Specificaties Voordeelbundel met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart Review

Deathstrike 24 maart 2016, laatste update op 24 maart 2016, 454 views

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart

Voor diegenen die twijfelen tussen en PS4 en XBox one: Koop de PS4, de XBox One is hardware gezien inferieur, de user interface is een drama, het OS is buggy en het hele eco systeem is veel slechter dan dat van Sony.

Pluspunten

• Kan externe HD aansluiten

Minpunten

• Slechte User Interface
  • Bugs
  • Language lock met gevolgen

Randapparatuur Score: 1
Spelaanbod Score: 3
Multimedia Score: 3
Als iemand die zowel een PS4 als een Xbox One thuis heeft staan, wil ik deze review gebruiken om een eerlijk en onafhankelijk vergelijk tussen beide te geven. Voor diegenen die twijfelen tussen 1 van beide consoles, en geen zin hebben deze review door te lezen, hier al vast de samenvatting: Koop de PS4, de XBox One is hardware gezien inferieur, de user interface is een drama, het OS is buggy en het hele eco systeem is veel slechter dan dat van Sony.

Wat is er allemaal mis met de XBox One:
1. Taal en land keuze. Microsoft heeft in haar wijsheid besloten dat een taal aan een land gekoppeld is. Ik kan de XBox One niet op Engels zetten zonder de regio op een engels talig land te zetten, bijv. VS, UK, Ierland etc. Kennelijk wonen er in de belevings wereld van Microsoft alleen maar Nederlands sprekende mensen in Nederland. Ondanks alle klachten van overal uit de wereld is dit probleem nog steeds niet opgelost. Microsoft heeft alleen interesse in de Amerikaanse en Engelse markt.

2. Stap 1 zou nog niet zo problematisch zijn, ware het niet dat je dus ook de Kinect niet voor spraak invoer kunt gebruiken als de taal niet op Engels staat. 2 jaar na lancering is er nog steeds geen Nederlandse optie voor de taal invoer (die ik overigens ook niet hebben wil, ik wil gewoon Engels kunnen doen). Beloftes maken kunnen ze wel bij Microsoft, er iets mee doen is iets anders. De Kinect is daarmee een nagenoeg nutteloze toevoeging. Niet kopen dus.

3. Als je de taal op Engels zet moet je dus verplicht een Engels-talig land kiezen. Ik heb voor Ierland gekozen omdat ze daar ook euro's gebruiken. Helaas kom je dan ook in de Ierse store terecht en mis je de aanbiedingen voor de Nederlandse markt. Geen probleem zou je zeggen, ik switch gewoon af en toe van taal en land. Echter.... Microsoft heeft ook het betaalsysteem aan het land gekoppeld. Normaliter gebruik ik de Nederlandse store en switch ik terug naar Ierland om games in het Engels te kunnen spelen. Nu kreeg ik een 10 euro tegoed kaart cadeau en heb deze per ongeluk ingevuld toen mijn console op Engels stond. En dan heb je plotseling 2 betaal accounts, 1 voor Ierland en 1 voor Nederland. Geen probleem zou je zeggen, even contact met Microsoft met het verzoek om het Ierse tegoed naar het Nederlandse account over te zetten. Na 1 uur met de service desk bezig te zijn geweest blijkt dit dus onmogelijk. Het account is niet over te zetten en ik zit nu dus met 2 betaal accounts die niet over te hevelen en te combineren zijn.

3b. Gebruik van tegoed kaart is hoe dan ook vreemd. Je kan je tegoed niet inwisselen zonder een andere betaal methode aan je accout te koppelen. Het idee van die tegoed kaarten is volgens mij juist dat je dan geen credit card of iets dergelijks nodig hebt. Op de PS4 kan ik in ieder geval wel met een tegoed kaart betalen zonder andere betaal opties te moeten hebben.

4. "Installatie gestopt". Een tamelijk vervelende bug die al meer dan een jaar in de software zit. Online aankopen willen soms gewoon niet installeren. Als je de installatie start dan wordt deze meteen afgebroken met een "installatie gestopt" melding. De service desk heeft geen oplossing. Door deze bug heb ik bijvoorbeeld het laatste deel van "Life is strange" niet kunnen spelen. Ik heb zelf besloten om maar geen online aankopen meer te doen via de XBox store. Daarmee is gelijk ook probleem 3 opgelost. Gelukkig kan ik de meeste titels ook wel op mijn PS4 krijgen.

5. User interface. Voor een bedrijf wat in principe een GUI bouwer is, is het ongelofelijk hoe slecht de user interface van de XBox One is. Bij de initiele aanschaf was het al slecht maar een recente update heeft de GUI nog fors verslechterd. Het blijft altijd een verassing waar de cursor naar toe gaat springen als je de joystick bedient. Dramatisch.

6. Eco systeem. Aangezien ik PS Plus en Xbox Live Gold beide gebruik kan ik beide ook vergelijken. Simpel gezegd, PS Plus is veel beter. De prijs is lager, de aanbiedingen beter en er zijn er meer. Over de gehele linie vind ik ook de gratis games van PS Plus beter, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Mijn XBox Live Gold zal ik daarom ook niet meer gaan verlengen.

