Specificaties Mono Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Soundboks Review

HBosma 22 maart 2016, laatste update op 22 maart 2016, 4.247 views

Soundboks

De Soundboks is erg handig voor op feestjes of buitenshuis. Hij is stevig gebouwd en kan een hoog volume bereiken. de Soundboks heeft een goede bluetoothverbinding en accuduur. De Soundboks mist helaas een aantal opties en extra's en de kwaliteit van het geluid is matig.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Volume
  • Gebruiksgemak
  • Goede bluetoothverbinding

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Beperkte opties/extra's

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Het is een groot succes op kickstarter. Binnen een dag was het doel van $100.000 behaald, inmiddels is dit bedrag verveelvoudigd. Een enorme bluetooth speaker, dat is hoe je de Soundboks zo kort mogelijk beschrijft. 2 woofers, 2 tweeters, een accu, en dat allemaal in een robuust, spatwaterdicht, weerbestendig omhulsel. “De ultieme speaker voor buiten” aldus de kickstarter pagina. Een zeer ambitieus product waar een best prijskaartje aan zit. voor de detailprijs van $699 ontvang je de Soundboks, met 2 verwisselbare accu’s.
Bouwkwaliteit
“Hij lijkt wel professioneel” was de reactie die ik kreeg, toen ik de Soundboks bij het buurmeisje haar feest naar binnen droeg. De Soundboks, bijna volledig bestaande uit hout en metaal, voelt ook erg premium aan. Dankzij de metalen rand en de bumpers op de hoeken is de Soundboks “hufterproof”. De uiteindelijke versie zal door dekseltjes over het besturingspaneel en de accu naast stootvast, ook weerbestendig zijn. Dit maakt de Soundboks erg geschikt om onder wat mindere omstandigheden te kunnen functioneren. Waar ik me wel zorgen om maak is de connectie tussen de Soundboks en de accu. Deze is zo geplaats dat wanneer je een accu aangesloten hebt, de accu door de connectie op zijn plaats wordt gehouden. Ik zie het wel misgaan waarna de kabel buigt of afbreekt, Maar de deksels voor de accu op de retailversie zullen dit risico verminderen. Aan beide zijden vind je handvatten, om het vervoer makkelijker te maken. De handvatten voelen robuust aan, maar worden erg oncomfortabel wanneer je de Soundboks langer/verder moet dragen. Voor $79 zou je de Soundtruck erbij kunnen kopen, die het vervoer van de Soundboks gemakkelijker maakt. Mocht de Soundboks, Ondanks zijn geweldige bouwkwaliteit, toch stuk gaan? Dan heb je 2 jaar garantie, waarvan het laatste jaar alleen op de speaker.

