Raijintek Triton 240mm AIO Review

Foritain 23 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.090 views

Raijintek Triton 240mm AIO

Raijintek zet met Triton een hele knappe AIO neer. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is lijkt deze AIO op 'echte' waterkoeling, en de Triton is vervolgens ook nog eens heel betaalbaar voor een AIO.

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Heel knap uiterlijk van zowel de pomp, radiator, als de slangen.
  • Eenvoudige installatie
  • Komt met drie kleurstoffen zodat je zelf je kleur kan kiezen.
  • Leverbaar in tal van verschillende maten.
  • Leverbaar in 'Core' versie zonder ventilatoren. Een uitstekend alternatief gezien de stock ventilatoren
  • Kan worden uitgebreid, vloeistof evt ook te vervangen.
  • Prettig goedkoop voor een AIO

Minpunten

• Stock ventilatoren luid op volle toeren,. Redelijk in idle, maar het zou stiller mogen. 'Core' versie (goedkopere uitvoering zonder ventilatoren) en zelf goede ventilatoren uitzoeken is een goed idee als budget toelaat.
  • Bij vlagen en afhankelijk van je gewenste model soms beperkt/lastig leverbaar.
  • Kleurstoffen (schijnbaar) niet goed te mixen.

Geluidsproductie (min) Score: 3

- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

AIO koelers zijn ons niet vreemd, de één na de ander komt voorbij. Op zich niet gek gezien de prestaties die ze weten te bieden, het gemak waarmee je ‘waterkoeling’ in je systeem kan installeren, en vooral ook de lage kosten in tegenstelling tot custom waterkoeling. AIO koelers winnen echter zelden de originaliteitsprijs waarbij het veelal op hetzelfde uit komt: zwarte radiator, zwarte slangen, compact zwart koelblok (al dan niet met een LED of RGB LED), en als ze een beetje in het oog springen een ventilator met een afwijkend ontwerp. We zagen deze week Cryorig het over een iets andere boeg gooien met een extra ventilator op het koelblok, maar de originaliteitsprijs wat betreft AIO’s die wij hebben gezien gaat toch echt naar het product van vandaag: De Raijintek Triton. Deze koeler valt in eerste plaats op door de transparante slangen, gevolg door de mogelijkheid om de vloeistof zelf naar wens te kleuren, en vervolgens ook nog eens door een prijsstelling aan de onderkant van de AIO markt.

De Triton komt in een maar liefst 17 verschillende uitvoeringen, van 120 tot en met 360mm modellen, waarbij je ook kan kiezen uit modellen zonder meegeleverde ventilatoren, of gevuld met vloeistof in een enkele kleur. Wij gaan kijken naar het 240mm model, en dan het model waarbij je zelf kan bepalen welke kleur hij moet worden. Dit model kost normaliter ca 90 euro, het model zonder ventilatoren kost een tientje minder.

De features en specificaties van de Raijintek website.

Uiteraard wat marketing geneuzel wat we straks maar moeten ervaren. In de basis is de Triton een ‘echte’ AIO: een complete koeling set waar je niets extra’s voor nodig hebt, al is de Triton wel uit te breiden. Ook is het koelblok voorzien van LED verlichting intern. Niet heel ongebruikelijk is de keuze voor een koperen blok en een aluminium radiator.

Deze niet-Core uitvoering is voorzien van sleeve bearing (glijlager) 120mm ventilatoren welke voorzien zijn van 3-pin aansluitingen, geen PWM dus. Wel zijn ze voorzien van een kleine ingebouwde controller om de snelheid te verstellen tussen ca 1000 en 2600 RPM.

De Triton heeft een indrukwekkend lijstje sockets waar hij op past, inclusief alle moderne sockets zoals 115x en 2011-3, maar ook oudere sockets als 775, 1366, en alle AMD sockets worden niet overgeslagen.

