Specificaties 140mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cryorig A80 (CR-A8A) Review

Foritain 21 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 2.806 views

Cryorig A80 (CR-A8A)

De Cryorig A80 is een goed uitgevoerde en doordachte AIO die geen steken laat vallen en ook wat prijs betreft goed is gepositioneerd. De extra ventilator is opvallend en best slim bedacht, al zal het van je systeem/setup afhangen wat de toegevoegde waarde is.

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Op lage toeren praktisch stil
  • Extra ventilator koelt omgeving rondom je CPU
  • Eenvoudige installatie
  • Compatible met hogere geheugentypes
  • 6 jaar garantie
  • Prijs-prestatieverhouding voor een AIO erg sterk.
  • Indien 280mm rad niet past zijn er twee 240mm varianten beschikbaar

Minpunten

• Op volle toeren nog altijd lekker luid
  • 116mm hoog ongebruikelijk voor een AIO, hou daar evt rekening mee.
  • AIO's nog altijd prijzig vergeleken met luchtkoeling, en eigenlijk overkill voor alles wat niet high-end / OC'd is.
  • Meerwaarde extra koeling rondom je processor afhankelijk van je build lastig in te schatten.

Geluidsproductie (min) Score: 4

- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Cryorig is inmiddels ook geen vreemde meer hier in huis. In eerste instantie vielen ze op door een strakke uitstraling en een prettige installatie, maar het model van vandaag gaat nog een stapje verder. De nieuwe Cryorig A-series is niet alleen Cryorig hun eerste all-in-one waterkoeler, maar het is ook nog eens een koeler met een twist: er zit namelijk een extra ventilator op het CPU koelblok om zo rondom je CPU extra te koelen. Deze nieuwe koeler komt in een 240mm uitvoering, een extra dikke 240mm uitvoering, en een 280mm uitvoering. Wij gaan kijken naar de laatstgenoemde.

De Cryorig A80 is verkrijgbaar voor ca 120 euro. De kleinere A40 kost een eurotje of 100, de iets dikkere 240mm grote A40 Ultimate zit er met ca 110 euro tussenin.

De website van Cryorig is niet alleen visueel erg leuk, maar geeft ook een flinke lijst specificaties. Meteen ook even het filmpje van Cryorig met betrekking tot de koeling meegenomen.

Om te beginnen de compatibiliteit. Praktisch geen beperking, tenzij je nog een S775 systeem zou gebruiken, maar die zijn toch wel aardig op hun retour. Uiteraard moet je ruimte hebben voor een 280mm radiator, en de totale dikte van de radiator plus ventilator is 53mm. Traditioneel is bij waterkoeling de hoogte van het koelblok geen noemenswaardig punt, maar met de extra ventilator komt de constructie van de A80 op een niet onaardige 116mm, iets hoger dan typische HTPC/Topflow koelers, maar nog altijd een stuk kleiner dan traditionele towerkoelers.

Twee ventilatoren van 140mm doorsnede koelen het geheel met een snelheid van 600 tot 1850 RPM. De kleine extra ventilator blaast tussen de 1500 en 3000 RPM afhankelijk van de PWM aansturing. Klinkt als veel, maar voor een 70mm ventilator valt dat nog wel mee.

Cryorig is ook zo’n bedrijf waar de verpakkingen normaliter goed in elkaar zitten. Ook hier lijkt dat weer het geval. Stevig, netjes om te zien, een pittige portie informatie, en duidelijk niet te goedkoop. Intern zit het geheel op vergelijkbare manier verpakt als praktisch elke andere AIO op de markt.

We beginnen met de radiator. Niet overdreven opvallend in welke vorm dan ook, en verder voorzien van rubberen slangen. Kenners zullen hier herkennen dat Cryorig gebruik maakt van het (over)bekende ontwerp van Asetek, iets waar ze ook op de productpagina duidelijkheid over geven. Ongelijk kan ik ze niet geven, Asetek beschermt hun AIO koeler patenten agressief en tevens weten ze inmiddels wel hoe ze een koelertje moeten bouwen.

De pomp / het koelblok constructie is net even opvallender. Cryorig letters erin gedrukt, en natuurlijk valt het kliksysteem voor de 70mm ventilator op. Deze kan je er op twee manieren op plaatsen, push- of pull afhankelijk van je wensen en hoe je je moederbord wilt koelen.

De 140mm ventilatoren zijn in typische Cryorig stijl erg aantrekkelijk. Zwarte frames, strak witte blades, en dat kleine gekleurde randje waarmee Cryorig een jaartje of twee geleden zichzelf voor het eerst in de kijker speelde. We zien ook mooie rubberen dempers op de hoeken om vibraties op te vangen.