de accu-aasnluiting
Geluidskwaliteit
Waar de makers vooral trots op zijn is het volume wat de Soundboks kan halen. Met zijn 119dB zou de Soundboks luider zijn dan de geluidsinstallatie aanwezig op een live concert. Omdat we naar een paar seconden draaien al klachten kregen van de buren zijn we een eindje verderop gaan testen waar het dunner bevolkt was. Onze volumetesten waren thuis, 3 kilometer van waar we aan het testen waren, nog duidelijk te horen. Wel moet ik er bij vertellen dat deze afstand vooral weiland is en het een heldere dag was. Behalve het volume mag je voor zevenhonderd dollar ook verwachten dat het frequentiebereik de algemene kwaliteit van het geluid dik in orde is. Ik heb een reeks geluidstesten gedaan met verschillende genres muziek. In deze testen heb ik de Sennheiser HD 598 als uitgangssituatie gebruikt, om zijn neutrale, heldere en gedetailleerde geluid. Ik heb de doelgroepen voor beide producten in mijn achterhoofd gehouden. De tests zijn gedaan met dezelfde telefoon (Oneplus One). Een tweede persoon(second opinion) heeft mij geholpen met het beoordelen van de geluidskwaliteit, maar wij waren het over de kwaliteit vrijwel eens.
De Soundboks is “West-coast style getuned”. Dit houdt in dat de Soundboks geluid is aangepast aan de hippe hedendaagse muziek. In het algemeen mist het geluid wat de Soundboks produceert, vooral op een hoger volume, detail en helderheid. Wat vooral in de lagere tonen te merken was. Deze waren op elk geluid niveau dof, en deden soms weg van de muziek ervaring. In de juiste omgeving kon de Soundboks door middel van de lage tonen de muziek voelbaar maken, terwijl de bas in bepaalde ruimtes erg onderdeed aan de andere frequenties van de muziek. Te sterk was de bas zeker niet. De hogere toonhoogtes waren niet veel beter. Dezen waren te aanwezig en al snel vervelend om naar te luisteren, vooral op hoger volume. Hoge tonen waren schel, wat vooral bij instrumentale muziek te horen was. De midrange is vergeleken met de lows en highs helderder en prettiger om naar te luisteren. Hiernaast is het net of de muziek door een slechte equalizer afgespeeld wordt. Dit valt deels op te lossen met een softwarematige equalizer, maar kan voor mensen die veel waarde hechten aan de geluidskwaliteit een turn-down zijn. Er zijn daarentegen ook mensen die wél onder de indruk waren over het geluid van de Soundboks en zelf nadenken er één te kopen. Helaas moet ik zeggen dat de Xtreme van JBL, ondanks zijn formaat en prijs, een helderder en gedetailleerder geluid dan de Soundboks heeft. Welke uiteraard bij lange na niet op kan tegen het volume van de Soundboks.
Gebruiksvriendelijkheid
Veel uitleg heb je niet nodig om DJ te kunnen spelen met de Soundboks. De gebruiksvriendelijkheid is helaas deels te danken aan het beperkte aantal opties, hier later meer over. Op het besturingspaneel zijn twee zeer luxe voelende draaiknoppen te vinden, waarvan één de volumeknop. Met de andere knop kan je naast de Soundboks aan- en uitschakelen, wisselen tussen feest-modus, en energiebesparing-modus. Feest-modus zou moeten zorgen voor beter volume en minder vervorming en energiebesparingsmodus spreekt voor zich. Om aan te geven in welke modus je zit, is er tussen de 2 knoppen een LED, welke rood brand wanneer het batterijpercentage onder de 20% komt. Terwijl de LED volgens de handleiding in energiebesparings-modes groen zou moeten zijn, werd hij blauw nadat ik een apparaat via bluetooth koppelde. Dit was te verhelpen door naar feestmodes en terug te gaan. Verder vind je op het besturingspaneel nog een poort om 1 van de accu’s direct op te laden, en een 3.5mm audiojack voor als het gewenste afspeelapparaat niet over bluetooth beschikt. Media-controll knoppen op het apparaat zelf zouden handig zijn zodat de mobiel in de broekzak zou kunnen blijven, iets wat bij bijna alle andere wereless speakers aanwezig is. Ook ontbrak een 6,3mm audio jack om andere apparaten/muziekinstrumenten aan te kunnen sluiten, wat met een adapter op te lossen valt. Buiten dat is de Soundboks een erg handig apparaat om zonder al te veel gedoe, je feest of buitengelegenheid van muziek te voorzien. Door zijn draadloze mogelijkheden ben je niet afhankelijk van kabeltjes. Mijn buurmeisje wilde naast de woonkamer, waar een HIFI-systeem de muziek verzorgde, ook buiten muziek hebben. Ondanks zijn enorme afmetingen en massa, was dit met de Soundboks zo gezegd en zo gedaan.
Connectiviteit
Heb je de twee meegeleverde accu’s opgeladen, dan komt er bij de Soundboks geen kabeltje meer te pas. Dankzij de twee 99.84 accu’s kun je per batterij 100 uur muziek op medium volume (104dB) spelen zonder dat je ook maar in de buurt van een stroomvoorziening bent. Helaas heb ik de levensduur van de Soundboks niet kunnen testen omdat ik naast te weinig tijd met de Soundboks, ook een andere accu had dan de retailversie. De beide accu’s zijn met een meegeleverde lader op te laden of direct via de laadpoort naast het besturingspaneel, voor als je door wil blijven draaien tijdens het opladen. De mogelijkheid om je telefoon via USB op te laden ontbreekt de Soundboks. Dit is aangezien de enorme accu’s en de doelgroep, een gemiste kans. Als invoermogelijkheid voor je muziek is er een traditionele 3.5mm audio-jack, en natuurlijk de mogelijkheid voor één bluetooth verbinding. De bluetooth werkt tot wel 30m ver met een lichaam er tussen (smartphone in de linker broekzak en de Soundboks aan de rechter zijde), of tot wel 110m zonder obstakel. Telkens als je de Soundboks aan doet zal je opnieuw verbinding moeten maken via de instellingen van je telefoon. Wel was het geluid enorm verstoord wanneer we mijn buurmeisje’s laptop met de Soundboks verbonden, wat ook aan de laptop zou kunnen liggen.