Samenvattend. De XBox One is prima geschikt om games op te spelen en als het apparaat geen concurrentie zou hebben zou dat voldoende zijn. Echter is er gewoon een beter alternatief te koop en dat alternatief heet Playstation 4. Het enige voordeel wat de XBox One over de PS4 heeft is de mogelijkheid om een externe (USB) harde schijf te gebruiken als opslag medium. Het wordt tijd dat Sony ook met die mogelijkheid komt.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart?

Ieder zijn mening - en uiteraard wil ik niet aan jouw mening afdoen echter voeg ik toch graag mijn mening toe aan jouw review:

Ik ben zelf enkele jaren PS4 gebruiker. Prima console (afgezien van de algemeen lage specs van de hardware in deze generatie) maar ik kwam vanaf de Xbox360 (en het bijbehorende Live netwerk). Het live netwerk werkte altijd fantastisch - snelle downloads en goede content. Voor PS4 is dat een teleurstelling gebleken - VRESELIJK trage downloads en ook al is dat iets verbeterd inmiddels het blijft traag. Het aanbod van PS+ (monthly games) is bovendien minder vergeleken met games for gold van Live (waar Live vaak hele spellen beschikbaar stelt is dat bij de PS4 het afgelopen jaar niets anders dan (vaak) crappy indie games geweest).

Wat betreft de prijs van PSN vs. Live - allebei dezelfde prijs online te verkrijgen (rond de 47-48 eu).

Just my 2 cents.
Wat ik dan zo bijzonder vind van deze review is dat je helemaal niks over kinect zegt.
Je laat namelijk hele functies weg die jouw PS4 niet heeft. Zoals het besturen van je andere audio/video apparatuur.

- Het voordeel van accounts gekoppeld aan een land vind ik vooral super omdat ik nu goedkope tegoed kaarten van andere landen kan kopen, de game in "het buitenland" kan aanschaffen en gewoon toch nog de Europese versie kan downloaden. Voor veel minder geld)

- Games with Gold daar zitten toch wel een paar hele goede titels tussen. Helemaal sinds Backwards Compatibillty wordt gebruikt. Ik heb een hele verzameling 360 games die ik inmiddels ook gewoon weer op de ONE kan spelen.
Ook de aanbiedingen op de ONE zijn sterk. Zie deze spring sale:

- De controller van de PS4, Jezus. In mijn leven al heel wat PS2 controllers gebroken. De zwakheid van de controller staat ongeveer gelijk aan deze review. MS had de controller van de 360 eigenlijk niet aan hoeven passen deze was al goed. Die van de ONE slijten wat harder maar de controller lay-out (niet 2 analog sticks naast elkaar) met de force triggers zijn toch beter dan die van PS. Goed is ook een persoonlijke voorkeur.

- HDMI in. Gewoon lekker je TV regelen via 1 apparaat. De XBOX zet alles aan. (Door kinect)

-Het eco systeem op de ONE is juist goed/beter. Op je tablet/PC/WIn Mobile apparaat je xbox one overnemen om verder/ergens anders te gamen. Informatie van je game op je iPad of iPhone. Je oude 360 games spelen en voor 35 euro per jaar GOLD

Het dashboard vindt ik prima. Ik zit echt binnen een aantal seconden in een party chat of een game met mijn vrienden. Wat is daar verkeerd aan? Het enige wat echt verbeterd zou moeten worden is het zoeken in de store. Maar sinds gisteren kunnen ook gewon 360 titels aangeschaft worden via de store op ONE.

Ik koop 98% van mijn games digitaal. En heb echt nooit problemen gehad.
Inmiddels zoveel games dat ik een SSD en een nog een USB 3 2.5 inch schijf eraan heb moeten hangen, zonder problemen.

En blijf verder lekker op PSN. Aan zure mensen hebben we geen appel :>

[Reactie gewijzigd door nexhil op 24 maart 2016 12:25]

fanboys will be fanboys. Ieder zijn mening. kan zelf alleen maar zeggen dat ik nog nooit de support van enige console bouwer nodig heb gehad (en daar horen ook PS3 en Xbox 360 bij), maar bij de XBox one heb ik al meerdere uren aan de lijn gezeten. Mijn kinect ligt onaangesloten in de kast. Voice input kan ik niet gebruiken, vanwege de regio/taal lock en voor games voegt het helemaal niets toe. Bedienen van de GUI via Kinect was ook een beproeving, helaas is het met de controller niet veel beter.

Mbt het "installatie gestopt", google er maar eens op. Ik ben niet de enige. Zelfs op youtube kun je het vinden. Wees ondertussen maar blij dat je er nog geen last van hebt, komt vanzelf.

Een review is overigens een mening, iets waar iedereen recht op heeft. Als je daar moeite mee hebt moet je misschien maar in Noord Korea gaan wonen. Voor mij is de XBox een bron van ergernis waarvan ik nog steeds spijt van de aanschaf heb.

[Reactie gewijzigd door Deathstrike op 24 maart 2016 16:37]