Shure SE215 (Transparant) Review

Bretgrenz 7 april 2016, laatste update op 7 april 2016, 590 views

Shure SE215 (Transparant)

Oortjes met geluidsisolatie en een over-the-ear systeem, voor mij iets heel nieuws. Enkele dagen met mijn nieuwe vriendjes en ze bevallen uitstekend. Comfortabel, uitstekende geluidskwaliteit en de geluidsisolering werkt prima. Voor 99¤ zijn ze voor de meeste mensen wat "steep", maar het is het zeker waard.

Pluspunten

• Uitstekende geluidskwaliteit (neutraal)
  • Comfortabel
  • Geluidsisolatie filtert veel geluid weg
  • Verwisselbare kabel
  • Verschillende meegeleverde oordopjes
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Over-the-ear systeem maakt fitness een genot
  • Meegeleverde case makkelijk voor extra oordopjes meenemen

Minpunten

• Over-the-ear systeem moet eerst wennen
  • Stevig prijskaartje voor de "gemiddelde" consument
  • Oortjes zijn in het donker moeilijk te identificeren van zijde (links/rechts)

Welkom bij mijn review over de Shure SE215, een bijzonder setje earphones (zoals Shure ze noemt), met de focus op geluidsisolatie. Ik wens je veel leesplezier!

Unboxing
First impressions
Over-the-ear?
Comfort
Geluidskwaliteit
Isolatie
Modulariteit

Ik ben een luxeus en soms wat verwende jongen, mede doordat ik gek ben op techniek. Dan kan ik qua muziek niet achterblijven. Ik had hiervoor mijn eerste wat duurdere oortjes gekocht: (zie mijn korte review van de Sony MDR-EX650AP). Deze bleken een nieuwe wereld voor mijn oren te openen, al viel de bouwkwaliteit (loslatende lak, kwetsbare kabel) behoorlijk tegen. Na iets meer dan 4 maanden moesten ze terug omdat het rechteroortje het begeven had, en toen bleek het setje onherstelbaar en ik kreeg ik mijn geld terug van bol.com (prima service!).

Om aan al die struggles van kapotte oortjes een einde te maken besloot ik om te kijken naar andere opties. Ik ben iemand die veel naar muziek met lows en mids luistert, dus er was keuze zat. Mijn budget lag tussen de 50 en 150 euro, een vrij ruim marge waarin veel keuze is. Mijn oog viel eerst op de Sennheiser Urbanite (XL) (99/149¤), maar omdat ik nog een prima werkende Razer Kraken Pro had liggen besloot ik om die te laten liggen. De Audio-Technica ATH-M40X onderging hetzelfde lot. Toen kwam ik bij een interessante vergelijking tussen de Shure SE215 en de Sennheiser Momentum In-Ear van HardwareCanucks. De Momentum's waren op dat moment rond de 93¤ voor de Android versie en de Shure's waren rond de 99¤ voor de transparante versie.

Na dagen van wikken en wegen besloot ik om toch maar de Shure's te nemen, al was het maar omdat ik veel sport en beweeg en dus is een set earbuds/earphones die in mijn oren blijven zitten best wel een pro. 99 euro verder bij CoolBlue en de volgende dag had ik ze keurig op tijd in huis.

Eenmaal de doos uitgepakt vind je de oortjes zelf, samen met een aantal oordopjes (foam en silicoon) en een tooltje om oorsmeer uit de geluidsgang te halen.

De unboxing-ervaring was oké. De doos is redelijk makkelijk te openen en alle spullen eruit halen is vrij eenvoudig. Waar je wel op moet letten is dat de extra meegeleverde schuimoortjes in een bakje zitten, die in de binnenkant van het plastic omhulsel zit. Die worden beschermd door een soort plastic kapje, die bevestigd is met plakband.

De documentatie betreft het standaardspul, een handleiding, een garantiebewijs, een waarschuwingsbrief waar allerlei veiligheidsprocedures in staan, een bedankje van Shure met een link waar je je product kan registreren en een addendum in het Chinees.

