Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Point of View ION-MB330 Review

mark_vb 3 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 6.538 views

Point of View ION-MB330

Pluspunten

• klein
  • zuinig
  • goed te koelen
  • goed als HTPC te gebruiken (icm WMC)
  • relatief snel op grafisch gebied
  • Video Acceleratie

Minpunten

• positie atx 24pins
  • fan control (Speedfan)
  • luidruchtig klein ventilatortje meegeleverd

Layout Score: 4
Om dat het tijd werd voor een slaapkamer-mediacentertje ben ik op zoek gegaan naar een systeempje dat aan de volgende eisen moest voldoen:
  • zuinig
  • klein
  • stil
  • krachtig genoeg om x264 1080p af te kunnen spelen (zie ook de review van M-Opensource hoe je dit in windows voor elkaar krijgt)
  • in staat zijn de vista- of 7mc interface goed aan te kunnen
Dat laatste omdat ik al sinds 2005 naar volle tevredenheid gebruik maak van windows MCE (dedicated mediacenter) en hoe interessant het ook elke keer weer is om met open source htpc projecten te spelen, geen van allen bieden het gebruikersgemak en mooie interface (xbmc komt in de buurt, maar heeft geen ondersteuning voor liveTV en recording).
Ook voor de uniformiteit is het fijner een soortgelijk mediasysteem in de slaapkamer te hebben als al in de huiskamer aanwezig is.

Ter volledigheid, de huiskamermediacenter heeft de volgende configuratie:
Pentium Dualcore e2220@2,83Ghz
Asus P5n-e sli
Silverstone LC17
Scythe Mini Ninja
2x Nexus 80mm
Corsair VX550
2GB PC6400 Kingston DDR2
Gigabyte 9600GT passief (GV-NX96T512HP)
Hauppauge PVR-500mce

Daar komt nu dan bij:
POV ION330
PicoPSU 120
Coolermaster 120mm
3GB PC6400 DDR2 (2GB Kingston en 1GB asus die nog in een lade lag uit EeePC 1000H van mijn vriendin)
Hitachi 80GB 2.5" 7200RPM
Philips Vista Remote control
Philips OVU412000 ir ontvanger
Zalman Fan Mate 2
Logitech Speakerset LS11 2.0
(uiteindelijk) Zelfbouw plexi-Case

Inhoud

Naast het bordje zelf krijg je een tweetal SATA kabels, een backplate, een ventilatortje + schroefjes, een papiertje met daarop de layout van het plankje en een CDtje met drivers. Niet veel. Een iets uitgebreider boekje en een usb bracket waren leuk geweest.

Layout

Hier eigenlijk slechts één negatief puntje: De 24pins ATX aansluiting zit in één baan met de vinnen van beide heatsinks, hierdoor ben je iets meer beperkt in de manieren waarop je het bordje efficient kan koelen. Ook zit de aansluiting helemaal aan de rand en op zo'n manier dat het klemmetje van de ATX stekker uitsteekt buiten het bordje. De reden dat het op deze manier gedaan is, is zonder twijfel ruimtegebrek.

Bios

Eigenlijk alleen de broodnodige opties hier, geen overclock opties zoals bij de welbekende Zotac tegenhanger wel een mogelijkheid is. Niet echt een BIOS ding, maar ik was blij verrast door het simpele boot-splash scherm. Veel fabrikanten maken hier een grote kermis van met alle mogelijke logo's en schreeuwerig artwork, POV heeft slechts hun logo midden in het scherm gebruikt, wat zorgt voor een verzorgde boot waar je slechts 2 logo's op zwart te zien krijgt voor je op je desktop terecht komt. Vooral voor een media pc zijn dit mooie cosmetische bijkomstigheden.

Benchmarks

Verbruik:
Eerst even een aantal energieverbruik testjes, aangezien dat voor veel mensen (mij inclusief) niet onbelangrijk is aan dit soort bordjes (gemeten met Cresta RCE1106):

idle zonder aero : 24W
idle met aero : 24W
idle in 7mc : 26W
Prime 95 (multicore) max FFT : 33W
Iron Man 720p x264 matroska : 28W
Planet Earth birdscene 1080p x264 matroska : 33W
Star Wars ROTS 1080p x264 matroska : 30W

Alle bovenstaande metingen zijn met PicoPSU 120, 80GB 2.5" HDD en Linksys wusb54g, Star Wars speelde streaming via de wusb54g, de rest vanaf HDD.
dan een aantal benchmarks. Omdat van talloze reviews inmiddels wel bekend is dat alle HD video goed wordt afgespeeld sla ik die zaken over (alle bovenstaande video speelt zonder dropped frames of schokken). In plaats daarvan Cinebench, Half Life 2: Lost Coast, Counter Strike: Source

Cinebench R10

Rendering (Single CPU): 532 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 1481 CB-CPU
Multiprocessor Speedup: 2.79
Shading (OpenGL Standard): 1168 CB-GFX