De Raijintek Triton heeft een prima verpakking om te zien en heeft een handsvat. Intern zit het geheel in relatief eenvoudig karton waar we de schroefjes in één gezamenlijk zakje aantreffen. Koelpasta komt helaas niet in een spuitje, maar in een zakje, al zien we wel een spatel. Iets wat we nog niet eerder in een AIO doos aantroffen waren de flesjes met kleurstof.

De ventilatoren zien er aardig, al zij het wat standaard uit. De keuze voor niet-PWM modellen maar om de ventilatoren te voorzien van handmatig te bedienen controllers is wat apart. Hoewel geplaatst op een losse kabel welke je buiten je case kan voeren voor de ‘controle’ blijft het een opvallend puntje.

De koeloplossing zelf is vooral visueel indrukwekkend. Doorzichtige slangen zoals we normaliter in custom oplossingen zien, en de stevige radiator maakt een keurige indruk wat kwaliteit betreft. Het lijkt op een onderdeel welke je in een custom-water shop zou bestellen, en de echte kenner kan natuurlijk weten dat dat ook feitelijk het geval is met de door Raijintek gekozen onderdelen.

Het blok zelf doet het ook visueel goed. Aluminium afdekplaatje, een mooi doorzichtig geheel, en typische fittingen maken het plaatje compleet. De set is zelf naar wens te kleuren, en dat houdt ook in dat niets je in de weg staat de set te legen en van geheel nieuwe vloeistof te voorzien.

Het contactoppervlak van het koelblok is een strakke spiegel, en lijkt vernikkeld koper.

En creatieve inspiratie komt tot je op de meest ongebruikelijke momenten, ahem.

Raijintek claimt de meest gebruiksvriendelijke installatie op de markt te hebben. Nu is een AIO installeren zelden een uitdaging, en ook hier is het duidelijk kinderspel. De backplate is voorzien van uitsparingen voor je socket, deze plaats je met de uitsparingen over de schroef achterop je moederbord.

Ringetje over het schroefdraad, stand-off erop draaien, frame op de stand-offs en aanschroeven.

Koelpasta op de CPU, en met twee schroeven zet je het blok erop. De radiator moet je ergens kwijt, in het geval van deze Raijintek Styx behuizing past deze eenvoudig bovenin. Of het de meest eenvoudige installatie 'ooit' is weet ik niet, maar het stelt inderdaad niets voor.

Het vullen stelt ook niets voor, al is dat voor een typische AIO gebruiker natuurlijk wel even nieuw. Dop eraf, kleurtje kiezen, knijpen, en klaar. Het moment waarop de transparante vloeistof begint te kleuren is toch even genieten, zeker met het ‘bloed rood’. Let op: Ik heb even gevraagd hoe het zit met combineren, bijvoorbeeld om blauw en rood te combineren om paars te maken. Mij werd dit afgeraden omdat een mooi resultaat onwaarschijnlijk was. Als je een andere kleur dan rood, groen, of blauw wilt koop dan een flesje dye bij.

Bij het eerste opstarten verdeelt de pomp de vloeistof direct, wederom een momentje om van te genieten. Eenmaal verdeeld houdt de glimlach aan. De neutrale witte verlichting in het koelblok bereikt een leuk resultaat met de gekozen kleurstof. De slangen zelf lichten niet op, dus voor een beetje kleureffect in je behuizing is een LED-fan of een LED-strip wel aan te raden. In eerste instantie hadden wij zowel een fan als strip geïnstalleerd, echter was dit in een relatief compacte behuizing als de Raijintek Styx iets te veel van het goede. Een enkele LED-fan gecombineerd met de LED in het blok gaf in dit geval een mooie balans tussen licht, kleur, en ‘mood’.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Wat pure koelprestaties betreft zet de Triton 240mm een uitstekend resultaat neer. Direct naast de 360mm grote Fractal Design, de 280m grote NZXT Kraken X60, nipt voor de andere 240mm oplossingen in de grafiek, en zelfs de Noctua NH-D15 wordt even gepasseerd. Toegegeven, dergelijke minimale verschillen zijn praktisch niet heel relevant, maar dat kenmerkt het gros van de high-end koeler markt.