Omdat Cryorig gebruik maakt van het Asetek ontwerp komt de installatie wel heel bekend voor, zo is het bijvoorbeeld exact gelijk aan de NZXT X61. De A80 is dan wel gebaseerd op het meest recente Asetek ontwerp, wat installatie betreft is niets gewijzigd. Voor AMD krijg je een backplate en montagering erbij, de Intel ring zit standaard op de koeler geleverd.

Installatie stelt ook echt niets voor. Het Intel backplate is standaard voorzien van schroefjes die je enkel even moet opschuiven afhankelijk van je socket. Die zet je vervolgens met stand-offs vast aan je bord. Omdat de ring/clip voor Intel standaard op het koelblok zit, en het blok zelf vanuit de fabriek van koelpasta is voorzien, hoef je verder niets anders te doen dan het blok op je CPU te zetten en vier schroeven aan te draaien. Veel simpeler kan het niet. De 70mm ventialtor klik je op één van twee manieren op het blok, en de korte kabel prik je direct in het blok zelf. Uiteraard moet je de radiator ophangen in je behuizing, maar ook dat is weinig spannend.

Zoals genoemd is compatibiliteit niet echt een punt. Je moet wel die 116mm hebben in je behuizing, maar verder zit de koeler nauwelijks iets in de weg. Hoge elementen rondom je socket zijn geen punt, en ook hoger werkgeheugen zoals deze Corsair Vengeance blokken passen prima.

In de Phanteks Mini XL behuizing past een Mini ITX moederbord en een 280mm radiator bovenin de behuizing. We zien dat een grafische kaart in het eerste slot past, en vooral ook dat de Cryorig erg opvalt. Geen constructie die we dagelijks zien. Leuk aan de witte blades van de ventilatoren is dat deze lekker meekleuren als je bijvoorbeeld RGB LEDs in je behuizing hebt zitten.

Ik test, in elk geval voorlopig nog even, met een Intel Core i7-4770k chip zowel op 3.9GHz op 1.14V, en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, boost een Intel Core i7-4770k zich normaliter tot 3.9GHz. Hoewel de meeste moederborden dan slechts één core tot 3.9GHz tillen zet ik ze wel alle vier op 3.9. Hoewel ik de term 'stock' aanhoud, is het dus eigenlijk ietsje hoger geklokt.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting flink zwaarder dan gamen of video bewerken.
- Temperaturen worden genoteerd bij 15 minuten stabiele resultaten.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

[i]Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Een idle testje voor de zekerheid:

En knallen:

Omdat Cryorig gebruik maakt van het bekende ontwerp van Asetek was het te verwachten dat de prestaties in lijn zouden zijn met koelers gebaseerd op hetzelfde ontwerp. In dit geval bijvoorbeeld de NZXT X61, die inmiddels al enige tijd aan kop gaat in de grafiek. Als dikke 280mm AIO was het sowieso een verplichting dat hij zich bij de besten zou gaan meten, dus heel verrassend is de grafiek niet. Toch kan je niet blindelings op verwachtingen uitgaan, want de Cryorig heeft bijvoorbeeld niet de variabele pomp, ondanks dat Cryorig hun A-series baseerd op de iets nieuwere Gen 5 van Asetek, versus 4.5 in de NZXT. Uiteindelijk lijkt het niet veel te zeggen, beide presteren prima. Correctie: Beide presteren echt uitstekend.

Onderlinge verschillen zijn in de praktijk, althans in de traditionele testmethode, ook niet bijster relevant. Beide zijn op lage toeren nagenoeg onhoorbaar, en in een behuizing zoals de Phanteks Mini XL (waar je de Cryorig in ziet) of de NZXT H440 (die hier staat met een Kraken X61) onhoorbaar (lees, met mijn Voltcraft SL-100 kan geen meting van 30dB(A) of hoger plaatsvinden). Op volle toeren is de Cryorig iets luider, maar dan zijn beide eigenlijk onprettig luid te noemen. De vraag is hoe zinvol die stand is, want zelfs met een overklok is er weinig reden tot geluidsproductie. Gamen met een Intel Core i7 en bescheiden overklok kan dan ook zonder dat de ventilatoren van de laagste stand af hoeven. De kleine ventilator lijkt niet direct gevolgen te hebben voor de geluidsproductie, want wanneer de koeler in het ‘hoorbare’ deel van het PWM bereik komt zijn het de grote ventilatoren die de kleine overtreffen.

