Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart Review

Michiel16 23 maart 2016, laatste update op 24 maart 2016, 3.821 views

Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart

Een geweldige monitor die de grenzen opzoekt van wat de huidige hardware standaarden ondersteunen. Het licht gebogen 34" UWQHD scherm zorgt voor een immersieve ervaring en veel werkruimte. Ook voor mensen die niet alleen willen gamen op een extra breed scherm maar als vervanging van een Multi-monitor setup.

Pluspunten

• Veel werkruimte
  • scherp paneel
  • max 100hz en G-sync

Minpunten

• Beeld lijkt wat te zweven aan de randen

Een uitgebreidere review volgt asap.
Introductie
Sinds de eerste teasers van deze monitor was ik al vastberaden hem bij release aan te schaffen en nu hij uit is en ook daadwerkelijk op mijn bureau staat verdient hij het ook om een uitgebreide review hier op tweakers te krijgen.
Na een tijdlang goed rondgekeken te hebben wat er mogelijk is in monitorenland en aan welke eisen de monitor voor mij moet voldoen kwam ik uit op het UWQHD segment. Een segment waar ik eigenlijk in eerste instantie geheel geen interesse in had, zag het maar als een raar formaat waar je misschien wel in vol formaat films op kon kijken maar verder vooral met veel loze ruimte zou zitten.
Een 4k Monitor had meer mijn interesse maar de huidige generatie videokaarten vereist nog een dusdanige investering om daar bijvoorbeeld spellen soepel op te laten lopen dat ik daar de tijd nog niet rijp voor vond. Bovendien was ik op zoek naar meer werkruimte (niet alleen in de pixels maar ook fysieke ruimte) en zou ik dan op een Multi-monitor setup uitkomen. Twee 1440p schermen dan maar? dan heb je zowel de fysieke werkruimte als een mooi scherp beeld dat ook nog met een niet te dure videokaart goed aan te sturen is.
Toevalligerwijs kwamen er rond de tijd dat ik hier naar aan het zoeken was veel aankondigen over nieuwe UWQHD schermen uit en ben ik me daar iets meer in gaan verdiepen. Meer en meer werd ik er van overtuigt dat dit ook aan al mijn eisen zou kunnen voldoen en tevens fraai op mijn bureau zou ogen.
Het moest dan wel een 34" 3440x1440 scherm worden zodat het als vervanging voor een Multi-monitor setup kon dienen die ook scherp genoeg was om in photoshop en premiere pro te kunnen werken zonder de pixels te kunnen tellen.
Unboxing
De monitor word, door zijn formaat, massieve voet en lichte curve in een enorme doos geleverd. Alles zit wel uitstekend verpakt. Helemaal bewegingsvrij, zonder speling waardoor de kans op schade door vervoer minimaal wordt.
Het is even een klusje om het geheel in elkaar te zetten, vooral door de omvang en het gewicht van het beeldpaneel is het handig dit even met z'n tween te doen.
Het geheel wordt geleverd met een externe voeding, USB in kabel om zo de usb-hub mogelijk te maken, een hdmi kabel en een displayport kabel. De HDMI kabel wil je als het even kan niet gebruiken, de monitor ondersteund toch geen PiP en is via HDMI gelimiteerd op 50Hz en geen G-Sync.
Uiterlijk
Het is duidelijk een monitor die in je smaak moet vallen. Ze zijn bij dit model niet voor subtiel en de grote doelgroep gegaan. De nieuwe ROG kleuren zilver en koper zijn in de gestileerde voet terug te vinden en ook de achterkant van de monitor is een waar kunstwerkje. Er zit ook nog LED verlichting in die het ROG logo op je bureau kan projecteren. Het geheel neemt wel de nodige ruimte in op je bureau. De voet is een driepoot waarvan de achterste poot gelukkig wel korter gemaakt is waardoor hij niet meteen helemaal voor je neus staat maar er ook ruimte op je bureau overblijft voor een toetsenbord. Doordat de monitor goed in hoogte verstelbaar is kan je hem goed op ooghoogte verstellen (ook voor mijn 1.93m). Hierdoor blijft er zelfs relatief veel ruimte onder de monitor over om bijvoorbeeld speakers te plaatsen aangezien de monitor dan zo'n 20 centimeter hoog hangt.
Specificaties
Asus ROG Swift PG348Q

Schermgrootte: 34 inch

Resolutie: 3440x1440 waardoor de beeldverhouding op 21:9 uitkomt

Het betreft een IPS scherm van LG met LED achtergrond verlichting.