De eerste indruk was al gauw dat dit geen goedkope dingetjes waren. Op de foto zagen de oortjes er al goed uit (transparant), maar in het echt waren ze zeker indrukwekkend. Tevens is de kabel aan de bovenkant naar het oortje toe extra beveiligd door een extra laagje plastic om de kabel makkelijker om je oor toe te buigen. Helaas is de jack wel wat aan de dikke kant, dus als je een hoesje om je telefoon hebt kan het wat lastiger worden om deze in de 3.5mm jack te stoppen.

Omdat ik mijn audio-apparatuur altijd even laat inbranden om zo de beste eerste indruk te krijgen duurde het een paar dagen voor ik echt pas doorhad hoe de oortjes echt klinken. In het begin vond ik ze wat 'meh', wat muffled. Toen ik echter het setje een paar dagen in gebruik had kwam het echte geluid naar voren, en man, ben ik blij dat ik even gewacht heb met mijn oordeel vellen.

Wel even opletten, het is niet zo makkelijk om het linker en rechter oortje te bepalen. Shure heeft hier echter aan gedacht door het linkeroortje een blauw stipje te geven, en het rechter een rood stipje. Als je je oortjes in de nacht of in het donker moet indoen kan dit voor gedoe zorgen, maar het is het meer dan waard.

Vergeleken met al mijn eerdere oortjes hebben deze een over-the-ear systeem. Je haalt het oortje eerst over je oor heen (extra tussenstap voor foam-oordopjes: je drukt de oortjes helemaal in) en stopt ze vervolgens in je oor. De eerste paar dagen is dat wennen, maar als je het eenmaal door hebt is het een fluitje van een cent en ben je helemaal om. Deze manier van bevestigen is vooral een oplossing voor mensen die sporten of maximale geluidsisolatie willen.

Let wel op als je je oortjes gebruikt tijdens het slapen, dit werkt niet. Je oortjes vallen na loop van tijd vanzelf uit je oor en dan kan het zijn dat je de volgende ochtend wakker wordt in een kabel nachtmerrie.

Comfort is belangrijk voor als je je oortjes langere tijd wilt dragen. Ik kan met genoegen zeggen dat comfort met deze jongens echt een genot is. De twee soorten oordopjes helpen daar ook aan mee. De dopjes van schuim voel je bijna niet en zorgen naast dat het geluid nog meer afgesloten wordt ook voor een perfecte zitting in je oor, zodat je nauwelijks door hebt dat ze in je oren zitten. De siliconen dopjes zitten ook lekker, maar hier heb je dat voordeel van geluidsisolatie niet, en kunnen de oortjes niet helemaal aan je oren voldoen.

De kabel is niet plat, en dat betekent dat de kabels een mess kunnen worden. Gelukkig is door de braiding en het plastic dit tot een minimum gebracht, en er is ook een klein plastic schuivertje aangebracht zodat je de splitting van de kabels dichter bij je nek kan brengen.

Ik ben iemand die veel naar klassiek, elektronica en pop luistert, dus naast dat je alle instrumenten moet kunnen horen moet er ook genoeg ruimte voor lows en highs zijn, om een extra punch te geven.

Zoals ik al eerder vermeldde moet je deze jongens eerst laten inbranden om de maximale geluidskwaliteit eruit te kunnen halen. Als je ze dus net hebt, wacht dan even met meteen opzetten (I know, het kan een pain zijn om een investering van 100¤ niet meteen te kunnen gebruiken maar it's worth it, trust me!), maar zodra je ze een paar uur hebt laten inbranden, oh boy.

Deze oortjes klinken fantastisch. Niet teveel bas, zoals bij mijn MDR-tjes het geval was, maar heel warm en diep geluid. Soms heb ik het gevoel dat de artiest net voor me staat, en dat heb ik nog nooit zo meegemaakt. Het is echt genieten. Als je een liefhebber van scherpe en "koude" muziek bent kan je misschien beter verder kijken, maar als je van warme muziek houdt waar je niet teveel lows maar mids luistert, zijn deze jongens echt perfectie.

