkant en de grills aan de zijkant geven ook deze kast weer een brute uitstraling mee.
Aan de zijkant zien we een identiek paneel die we op de 800 ook tegen kwamen een stevige ruit voorzien van een grijze ring. Deze verschilt bij welke soort je besteld (zilver/ oranje of zwart)
Het paneel is gemaakt van kras en stootvast materiaal en bied een goede geluiddemping vanuit de kast.
De kast zelf is gemaakt van 0,7mm dik staal en afgewerkt met ABS-plastiek kappen.
De verschillen die we aan de buitenkant tegen komen t.o.v. de 800:
- Kleiner
- Geen grote poten
- Minder hoge bovenkap
- Positie van de usb 2.0/ 3.0 en audio zijn verplaatst van de zijkant naar de voorkant.
- Grills hebben een iets andere vorm.
- Neerklapbare klep om bij het filter te komen is er niet meer.
- Grote bak onder op de case
Wat treffen we nog meer aan wat aan de buitenkant zichtbaar is.
Allereerst zien we achter op de kast de I/O uitsparing de PSU-uitsparing aan de onderkant. De 3 gaten voor de waterkoeling en 1 x Be quiet! Pure Wings 2 | 120mm 1,200rpm
Aan de zijkanten hebben we aan de ene kant de window. Aan de andere kant vinden we de lucht in/uitlaat achter het moederbord. Deze is instelbaar in 4 standen voorzien van filter.
Aan de voorkant vinden we het deurtje net zoals bij de 800 echter zien we nu iets anders. Waar we bij de 800 plek leken te hebben voor 4x 5.25 bays hebben we nu duidelijk maar 3 goed bereikbare plekken.
We zien nu dat er voor 1 een hendel zit waaraan het filter is gemaakt en deze kun je nu in een geleiderail schuiven Dit lijkt iets wat fragile maar na mijn uitvoerige test… x aantal keer erin en eruit getrokken en erin geduwd te hebben vind ik het een goed alternatief voor wat de 800 had. (Was ook niets mis mee)
We vinden ook een standen schakelaartje aan die 3 bolletjes aangeeft wat staat voor 5/ 7 /12v oftewel een fan controller. Een minimalistische maar het is een fan controller.

De binnenkant
Net zoals de 800 heb ik bij deze ook alles weer losgehaald wat los kon.
Zo zien we dat ook de 600 weer dezelfde functionaliteit biedt als de 800.
Achterin de kast de 120 mm fan pre installed
Onderin de kastruimte voor een 120/140mm fan
Bovenkant van de kast biedt ruimte voor 2 x een 120 mm of 2x 140 mm fans.
Voorin de kastruimte voor 2 x 120/ 140 mm waarvan 1x preinstalled
We zien dezelfde nette zwarte afwerking met zilveren accenten. De moederbord tray poorten netjes afgewerkt met deze keer zilveren rubberen flappen.
Net zoals zijn grotere broer beschikt de 600 ook weer over de rubberen demping matjes bij de PSU waardoor ook deze trillingvrij komt te staan.
In de moederbord tray vinden we weer een flink gat waardoor we makkelijk van CPU cooler zouden kunnen wisselen mocht dit nodig zijn ;)
Waar we bij de 800 nog 2 verschillende Trays tegen kwamen voor de harde schijven is de 600 eruit gerust maar met 1 die ruimte biedt voor 3x een 3.5”hdd. En bovenin de 3x 5,25”net zoals de 800.
De hdd tray is te demonteren met 3 simpele schroefjes waarna makkelijk uitneembaar.
Ook in de 600 is het jammer dat je de HDD niet op de onderkant vast kan maken en je echt de hdd Cage nodig hebt om je harde schijf in kwijt te kunnen
De harde schijven zijn makkelijk te monteren d.m.v. de bijgeleverde rubberen geleiders. Uitgevoerd in de kleur van de kast. Die je eenvoudig op de hdd kan schroeven d.m.v. de duimschroeven.
Achter op de moederbord tray vinden we ook weer de 2 plaatjes waar je aan elk een ssd kwijt kan en makkelijk kunt monteren. Zelfs met de ssd’s gemonteerd is er ruimte genoeg voor alle kabels die erachter komen te lopen.
De Grafische kaart is makkelijk te monteren en doordat de Cage voor de HDD laag zat is kan er makkelijk een grotere kaart in. Misschien wat krap als je een kaart met 3 fans hebt. Omdat de 3de fan net boven de hdd Cage hangt.

In de kast zijn net zoals in zijn grote broer 3 filters opgenomen. De PSU-filter is net zoals de 800. De side filter is ook hetzelfde gebleven. De voorzijde heeft plaats gemaakt voor een schuif filter i.p.v. een klik filter waar je meteen bij de fans kon komen.
Hier zien we ook meteen een verschil met de 800. Waar de 800 nog geleverd werd met een 2de fan word de 600 enkel geleverd met 1 x Be quiet! Pure Wing 2 |140mm 900rpm
Waarom de keuze gemaakt is om het front paneel zo te veranderen weet ik niet maar om nu een 2de fan te kunnen installeren ben je nu langer bezig.
Verder biedt de kastruimte aan een Full ATX-moederbord. Mocht je daar niet over beschikken past een Mini ATX en een ITX bord er ook gewoon in.

De kabels van de PSU en dan vooral de non modulaire is altijd een gevecht om netjes weg te krijgen zonder dat je met geweld de kast en de kap op elkaar moet drukken en in elkaar moet schuiven.
Bij de BeQuiet was dit alles behalve moeilijk. Doordat de kap iets naar buiten gemaakt is heb je dus een halve cm extra speling voor je kabels. Waardoor je moeiteloos je kabels kwijt kunt.

Helaas ontbreken ook bij deze versie genoeg bevestiging punten om je kabels netjes tegen je moederbord aan te krijgen ook al is dit niet perse noodzakelijk door de ruimte.
De Bequit! Silent Base 600 is een stevige strak afgewerkte kast met een aantal verbeterpunten t.o.v. zijn grote broer. Je kunt overal in de kast makkelijk bij en de geluidsproductie die uit de kast komt is te verwaarlozen. De kast is echt QUIET. Door de toevoeging van de fan controller is de geluidsproductie en koeling nog beter in te regelen. Wat betreft de prijs/ kwaliteit verhouding is niets op aan te merken. Een goede strakke kast waar best wat voor neergelegd mag worden voor wat je krijgt.

Heb jij ook een be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver Window?