Het scherm ondersteund tot 60Hz met een overdrive tot 100 Hz. Dit werkt overigens alleen wanneer je het scherm via de meegeleverde displayport kabel aansluit, ditzelfde geld voor de G-sync ondersteuning.
Iets wat mij bij aanschaf niet helemaal duidelijk was is dat de overdrive tot 100Hz nog een additionele vereiste heeft: Je moet minimaal een Geforce 700 series kaart hebben om ook tot die 100Hz te kunnen komen. Dat heeft mij er dan ook toe gezet om dan toch maar mijn GTX670 te vervangen door een GTX970.

Het geheel is niet licht, zowel het scherm als de voet, maar dit vormt wel een degelijk geheel en is toch niet bedoelt om te verplaatsen. In totaal weegt het 11,2 kg.

De dimensies zijn 829x558x297 mm inclusief de voet.

Vanwege de G-sync scaler zijn de aansluitingen beperkt, het betreft 1 HDMI uitgang, 1 displayport 1.2 uitgang, een vierports USB 3.0 hub en een audio uitgang.
Deze kunnen wel mooi weggewerkt worden aangezien je de snoeren door de voet kunt lussen en de aansluitingen zelf met een klepje afsluit.
Gebruik in de praktijk
Helaas heb ik niet beschikking over een professionele kalibratietool en kan dus ook geen metingen op de monitor verrichten. Hij beschikt via het instellingenmenu over een aantal standaard profielen in het gamevisual menu en je kan ook natuurlijk een eigen instelling maken. Tevens heeft de monitor een optie om een blue-light filter in te schakelen in 3 standen om de slaap te bevorderen. Dit levert natuurlijk wel een geel kleurbeeld op dus het is niet aan te raden 's avonds nog je foto's te gaan bewerken of in ieder geval dan het filter uit te zetten. De monitor is wel redelijk simpel naar voldoening te kalibreren, en geeft een net, kleurecht, beeld (binnen de sRGB kleurruimte).
Als leuke extra kan je een crosshair, timer of FPS counter op het scherm projecteren.

De eerste indruk in het daadwerkelijke gebruik van de monitor was dat het zo'n overweldigend groot scherm is dat je niet weet waar je moet kijken. De lichte curve van het scherm werkt voor mij niet storend aangezien je er toch midden voor zit. Wat wel opvalt is dat het scherm aan de randen iets lijkt te zweven, dat komt omdat je door zijn grote breedte onder een hoek naar de randen kijkt waardoor bijvoorbeeld mijn bureaublad iets boven de zwarte rand wordt geprojecteerd. Dit valt op maar is in dagelijks gebruik niet storend, je focust er meestal toch niet op.

Ik kan in de praktijk 4 browservensters naast elkaar openen of photoshop met 1 browservenster ernaast waardoor je wel echt een Multi-monitor ervaring krijgt.
Met recente games heb je helemaal een ' wauw' effect, vooral bij race- of FPS spellen is de meerwaarde groot door de toegenomen FoV.
Deze monitor maakt mijn verwachtingen en lange wachten tussen aankondiging en release (iets waar Asus een gewoonte van heeft) helemaal goed.
Het is een genot om met dit scherm te kunnen werken. Doordat het scherm in hoogte verstelbaar is en tevens kan kantelen kan ik goed rechtop zitten en heb ik de monitor recht voor mijn neus. Alt-Tab hoort grotendeels tot het verleden en kan zo precies de multitask taken uitvoeren die ik vooraf voor ogen had.
De looks en stijl van de monitor zijn wel wat druk, aangezien ik geen die-hard gamer ben, tevens ook al halverwege de 30, had het wel wat rustiger gemogen, maar aan de andere kant werkt het ook niet storend en is het zeker een eyecatcher.
Het is een monitor die ik niet alleen gamers, maar ook zeker all-round computer fanaten aan zou kunnen bevelen. De stevige prijs van momenteel zo'n 1300 euro blijft daarbij het grootste struikelpunt maar dit is geen monitor die je binnen 3 jaar wilt vervangen en is daarbij ook toekomstbestendig met zijn hoge resolutie. Ik vind het momenteel dan ook geen argument om op voorlopig nog niet aangekondigde 120Hz UWQHD panelen te gaan wachtten die via DP 1.3 aangestuurd kunnen worden.
Wil je nu de state of the art in UWQHD monitoren dan is dit voor mij de keuze.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart?