De Soundboks is een erg uniek product. Het is op dit moment het enige product op de markt wat zo’n enorm volume kan produceren. Dit samen met het ijzersterke design maakt hem uitermate geschikt voor mee naar buitenhuis gelegenheden. Ondanks de matige geluidskwaliteit en de beperkte opties, is de Soundboks een goed en uniek product. Of het de $699 (ongeveer ¤620) waard is laat ik aan de koper over. Mocht hij niet bevallen, dan kun je hem binnen 35 dagen altijd zonder reden(no questions asked) terug sturen en je geld terug ontvangen.

Het product wat ik heb gerecenseerd is een prototype. Er kunnen/zullen dingen veranderen voor de release van de retailversie, zoals: de bluetooth verbinding en het audioprofiel.

Voor meer informatie/eventuele vragen over de Soundboks kunt u altijd bij mij terecht, of op https://soundboks.com/

Heb jij ook een Soundboks?

Dit was een recensiemodel, ik heb deze dan ook niet meer in mijn bezit
Een van de eerste kan ik je vertellen ;). De versterker die standaard naar "feestmodus/blauwe led" gaat is één van de eerste(deze heb ik zelf geprogrammeerd), dit is een kleine configuratiefout..

Zelf heb ik nog geen goede luistersessie kunnen hebben helaas, behalve dan de opening in Amsterdam, maar die wil ik eigenlijk niet mee tellen gezien de matige omstandigheden. Jammer om te horen dat het geluid wat tegen valt in ieder geval, ik hoop dat dit wellicht in het uiteindelijke model nog wat verbeterd met een verbeterde EQ.

[Reactie gewijzigd door wesleytjuh op 22 maart 2016 20:34]

Dat hoop ik ook, zelf heb ik er wel vertrouwen in
Hoe kom je zo vroeg aan dit product?
Dit was een recensiemodel, ik heb deze dan ook niet meer in mijn bezit
Geen woord gelogen aan deze review, heb zelf een luistersessie kunnen bijwonen bij HBosma met mijn eigen muziek en telefoon. Het eindproduct heeft nog wel wat verbeterpunten. Ben benieuwd of er ook andere tweakers zijn die ervaringen hebben met de Soundboks..
Moet ik hem eerst in mijn bezig krijgen.
De opening in Amsterdam kan eigenlijk niet meegerekend worden als sessie omdat het geluid niet echt harder kon dan 100 Decibel (Politie!)

En nu er geen voorraad is, is het wachten geblazen. Het festival seizoen komt eraan, liefst verkrijg je dit product zsm!

Ben vooral benieuwd naar de verbeterpunten.
Ook ik heb eind februari de soundboks besteld en die zou in april geleverd worden. Het is nu medio juni en nog steeds heb ik niets binnen. Tot 1 juni kreeg ik nog geruststellende antwoorden op mijn mails echter nu reageert niemand meer. Ik vertrouw het niet meer en loop met plan om mijn credit maatschappij opdracht te geven om mijn geld terug te halen. Het is allemaal zo amateuristisch haast kinderlijk.
Zijn er überhaupt als soundboksen in Nederland geleverd???
Ik ben benieuwd naar reacties
Willem
Ik heb aardig wat inside informatie (wij hebben de amp ontwikkeld) en kan je geruststellen dat ze hoe dan ook niet met je geld er vandoor zijn ;). Momenteel rollen de soundboksen van de productieband af en hoewel dit (zoals bij vrijwel alle kickstarters) te laat is, gaat het nu gestaag. Echt in details kan ik niet treden zoals je wel zult begrijpen maar het is wellicht fijn om te horen dat ze daadwerkelijk geproduceerd worden.
Dit klinkt erg vervelend. Ik ben net als jij erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met het wel/niet leveren van de Soundboks. De website van Soundboks geeft aan vanaf eind juni nieuwe bestellingen weer te gaan leveren, dus misschien is er met jouw bestelling iets mis gegaan? Wel raar dat ze niet meer op jouw mails reageren. Zou je in een eventuele volgende reactie/review bericht willen doen over de verloop?
Zelf heb ik de Soundboks per direct aangeschaft toen ik zag dat ie in Nederland (bij HI/FI KLUBBEN in Amsterdam) te koop stond , naar mijn ervaringen buiten/feesten/op het land/ op het water pracht geluid en meer dan genoeg geluid produceert .
Ik vind het voor iedereen een aanrader die wel zoveel wilt investeren in zo een speaker met zo een prijs .
Nou zag ik ook dat kort geleden de Soundboks 2 al in productie was en al op de markt is , met een kleine 100 euro meer zijn er op alle gebieden kleine aanpassingen gemaakt , zo is de bass al beter geluid is zuiverder en het aantal decibel is ook nog eens gestegen .
Nou ben ik zeker van plan om deze ook aan te schaffen en zodra ik het in mijn bezit heb ook nog even hier een review achter te laten 😉