Ik heb een maatje bij mij in de klas zitten die de SE315 heeft, en we zijn het er allebei over eens dat het verschil in geluidskwaliteit minimaal is. Shure heeft topwerk geleverd met deze oortjes.

Het "sound signature" is hieronder te vinden, vergeleken met die van Monster Beats.

De geluidsisolatie was een belangrijk punt voor mijn keuze, want ondanks dat ik een gigantische fan ben van openbaar vervoer en het geluid van sommige treinen zijn sommige mensen die in de stiltezone zitten de kleppen echt irritant en is in de spits een goed set aan isolerende oortjes echt heer-lijk.

Met de schuim-dopjes kan je ze helemaal in elkaar drukken, dan stop je vervolgens de oortjes in je oor en dan laat je de dopjes zelf "opblazen" om een perfecte seal in je oor te krijgen. Het werkt goed, maar soms is even tegen het oortje drukken een manier om de maximale isolatie te krijgen.

Voor het openbaar vervoer en om maximale concentratie te krijgen op je studie/werk is dit echt perfectie. Je hoort vrij weinig van de omgeving, maar nog wel genoeg om belangrijke informatie mee te krijgen.

Tevens heb ik de sportieve "ik" uit mezelf gehaald. Ik moet elke woensdag en vrijdag naar de fysiotherapie en dan ga ik op de fiets 4 kilometer door Dordrecht heen. Ik zou voor de fiets toch echt de schuimen oortjes inwisselen voor de siliconen, want het leidt tot gevaarlijke situaties. Ik heb al een geval gehad waarbij ik rondkeek, zeker was dat er niks kwam, de weg overstak, en toch kwam er een automobilist langs. Deze oortjes voor de fiets gebruiken is dus niet aangeraden. Voor fitness zijn ze echter wel handig, want zo kan je je volledig focussen op de muziek en je workout en niet langer het gekrijs van je machine aan te horen.

Al met al ben ik zeer tevreden over de geluidsisolatie, misschien niet zo indrukwekkend als ik had verwacht maar ik ben zeker niet teleurgesteld. Let wel op dat je niet met deze jongens gaat fietsen of andere scenario's gaat uitvoeren waarbij luisteren een benodigd aspect is.

Modulariteit begint in opmars te komen. Kijk maar naar Project Ara en PhoneBloks, een project waar je eenvoudig onderdelen kan wisselen op een telefoon om de telefoon zelf duurzamer te maken, minder afval produceert en waar een lang durend reparatieproces verleden tijd is.

Het is voor mij van belang dat als er iets fout gaan met deze jongens dat ik ze makkelijk kan repareren of de kabels kan wisselen, zodat een nieuw setje niet nodig is. Shure heeft dat tegenwoordig ook hoog in het vaandel en ik ben erg blij om te zien dat Shure ook het "instapmodel" heeft voorzien van verwisselbare kabels. Een nieuwe kabel is te krijgen voor 60¤ (voor de reeks 215 tot 515), en kan zo eventuele problemen oplossen zonder dat er een heel nieuw setje nodig is. In de VS kan je ook oortjes vervangen voor datzelfde geld, alleen in Nederland zijn ze (voor zover ik zie) niet verkrijgbaar.

Je haalt de kabel los door middel van een soort plug bij je oortje, daar behoorlijk wat kracht achter te zetten en dan komt de kabel los van het oortje. Dit maakt het onmogelijk om zomaar de kabel los te maken. Ik raad alleen wel aan om dit zo weinig mogelijk te doen, al was het maar omdat de kabel standaard al goed zit ;)

Al met al ben ik zeer tevreden met deze oortjes, en ik ben zeer benieuwd naar hoe ze zich in de toekomst gaan houden. Ik heb online verhalen gelezen van sommige mensen waar deze oortjes makkelijk 4-5 jaar meegaan (ze zijn al wat aan de oude kant), en dat ze zich nog steeds goed houden. Dat brengt hoop voor de toekomst, en wat mij betreft is het de stevige investering van 100¤ meer dan waard.

Heb jij ook een Shure SE215 (Transparant)?