Is het randje van de monitor daadwerkelijk zo klein? :O!
De 'rand' is wel zo dun, maar dat is dus niet waar de pixels ook daadwerkelijk beginnen, dat is een foutieve artist rendering die het net iets mooier maakt dan het in werkelijkheid is. In werkelijkheid zit er dus een zwarte balk van ongeveer een centimeter langs de randen.
Immersieve ervaring nog wel? :P
lang leve de anglicismen toch? En ja, als je er voor zit heb je echt dat gevoel. Door de in hoogte verstelbare voet komt het beeld recht voor je neus en de monitor is van dusdanig formaat dat het een flink deel van je actieve gezichtsveld inneemt. Laat die VR bril dan maar zitten.
Top, Ik houd deze monitor al een tijdje in de gaten en was benieuwd naar de eerste ervaringen. Fijn dat je de moeite hebt genomen om deze review te schrijven, thanks!
Ziet er erg goed uit! Hoe is de performance van de GTX 970 in games op deze resolutie?
Ik heb de monitor een paar dagen en alleen maar titanfall gespeeld, full options.
Met de GTX970 100 Hz., geheel tegen mijn verwachting in.
Ik heb ook met Crysis 3 heel even getest en kon ook daarmee haalde ik de 100 Hz.
Gebruikmakend van de Nvidia Geforce experience staat de FPS counter met Titanfall op maximale settings, tussen de 50 en 60 FPS.

[Reactie gewijzigd door vtwin-mo op 28 maart 2016 13:23]

Prima. Het scheelt toch ten opzichte van een 4K scherm. Een 1440p scherm heeft zo'n 3,7 miljoen pixels aan te sturen, dit scherm zo'n 5 miljoen en UHD 8 miljoen. Dit zorgt eigenlijk voor een mooie compromis tussen scherpte/werkruimte en performance. Ik kan nu goed af met een GTX970, de meeste settings gaan in recente games op high en het draait als een zonnetje.
Had je nog specifieke redenen om op deze te wachten in plaats van voor de Acer Predator X34 te gaan?

Overigens zou ik deze monitor denk ik niet aanraden voor niet gamers. Een 34" 3440x1440 IPS scherm zonder gsync heb je al voor minder dan de helft van deze monitor (vlak dan, als je gebogen wil dan wordt het ietsje meer). Een hogere refreshrate is op de desktop ook wel merkbaar, maar ik betwijfel dat er veel niet-gamers zijn die daar nog dik 700 euro voor uit willen geven.
Als je geheel geen games speelt zijn er ook alternatieven, ik weet natuurlijk niet hoe die panelen verder presteren. Mijn reden om toch deze aan te schaffen was dat dit de laatste technologie heeft, G-sync, 100 Hz en een mooie lichte curve en uitgesproken design.

Ik wilde niet voor de Acer gaan omdat ik hun producten vaak kwalitatief iets minder vind, ook in het design oogt het vaak wat minder luxe. Dat laatste is natuurlijk vooral een smaak verschil en dat is dan ook vooral waar deze 2 Taiwanese giganten zich in onderscheiden. Ik heb dus een voorkeur en bias naar Asus producten (Zie mijn Router, Videokaart, Laptop, etc).
Klopt, het blijft inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind in dit geval de Acer net wat mooier omdat ik niet zo gecharmeerd ben van de stand van Asus hierbij. Wel heeft de Asus schijnbaar een betere OSD bediening, maar je de Acer is ook weer voor goed 100 euro minder te krijgen.
Het enige wat ik aan deze monitor mis is de " screen split" functie die zowel LG als HP hebben.
Gelukkig kan Windows 10 hier redelijk mee omgaan.
Wat bedoel je precies met 'windows kan hier redelijk mee omgaan'? Dat je 2 verschillende inputs op dit scherm weergeeft? Of gewoon Multi-window multitasked?
Dat je twee verschillende programma's kan verdelen over het scherm door middel van [windows]+{rechts} toets. Het zou prettiger zijn als ik het scherm in drie kwadranten kon verdelen in plaats van de huidige twee.
Klopt het dat 100hz + gsync niet werken met een andere kabel dan de fabrieks meegeleverde kabel dan? Lees ik dat nou goed?! Ik sta op het punt er n te bestellen en hem 3m kabel nodig, dus dit is best een big deal..
Jawel. Zolang het een DP kabel is, geen probleem. Ik bedoelde dat het niet werkt via HDMI. Daarnaast heb je ook een GTX 700 series of hogere grafische kaart nodig. Maar je kan dus gerust een 3 meter lange DP kabel op je monitor aansluiten. Veel kijkplezier er mee! Ik ben er nog steeds erg blij mee.
Klopt.. de g-sync module ondersteunt geen HDMI, en HDMI kan volgens mij niet hoger dan 60hz op die resolutie. but dont quote me on that. Ik heb 'm gisteren besteld, helaas duurt het 3 weken voor hij er is. Bij MAX ICT heb ik 'm voor 1288 op de kop weten te tikken, met wel 3 weken als 'straf' maar ik was niet bereid 1400 neer te leggen om 'm morgen te hebben. 120 in 3 weken is snel verdient.
  • HDMI 1.x kan tot 60hz op 2560*1440 (zo'n 3,9 miljoen pixels die 60 keer per seconde dus over de lijn worden gestuurd).
  • HDMI 1.x kan tot zo'n 49hz op 3440*1440 (zo'n 4.9 miljoen pixels).
  • 50hz is nog wel acceptabel voor regulier gebruik, lager zou ik niet doen. En voor gamen lijkt het me per definitie vervelend want 60hz is daarvoor eigenlijk al aan de lage kant.
Infernal_nl: ik heb het ook overwogen voor die prijs bij MaxICT maar het blijft een risico (en nog steeds een flinke zak met geld). Laat je ons weten of je hem op tijd binnen hebt gekregen? :-)
NOOIT BESTELLEN BIJ MAX ICT