Positief is ook de minimale geluidsdruk die de pomp produceert. Sterker nog die speelt totaal geen rol in de beoordeling. Hetzelfde gaat helaas niet op voor de ventilatoren die al een achterstand hadden vanwege het ontbreken van PWM ondersteuning. Die situatie verslechterde nog voor de ventilatoren wanneer ik zeg dat om de prestaties te halen om met de grotere AIO’s mee te spelen ze echt gewoon absurd luid zijn. De NZXT X61 en Cryorig A80 blazen al heel flink om de grafiekjes te ‘winnen’, maar Raijintek doet er nog even een schepje bovenop. Leuk voor een keertje fanatiek overklokken om te testen, maar niet heel praktisch.

Aan de andere kant van het spectrum, bij lage toeren, blijven de ventilatoren nog best ‘bescheiden’. Hoewel het lastiger wordt gemaakt door een open testbench (lees: geen demping) valt wel op dat de minimale toeren van de gekozen ventilatoren niet laag genoeg zijn om onhoorbaar te functioneren; zelfs op lage toeren blijven ze zachtjes hoorbaar met een ca 36 dBA op één meter afstand. Het zal menig persoon niet storen, maar in absolute stilte kan je opmerken dat het systeem aan staat.

Het lukt de Triton in elk geval de aandacht van mini-me te trekken. Nog een paar jaartjes voor z'n eerste video review?

Ik denk dat een goede 18 maanden zijn gepasseerd sinds de release alvorens ik eindelijk aan de Raijintek Triton kon komen. Elke keer dat er een lading bij de distributeur binnen kwam waren ze in no-time weg, en Raijintek leek simpelweg niet aan de vraag te kunnen voldoen. Nu met de Triton op tafel begrijp ik absoluut waarom dat het geval was, de Raijintek Triton is namelijk een bijzondere koeler en een hele interessante koop. Overigens niet in de laatste plaats vanwege de verrassend lage prijs, die één van de visueel aantrekkelijkste koelers tevens een van de goedkoopste op de markt maakt.

De Triton is in feite ook een kant-en-klare oplossing bestaande uit onderdelen uit het ‘custom water’ circuit, en waar AIO’s zich vaak als custom-alternatief te positioneren durf ik te zeggen dat Raijintek daar dichter bij in de buurt komt vanwege de gekozen uitstraling. Doorzichtige tubes, kleurtje naar keuze, toffe radiator en opvallende pomp-blok constructie, maar dan wel met alle gemakken van een echte AIO kit: Je hoeft zelf niet te klungelen met slangen, fittingen en vullen, en de installatie is in nog geen vijf minuten gepiept, een echte tussenoplossing dus.

Er zit één vlieg in de spreekwoordelijke soep, en dat is dat de meegeleverde ventilatoren ronduit matig zijn. Veredelde stock ventilatoren die bij een gebrek aan een goed alternatief vermoedelijk met tegenzin aan de set zijn toegevoegd. Luid op volle toeren, en een gebrek aan PWM ondersteuning is onpraktisch. Voor gebruikers die een systeem welke je slechts minimaal kan horen niet erg vinden, en die zeer budget gebonden zijn, zijn de stock ventilatoren zeker een overweging. Echter voor de iets meer eisende gebruiker die een onhoorbaar systeem willen in idle, of volle prestaties willen bij een meer ‘redelijke’ geluidsdruk heeft Raijintek een begrijpelijke en uitstekende oplossing gekozen: De Triton ‘Core’ editie waar simpelweg geen ventilatoren bij zitten. Deze Core uitvoering betaal je gemiddeld een tientje minder voor. De Tritons zijn dusdanig scherp geprijsd dat een combinatie van de Core versie met twee degelijke ventilatoren een uitstekend alternatief vormen en waarmee je mijn voornaamste kritiekpunt wegneemt voor een bescheiden meerprijs. Tel je de Core versie en twee goede ventilatoren bij elkaar op en je geeft alsnog minder uit dan bij menig concurrent, en sowieso lijkt op dit moment wederom enkel de ‘Core’ versie leverbaar, dus dan wordt de keuze helemaal makkelijk. Kudos voor Raijintek dat ze als jonge, kleinere fabrikant inzien dat ze op deze manier de consument een redelijke keuze geven, dat hebben we wel eens anders gezien.