De uitdaging bij het beoordelen van de prestaties zit echter wel in dat kleine ventilatortje. Die koelt tenslotte de onderdelen rond je processor, iets wat niet onderschat moet worden. Cryorig presenteerde de gevolgen al op Computex afgelopen jaar. Dat het die omgeving koelt staat niet ter discussie, maar wat de gevolgen zijn is praktisch lastig te beoordelen. Cryorig toont de voordelen dan ook op een wat aparte wijze, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een passief gekoelde GPU, en een testomgeving zonder verdere airflow; beide niet echt typerend voor een systeem waarin een sexy ogende AIO gebruikt zal worden. Nu heb ik geen temp gun, maar er is voldoende bewijs te vinden in andere reviews dat je met die extra ventilator wel een graad of 10 kan winnen direct rondom je processor, mits je niet te veel op andere koeling leunt. Echter zodra je game-systeem van goede case airflow is voorzien scheelt het aanzienlijk minder, en natuurlijk de grote vraag: Wat is nu echt de consequentie van een lagere temperatuur. Ik heb tal van game systemen voorbij zien komen de laatste jaren voorzien van typische AIO waterkoeling, en zelden dat ze aan een defect moederbord ten onder gaan. Betrouwbaar bewijs voor de winst op lange termijn ontbreekt, valt buiten mijn mogelijkheden om te onderbouwen, en laten we eerlijk zijn: gaat vermoedelijk nooit komen vanwege de complexiteit van onderzoek waarin dat goed onderbouwd –kan- worden.

Een enkele kanttekening is nog vereist, want er zijn wel degelijk systemen waarbij VRM koeling een serieus probleem is. Bijvoorbeeld systemen gebaseerd op de AMD FX-9000 serie CPU’s. Mocht je nu een dergelijk systeem hebben of iets vergelijkbaars, dan lijkt de Cryorig toch zeker aantrekkelijker. Helaas ligt hier geen dergelijke CPU om het te onderbouwen.

Cryorig lukt het om consequent interessante koelers neer te zetten. Wederom hebben ze de gebruiker weer goed in het achterhoofd gehouden met o.a. een aardige verpakking, kinderlijk eenvoudige installatie, en niet onbelangrijk voor de doelgroep: een interessante uitstraling. Dat ze grotendeels afhankelijk zijn van wat Asetek heeft ontworpen is een feit, maar liever dat ze het zeggen dan doen alsof ze het wiel zelf hebben uitgevonden. Die keuze is ook best begrijpelijk aangezien Asetek het AIO concept aardig heeft uitgewerkt (en patent-technisch in de hand heeft).

Feit blijft dat onderlinge verschillen tussen all-in-one’s, of eigenlijk een gebrek daar aan, een uitdaging zijn voor fabrikanten. Zeker voor een nieuwere/kleinere fabrikant als Cryorig met een bescheiden aanwezigheid op de Nederlandse markt is het niet eenvoudig om het gevecht aan te gaan met de Corsairs, Cooler Masters, en NZXTs die hier het AIO segment domineren. Niet omdat van die merken inhoudelijk per sé beter zijn, maar simpelweg op basis van naamsbekendheid. Hoewel de theoretische voordelen duidelijk zijn voelt het toch een beetje dat die extra 70mm ventilator toegevoegd is om toch net even anders te zijn dan die concurrenten, en deels bestaat om gewoon extra te vallen en een tastbare meerwaarde te creëren. Iets wat overigens ook zeker is gelukt. Voor builds met beperkte / matige / geen airflow in de behuizing, of helemaal geen behuizing, of builds rondom de extreme AMD FX-9000 serie heethoofden en notoire VRM-vreters dan is het zeker een interessante keuze, maar voor een typische (Intel) game-pc met degelijke airflow ontbreekt bewijs dat die extra koeling rondom je processor daadwerkelijk voor een langere levensduur gaat zorgen. Het klinkt niet onredelijk, maar zonder overtuigend bewijs blijft het gissen. Concreter is de 6 jaar garantie die Cryorig op hun producten biedt (na registratie), iets waar het gros van de andere AIO bouwers niet bij in de buurt komt (naar mijn weten enkel NZXT tegenwoordig).

Even zo concreet is het voordeel van de prijs die Cryorig neerzet vergeleken met de concurrenten. De A80 is namelijk één van de goedkoopste 280mm AIO koelers op de markt, dus als je niet merk-wappie bent betaal je in feite niets extra’s voor die extra koeling rondom je processor. Kijken we naar de NZXT X61 die praktisch gelijk presteert wat betreft geluid- en koelprestaties en tevens ook gebaseerd is op het Asetek ontwerp, dan zien we dat die toch al snel een eurotje of 25 duurder is. NZXT levert dan wel RGB verlichting en fan controle via de software in tegenstelling tot de extra ventilator, maar het is een aardig prijsverschil. Stel je de PWM instellingen van je moederbord een beetje af en je hebt bijna dezelfde ervaring in huis met de Cryorig A80: stil in idle, stil onder gamen, en blijf je altijd uit de buurt van die 100% snelheid want welke AIO koeler je ook pakt is dat gewoon niet om aan te horen. We moeten uiteraard niet vergeten dat ook 110-120 euro nog altijd een flinke zak met centjes is voor een koeler en een dergelijk product staat altijd onder druk van een betaalbare luchtkoeler wat betreft prijs-prestatieverhouding. Desondanks blijft er een sterke vraag naar AIO’s vanwege de uitstraling, voordelen bij transport / LAN-party –bakken, en net die extra prestaties waar een mid-range oplossing niet aan kan tippen. Voor die doelgroep doet de A-series van Cryorig erg goede zaken, en doet deze nieuwe Cryorig geenszins onder voor welk alternatieve AIO dan ook voor een relatief vriendelijke prijs (En je kan de 240mm modellen overwegen als je nog wat wilt besparen). Ik heb het eerder gezegd: de koelers van Cryorig verdienen meer populariteit dan ze nu in Nederland genieten. Al mag de beschikbaarheid van hun gehele assortiment nog wel wat toenemen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cryorig A80 (CR-A8A)?