Nou bestel hem dus niet daar!!! MAx ICT deugd voor geen meter, ik heb echt SUPER geluk dat ik een exemplaar heb gekregen die letterlijk totaal geen issues heeft, geen backlight bleed, geen IPS glow, geen dode pixels, Gsync zonder scanlines en 100hz zonder problemen.

Had ik 'm terug moeten sturen? Dan waren de rapen gaar, dat had ik tot wel 40% restocking fee mogen betalen.. en welk achterlijk bedrijf rekent er verzendkosten voor een product van 1300..

Ook stond er binnen 1-3 werkdagen.. dit waren welgeteld 8 dagen.. nooit maar dan ook nooit meer bij Max ICT.. ik heb wel 15x aan de telefoon gehangen wat de status nou precies was.. en dat konden ze me niet vertellen en geld terug is ook geen optie. Ik heb dus eigenlijk heel heel heel erg geluk gehad.

NOOIT BESTELLEN BIJ MAX ICT

[Reactie gewijzigd door infernal_nl op 15 juli 2016 12:36]

De shop reviews in de pricewatch zijn over het algemeen een redelijke indicatie van hoe bagger een webshop is. Max ict zijn een stelletje criminelen. Met een grote boog omheen lopen.
En even inhoudelijk over de monitor, hij is echt helemaal perfect! en de build quality is ook echt perfect! Als je zou moeten kiezen zou je echt voor de Asus en niet de Acer moeten gaan! De ervaring van ultra wide is onbeschrijfelijk, ik weet wel dat ik nooit meer terug ga naar 16:9!
Gelukkig dat het goed gegaan is. Ben er ook nog erg blij mee. Veel plezier met je monitor!
Er wordt in veel reviews en ook bij asus aangeraden om met een gtx 980TI of gtx 1070/1080 te draaien om de 100hz te benutten, jou lukt dit met een *asus neem ik aan* gtx 970? Deze heb ik zelf ook in mijn systeem, ik speel voornamelijk turnbased en realtime strategie games of rpgs. Dit zou dus zonder problemen op de 970 kunnen draaien (ben geen fan van first person shooters denk dat deze de hoogste eisen stellen)

Graag hoor ik feedback van instellingen en game ervaringen op de 970. *scheelt 600-800 aanschaf nieuwe GPU
Toen ik deze monitor aan het begin van het jaar aanschafte en de GTX 1000 series er nog niet was werd een GTX 970 als minimum aanbevolen voor 100 Hz. Op 60 Hz draaide zelfde m'n oude Asus 670 turn based spelen prima op 1440p. Nu met de Asus Turbo 970 GTX gaat dat helemaal moeiteloos. Blizzard spellen ondersteunen uit competitieve overwegingen alleen helaas geen uwqhd. DOTA 2 weer wel maar dat ziet er een beetje vreemd uit. Alsof alles ingezoomd is. Werkt wel allemaal als een zonnetje. Voor de nieuwste shooters of The Witcher en dergelijke moet je concessies doen in de instellingen maar dankzij de G sync scaler ziet het er allemaal nog erg strak en vloeiend uit. En voor andere multiscreen toepassingen is het scherm ook erg handig. Ik stel zelf de nieuwe videokaart nog even uit. Maar die 970 is voor jou voorlopig ook nog wel genoeg denk ik hoor.
thx, wel balen zag net dat ze vanaf vrijdag het scherm bij coolblue en mediamarkt op de 1.350 hebben staan, eerder waren zij nog 1250. ik zie soms acties op amazon van 550 (blackfriday) maar dat lijkt mij dikke nep en oplichterij. maar even wachten of er rond de kerstdagen nog een leuke actie komt (bijv zonder btw) ik draai nu 3 schermen op 1920-1080 60hz (34" hdtv van 4 jaar en 2 22"iiyama prolites van 8-10 jaar oud) ben wel nieuwsgierig naar widescreen en 100hz ervaring.

ben aardig gewend aan werken met 3 schermen, eerste idee was om voor 3 27" swifts te gaan maar moet teveel aangeschaft worden (2 gpus, sterkere voeding en de losse schermen) dat mogelijk 1 of later in de zomer misschien 2de 34" ook wel zou werken. alleen met dual screen zit er dan wel dikke rand in het midden. (heb dan wel nieuwe GPU nodig)