Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HP X4500 Review

Hvanveldhoven 19 maart 2016, laatste update op 19 maart 2016, 254 views

HP X4500

In de basis is de prijs-kwaliteitverhouding van de HP X4500 prima. Voor weinig geld krijg je een degelijke muis met de te verwachten functionaliteit. Indien je geen grote handen hebt en niet snel last van zweethanden is het een prima muis

Pluspunten

• Installatiegemak
  • batterijen inbegrepen

Minpunten

• Ergonomie (bij grote handen)
  • harde kunsstof bovenkant (zweethanden)

Misschien niet het spectaculairste product op de Tweakers Pricewatch, maar ook eenvoudige apparaten verdienen wat mij betreft een review. En aangezien het mijn eerste review op Tweakers is leek het me een goede vingeroefening om iets over deze muis te schrijven (pun intended).

Algemeen

Omdat ik regelmatig op weg ben en daardoor op diverse locaties werk met een laptop heb ik besloten mijn bekabelde muis te vervangen voor een draadloze. Geen gedoe meer met kabels en stekkers en wat minder "zooi" in mijn laptoptas. Daarbij heb ik de volgende eisen aan de aan te schaffen muis gesteld:
  • Goedkoop; maximaal 30 euro.
  • Groter dan de meeste goedkope draadloze muizen.
  • Kleine radiogestuurde ontvanger (zodat deze in de computer kan blijven zitten) of bluetooth
  • Enigszins ergonomisch
Van de bovenstaande wensen zijn de eerste twee items het belangrijkste geweest. Uiteindelijk is de keuze gevalen op de HP X4500. Enerzijds door het formaat en anderzijds door goede ervaringen met HP randapparatuur in een kantooromgeving.

Specificaties

• Breedte: 67mm
  • Diepte: 107mm
  • Hoogte: 38,6mm
  • Gewicht: 75g
Overige specificaties kunnen gevonden worden op de site vanHP.

Verpakking

HP levert het knaagdier in een kartonnen doos waar de muis "bovenop" ligt in doorzichtig kunststof. Hierdoor kun je de muis in de hand houden (en dus het comfort testen) voordat je de verpakking opent. Een dergelijke methode van verpakken heeft sterk mijn voorkeur boven de bekende blisterverpakking vanwege het gemak bij openen.

Naast de muis en de ontvanger zaten er in de doos algemene documentatie en twee AA- batterijen. Voornamelijk voor dat laatste krijgt HP wat mij betreft pluspunten, in deze prijsklasse kom je dit niet altijd tegen. Helaas heb ik tijdens de uboxing geen foto's gemaakt en moeten jullie het doen met een lage resolutiefoto van Google.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AHena2bxY4qMFA.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AHer73B20SsbDZ.jpeg

Ontwerp

Volgens HP is de muis "Gedistingeerd. Magistraal. Futuristisch. Met zijn gedurfde contouren en vloeiende lijnen ziet de HP draadloze muis X4500 er zowel agressief als elegant en perfect uit. Vanwege zijn ge´nspireerde vormgeving verdient hij een plaatsje in de collectie van een designmuseum." Persoonlijk moet ik altijd een beetje gniffelen om dit soort teksten, en de marketingafdeling van HP volgens mij ook.

in gewone mensentaal is de bovenkant van de muis gemaakt van hard glimmend kunststof. De duimondersteuning is gemaakt van zachter kunststof en glimt minder. Wat mij betreft hadden ze de gehele muis van dit laatste materiaal mogen maken. Het harde kunststof aan de bovenkant kan een nadeel zijn als je snel zweethanden krijgt, het wordt glad en oncomfortabel. Aangezien ik vooraf wist dat de muis voor het grootste deel uit het "zweetmateriaal" is dit wat mij betreft geen minpunt, maar wel iets om rekening mee te houden bij aankoop.

De muis beschikt over de twee traditionele muisknoppen en een scrolwiel met klikmogelijkheid. Een sidescrolmogelijkheid ontbreekt. Achter het scrolwiel zit een blauw ledje welke oplicht indien er contact is gemaakt met de ontvanger en gaat branden als de batterijen bijna leeg zijn. Onderop de muis bevinden zich de aan- uit knop en de verbindingsknop.

Wat knoppen en functionaliteit betreft is dit een typisch gevalletje what you see is what you get.

Het batterijcompartiment is te bereiken door de zwarte klep aan de bovenkant te verwijderen. Deze klep omvang bijna de gehele lengte van de muis inclusief de links -rechts knoppen. In dit compartiment vinden we tevens een plek om de ontvanger op te bergen. De klep lijkt in eerste instantie fragiel omdat het lijkt of het met een palletje vastklikt, echter blijkt na nadere bestudering dat de sluiting magnetisch is en het risico op afbreken dus nihil is. Wat mij betreft een slimme doch eenvoudige oplossing van HP.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AHer73I9PjOaRG.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AHer7kavFL9Unu.jpeg

Nu we weten waar de we de ontvanger kunnen vinden kunnen we aan de slag met de muis.

Gebruik en comfort

Het in gebruik nemen van de muis is zeer eenvoudig: Ontvanger in een vrije USB poort steken en op de knop onderop de muis duwen. Als men dat eenmalig heeft gedaan blijft de muis gekoppeld aan de ontvanger, hierdoor hoef je bij gebruik van de muis bij een ander apparaat niet opnieuw te pairen. Volgens HP is de accuduur 2,5 jaar (afhankelijk van omstandigheden), aangezien ik het apparaat slechts enkele weken in huis heb kan ik hier uiteraard nog niets over zeggen.

De muis LIJKT voornamelijk ontworpen voor palmgrip/clawgrip (voor meer info over manieren van het vasthouden van een muis zie onderstaande afbeelding). Echter heb ik met mijn gemiddelde maat handen gemerkt dat de muis daarvoor toch te kort is. Het gevolg daarvan is dat je handen onder een vreemde hoek de muis vast houden (je vingers steken over de voorkant van de muis heen). Gevolg daarvan is dat je je vingers ver dient te buigen als je de knoppen in wil drukken en nog verder moet buigen indien je wil scrollen. Ik kreeg hierdoor na ca. 30 minuten kramp in mijn handen. Om te controleren of het niet aan mij, of mijn handen, lag heb ik de muis een dag uitgeleend aan iemand met veel kleinere handen. Deze persoon had exact dezelfde klacht. Uiteraard geldt dat comfort van een muis (net als overige randapparatuur) sterk afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren. Mogelijk heeft iemand met fingertip grip totaal geen last van een dergelijke kramp.

In het dagelijks gebruik voldoet de 1600DPI sensor aan de verwachtingen en eisen van een doorsnee gebruiker. Ik heb wel de bewegingssnelheid van de cursor iets lager moeten zetten ten opzichte van mijn vorige muis, maar ik vermoedt dat dit komt door de hogere resolutie van de muis.

In de basis is de prijs-kwaliteitverhouding van de HP X4500 prima. Voor weinig geld krijg je een degelijke muis met de te verwachten functionaliteit. Echter is het lastig voor mij om het apparaat blindelings te adviseren omdat de ergonomie wat mij betreft te wensen over laat. Mocht je de muis overwegen dan raad ik sterk aan het apparaat eerst in een fysieke winkel te testen. Vanwege de verpakking is dit prima te doen voor aankoop. Indien je geen grote handen hebt en niet snel last van zweethanden is het een prima muis

Heb jij ook een HP X4500?