Niet dat iemand het in zijn hoofd gaat halen aan 3D content creation te doen op dit systeempje, maar Cinebench is een mooie en veelgebruikte benchmark voor multi cpu scaling en OpenGL performance.
Voor wat het bordje is zijn de getallen heel fatsoenlijk, maar ter (overbodige, maar misschien voor sommigen amusante) illustratie wat voor benchmark een autodesk certified HP Maya systeem neerzet (is mijn workstation op de zaak, niet thuis helaas :P ) :

Processor : Intel(R) Xeon(R) CPU X5450 @ 3.00GHz
Number of CPUs : 8
Operating System : WINDOWS 64 BIT 6.1.7100
Graphics Card : Quadro FX 3700/PCI/SSE2
Rendering (Single CPU): 3644 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 21320 CB-CPU
Multiprocessor Speedup: 5.85
Shading (OpenGL Standard) : 5515 CB-GFX

een nuttigere vergelijking is die met een EeePC 1000H (Atom 270 + Intel GMA950, 2GB PC6400 DDR2) in XP:

Processor: Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz
Number of CPUs : 2
Operating System : WINDOWS 32 BIT 5.1.2600
Graphics Card : Intel 945GM
Rendering (Single CPU): 542 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 841 CB-CPU
Multiprocessor Speedup: 1.55
Shading (OpenGL Standard): 272 CB-GFX

CG Rendering schaalt over het algemeen erg goed, dat is duidelijk te zien aan de CB-CPU getallen, waaruit dus ook duidelijk is dat de dual core Atom een flink voordeel op kan leveren, maar dat is een open deur.
Interessanter is in mijn ogen de OpenGL CB-GFX waarde. Die duidelijk laat zien dat de 9400m van de ION de GMA950 van Intel's 945GM kompleet wegblaast.

Games

-Half Life 2: Lost Coast (1280*1024, HDR on, no AA, trilinear filtering, reflect world, no color correction, verder alle settings high):
28.03FPS Dus een goed speelbare snelheid en dat op een resolutie hoger dan 720p op high settings.

de EeePC 1000H crasht halverwege de test (en kan bovendien geen HDR laten zien) het deel dat hij afspeelt gaat met +- 3FPS. Dat laat goed zien wat eigenlijk al bekend was: de Ion steekt op grafisch gebied met kop en schouders boven de andere veelgebruikte Atom chipset uit.

-Counter Strike Source (1280*1024, HDR on, no AA, trilinear filtering, reflect world, no color correction, verder alle settings high):
48.20FPS CSS is nogsteeds een veelgespeeld spel, dus wellicht voor een aantal mensen fijn om te weten dat het zeker speelbaar is en wederom alle quality settings high.

ook hier maakt de EeePC de test niet af en wederom met minder dan 5FPS gemiddeld.

Als HTPC

Omdat een dedicated htpc aan bepaaldespecifieke zaken moet voldoen, zal ik ook dat bespreken. Al het volgende is onder Windows 7 (build 7100) met Windows Media Center.

Belangrijk voor mij in een media center:
-goed werkende standby
De ION330 gaat netjes in en uit standby, dus hier geen problemen.

-wakker kunnen worden op signaal van afstandsbediening en muis/keyboard
Ook hier geen problemen, de PC wordt mooi wakker uit S3 met zowel de MCE remote als de muis/het toetsenbord.

-wakker kunnen worden op events (oa. recording)
Doordat ik pas later een tuner aan wil schaffen (omdat mijn andere media center reeds voorzien is en ik zelden iets live op tv kijk, maar gewoonlijk opnamen of streaming via uitzending gemist of rtl gemist) heb ik dit getest door een Task te Schedulen. In feite is dit niets anders dan wat WMC doet om wakker te worden voor een opname en naderhand weer te gaan slapen. Ook dit was geen enkel probleem.

-stil
De ventilator die standaard bij het bordje zat is een lawaaïg klein ding dat alleen de GPU dient te koelen. De Atom blijft zo koel dat dit geen probleem is en zelfs de GPU zou passief gekoeld kunnen worden als er maar airflow in de kast is. De 120mm fan die ik gebruik koelt het totale bordje, zonder boven de harde schijf uit te komen qua geluidsniveau. Een kleine kanttekening is wel dat Speedfan niet overweg kan met de fan aansluitingen op de POV-ION330. Als dat wel had gewerkt zou je bijvoorbeeld alle fans uit kunnen zetten als de temperaturen dat toestaan en pas bij oplopende temps de fan(s) in kunnen schakelen/op laten spinnen.

