Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R4770-T2D512 Review

AlexV 20 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.222 views

MSI R4770-T2D512

Pluspunten

• 40 nm
  • Laag verbruik
  • Weinig warmte
  • Prestaties
  • Stille fan

Minpunten

• Beschikbaarheid
  • 6-pins aansluiting

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Vooraf
Om deze (en andere) reviews duidelijk en overzichtelijk te houden, probeer ik de standaard puntjes aan te houden, met hier en daar een toevoeging.

Hier en daar zal ik wat vergelijkingen maken met een oude ATi X1650 (256 MB GDDR3) en een 9500GT. Helaas is de 9500GT niet meer in mijn bezit, dus ik kan daar niet meer mee testen, dus ik heb daar waarschijnlijk niet veel meer info over dan er in deze review komt ;).

Algemene beoordeling
Het geheel zag er goed uit. Een nette doos waar alles in zat, netjes verpakt, kaart natuurlijk in een anti statisch zakje. Verder zaten er nog de nodige converters bij, zoals 2x molex naar 1x 6-pins, een DVI->VGA converter, een DVI->HDMI converter en een S-video naar RGB converter, die ik overigens allemaal niet gebruik, want op de HDMI port van mijn monitor zit mijn PlayStation 3 al :9.

Verder ben ik zeer te spreken over prestaties en de overklokbaarheid, maar dit lezen jullie verderop ;).

Specificaties
Hieronder op dit plaatje zie je de specificaties van de HD4770, en er staan nog enkele andere kaarten bij om te vergelijken ;).

Hier ook nog een GPU-z plaatje

Featureset
Hier heb ik het eigenlijk al een beetje over gehad, over wat er in de doos zat, maar ik heb nog niet alles besproken. De kaart heeft 2 DVI-DL uitgangen, een S-video uitgang en er zitten netjes kapjes op de DVI uitgangen als bescherming, en deze kan je mooi laten zitten als je maar 1 uitgang gebruikt. De kaart ondersteunt 2 monitoren en met de S-video uitgang kan je hem makkelijk op een oude TV aansluiten.

Er is ondersteuning voor resoluties tot volgens mij 2560*1600, maar lager kan natuurlijk ook ;).

De hoeveelheid geheugen op de kaart is 512 MB, dit is misschien een beetje weinig voor mijn resolutie (1920*1080), maar helaas was mijn budget niet dusdanig groot, en is het voldoende, aangezien ik niet het nieuwste van het nieuwste speel op het moment (misschien wanneer ik de tweede heb voor CrossFire :P).

Prestaties
De prestaties zijn goed. De kaart presteert erg goed in bijv. STALKER Shadows of Chernobyl. Hierbij staat de resolutie op 1920*1080, alle instellingen staan op maximaal, en AA staat op 8x, en ik heb een constante framerate die boven de 30FPS ligt (er zit in STALKER helaas geen ingebouwde benchmark (of die kon ik niet vinden) en ik weet niet hoe je dan de FPS kan meten (suggesties? ;) ), maar omdat het beeld niet schokte en zeer vloeiend liep, kan ik wel concluderen dat de FPS boven de 30 ligt). Heb na een tip van hieronder Fraps geprobeerd, en hier kwam een gemiddelde FPS uit van 80, met min 70 en max 115.

Ook heb ik natuurlijk 3DMark gedraait, zowel Vantage als 06, en de scores zijn als volgt:
3DMark 06:
SM 2.0: 5193
SM 3.0: 5885
CPU: 3182 (AMD Phenom II X3 720 (@stock), zie andere review)
Totaal: 12463 3DMarks

Op de 9500GT en de X1650 heb ik natuurlijk ook 3DMark gedraait, en met dezelfde CPU, mobo, etc. waren de scores als volgt (ik weet alleen nog de totaal scores):
X1650: ong. 3000 punten
9500GT: ong. 5000 punten.

De HD4770 is dus echt een enorme vooruitgang ten opzichte van de 9500GT, met de HD4770 is mijn score 2.5 keer zo hoog.

Vantage:
CPU: 7111
GPU: 6591
Totaal: P6714

Verder draaien alle andere spellen die ik speel met alle instellingen op vol, en bij die spellen moet je denken aan SimCity 4 en Societies, Age of Empires 3 (met uitbreidingen) Need for Speed: Most Wanted, Command & Conquer 3, Battlefield 2 en 1942 en Spring (. Het enige spel dat niet op max staat is de demo van Fuel, maar die staat ook alles op hoog, alleen geen AA en het filter staat op trilinear.

Nog een kaartje met een vergelijking van prestaties tussen de HD4770 en 9800GT.

Overklokbaarheid
Deze is zeer goed. Als je ook naar andere reviews op internet kijkt, dan zie je dat hij makkelijk naar de 850-1000 (core-mem) gaat, en dat het daarna pas ophoudt. Ik heb hem zelf al op 830-850 (core-mem) gehad, omdat CCC niet verder ging dan dat. Ik heb al wel RivaTuner gemod, maar ik ben nog niet toegekomen aan verder OC'en. Maar een kaart die je in één keer meteen 80 MHz op de core kan overklokken en 50 MHz op het geheugen klokt naar mijn idee wel zeer goed. Ook blijft de warmte goed binnen de perken bij deze OC.

Met deze overklok haal ik 500 punten meer in 3DMark 06, dus dan komt het geheel op 13000 3DMarks.