Vanwege de keuzevrijheid wat afmetingen, kleuropties, en optie met/zonder ventilatoren betreft ben ik extra positief over de Raijintek Tritons die iets zeer aantrekkelijks en unieks neer weten te zetten voor een prijs waar je normaliter een typisch recht-toe-recht-aan AIO koeler voor koopt. Visueel mooiere producten betaal je veelal flink meer voor, maar met de Triton laat Raijintek zien dat het ook voor een zachte prijs kan.

Binnenkort volgt de review van de Raijintek Styx behuizing, hierin zullen nog flink meer plaatjes van de Triton komen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Raijintek Triton 240mm AIO?

Mooie review!

Het grootste nadeel van deze koeler vind ik toch wel de slangen. Bij een wat lastige hoek komt er al snel een "knak" in de slang. Uiteindelijk komt het vaak wel goed, maar het is wel even zoeken. Verder is het een super ding!
Kan mij voorstellen dat je misschien wat moet draaien soms om em goed te laten lopen. Merk ook vaak dat bij gigantische cases AIO slangen wel eens wat krap kunnen zijn. In deze Styx loopt het eigenlijk gewoon erg lekker, maar ze zullen het wel een beetje op elkaar afstemmen gok ik zo.
Klopt, ik moest 'm boven de CPU hangen met ongeveer 15-20 cm tussen CPU en het element. Na wat draaien en zoeken ging het goed. Lag misschien deels aan mijn geweldige planning (eerst doen dan kijken). Er was uiteindelijk maar 1 manier. :)
Zoals altijd een hele nette review, alleen erg jammer dat deze zo lastig leverbaar is. Zelf heb ik hem moeten importeren uit Duitsland. Na maanden contact te hebben met de leverancier heb ik deze met geluk weten te bemachtigen. Hoop een keer een build te zien waarbij deze koeler wordt uitgebreid met een VGA blok. Ben benieuwd hoe deze dan presteert.
Verder is deze AIO echt een aanrader, niet alleen ziet deze er gewoon vetjes uit, maar ook presteert deze boven verwachting. Dit is naar mijn mening toch echt de beste AIO in zijn prijs klasse.
Dank je :)

Wat 'de beste' is laat ik overigens in het midden, maar er is iig genoeg te kiezen in AIO land!
Goede review! Lekker uitgebreid weer. Een dikke +3 _O_