+3, what else is new? _/-\o_
Nooit echt een review-man geweest, kijk eigenlijk alleen maar naar specs.
Maar die reviews die je plaatst lezen lekker weg en maken me altijd wel weer aan het twijfelen over de aanschaf van producten (ook als ik net iets nieuws heb besteld). :P
Nooit achteraf twijfelen, achteraf genieten. Reviews vooraf kan natuurlijk nooit kwaad :D
Ik bedoel dan ook twijfels over verschillende producten: Ik heb net koeler X gekocht, jij maakt een review over koeler Y (dan begint het wel weer een beetje te jeuken :P). Niet dat ik op dit moment niet van m'n nieuwe systeem geniet, maar die drang om steeds beter en nieuwer te kopen is best moeilijk om te onderdrukken. :P
Ach, daar ontkom je ook niet aan :D Maar achteraf is het altijd makkelijk praten, en er is -altijd- wat beters/luxers/mooiers. Koelers valt nog wel mee (alhoewel, custom water...) maar bijv. bij behuizingen zit je voor je het weet drie keer boven je grof budget :D
Mooie Review +3 , leuk product , Slecht leverbaar.
Dank je! :D

Distributie mogen ze inderdaad wel verbetere. Paar goede shops die ze verkopen, maar het houdt zeker niet over.
Goed bezig! Ventilator op het koelblok is zeker interessant. Lekker voor de omliggende componenten (VRM; caps, chokes en mosfets). :D +3
Dank je Pimmy. Was zeker een apart idee, en toch best logisch. Zeker met zo'n FX-9xxx beest ofzo he.
Ik ben echt een waterkoeling-noob, maar waar en hoe is die radiator gemonteerd? Ik zie daar opmerkelijk genoeg nergens een plaatje van, of zie ik iets over het hoofd?
Elke radiator heeft schroefgaten, waar je hem vast kan schroeven hangt van je behuizing af. Sommige behuizingen hebben totaal geen rad-ruimte, andere juist een ton. In de Phanteks case hier zit hij bovenin, daar zie je in dit geval achteraf niets meer van, maar hij kan ook voorin, e.d.. Gewoon een kwestie van vastschroeven met (bij de koeler) meegeleverde schroefjes.
Mooie en nette review. +3 :)
Maar ik heb nog 1 opmerking en wil niet als een pain in the ass overkomen.
Ik mis de Corsair h80i/h1xx variant in de vergelijkingen.
Aangezien Cryorig A80 een goed product is, ben ik wel benieuwd hoe deze het opneemt tegen de Corsair varianten van waterkoeling.

Voor de rest, mooi uitgewerkt!! :)
Dank je :)

Ik mis wel meer van de paar 100 koelers op de markt natuurlijk he ;) Overigens verwacht ik binnen niet al te lange tijd wel een Corsair AIO toe te voegen.
Heb je nou twee moederborden in één case?!

Verder nette en uitgebreide review (as usual ;)) 3+
Grappig, zit ik al sinds 2001 op Tweakers en ik kom er pas vandaag achter dat de waterkoelers een aparte productgroep vormen. En ik mij al eeuwen afvragen waarom het aantal waterkoelers bij de processorkoelers zo verdomd laag was. |:(

Als Cryorig wappie fanboy vind ik toch wel een mooi apparaat hoor. Ik heb nu de H5 Universal in mijn systeem hangen. Die krijgt het bij mijn OC van de i5-6600k naar 4.7GHz toch wel een beetje erg zwaar met temperaturen van +90 graden. Misschien is dit wel een mooie oplossing (en dan kan ik ook nog eens nadenken over een delidding actie, maar dat ter zijde).

Wederom een interessante +3 review! Maarrrr, ik vind het wel jammer dat er geen foto is van de radiator in de kast. Had het wel interessant gevonden om dat te zien! :)