Heb hem vandaag dan eindelijk ver overgeklokt. Resultaat:
Core: 865 MHz
Mem: 1050 MHz

Dit is Furmark stabiel, net als 3DMark stabiel. Ik heb ook weer 3DMark06 gedraait, en de score was 13134 3DMarks. Dit vind ik zelf niet bijster veel meer, maar ik denk dat 3DMark06 een beetje genekt wordt door mijn CPU op stocksnelheid, dus dan zal ik die binnenkort ook eens moeten overklokken :P

Beeldkwaliteit
Goed. BIOS is een stuk scherper om te zien dan bij mijn oude nVidia 9500GT. Zodra ik in Windows ben maakt het geen verschil meer tussen de twee.

Modbaarheid
Zelfs niets aan de kaart gedaan, maar het is heel makkelijk om er een andere cooler op te zetten, dus dat is geen probleem. Ook is het makkelijk om de fan te besturen vanuit programma's, dus ook erg handig.

Driverondersteuning en compatibiliteit
Goed. Ik had met de nVidia drivers vanaf 180.00 continue crashes en BSOD's, en nadat ik de ATi erin heb gezet, zijn ze allemaal verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook bij Spring had ik regelmatig problemen met de nVidia drivers, maar nadat ik de ATi kaart/drivers had, waren die ook allemaal verdwenen.

Ook komen er elke maand nieuwe drivers uit, en die zijn sinds de 9.x ook erg goed, dus geen problemen mee, dit is wel eens anders geweest ;).

Warmte- en geluidsproductie
Aangezien het een 40nm kaart betreft, is de warmte ontwikkeling niet zo groot. Ik hoor de fan niet, en dat terwijl hij op 40% draait. Alleen bij zwaardere spellen, bijv. Fuel, daar wordt de kaart toch wel warm, en dan hoor je de fan af en toe 3 seconden hard blazen, en dan draait ie weer onhoorbaar verder. Als de videokaart idle is, dan is hij ong. 40°C, en ingame loopt dit niet verder op dan zo'n 55°C.

Verbruik
Hier een plaatje met een vergelijking van het verbruik van PC's met verschillende kaarten.

Ik vind de prijs goed, ik heb hem net na de launch gekocht voor ¤85,- bij 4launch. De prijs ligt nog steeds rond de ¤85,-, maar dit komt gedeeltelijk doordat hij nog steeds redelijk slecht leverbaar is (al wordt dat nu wel beter) en omdat het een gewilde kaart is, van wege het lage energieverbruik (max 59 Watt).

Ik vind het een zeer goede kaart, met een goede prijs, alleen zonde van de levertijd. De prestaties zijn ook goed, zeker bij de net wat oudere spellen, die gewoon op de native resolutie van mij monitor draaien met alles op max. Binnenkort kan ik met een beetje geluk een tweede kopen, en tegen die tijd zal ik mijn review eens even updaten ;).

Dit is alweer mijn derde review hier, maar opbouwende kritiek blijft altijd welkom :).

Heb jij ook een MSI R4770-T2D512?

6pins aansluiting is zowat normaal tegenwoordig voor een beetje grafische kaart, niet echt een waardige negatieve eigenschap te noemen dan eigenlijk..

en levertijd ligt meer aan de winkel dan aan de grafische kaart, en je bent hier niet de winkel aan het reviewen dus ook niet echt relevant..

Verder leuke review alhoewel je beter wat meer dingen van je zelf erin kunt zetten ipv veel screenshots van andere sites te gebruiken.

Overclocken zou ik wel snel aan beginnen inderdaad, heb zelf de 865/1000mhz gehaald gpu/mem :), dus zo moeilijk zal iets in deze richting voor jou ook niet zijn, en toch weer een leuke prestatiewinst erbij dan.
6 pins aansluiting is wel normaal, maar voor een kaart met een TDP van 80 Watt een beetje overbodig, hoewel het wel nodig is voor mensen met een brakke voeding, maar goed.

Verder bedoel ik met de levertijd niet van de winkel, want die was goed toen ik hem bestelde ;). Ik bedoel dat er erg weinig beschikbaar zijn, vanwege de 40 nm procéde bij TSMC. Kon niet op het juiste woord komen :P.

Screenshots zijn inderdaad veel van andere websites geplukt, alleen de GPU-z is van mij :9

En overclocken moet ik inderdaad eens aan beginnen, heb nu toch vakantie :P
zou het dan anders verwoorden naar bijvoorbeeld "beschikbaarheid", dan is het al een stuk duidelijker
Dankje, precies het woord dat ik zocht :D
een van de redenen dat er toch is gekozen voor een 6-pin aansluiting is zodat mensen er ook een beetje mee kunnen overclocken. Anders had je misschien 70W opgenomen en kun je 5W erbovenop gooien, wow 10MHz meer :P
Ja, weet ik, en ook voor mensen die een brakke voeding hebben, waardoor het PCI-e slot van hun moederbord toch niet de 75Watt kan leveren, en dan moet dat dus via die 6 pins aansluiting.
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom er bij mij bij GPU-z 'PCI-e x16@x16' staat, maar er bij andere mensen op het internet, die net als ik een PCI-e 2.0 moederbord hebben, er wel 'PCI-e 2.0 x16@2.0 x16' staat?
effe antwoord op je vraag hoe kun je zonder ingebouwde benchmark fps meten.
antwoord: FRAPS!! :D is goed programma werkt snel en je ziet je fps realtime links boven in. kan ook rechts boven onder weet ik het allemaal :D
verder erg mooie review :D
Wel nette revieuw, alleen wel erg veel geleende plaatjes :)
Inderdaad, op zijn minst een bronvermelding zou wel op zijn plaats zijn...