Al met al ben ik heel tevreden met dit bordje. Het voldoet aan alle eisen die ik stelde en is krachtiger dan ik had verwacht. Zeker als zuinige mini-HTPC is dit bordje een uitkomst. Krachtig genoeg om 1080P video af te spelen en zelfs een iets oudere game zoals Counter Strike Source is heel goed speelbaar.
Het is jammer dat je met dit bordje de Atom niet kan overklokken zoals bij de Zotac het geval is. Maar aan de andere kant is overklokken niet het eerste waar je aan denkt bij een Atom en is het ook eigenlijk niet echt nodig bij 'normaal' gebruik.
Ook het incompatible zijn met Speedfan is een minpuntje. Maar omdat de CPU en GPU niet de grootste heethoofden zijn, en daarom goed te koelen met een trage fan, is ook dit niet echt een probleem.

edit-03-10-'09

extra: Zelfbouw Case

Zoals gezegd eerder in deze review zou dit alles in een zelfgemaakte case terechtkomen. Die case is op wat afwerking na klaar, dus bij deze een paar foto's en wat info.

dit is een totaalplaatje van de hele setup zoals deze er nu bij staat. De sleutelwoorden zijn "stijlvol, rustig en minimalistisch" vandaar de effenzwarte case met slechts één zichtbare knop.

misschien dat ik nog een subtiel logootje maak, maar aan de andere kant is het geheel zo wel lekker simpel. Materiaal is plexiglas, zwart geverfd aan de binnenkant en ACRyan meshX voor de zijkanten. De case heeft ruimte voor maximaal 3 2.5" schijven of één 3.5" en één 2.5" schijf. De koeling wordt gedaan door een Scythe 12CM Kaze Slim op een laag toerental.

Heb jij ook een Point of View ION-MB330?

hoeveel watt verbruikt ie bij power off?
en hoe lang duurt ie tot ie opgestart is?

ps: ik heb pov review gegoogled, en en je review kwam als een van de eerste resultaten, terwijl je m nog 3 uur eerder hebt geschreven.. grappig.
  • power off (S5) 0W (waarschijnlijk onmeetbaar op de Cresta, want ik kan me niet voorstellen dat het voedingsblok van de PicoPSU geen sluipverbruik kent)
  • standby (S3) fluctueert tussen de 0 en 2 watt
zal zo even timen wat de boot-tijd tot desktop is...

edit: Tijd tussen indrukken power button en werkbare desktop is 42 seconden.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 19 juli 2009 00:12]

WOW...supervette case! Begrijp niet waar je zoiets haalt, op maat laten maken?
Het plexiglas lijkt wel uit één stuk op de foto, gewoon langs de zijkant alles erin schuiven, grilletje erop langs de zijkanten...netjes!
Eigenlijk is plexiglas voor dit soort dingen een heel fijn materiaal. Het is makkelijk te bewerken en (zeker lexan) is behoorlijk krasvast. Helaas denken mensen bij plexi-cases altijd aan van die cliché transparante kasten, maar het is heel goed te verven.

Lang verhaal kort: zaag plexiglas op maat, zorg voor een mal en hete lucht föhn (verfstripper) of beter nog (maar duurder) een weerstandsdraad. Zorg wel dat je niet teveel verwarmt, want dan komen er belletjes in je plexi. Vervolgens verf je aan de binnekant, waardoor je altijd een mooie glanzende finish krijgt. (verven wel pas nadat alle gaten er in zitten).

Hier is een schematisch plaatje van hoe mijn plexiglas gebogen is (en simpel de hardware layout)
Hoe zit het nou met die pico-psu? Ik lees 12v input op de site van picopsu... wil dat zeggen dat je dus een adapter naast je case nodig hebt?
dat klopt, een adapter ter grootte van die van een gemiddelde laptop. Bij SPCR hebben ze een duidelijke review met plaatjes http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html. Officieel is de PicoPSU dus niet een "gehele voeding", voelt het een beetje als valsspelen. Je hebt echter wel een kwalitatief goede, 100% stille voeding, die bovendien amper ruimte inneemt in je case.
Zeer nette review!
Mooie review, gelijk reviewtje van die Pico PSU maken? (is er nog niet zag ik na doorklikken en je hebt m toch draaien ;)

Hele mooie case, niets meer aan doen, een logootje kan het eigenlijk alleen maar slechter, ehm minder goed, maken.
Welke codecs gebruik je onder Windows 7? Ik heb W7 x64 geinstalleerd en het lukt me niet op 1080p goed af te spelen. Zelfs 720p hapert soms. Ik gebruik de coreAVC codec en windows media player.

-edit laat maar, ik vraag het al op het topic op GOT-

[Reactie gewijzigd door Devil777 op 29 november 2009 21:00]

Hey Mark_vb,

Ik ben helemaal weg van je case, kun je misschien wat meer foto's plaatsen?
Prachtig minimalistisch dingetje, hoe heb je die zo in elkaar geknutselt? Ik ben vooral geinteresseerd in het binnenwerk. Omdat ik nog niet echt een case naar mijn gading kan vinden voor mijn mITX-systeempje zit ik te denken aan een zelfbouw.

Heb je ook al geprobeerd/eraan gedacht een 5.25" drive te plaatsen?
Hoe kom je in de BIOS, met welke toets?