"Kijk eens papa, die ventilator geeft licht!" :)
Alles computer issie nu al weg van, ik ben trots :D
Leuke review, ik vind het fantastisch dat ze een core versie hebben zónder fans. Voor mijn gevoel wisselt 9 van de 10 eigenaren direct van fans nadat ze een week het kabaal van de stock fans hebben aangehoord; dat deed ik in ieder geval wel met een NZXT X61 en Corsair H110i GT :+ Het is zonde om te betalen voor zaken die je niet zal gebruiken.
Gezien de regelmaat waarmee ik hoor dat mensen de ventilatoren van AIO sets vervangen denk ik dat het inderdaad een hele mooie toevoeging is, zelfs als die stock ventilatoren nog wat beter waren geweest.
+3 , nice review. product spreekt me helaas minder aan.
Dank je, en tja, gelukkig maar dat smaken verschillen :D
Nu ben ik toch wel even nieuwsgierig:
Op de meeste sites wordt gesproken over de Triton als een 'Expendable AIO', zijn de fittingen ook daadwerkelijk verwijderbaar?
Je zou op deze manier heel goedkoop een custom setje kunnen starten (ervan uitgaande dat de pomp krachtig genoeg is) :)
Ik heb hem niet uit elkaar getrokken. Ik hoorde wel ergens dat de fittingen vastgelijmd zouden zijn. De build staat hier nog, dus ik ga dat alvorens we hem afronden even controleren :) Ik laat het daadwerkelijk uitbreiden hier, net als bij de Kelvin S36, verder buiten beschouwing, maar ik verwacht dat een enkele uitbreiding toch te doen moet zijn wat pompkracht betreft.
Hey Foritain,
Na deze review heb ik besloten om deze koeler ook te kopen, echter, bij de laatste foto (met je zoontje) is het reservoir vrij goed verlicht door het LEDje, mijn koeler heeft echter een zielig wit lichtje wat vrij weinig doet. Komt het effect in je foto door de verlichte fan of is jouw reservoir feller verlicht dan mijne?
Hier een foto genomen door de voorkant van mn behuizing. Alle lichten om de PC heen zijn uit muv een ikea led strip achter mijn bureau.
De LED fan neemt wel een groot deel voor zn rekening. Ik had er nog een strip bij, maar dat maakte het zo overdreven dat die er direct weer uit ging. Op jouw foto zie ik echt geen..... oftewel ik kan weinig over jouw set zeggen of het ledje 'minder' is. Maar om de omgeving van de Triton goed te verlichten wil je wel -iets- van hulp toevoegen.
Ik heb op V&A twee rode led strips van een mede-Tweaker overgenomen en dat maakt echt een verschil zeg. Ze zijn niet heel fel waardoor het niet overweldigend is maar gewoon een subtiele gloed achter de radiator vandaan die schijnt op de RAM sticks en het reservoir.

Geweldige uitstraling heeft deze koeler zeg
Zoals altijd een uitstekende review!

Echter heb ik wel een vraag over de koeler en dan met name de pomp.. Heb sinds deze week een Raijintek Styx aangeschaft (review komt eraan :*) ) en zit te kijken naar mogelijke 240mm AiO koelers. Deze zag ik en viel mij op door de lampjes en kleurtjes etc, echter lees ik op internet verhalen over dat bij veel mensen de pomp begint te lekken na een tijdje of zelfs barst. Dit is natuurlijk niet ideaal met een waterkoeler :+

Deze berichten stammen echter wel uit de herfst van 2015 en ik lees ook een paar berichten dat er verschillende batches zijn.. In hoeverre denk jij, met al jouw ervaring als pro-reviewer, dat je een goed exemplaar hebt bemachtigd die niet zal lekken of barsten?

[Reactie gewijzigd door Leviathius op 8 april 2016 12:09]

Verschillende batches zijn er altijd, bij elk merk, en het risico wat je altijd loopt is dat er soms iets slechter wordt, ondanks dat het veelal ook verbeteringen meebrengt. Ik weet niet hoe het zit met de hardware in de Triton, ik weet wel dat ze in het begin redelijk wat DOA's hadden ivm transport, waar na ze ik meen de verpakking hebben aangepakt. Lastige is dat je zonder inside info, en die heb ik ook niet, enkel kan gokken. Waterkoelers zijn per definitie kwetsbaarder dan luchtkoelers, en welk model van welk merk je ook nazoekt zie je wel een riedel problemen, net als bij PSU's, videokaarten, etc etc. Ik zou mij er niet direct zorgen om maken, maar zekerheid zal je nergens vinden. De tijd zal het moeten leren en wat ik tot dusver zelf zie en hoor is niet anders dan welke andere AIO dan ook, wat defecten betreft.